Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Warszawa, MIiR, 20-21.02.2014 PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Advertisements

Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 7.1 RPO WL na lata Dariusz Król Dyrektor Departamentu Wdrażania EFRR Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zmiany regulacji prawnych dotyczących planowania przestrzennego w kontekście realizacji KPZK 2030 Dariusz Brzozowski, BPP w Lublinie Spotkanie zespołu.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
PROGRAM REGIONALNY: Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Plany zarządzania kryzysowego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Warszawa, MIiR, PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA w modelowym systemie planowania przestrzennego w Polsce Feliks Pankau

refleksje...2 Podstawowe wyznaczniki procesu rozwoju i zagospodarowania przestrzeni Rozwój – jego aspekty i wymiary Aspekty rozwoju:  Społeczny  Gospodarczy  Ekologiczny Wymiary rozwoju: Czas – rozwój przebiega i zmienia się w czasie Przestrzeń – rozwój dokonywany jest w przestrzeni, warunkowany przez przestrzeń t t E G S

refleksje...3 Przestrzeń warunkuje rozwój = jej cechy, zasoby, wartości różnicują warunki rozwoju Rozwój korzysta z cech, zasobów, wartości przestrzeni i powoduje ich zmiany Rozwój społeczny, gospodarczy Środowisko uwarunkowania przekształcenia monitoring Podstawowe wyznaczniki procesu rozwoju i zagospodarowania przestrzeni Przestrzeń

Województwo = regionalna wspólnota samorządowa oraz odpowiednie TERYTORIUM  Nie wszystkie potrzeby samorządu województwa (wspólne mieszkańców) dotyczące stanu i wykorzystania terytorium są zaspokojone  Potrzeby i możliwości ich zaspokojenia są zróżnicowane terytorialnie  Nie każde miejsce terytorium jest w stanie jednakowo dobrze zaspokoić każdą potrzebę wspólnoty samorządowej (jako całości oraz jej członków)  Przestrzeń w różny sposób warunkuje możliwość realizacji oczekiwań  W czasie realizacji oczekiwań lokalnych wspólnot samorządowych i innych podmiotów na obszarze województwa dochodzi do różnicy stanowisk na tle oceny cech, zasobów, właściwości i przydatności przestrzeni oraz najwłaściwszych sposobów jej wykorzystania  Województwo jest częścią większych całości terytorialnych (funkcjonalnych i zarzadzania) - jest przedmiotem oczekiwań z ich strony. Województwo

 Cel osiąga się przez dokonywanie zmian  Przeprowadzenie zmiany zanim nastąpi wymaga planowania  Planuje się, aby rozważyć różne możliwe warianty osiągnięcia celu oraz wybrania najlepszego  Planowanie powinno pozwolić przewidzieć niezależne od planującego skutki niepożądane aby ostrzec i uniknąć błędów zanim one by nastąpiły  Planowania nie jest celem samym w sobie lecz narzędziem, którym władze publiczne stosują dla określenia własnych działań oraz sterowania rozwojem, w którym istotny jest proces zorganizowanych przemian zastanego stanu środowiska przyrodniczego, społecznego oraz gospodarki w system bardziej spójny (zrównoważony) zapewniających lepsze zaspokojenie potrzeb wspólnoty samorządowej jak i innych wspólnot, których częścią jest województwo oraz na które oddziałuje Realizacja celów

Natura procesu dokonywania zmian - składa się z kolejnych sekwencji:  dokonywanie diagnozy (analizy i oceny) sytuacji (stanu zasobów, procesów i przyczyn) w świetle potrzeb i oczekiwań co do zmiany  formułowania celów w świetle potrzeb oraz ograniczeń i możliwości zewnętrznych i wewnętrznych  określanie zasad = reguł obowiązujących w prowadzeniu zmian  określanie kierunków przeprowadzanych zmian bądź zaniechania zmian (zachowania stanu)  określania działań i narzędzi niezbędnych dla osiągania celów w określonym horyzoncie czasowym.  diagnozowanie stanu realizacji i ocena zmian Sekwencje przeprowadzenia zmian winny obejmować zagadnienia w ujęciu holistycznym, zrównoważonego rozwoju oraz być dotyczyć poszczególnych aspektów i uwzględniać wzajemne zależności rozwoju: społecznego, gospodarczego, środowiskowego, przestrzennego. Proces planistyczny dokonywania zmian

Planowanie rozwoju odbywa się przy pomocy narzędzi planowania strategicznego i operacyjnego Planowanie przestrzenne posługuje się dokumentami polityki przestrzennej i zamierzeniami realizacji inwestycji celu publicznego Co ? Gdzie? Realizacja następuje przez Ocena przez Kiedy i jak? - środki Strategia wskazuje cele, priorytety i kierunki działań biorąc pod uwagę m.in. uwarunkowania przestrzenne Plan wskazuje uwarunkowania przestrzenne rozwoju w świetle oceny potrzeb, celów, priorytetów i działań strategii oraz określa zasady i kierunki zagospodarowania przestrzennego Programy rozwoju Programy operacyjne Inwestycje, w tym celu publicznego raporty

 Spójność dokumentów planowania społecznego, gospodarczego, środowiskowego i przestrzennego winna polegać na określaniu w każdym z nich wymogów co do związków z innymi rodzajami (wymagany zakres treści poszczególnych dokumentów określony prawem oraz nadzór wojewody nad przestrzeganiem zapisów dot. tych związków).  Zakres tematyczny i sposób zapisu ustaleń dokumentów rządowych i wojewódzkich musi być określony przepisami prawa (rodzaje zapisów np. zasady dotyczące zagospodarowania przestrzennego – przy czym są one wprowadzane do dokumentów gminnych stosownie do ich zakresu oraz odpowiednio przetransponowane; nie chodzi o literalną zgodność lecz niesprzeczność).  Podobnie muszą być sprecyzowane ustalenia obowiązkowo wprowadzone do dokumentów gminnych (ich zakres i terminy)

Główne elementy obecnego systemu dokumentów rozwoju i zagospodarowania przestrzennego

1.Realizacja spójności (niesprzeczności) odbywa się w procesie planowania na zasadzie iteracyjnej – wielokrotnego uszczegóławiania rozwiązań między strategią i planem 2.Najważniejszym zagadnieniem wymagającym działań iteracyjnych jest formułowanie przedsięwzięć strategicznych (zwłaszcza publicznych) i ich lokalizacja – jest to szczególnie istotne dla równoważenia rozwoju i kształtowaniu spójnej struktury funkcjonalno-przestrzennej województwa. 3.Ważnym elementem działań iteracyjnych jest prowadzenie ciągłego procesu planowania pozwalającego na sukcesywnym precyzowaniu rozwiązań dot. poszczególnych przedsięwzięć na podstawie analiz i studiów społecznych (w tym wpływu na poziom zaspokojenia potrzeb i rozwój społeczny), gospodarczych (w tym wpływu na rozwój lokalny i ponadlokalny gospodarki), środowiskowych (strategicznych oos), techniczno-ekonomiczno- środowiskowych (dokumentacja, pozwalająca sprecyzować lokalizację i terytorialne i środowiskowe oddziaływanie, w tym skutki prawne i finansowe). 4.Zagadnienia, które wymagają zapewnienia przepływu informacji i uzgodnienia rozwiązań – zaznaczono dalej (kolorem czerwonym) Powiązania strategia - plan:

 jest selektywna i skoncentrowana na definiowaniu celów i kierunków działania, odzwierciedlając dokonane wybory strategiczne  wyznacza cele dające się poddawać weryfikacji  jest wyznacznikiem kreowania rozwoju ukierunkowującym dostępne instrumenty finansowe i regulacyjne;  zarysowuje kryteria identyfikacji przedsięwzięć wpisujących się w jej realizację,  ustanawia zobowiązania do określonych działań i efektów  uwzględnia specyfikę uwarunkowań rozwojowych różnych części województwa, wskazując, że nie wszystkie wyzwania rozwojowe mają wszędzie taki sam charakter i ciężar gatunkowy  obejmuje wyłącznie zagadnienia, na które samorząd województwa i jego partnerzy w regionie mają rzeczywisty wpływ  nie obejmuje kwestii czysto lokalnych chyba, że zachodzi ścisły związek między potrzebami i potencjałami lokalnymi a interesem regionalnym lub też, gdy lokalne deficyty istotnie ograniczają możliwości rozwojowe;  nie skupia się na sprawach o charakterze rutynowym, należącym do sfery bieżącego funkcjonowania oraz wykonywania zadań i obowiązków prawnych przez podmioty działające w regionie. Strategia rozwoju województwa - założenia

Część diagnostyczna: 1.główne trendy, uwarunkowania wynikające ze zmian w otoczeniu zewnętrznym oraz w rozwoju wewnętrznym województwa 2.diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej województwa, w kontekście realizacji zasad zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem stanu i procesów środowiska, zamierzeń i działań innych wspólnot samorządowych (sąsiednich województw) oraz organów rządowych (na podstawie ich dokumentów strategicznych i operacyjnych); 3.scenariusze i wizja rozwoju Część strategiczna: 1.zasady strategii i rola samorządu województwa w ich urzeczywistnianiu 2.wyzwania strategiczne dla rozwoju województwa 3.cele strategiczne zrównoważonego rozwoju województwa w horyzoncie realizacji strategii w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w świetle prognoz i uwarunkowań; 4.kierunki polityki województwa służące osiąganiu celów strategicznych rozwoju województwa z wyróżnieniem etapów przekształceń; 5.obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym, w tym wymagające zróżnicowanych działań ze strony samorządu województwa; Strategia rozwoju województwa – części: diagnostyczna i strategiczna

Część operacyjna: 1.cele operacyjne i oczekiwane efekty 2.działania strategiczne samorządu województwa w podziale na rodzaje działań i etapy ich realizacji, ukierunkowanie terytorialne interwencji 3.wskaźniki osiągania celów w okresach etapowych 4.zobowiązania samorządu województwa – zakres i sposób realizacji przedsięwzięć strategicznych, w szczególności w sferze infrastruktury społecznej i technicznej oraz działań na obszarach chronionych (środowiska, przyrody, dziedzictwa kulturowego, krajobrazu) 5.podmioty realizacji i partnerzy współpracy 6.oczekiwania wobec innych podmiotów, w szczególności rządowych 7.System kontroli i oceny Strategia rozwoju województwa - cz. operacyjna

Elementy współzależności w planowaniu przestrzennym województwa 1. Zadania samorządu województwa:  Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa,  prowadzą analizy i studia oraz opracowują koncepcje i programy, odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac. 2. Wymagane dokumenty  Opracowanie ekofizjograficzne  Raport o stanie zagospodarowania przestrzennego. Ocena realizacji inwestycji 3. Nie są obecnie wymagane:  rejestry inwestycji celu publicznego  monitoring zmian i stanu realizacji zadań Relacje dokumentów województwa  z dokumentami krajowymi – rekomendacje, spójność/niesprzeczność  z innymi dokumentami województwa – wzajemna spójność/zgodność  oddziaływanie na dokumenty innych jst – wnioski i uzgadnianie

Plan winien wypowiadać się nie we wszystkich sferach lecz tylko w tych elementach, które są ważne - dla przestrzennych wymiarów rozwoju  wszystkie aspekty rozwoju mające istotne odniesienia przestrzenne dla całości terytorium np. struktury przestrzenne  wyróżnione zagadnienia funkcjonowania struktur przestrzennych np. system osadniczy, system powiązań ekologicznych, system transportowy  wyróżnione struktury specyficzne dla części regionu Plan winien odnosić się do zagadnień lokalnych o tyle - o ile mają one zasadnicze znaczenie dla kształtowania przestrzeni całego regionu i jego struktury Plan winien wypowiadać się w zakresie zagadnień strategicznych – w horyzoncie długookresowym Plan winien wskazywać narzędzia jego wdrażania - w horyzoncie średniookresowym; Plan nie powinien zastępować tych narzędzi Czego winien dotyczyć plan zagospodarowania przestrzennego województwa ?

1)z punktu widzenia przedmiotu i jego powiązań obejmuje:  całokształt życia społecznego i gospodarowania (kompleksowe)  wszystkie aspekty gospodarowania środowiskiem z wzajemnymi powiązaniami (planowanie ochrony i przekształceń środowiska)  wyróżnione aspekty środowiska np. gospodarowanie kopalinami, planowanie ochrony wód  wyróżnione aspekty i dziedziny życia (społeczne, gospodarcze, środowiskowe: przyrodnicze, kulturowe, krajobraz) 2) ma charakter planu struktury – diagnozuje podstawowe zróżnicowania przestrzennych uwarunkowań rozwoju, określa elementy składowe układu przestrzennego województwa i ich wzajemne relacje) oraz wskazuje pożądany ich kształt, 3) ma charakter planu działania - formułuje cele, zasady kształtowania przestrzeni województwa oraz określa kierunki polityki przestrzennej i narzędzia ich realizacji; daje podstawę dla formułowania tej polityki w dokumentach programowych; Plan zagospodarowania przestrzennego województwa

1)Obszary o szczególnych cechach środowiska : cenne przyrodniczo, uzdrowiskowe, dziedzictwa kulturowego i zabytków, krajobrazowe, dóbr kultury współczesnej 2)Obszary strukturalne funkcjonowania środowiska, w tym powiązania ekologiczne 3)Struktura sieci osadniczej – podstawowe elementy węzłowe wg klas 4)Miejskie obszary funkcjonalne wg klas ośrodków 5)Obszary o specyficznych cechach osadnictwa, w tym procesów suburbanizacji, poza intensywnym oddziaływaniem ośrodków, peryferyjne 6)Węzły infrastrukturalne 7)powiązania komunikacyjne i infrastrukturalne wewnętrzne i zewnętrzne, w tym transgraniczne 8)Obszary funkcjonalne specyficzne: przybrzeżne, zagrożenia powodzią, depresyjne, występowania szczególnych warunków dla rolnictwa, udokumentowanych złóż kopalin, zamknięte Przygraniczne i peryferyjne, Obszary szczególne dla planu zagospodarowania przestrzennego województwa

Obszary szczególne w polityce przestrzennej wymagające przygotowania koncepcyjnego 1. Analizy i studia prowadzone są zwłaszcza dla obszarów : 1)obszarów konfliktowych, na których występują sprzeczności interesów w zakresie dostępu do cech i wartości przestrzeni oraz w sprawie sposobów ich wykorzystania w rozwoju 2)obszarów koncentracji osadnictwa, w tym funkcjonalnych obszarów metropolitalnych i miejskich 3)obszarów wymagających zastosowania zintegrowanego zarządzania przestrzenią, np. obszarów nadmorskich 4)obszarów aktywizacji wykorzystania cech, właściwości i zasobów przestrzeni w rozwoju, 5)obszarów restrukturyzacji istniejącego zagospodarowania celem ograniczenia negatywnych skutków dla rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiska 6)obszarów rewitalizacji zdegradowanych struktur przestrzennych 2. Ich wyniki służą formułowaniu koncepcji i projektów programów

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa określa: 1.Uwarunkowania przestrzenne rozwoju społecznego i gospodarczego województwa wynikające z: 1)diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej województwa, z uwzględnieniem stanu i procesów środowiska, w szczególności w zakresie:  stanu i wymogów zrównoważonego rozwoju,  stanu ładu przestrzennego,  warunków, jakości życia mieszkańców i zróżnicowania terytorialnego,  wykorzystania zasobów, walorów i wartości przestrzeni dla rozwoju gminy  stanu środowiska, w tym ochrony zasobów i wartości przyrody, dziedzictwa kulturowego i krajobrazu, 2) celów rozwoju

1.Kierunki zmian struktury przestrzennej województwa (sieci osadniczej, powiązań infrastrukturalnych, sieci ekologicznej) w nawiązaniu do celów i kierunków rozwoju, w tym: 1)obszary o zróżnicowanych zasadach wykorzystania i zagospodarowania (ochrony, kierunków wykorzystania, zasadach zagospodarowania) 2)obszary ukierunkowanych działań przestrzennych (przekształceń, rehabilitacji, rekultywacji, zintegrowanego zagospodarowania) 3)obszary funkcjonalne i kierunki ich przekształceń 4)rejony i korytarze, w których będą lokalizowane przedsięwzięcia o znaczeniu krajowym 5)zasady rozmieszczania strukturalnych przedsięwzięć wojewódzkich służących realizacji celów i działań strategicznych (określonych w strategii rozwoju), w tym stanowiących zobowiązania województwa

Oczekiwania wobec koordynacyjno-decyzyjnej roli planu – plan uwzględnia wzajemne relacje podmiotów w procesie decyzyjnym (role, kompetencje i współdziałanie), Określa rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim….. koordynuje na obszarze województwa strukturalne rozwiązania podejmowane w planowaniu rządowym i w planowaniu miejscowym stanowi merytoryczną płaszczyznę odniesienia dla podejmowanych decyzji przestrzennych; Pytanie aktualne: Czy zadania te i role można zrealizować przy pomocy stanowienia jednego dokumentu planistycznego w województwie – planu zagospodarowania przestrzennego województwa ? Możliwości koordynacyjne planu zagospodarowania przestrzennego województwa

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa 1. W celu określenia długookresowej polityki przestrzennej województwa samorząd województwa ustanawia plan zagospodarowania przestrzennego województwa. Plan dla obszaru w granicach administracyjnych województwa przygotowuje Zarząd Województwa, a uchwala Sejmik Województwa. 2. W przygotowaniu planu zagospodarowania przestrzennego województwa, w nawiązaniu do strategii rozwoju województwa, innych dokumentów strategicznych przyjętych przez sejmik województwa oraz długookresowych dokumentów przyjętych przez Radę Ministrów i Sejm, uwzględnia się w szczególności uwarunkowania wynikające z analiz: 1)stanu środowiska, jego elementów i struktury przestrzennej, trwałości i zagrożeń 2)wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, w tym ustanowionych form ochrony i skuteczności ich funkcjonowania 3)wartości, stanu i potrzeb ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym ustanowionych obiektów i terenów chronionych 4)warunków i jakości życia mieszkańców, w tym zagrożeń i wymogów ochrony ich zdrowia 5)zagrożeń bezpieczeństwa ludności i majątku trwałego, w tym obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi 6)szczególnych ograniczeń w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z funkcjonowania obszarów morskich, terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, terenów ograniczonego użytkowania, obszarów górniczych, obszarów pasa technicznego i pasa ochronnego, itp. 7)stanu zagospodarowania w zakresie funkcji gospodarczych stanowiących o rozwoju województwa oraz predyspozycji ich rozwoju, a także rozwoju nowych funkcji w oparciu o cechy i wartości przestrzeni województwa 8)stanu struktury sieci osadniczej, wyróżnionych jej systemów, w tym systemów obsługi ludności, zwłaszcza w zakresie edukacji, kultury i zdrowia 9)stanu (ograniczeń i możliwości) zagospodarowania infrastrukturalnego w zakresie transportu, energetyki, gospodarki wodnej oraz gospodarki odpadami Propozycje zapisów ustawowych dot. zakresu planu

3. W planie zagospodarowani przestrzennego województwa wykorzystuje się wyniki analiz i studiów przeprowadzonych dla obszarów funkcjonalnych oraz inne studia i prognozy, zwłaszcza demograficzne, ekologiczne i gospodarcze odnoszące się do obszaru województwa i jego części. 4. W planie zagospodarowania przestrzennego województwa, w nawiązaniu do ustaleń strategii rozwoju województwa, innych dokumentów strategicznych przyjętych przez sejmik województwa oraz długookresowych dokumentów przyjętych przez Radę Ministrów i Sejm, określa się w szczególności: 1)podstawowe uwarunkowania przestrzenne rozwoju województwa (synteza) 2)cele zagospodarowania przestrzennego województwa 3)ogólne zasady organizacji struktury przestrzennej województwa 4)strukturę ekologiczną województwa, wymagania i zasady gospodarowania zasobami i wartościami środowiska 5)strukturę podstawowych elementów sieci osadniczej, powiązania miedzy nimi i podstawowe zasięgi ich obsługi 6)zasady kształtowania elementów systemu obsługi ludności, w tym w zakresie edukacji, kultury i zdrowia o znaczeniu ponadlokalnym 7)zasady rozmieszczenie elementów systemu infrastruktury transportu, energetyki, gospodarki wodnej oraz gospodarki odpadami 8)zasady i wymogi zagospodarowania wyróżnionych obszarów Propozycje zapisów ustawowych dot. zakresu planu

5. W planie zagospodarowania przestrzennego województwa wyróżnia się treści: 1)będące ustaleniami planu, tj. które wiążą wszystkie organy rządowej i samorządowej administracji publicznej państwa oraz wszystkie jednostki podległe samorządowi województwa 2)pozostałe, w tym mające charakter informacji, rekomendacji, oczekiwań lub propozycji 6. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa podlega procesowi monitoringu, na który składają się: 1)systematyczna obserwacja i rejestracja zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, której efekty publikowane są w corocznych zestawieniach informacyjnych o stanie i zmianach podstawowych wskaźników dotyczących zmian w zagospodarowaniu przestrzennym 2)okresowa ocena skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym oraz skuteczności działań w tym zakresie przeprowadzana w powiazaniu z okresami programowania rozwoju i zagospodarowania przestrzennego 7. Wyniki monitoringu są udostępniane publicznie – przyjmowane po dyskusji Propozycje zapisów ustawowych dot. zakresu planu

8. W celu realizacji polityki przestrzennej województwa, w tym wdrożeniu ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego województwa samorząd województwa: 1)ustanawia programy przekształceń zagospodarowania przestrzennego województwa 2)uzgadnia i koordynuje zagospodarowanie przestrzenne województwa 9. Program przekształceń zagospodarowania przestrzennego województwa przygotowuje Zarząd Województwa we współpracy z organami wykonawczymi innych samorządów terytorialnych z obszaru województwa i graniczących z województwem oraz organami administracji rządowej. Program ten jest opracowywany wspólnie z programem rozwoju województwa. 10. W programie: 1)uwzględnia się zadania rządowe, służące realizacji ponadlokalnych celów publicznych, umieszczone w odpowiednich dokumentach programów krajowych, oraz ustala się obszary, na których przewiduje się realizacje tych celów 2)umieszcza się zadania samorządu województwa, służące realizacji ponadlokalnych celów publicznych, zawarte w programach rozwoju województwa oraz wskazuje się obszary, na których przewiduje się realizacje tych zadań Propozycje zapisów ustawowych dot. realizacji planu

11. Program określa: 1)zakres, zasady lokalizacji i przewidywany harmonogram realizacji zadań własnych województwa, zwłaszcza w zakresie: a)inwestycji infrastruktury transportowej, gospodarki energetycznej, wodnej i ochrony środowiska b)inwestycji infrastruktury społecznej – edukacji, kultury, sportu i ochrony zdrowia 2) zakres, lokalizację i harmonogram realizacji zadań rządowych na obszarze województwa 3) zakres, zasady wsparcia lokalizacji ponadlokalnych zadań własnych samorządów lokalnych na obszarze województwa w ww. zakresie; 12. Program przyjmuje: (W1) sejmik województwa – w oddzielnej uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego; (W2) zarząd województwa – jako przyjmujący inne programy rozwoju Warunek dot. procedur: możliwość częstego dostosowania programu do zmieniającej się sytuacji (m.in. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej województwa) 13. Program stanowi podstawę wprowadzania jego zapisów do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub wydawania decyzji administracyjnych 14. Koordynacja…… Propozycje zapisów ustawowych dot. zakresu i procedowania programu

Rejestr przedsięwzięć strategicznych, w tym inwestycji celu publicznego Prowadzone są przez: ministrów, samorządy (województw, powiatów, gmin) innych inwestorów realizujących inwestycje celu publicznego – w postaci elektronicznej i publicznie dostępne. Ich zmiana może być dokonywana stosownie do zmieniającej się sytuacji społecznej, gospodarczej i finansowej. Zakres zapisów zróżnicowany ze względu na stopień (etap) przygotowania inwestycji Rejestry:

Dziękuję za uwagę Feliks Pankau Zastępca Dyrektora Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego tel.: , faks: , kom ,