Narzędzia informatyczne; oprogramowanie do obsługi bazy noclegowej, biur podróży, linii lotniczych i touroperatorów.
GDS-y czyli Globalne Systemy Rezerwacyjne GDS (ang. Global Distribution Systems) GDS (ang. Global Distribution Systems) to globalne systemy rezerwacji usług turystycznych. Określenie „globalne” wynika z zasięgu geograficznego, ponieważ oferują one usługi dziesiątkom tysięcy agencji turystycznych praktycznie na całym świecie. Usługi te dotyczą rezerwacji biletów lotniczych, miejsc hotelowych w największych łańcuchach hotelowych oraz wynajmu samochodu w wielu krajach.
Cztery największe GDS-y: Worldspan Amadeus Sabre Galileo
Worldspan Delta, Air Lines, Northwest Airlines i American Airlines System rezerwacyjny, którego głównymi udziałowcami są linie lotnicze Delta, Air Lines, Northwest Airlines i American Airlines. Jest on bardzo aktywny pod względem wykorzystania Internetu. Handel elektroniczny to jego podstawowa działalność. Szacuje się, że ponad 50% internetowych rezerwacji biletów lotniczych przechodzi przez Worldspana. Program współpracuje również z telewizją interaktywną, co pozwala na dostęp do ofert za pośrednictwem telewizji kablowej i satelitarnej...
Worldspana Power Princing Dodatkowo za pośrednictwem Worldspana możliwe są rezerwacje wycieczek, promów oraz innych usług. System rozszerza funkcjonalność już istniejących systemów rezerwacyjnych w swym produkcie Power Princing. Jest to funkcja wspomagająca kasjera lotniczego w szybszym i efektywniejszym wyszukiwaniu połączeń dla klientów systemu.
Amadeus System najbardziej aktywny w USA gdzie zrzesza prawie 9000 agencji turystycznych. Ponadto poprzez spokrewniony system e- Travel Plantigo (system łączący witryny internetowe z systemem rezerwacyjnym Amadeusa) uruchamia ponad 3000 witryn biur podróży, 16 witryn hotelowych i 45 lotniczych. Podstawową działalnością Amadeusa są jednak usługi rezerwacyjne dla agentów turystycznych.
Amadeus Polska START Amadeus Polska jest spółką, której udziałowcami są: Amadeus Global Travel Distribution i Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. Spółka działa na zasadzie National Marketing Company (NMC), czyli lokalnego przedstawicielstwa prowadzącego sprzedaż usług komputerowych systemów dystrybucji Amadeus oraz START. Na system dystrybucji firmy składają się kompleksowe bazy danych o usługach turystycznych oferowanych przez linie lotnicze oraz innych przewoźników, wspiera usługi typu: rezerwacja, wystawiania biletów, taryfikacja cen, zawieranie umów, dokonywanie płatności. Produkty Amadeusa kierowane są przede wszystkim do biur podróży.
Sabre GetThere Podobnie jak wcześniej wymienione system ten również traktuje Internet jako podstawowy kierunek rozwoju. Podwładnym Sabre jest system GetThere służący klientom korporacyjnym i dostawcom usług.
Sabre Fare Network Search Integrated Shopping Seamless Airport Check-In Wireless Travel Access Sabre wdraża wiele innowacji elektronicznych, będąc jednym z pionierów na rynku usług elektronicznych, zintegrował wszystkie części przemysłu turystycznego i transportowego. Takimi produktami są: Fare Network Search - umożliwia klientom wyszukanie najkorzystniejszych połączeń lotniczych Integrated Shopping - pozwala podróżnym na zakupienie produktów przez system Sabre lub przez inny system zintegrowany. Seamless Airport Check-In - daje podróżnym możliwość bezpiecznego logowania się w systemie, oferując produkty linii lotniczych dla klienta w najdogodniejszy sposób. Każdy pasażer otrzymuje niepowtarzalny kod, dzięki któremu jest w stanie połączyć się z systemem przez urządzenia przenośne. Wireless Travel Access - Pozwala na dostęp do usług turystycznych, dokonywanie zakupów, rezerwację czy uzyskanie informacji za pomocą przenośnych urządzeń komunikacyjnych.
Galileo Jest to narzędzie pozwalające użytkownikowi Internetu na rezerwację z jednoczesnym wsparciem ze strony biura podróży korzystającego z tego samego systemu. System dostarcza także: Ułatwienia w procesie transakcji, pozwalające na bezpośredni kontakt w czasie rzeczywistym z centrum systemu Wirtualne platformy operacyjne Operacyjny system OS-390 przeznaczony do programów ROOMMASTER, CARMASTER i LeisureShopper.
Największe biura turystyczne korzystające z Worldspan, Amadeus, Sabre lub Galileo: Expedia Priceline Travelocity
Expedia Poprzez wykorzystanie jednego z GDS-ów w połączeniu z Internetem na łamach stron www firma oferuje pakiety wakacyjne i usługi ok hoteli.
Priceline Jest to bardzo specyficzne biuro podróży, ponieważ pozwala konsumentom nabywać usługi po preferowanych przez nich cenach. Jest to niestety obciążone poziomem elastyczności co do rodzaju i standardu usług. Po otrzymaniu precyzyjnego zlecenia od klienta system biura stara się znaleźć dostawce określonej usługi w podanej cenie. Oferta Priceline obejmuje m. in. bilety lotnicze, usługi hotelowe, wynajem samochodów.
Travelocity Dzięki GDS-owi Sabre firma Travelocity komunikuje się z ponad 700 linii lotniczych, hoteli, 55 firmami wynajmującymi auta. Ponadto oferuje 6500 pakietów turystycznych w wielu krajach świata. Z usług tego biura korzysta 36 mln zarejestrowanych użytkowników! Dzięki temu jest to największe internetowe biuro podróży na świecie.
Przedsiębiorstwa turystyczne, przewozowe + GDS-y = dochodowy interes Wartość rezerwacji dokonanych za pośrednictwem Internetu w roku 2002 ok.10 mld $! To ok.4% ogólnej sprzedaży w turystyce. Z tego największy udział mają kolejno: 1.Linie lotnicze 28% 2.Touroperatorzy 27% 3.Koleje 9% 4.Hotele 7% 5.Firmy wynajmujące samochody 3%
Touroperatorzy i ich systemy. MyTravel Group Jeden ze światowych potentatów turystycznych MyTravel Group (występujący też pod nazwą Airtours) korzysta z serwisu mytravelco, którego celem jest integracja różnych kanałów dystrybucji z odpowiednią obsługą kontaktów z klientami. Dzięki niemu klient ma dostęp do pakietów turystycznych za pomocą Internetu, telefonu komórkowego, interaktywnej telewizji, centrów obsługi i biur sprzedaży.
Hotele i ich internetowe systemy rezerwacji. Accor TARS ON LINE Grupa hotelowa Accor, posiadająca łącznie ok hoteli na całym świecie, posługuje się TARS ON LINE jako podstawowym systemem rezerwacyjnym. Dzięki niemu za pomocą Internetu w 2001 r.firma dokonała 5000 rezerwacji na 4,4 mln dokonanych ogółem w TARSie.
Marriott Inna grupa –Marriott za pomocą centralnego systemu rezerwacyjnego obsługuje swoją stronę w sieci. Ponad 3% rezerwacji internetowych pochodzi z witryny Marriott (
rezerwacja noclegu
Serwis kolektywny Andbook Online Limited Serwis Andbook Online Limited jest efektem współpracy grup: Hilton International, Accor i Le Meridien. Posiada on umowy partnerskie z wieloma globalnymi grupami hotelowymi.
Rezerwacja noclegu przez Internet na przykładzie hotelu Qubus Krok pierwszy to wybranie hotelu w konkretnej miejscowości. Krok drugi to określenie rodzaju pokoju Krok trzeci – wybór daty przybycia oraz długości pobytu Logowanie Krok ostatni to podanie danych osobowych przyszłego klienta
System omnisHOTEL. Jest to zaawansowany system funkcjonalnie zbliżony do GDSów. Można w nim wykonać szczegółową kalkulację noclegu. System uwzględni ceny sezonowe, weekendowe czy też pakiety wielonoclegowe. Obsługuje on również sprzedaż przez Internet za pomocą karty kredytowej, lub przelewu.
System PZH (Polskie Zrzeszenie Hoteli) PZH Oparty na systemie omnisHotel system PZH obejmuje tylko obiekty noclegowe należące do stowarzyszenia. Możliwości systemu: Wprowadzanie zaawaansowanych możliwości rezerwacyjnych Obecność na portalach internetowych i dostęp do szerokiego grona klientów indywidualnych Możliwość takiego ustawienia pracy systemu, by był odpowiednio widoczny w poszczególnych kanałach dystrybucji.