Równość szans w PO KL, czyli jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach edukacyjnych Człowiek – najlepsza inwestycja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Kształcenie zawodowe uczniów Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata luty 2016 r. Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zapis prezentacji:

Równość szans w PO KL, czyli jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach edukacyjnych Człowiek – najlepsza inwestycja

STANDARD MINIMUM WNIOSKU PO KL 1.Czy projekt zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn dotyczącą obszaru interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? Tak □ Nie □ 2.Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? Tak □ Nie □ 3.Czy użyte w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn dane w podziale na płeć dotyczą obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu? Tak □ Nie □ Człowiek – najlepsza inwestycja

Standard minimum - działania 4. Czy działania odpowiadają na nierówności ze względu na płeć istniejące w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn? Tak □ Nie □ Minimalnym wymogiem we wniosku o dofinansowanie powinno być podanie przynajmniej jednego przykładu działania jakie zostanie zrealizowane w projekcie na rzecz wyrównywania nierówności i barier zdiagnozowanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn lub działania zróżnicowanego pod kątem odmiennych potrzeb kobiet i mężczyzn. 5.Czy rezultat(y) są podane w podziale na płeć i/lub wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? Tak □ Nie □ 6.Czy projekt wskazuje w jaki sposób zostanie zapewnione równościowe zarządzanie projektem ? Tak □ Nie □ Człowiek – najlepsza inwestycja

Standard minimum - działania Czym jest równościowe zarządzanie projektem? Planując równościowe zarządzanie projektem warto zastanowić się nad podjęciem jednego lub kilku z następujących działań: 1.Określenie obowiązków związanych z realizacją zasady równości szans kobiet i mężczyzn, które wynikają ze specyfiki projektu. Może to być zbieranie danych o uczestnikach/uczestniczkach, monitorowanie wskaźników osiągnięcia produktów/rezultatów i sprawozdawczość prowadzone w podziale na płeć, przygotowanie wszystkich materiałów promocyjnych z uwzględnieniem zasad równościowej komunikacji, Obowiązki te można zdefiniować jako zadanie projektowe połączone z konkretnymi działaniami i przypisać odpowiedzialność za ich wypełnianie do konkretnych stanowisk w zespole projektowym. 2.Wzmocnienie kompetencji zespołu projektowego w stosowaniu zasady równych szans kobiet i mężczyzn w obszarze problemowym poprzez zaplanowanie i organizację warsztatów uwrażliwiających, szkoleń tematycznych, konsultacji eksperckich dla zespołu projektowego itp. Warto pamiętać, że nie tylko personel kluczowy, ale także by ważni wykonwacy (trenerzy/trenerki, doradcy/doradczynie) byli świadomi tego, czym jest zasad równych sznas kobiet i mężczyzn. Człowiek – najlepsza inwestycja

Standard minimum - działania Czym jest równościowe zarządzanie projektem? Planując równościowe zarządzanie projektem warto zastanowić się nad podjęciem jednego lub kilku z następujących działań: 3. Włączenie do projektu osób lub organizacji posiadających wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Warto pamiętać, że ekspertyza dotycząca równości płci od lat istnieje w organizacjach kobiecych i feministycznych, ale także w innych organizacjach, które realizowały projekty odnoszące się do promowania równości w poprzednim okresie programowania EFS. 4. Zapewnienie, że proces podejmowania decyzji w projekcie zaangażowani są zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Struktura zarządzania powinna zagwarantować zrównoważony pod katem płci udział w procesach decyzyjnych, a także wspierać mężczyzn w działaniach na rzecz równość płci. Uwaga ! Kodeks pracy – kryterium płci przy rekrutacji. 5. Wprowadzenie rzeczywistych możliwości godzenia życia zawodowego i prywatnego przez kobiety i mężczyzn pracujących w zespole projektowym. Zróżnicowane formy m.in. Elastycznych form pracy. Człowiek – najlepsza inwestycja

Standard minimum - wyjątki 7. Czy projekt należy do wyjątku, co do którego nie stosuje się standardu minimum? Tak □ Nie □ Niestosowanie standardu minimum wynika z: 1)Profilu działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe (np. Stowarzyszenie Samotnych Ojców, teren zakładu karnego) – w treści wniosku beneficjent umieszcza zapis np. w formie oświadczenia, iż projekt należy do wyjątku z powodu ograniczeń statutowych. Uwaga!!! Brak niniejszej informacji we wniosku o dofinansowanie wyklucza możliwość zakwalifikowania tego wniosku do niniejszego wyjątku. Człowiek – najlepsza inwestycja

2)Realizacji działań pozytywnych (działania te pozwalają na wpłynięcie na niekorzystną sytuację danej płci w konkretnym obszarze interwencji projektu, a tym samym wyrównywanie jej szans społecznych i zawodowych) Z działaniami pozytywnymi mamy do czynienia wtedy, kiedy istnieje uzasadniona potrzeba (analiza sytuacji płci odnosząca się do obszaru i/lub zasięgu interwencji) skierowania działań do tylko i wyłącznie jednej płci. Uwaga!!! Jeśli projekt można zaliczyć do wyjątku z powodu realizacji działań pozytywnych, to beneficjent musi zawrzeć we wniosku analizę sytuacji kobiet i mężczyzn wskazującą na konieczność realizacji takich działań. Człowiek – najlepsza inwestycja

3) Zamkniętej rekrutacji Przez rekrutację zamkniętą należy rozumieć sytuację gdy projekt obejmuje – ze względu na swój zakres oddziaływania- wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu czy konkretnej grupy podmiotu. Beneficjent musi podać we wniosku informację, że jego projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu stwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku beneficjent powinien wymienić z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty do których skierowane jest wsparcie w ramach projektu. Człowiek – najlepsza inwestycja

Uwaga: Należy podkreślić, iż ostateczna decyzja o zakwalifikowaniu danego projektu do któregoś z powyższych wyjątków należy do instytucji oceniającej wniosek o dofinansowanie. IZ zaleca, aby w przypadku projektów, które należą do wyjątków również zaplanować działania zmierzające do przestrzegania zasady równości szans płci – pomimo, iż nie będą one przedmiotem oceny za pomocą pytań ze standardu minimum. Człowiek – najlepsza inwestycja

Jak realizować równość szans kobiet i mężczyzn w projektach edukacyjnych – szkoły? Człowiek – najlepsza inwestycja

Rola edukatorów i edukatorek 1. Osoby prowadzące działania edukacyjne są niezwykle ważne dla promowania postaw opartych na szacunku i przekonaniu o równości wszystkich ludzi. 2. Mają ogromny wpływ na przekazywanie i multiplikowanie sposobów zachowań i postaw. 3. Osoby takie muszą być świadome faktu, że ich osobiste przekonania, wartości, prywatne normy etyczne mogą wpływać na dobór i sposób przekazywania treści dydaktycznych. 4. Osoby zajmujące się edukacją stanowią wzorzec zachowań. A brak tzw. wrażliwości na różność i równość ludzi, brak wiedzy o uprzedzeniach, stereotypach i dyskryminacji skutkuje różnym, często stereotypowym i dyskryminującym traktowaniem uczestniczek i uczestników zajęć w sposób ograniczający ich możliwość i potencjał. Człowiek – najlepsza inwestycja

Czym jest równość szans w projektach edukacyjnych? to spojrzenie na edukację z perspektywy tego, w jaki sposób przygotowuje ona uczniów/uczennice do pełnienia ról społecznych i zawodowych, a więc tego, czego w PO KL uczymy już osoby dorosłe w odniesieniu do rynku pracy, nauki i badań. Człowiek – najlepsza inwestycja

Cel projektów edukacyjnych: osłabianie istniejących barier równości w mniejszym stopniu zajmiemy się liczbami, a w większym skupimy się na zmniejszaniu barier równości przez osłabianie stereotypów płci i podejmowanie dodatkowych równościowych działań Człowiek – najlepsza inwestycja

Czym jest analiza sytuacji kobiet i mężczyzn w projektach edukacyjnych? Jest pokazaniem liczby dziewcząt/chłopców, którzy są grupą docelową oraz odniesieniem się do istniejących barier równości w obszarze edukacji Liczba + bariery równości Człowiek – najlepsza inwestycja

Dane liczbowe liczba uczniów to fakt demograficzny a nie nierówność płci W przypadku gdy wszyscy uczniowie otrzymują tę samą ofertę edukacyjną, celem projektodawcy nie jest na pewno zmiana istniejących proporcji W przypadku, gdy wsparcie kierujemy w ramach projektu tylko do części uczniów, projekt powinien zakładać rekrutację do projektu zapewniającą udział uczennic i uczniów proporcjonalny do ich udziału w grupie wszystkich uczniów w danej placówce. Człowiek – najlepsza inwestycja

Przykład: 34 chłopców 26 dziewczynek w proporcjach płci dotyczących całej placówki, 17 chłopców 13 dziewczynek. Obecnie do przedszkola uczęszcza 60 dzieci, w tym 34 chłopców i 26 dziewczynek (dane w podziale na płeć). W przypadku zajęć dodatkowych kierowanych do dzieci bez względu na jakiekolwiek cechy związane z ich sytuacja rodzinną, czy wynikami w nauce, wsparcie powinno być kierowane w proporcjach płci dotyczących całej placówki, czyli jeżeli z zajęcia przewidziane są dla 30 dzieci to projekt powinien objąć wsparciem 17 chłopców i 13 dziewczynek. 14 chłopców 10 dziewczynek 6 chłopców4 dziewczynek. Jeżeli kryterium kluczowym w procesie rekrutacji np. na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego są niskie dochody przypadające na głowę w gospodarstwie domowym, to badamy podział na płeć w tej grupie dzieci. Analiza pokazuje, że w przedszkolu takich dzieci jest 24, w tym 14 chłopców i 10 dziewczynek. Jeżeli projekt nie zakłada zajęć dla całej grupy 24 dzieci, a np. tylko dla 10, udział w grupie powinien być proporcjonalny do rozkładu płci, czyli zakładać uczestnictwo 6 chłopców i 4 dziewczynek. Człowiek – najlepsza inwestycja

Przykład: wszystkie dzieci z danej placówki lub danej grupy otrzymują takie samo wsparcie. Wszelkie problemy z liczbami dzieci w podziale na płeć (wyliczanie proporcji) ustępują, kiedy wszystkie dzieci z danej placówki lub danej grupy otrzymują takie samo wsparcie. należy podać zastane liczby w podziale na płeć na poziomie analizy sytuacji oraz rezultatów projektu i zastanowić się nad dodatkowymi „równościowymi” działaniami. W takich przypadkach należy podać zastane liczby w podziale na płeć na poziomie analizy sytuacji oraz rezultatów projektu i zastanowić się nad dodatkowymi „równościowymi” działaniami. Człowiek – najlepsza inwestycja

Bariery równości w obszarze edukacji I.Bezpośrednie odniesienie się do barier poprzez osłabianie stereotypów płci (uzasadnienie, cele, działania, rezultaty) 1. Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć w sposób niestereotypowy i równościowy, który umożliwia włączenie w równym stopniu dziewczynek i chłopców do każdego rodzaju zajęć (komputery, matematyka, języki obce, zajęcia sportowe, prace techniczne, podstawy gotowania, przedmioty humanistyczne). Nauczyciele/ nauczycielki powinni być świadomi wpływu stereotypów zarówno na sposób prowadzenia zajęć, jak i na dobór materiałów edukacyjnych. Prowadzący powinni promować postawy szacunku dla odmienności i różnic, uznania równych praw i obowiązków bez względu na płeć i w aktywny sposób zachęcać młodzież do przełamywania stereotypów płci. 2.Niestereotypowy przekaz kierowanych do dziewczynek i chłopców lub dodatkowe zajęcia równościowe skierowane do uczniów obu płci uczące postawy szacunku wobec siebie i budujące świadomość o możliwości dokonywania wyborów bez względu na społeczne oczekiwania wobec naszej płci, np. dodatkowa lekcja czy warsztat na temat stereotypów mogłaby pokazać uczniom, że dziewczęta mogą zostać uczonymi i być bardzo dobre w matematyce, chłopcy zaś mogą być dobrymi opiekunami czy nauczycielami. 3.Zapewnienie, że dziewczęta i chłopcy mogą uczestniczyć w równym stopniu w oferowanych zajęciach, przy czym ważne jest, aby zachęcać i ośmielać uczniów do przełamywania stereotypów. Człowiek – najlepsza inwestycja

Bariery równości w obszarze edukacji I.Bezpośrednie odniesienie się do barier poprzez osłabianie stereotypów płci (uzasadnienie, cele, działania, rezultaty) 4. Wprowadzenie dodatkowych zajęć poświęconych kwestiom równości płci i rozwiązywaniu problemów bez użycia przemocy, które przekażą uczniom umiejętności radzenia sobie z trudnymi uczuciami, dyskryminacją, wykluczeniem, uprzedzeniami, szykanowaniem w relacjach z rówieśniczkami/rówieśnikami. 5. Zaangażowanie obu płci w życie szkoły ze szczególnym zwróceniem uwagi i wsparciem dla zaangażowania ojców i opiekunów. 6. Zorganizowanie pracy szkoły w sposób odpowiadający na potrzeby pracujących rodziców i umożliwiający godzenie życia zawodowego z prywatnym. Jest to szczególnie istotne w przypadku rodziców samodzielnie wychowujących dzieci (przede wszystkim są to kobiety). Człowiek – najlepsza inwestycja

Bariery równości w obszarze edukacji Jakie można podjąć działania na rzecz równości? 1.Różnorodne formy edukacyjne pokazujące czym są stereotypy i w jak krzywdzący sposób mogą działać na kobiety i mężczyzn w życiu prywatnym i społecznym, np. lekcja i rozmowa z uczniami/uczennicami na temat postaci męskich i kobiecych występujących w najpopularniejszych bajkach/filmach (cechy charakteru, działania podejmowane, jakie wybory, relacje pomiędzy K a M). Forma i dokładny temat zajęć powinny być oczywiście zawsze dostosowane do wieku dzieci/młodzieży. 2.Różnorodne formy edukacyjne (lekcje, konkursy, prezentacje) pokazujące ważne, lecz cały czas mało znane kobiety zaangażowane w życie społeczne, polityczne i gospodarcze na poziomie kraju, regionu lub społeczności lokalnej. Pokazy filmów/bajek na tematy związane z równością płci, różnorodnością, stereotypami, itp. organizowane do wieku z towarzyszącą dyskusją i refleksją. 3.Warsztaty dla nauczycieli nauczycielek dotyczących przemocy rówieśniczej, przekazujące kompetencje rozmawiania z młodzieżą o trudnych emocjach, konfliktach i przemocy oraz wiedzę na temat strategii zapobiegania przemocy w szkole (czyli np. ustalenia w gronie pedagogicznym, jak postępować w przypadku dręczenia, zwanego potocznie „końskimi zalotami”) Człowiek – najlepsza inwestycja

Bariery równości w obszarze edukacji Jakie można podjąć działania na rzecz równości? 1.Różnorodne formy edukacyjne pokazujące czym są stereotypy i w jak krzywdzący sposób mogą działać na kobiety i mężczyzn w życiu prywatnym i społecznym, np. lekcja i rozmowa z uczniami/uczennicami na temat postaci męskich i kobiecych występujących w najpopularniejszych bajkach/filmach (cechy charakteru, działania podejmowane, jakie wybory, relacje pomiędzy K a M). Forma i dokładny temat zajęć powinny być oczywiście zawsze dostosowane do wieku dzieci/młodzieży. 2.Różnorodne formy edukacyjne (lekcje, konkursy, prezentacje) pokazujące ważne, lecz cały czas mało znane kobiety zaangażowane w życie społeczne, polityczne i gospodarcze na poziomie kraju, regionu lub społeczności lokalnej. Pokazy filmów/bajek na tematy związane z równością płci, różnorodnością, stereotypami, itp. organizowane do wieku z towarzyszącą dyskusją i refleksją. 3.Warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek dotyczących metod włączania tematu równości płci do lekcji i zabaw z dziećmi, zarówno poprzez poruszanie konkretnych teamtów, jak i sposób prowadzenia zajęć np. pilnowanie, aby chłopcy i dziewczynki mogli wypowiadać do końca swoje zdanie, a normą grupy jest nie przerywanie sobie nawzajem, zachęcanie dziewczynek i chłopców do podejmowania się różnych obowiązków i zadań (w stosunku do dziewczynek również tych wymagających siły fizycznej i odwagi, w stosunku do chłopców także tych wymagających odpowiedzialności za innych i empatii), wyeliminowanie pouczeń skierowanych do dzieci akcentujących ich płeć i zróżnicowanie wg płci („chłopcy nie powinni płakać” „dziewczynki nie powinny się kłócić i bić”, itp. Człowiek – najlepsza inwestycja

Bariery równości w obszarze edukacji I.Diagnoza, identyfikacja, wskazanie barier KE określiła 10 barier, są to: 1. Segregacja pozioma i pionowa rynku pracy 2. Różnice w płacach kobiet i mężczyzn 3. Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy 4. Niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych 5. Niski udział kobiet w procesach podejmowania decyzji 6. Przemoc ze względu na płeć 7. Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia 8. Niewystarczający system opieki przedszkolnej 9. Stereotypy płci we wszystkich obszarach 10. Dyskryminacja wielokrotna, szczególnie w odniesieniu do kobiet starszych, imigrujących, niepełnosprawnych oraz należących do mniejszości etnicznych. Człowiek – najlepsza inwestycja

Obszary dyskryminacji – edukacja Stereotypowy przekaz dotyczący kobiet/dziewczynek i mężczyzn/chłopców w programach nauczania (wzmacnianie tradycyjnych ról płci, wzmacnianie mitów na temat zdolności, możliwości, zainteresowań, predyspozycji dziewcząt/kobiet, chłopców/mężczyzn), Obecność stereotypów płci w doradztwie zawodowym skierowanym do dziewczynek i chłopców, Niski odsetek dziewcząt i kobiet w kształceniu z zakresu technologii informacyjno- komunikacyjnych, na kierunkach ścisłych, związanych z naukami przyrodniczymi i ma­ tematycznymi, Brak rozwiązań edukacyjnych skierowanych do chłopców i dziewcząt związanych z zapobieganiem przemocy i obroną przed przemocą, Znikoma obecność w programach nauczania tematów związanych z równością, emancypacją, prawami człowieka, w tym prawami kobiet, przeciwdziałaniem dyskryminacji, Brak odzwierciedlania w programach nauczania rzeczywistego zróżnicowania społecznego (ze względu na niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientacje seksualną, model rodziny itp.), Człowiek – najlepsza inwestycja

Obszary dyskryminacji - edukacja Niski udział mężczyzn nauczycieli w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Niski udział kobiet na stanowiskach decyzyjnych w obszarze edukacji, Nieuwzględnianie kategorii płci w diagnozowaniu potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego, Brak dokładnych danych dotyczących płci i zatrudnienia w sektorze edukacji i zarządzaniu oświatą, Brak danych dotyczących uczestnictwa chłopców i dziewcząt w zajęciach wyrównawczych i zajęciach dodatkowych. Człowiek – najlepsza inwestycja

Działania wspierające równość płci  Należy zapewnić, że dodatkowe zajęcia dostępne są w równym stopniu dla dziewcząt i chłopców, w tym dziewcząt i chłopców o różnym stopniu sprawności oraz pochodzących z różnych środowisk (miejsce zamieszkania, status społeczno-ekonomiczny).  Należy zachęcać dziewczęta do angażowania się w rozwój umiejętności i wiedzy, które stereotypowo uznawane są za „męskie”.  Doradztwo zawodowe powinno stawiać za główny cel przełamywanie segregacji na rynku pracy, w tym promować udział dziewcząt w zajęciach uznawanych za „męskie” tj. informatyka, nauki ścisłe, przedsiębiorczość oraz udział chłopców w zajęciach uznawanych za domenę dziewcząt tj. nauka języków obcych.  Należy wprowadzić działania edukacyjne zakładające współdziałanie w zespołach wewnętrznie zróżnicowanych (pod względem płci, stopnia sprawności, miejsca zamieszkania).  Należy wprowadzić do nauczania zajęcia poruszające problem dyskryminacji, wykluczenia społecznego, stereotypów, zróżnicowania społecznego, równości.  W przypadku nauczycieli należy poruszyć problem nieświadomego wykluczenia pewnych grup uczniów lub uczennic np. wyróżnianie pewnych uczniów/uczennic, przerywanie wypowiedzi, preferowanie niektórych grup, pomijanie przy wyborze do realizacji zadań wymagających odpowiedzialności, odwagi czy kreatywności.  Nauczyciele nie powinni wzmacniać stereotypów i przekazywać treści dyskryminujących. Człowiek – najlepsza inwestycja

Działania wspierające równość płci  Należy wskazywać różnorodne doświadczenia i przykłady K/M o różnym stopniu sprawności i pochodzeniu społecznym.  Należy doceniać zróżnicowanie społeczne, pomagać podopiecznym radzić sobie z różnicami i innością.  Należy zwrócić uwagę i przeciwdziałać przemocy w szkole, w tym również przemocy seksualnej wobec dziewcząt/wobec chłopców.  Należy promować postawy odpowiedzialności i solidarności wobec innych, w tym słabszych.  Należy budować u młodzieży świadomość zróżnicowania społecznego i promować zasady wsparcia grupowego, wzajemnej pomocy, wspólnego rozwoju, komunikacji bez przemocy.  Należy wskazywać modele równościowe i włączające postawy oraz zachowania, a tak że wyraźnie komunikować różnorodność jako wartość, a równość i szacunek jako zasady życia społecznego.  W ramach wsparcia pedagogicznego i psychologicznego należy przeanalizować czynniki ograniczające szanse edukacyjne młodzieży - należy zwrócić uwagę na potrzeby rozwojowe związane z tzw. umiejętnościami miękkimi lub czynnikami psychologicznymi tj. motywacją, poczuciem odpowiedzialności i możliwością wpływu na swoje życie, poczuciem własnej wartości, postrzeganiem siebie, wstydem, nieśmiałością.  Należy zwrócić uwagę czy tematyka szkolenia a także specyfika grupy determinuje przeprowadzenie zajęć w grupach jednorodnych czy zróżnicowanych pod względem płci.  Należy promować używanie języka wrażliwego na płeć. Człowiek – najlepsza inwestycja

Dziękuję za uwagę! Człowiek – najlepsza inwestycja