Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
KSZTAŁCENIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W SZKOŁACH OGÓLNODOSTĘPNYCH LUBLIN – 9 MARCA 2010 R. LUBLIN – 9 MARCA 2010 R.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek w obliczu zmian
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu ocenienia, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu ocenienia, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562)

Ust.1 Nauczyciel jest obowiązan y, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w §4 ust. 1 pkt., do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono odchylenia i zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.

Ust. 3 W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

Dostosowanie wymagań odbywa się poprzez zastosowanie odpowiednich: Metod nauczania Form nauczania Warunków lokalowych Pomocy dydaktycznych i sprzętu Sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia

Spostrzeżenia: niedokładne, trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk Uwaga: występuje uwaga dowolna i podzielności uwagi, ale na niższym poziomie niż u dzieci w normie intelektualnej Pamięć: dobry poziom pamięci mechanicznej i skojarzeniowej, zarówno świeżej jak i trwałej; słaba pamięć logiczna Mowa: ubogi zasób słów, częste wady wymowy utrudniające kontakt z otoczeniem oraz wpływające na powstawanie zaburzeń emocjonalnych

Myślenie: ma charakter myślenia konkretno- obrazowego, upośledzone jest myślenie abstrakcyjne, gorsza jest zdolność klasyfikowania, ujmowania podobieństw i różnic, uogólniania, abstrahowania, gorsze rozumienie słów, mniejsze zdolności analityczno-syntetyczne, uczniowie mają trudności w wykonywaniu operacji rachunkowych, wnioskowanie cechuje się zmniejszonym krytycyzmem Rozwój emocjonalny: częściej niż u dzieci w normie występuje chwiejność emocjonalna, impulsywność, niepokój, słabsze mechanizmy kontroli

Rozwój społeczny: nieadekwatna i niestabilna samoocena, mniejsze uspołecznienie, gorsza samokontrola i mniejsza odpowiedzialność Rozwój motoryczny: niższy poziom rozwoju małej i dużej motoryki, w tym w szczególności precyzji i szybkości ruchów oraz wykonywania ruchów równoczesnych. Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim opanowują umiejętność czytania i pisania, operowania pieniędzmi, posługiwania się komputerem; potrafią troszczyć się o siebie i o innych, dbają o swój wygląd; mogą nauczyć się zawodu i wykonywać go; włączają się w życie społeczne.

Zasada gruntownej znajomości dzieci upośledzonych umysłowo oraz przychodzenia im z racjonalną, specjalistyczną pomocą; Zasada dostosowywania oddziaływań pedagogicznych do możliwości i potrzeb dzieci i młodzieży oraz warunków środowiskowych; Zasada aktywnego i świadomego udziału dziecka w pracy pedagogicznej; Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu; Zasada zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego; Zasada trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania z nich i dalszego ich stosowania.

Sprawdzić z jakiej odległości i jakiej wielkości litery i przedmioty dziecko widzi Skonsultować się z okulistą w sprawie oceny możliwości wzrokowych dziecka Poznać techniki brajlowskie, jeżeli uczeń się nimi posługuje Zadbać aby tablica była duża, czarna lub ciemnozielona, matowa, gładka i dobrze oświetlona, a kreda miękka – biała lub żółta. Wprowadzić ewentualnie dodatkowe oświetlenie punktowe.

Wyraźnie odczytywać wszystko co jest napisane na tablicy. Przedmioty, o których się mówi, podawać uczniom do obejrzenia, dotknięcia, powąchania, itp. Jeżeli są zbyt duże, stosować modele. Pozwalać uczniom na podchodzenie do oglądanych obiektów, jeżeli im to ułatwia ich poznanie. Zachęcać uczniów do używania lunetek, lup i innych pomocy optycznych. Zwracając się do ucznia niewidomego lub słabo widzącego wymawiać jego imię, aby był pewien, że o niego chodzi.

Zachęcać dziecko do udziału we wszystkich możliwych dla niego zajęciach, a jednocześnie unikać sytuacji, którym uczeń nie może sprostać. Doceniając życzliwą postawę kolegów, dbać by dziecko nie było zbyt uzależnione od innych. Uświadomić zdrowym uczniom możliwości i ograniczenia niewidomego lub słabo widzącego kolegi. Pamiętać, że wiele problemów dziecka wcale nie musi się wiązać z brakiem wzroku lub zaburzeniem widzenia.

Nauczyciel nie powinien: Używać gestykulacji bez wyjaśnień słownych Używać nieprecyzyjnych określeń w rodzaju „Idź prosto”, „Tam połóż” – bez punktów odniesienia. Uczeń może nie kojarzyć, co to oznacza. Dotykać dziecka znienacka, bez uprzedzenia słownego. Stosować „taryfy ulgowej” wobec niepełnosprawnych i obniżać wymagań dotyczących nauki i wychowania.

Zadbać aby uczeń we właściwy sposób korzystał z aparatu słuchowego. Stworzyć w s ali lekcyjnej odpowiednie warunki akustyczne (wyciszyć pomieszczenie, zadbać aby uczniowie nie hałasowali). Uczeń powinien siedzieć w miejscu, z którego może się swobodnie odwracać w stronę kolegów. Zwracać się do ucznia bezpośrednio, utrzymując kontakt wzrokowy. Umożliwić mu czytanie z ust. Twarz nauczyciela powinna być dobrze oświetlona, nic nie powinno jej zasłaniać.

Mówić do ucznia w naturalny dla siebie sposób, tylko nieco spowalniając wypowiedź, brać pod uwagę to, że uczeń może nie rozumieć pewnych słów. Unikać pytania ucznia czy rozumie, co się do niego mówi. Zwracać się do ucznia zdaniami, a nie wyrazami – uczeń może częściowo domyślać się z kontekstu. W miarę możliwości, bez naruszania potrzeb innych uczniów, ograniczyć poruszanie się po klasie, gestykulowanie, poruszanie głową. Często stosować pokaz, wykorzystywać pomoce dydaktyczne.

Pamiętać, że uczniowi z wadą słuchu bardzo pomagają różnego rodzaju notatki sporządzane przez nauczyciela i kolegów, napisy. Zadbać aby uczeń był aktywny. Zachęcać ucznia do zadawania pytań, proszenia o wyjaśnienie. Stosować odpowiedni system oceniania. Uczniów pełnosprawnych zapoznać z problemami i ograniczeniami wynikającymi z wady słuchu.

Umożliwić uczniowi niepełnosprawnemu wykazanie się swoimi mocnymi stronami. Zachęcać go do udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych. Z wyprzedzeniem informować ucznia o wymaganiach, zakresie materiału, planowanym temacie lekcji. Pamiętać, że nie wszystkie problemy ucznia wynikają z wady słuchu.

Niektóre techniki pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole: -właściwe usadowienie ucznia w klasie -pobudzanie uwagi dziecka - poprawianie zdolności słuchania - skuteczne wydawanie poleceń - kontrola notatek po zakończeniu zajęć

Właściwe usadowienie ucznia w klasie - ławka nadpobudliwego dziecka usytuowana w pobliżu nauczyciela (jego biurka lub tablicy) - dziecko posadzone plecami do reszty kolegów - nigdy nie sadzamy dziecka z ADHD przy oknie - w towarzystwie dobrych uczniów (ale nie najlepszych przyjaciół) - usadzenie z tyłu klasy, jeśli dziecko potrzebuje dużo przestrzeni (w takiej sytuacji nauczyciel co 5 minut podchodzi do ucznia i sprawdza, jak postępuje praca) - jasne określenie granic przestrzennych (ławka, przestrzeń gdzie dziecko może się poruszać)

Pobudzanie uwagi dziecka - zadania i nauczane treści powinny być przekazywane w szybki, skrótowy, reporterski sposób - powinny być też prezentowane w „małych dawkach” - aby zmobilizować dziecko do skupienia się można wykorzystać zegarek albo kuchenny minutnik do odmierzania czasu, w którym ma być wykonane zadanie - szybka, najlepiej natychmiastowa kontrola poprawności wykonania zadań - zamiast długich sesji ćwiczeniowych przygotowanie większej liczby krótszych i bardziej intensywnych okresów ćwiczeń - urozmaicanie zadań, przeplatanie mniej interesujących fragmentów ciekawszymi - wykorzystanie materiałów, którymi można manipulować, dotknąć je - organizowanie aktywności angażujących ucznia jak np. czynna dyskusja - ilustrowanie materiału schematami, podawanie uczniom różnych metod mnemotechnicznych, wierszyków, powiedzonek

Poprawianie zdolności słuchania - przygotowanie krótkich instrukcji, złożonych z prostych krótkich zdań - powtarzanie instrukcji tak często jak to jest potrzebne - nakłanianie uczniów do wielokrotnego powtarzania instrukcji po jej usłyszeniu - w ten sposób rozwija się umiejętność słuchania i zapamiętywania - informowanie uczniów o tym, że komunikuje się ważne wiadomości (np. „to jest ważne, proszę słuchać”, „to będzie na sprawdzianie”, itp. ) - korzystanie z pomocy wizualnych dla wzmocnienia przekazu ustnego

Skuteczne wydawanie poleceń - wybierz polecenie, na którym ci zależy i które jesteś gotowa wyegzekwować - wybierz polecenie, na którym ci zależy i które jesteś gotowa wyegzekwować - podejdź do dziecka - zdobądź jego uwagę (dotknij go, spójrz w oczy, zawołaj po imieniu) - wydaj jednoznaczne polecenie w 2-3 słowach - powtórz polecenie tyle razy ile założyłaś, poproś by dziecko je powtórzyło - dopilnuj wykonania polecenia (nie odchodź od dziecka zanim nie skończy)

Kontrola notatek po zakończeniu zajęć Kontrola notatek po zakończeniu zajęć Warunkiem skutecznego współdziałania nauczycieli i rodziców jest między innymi przepływ informacji o tym, co działo się w szkole i jak dziecko ma się przygotować na kolejne zajęcia. Nauczyciel musi dopilnować, żeby notatki w zeszycie były kompletne, a w szczególności aby zawierały: Warunkiem skutecznego współdziałania nauczycieli i rodziców jest między innymi przepływ informacji o tym, co działo się w szkole i jak dziecko ma się przygotować na kolejne zajęcia. Nauczyciel musi dopilnować, żeby notatki w zeszycie były kompletne, a w szczególności aby zawierały: - notatki z lekcji (jeśli dziecko nie jest w stanie jej zapisać może być skrócona) - notatki z lekcji (jeśli dziecko nie jest w stanie jej zapisać może być skrócona) - zapisaną pracę domową zarówno ustną jak i pisemną (jeśli nic nie jest zadane – formułę „nic do zrobienia”) - informację o wszelkich nietypowych sytuacjach (np. planowana wycieczka, akademia na którą trzeba się ubrać odświętnie) - datę sprawdzianu i wymagany zakres materiału.