1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część IV.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza osiągnięć III LO w Krakowie na tle innych liceów krakowskich
Advertisements

Analiza osiągnięć III LO w Krakowie na tle innych liceów krakowskich.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych. 2 Wykorzystanie wyników sprawdzianów w planowaniu pracy nauczycieli przedmiotów matematyczno- przyrodniczych.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu ul. Gronowa Poznań tel fax
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
1 1 Analiza wyników egzaminów zewnętrznych w 2013 roku Miasto Gdańsk Gdańska Rada Oświatowa, 14 listopada 2013 roku Barbara Przychodzeń Wydział Badań i.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Egzamin gimnazjalny. Egzamin gimnazjalny kwietnia 2015 Wtorek 9:00 historia wiedza o społeczeństwie 60 minut 11:00 język polski 90 minut 22 kwietnia.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
1 Przygotowanie egzaminu maturalnego Konferencja dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych Kraków, Rzeszów, Lublin, październik 2007 roku.
Podział wartości dodanej Michał Lewandowski, Szkoła Główna Handlowa, Główny Urząd Statystyczny Maciej Banaś, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie Wydział Egzaminów dla Uczniów Gimnazjów PREZENTACJA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Warszawa,sierpień 2005.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Uczniowie Liczba uczniów w woj. lubelskim % Uczniowie rozwiązujący zadania w arkuszu standardowym bez dysleksji rozwojowej ,8% z dysleksją.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Informacja o maturze w 2018 roku
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Zapis prezentacji:

1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część IV

2 Program konferencji Część I Przygotowanie sesji egzaminacyjnej 2008/2009 Egzamin gimnazjalny z języków obcych nowożytnych E-learning na platformie edukacyjnej OKE Część II i III Wykorzystanie wyników egzaminów dla doskonalenia jakości kształcenia Część IV Edukacyjna wartość dodana i jej wykorzystanie do kierowania rozwojem szkoły

Edukacyjna wartość dodana i jej wykorzystanie do kierowania rozwojem szkoły

EWD, czyli odrobina historii Od 2002 r. system egzaminów zewnętrznych dostarcza obiektywnych danych o osiągnięciach uczniów Rok 2005 umożliwił „scalenie” dwóch wyników dla ucznia kończącego gimnazjum –Wyniku sprawdzianu w 2002 r. oraz wyniku egzaminu gimnazjalnego w 2005 r. –Pierwsze próby liczenia EWD na przykładzie powiatu oświęcimskiego (prace dr M.K. Szmigel i A. Rappe)

Prace nad EWD obecnie W ramach PO KAPITAŁ LUDZKI, Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych trwają Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) Projekt obejmuje lata Kierownikiem projektu jest dr Roman Dolata Pośród członków zespołu jest trzech pracowników OKE w Krakowie

6 Informacje o EWD Kalkulator EWD (2005, 2006, 2007) Warsztaty EWD dla konsultantów, metodyków, dyrektorów (2007 i 2008) Tematyka EWD na konferencjach PTDE od 2005 r. Szereg publikacji w biuletynach i wydaniach książkowych CKE Tematyka obecna na spotkaniach z dyrektorami Dostępne informacje na stronie Wyniki EWD szkół (OKE w Krakowie) w październiku (system OBIEG)

7 Edukacyjna wartość dodana jako jedna z miar jakości nauczania Poziom końcowy osiągnięć szkolnych Zasoby na wejściu Jakość nauczania Dydaktyczno- wychowawcza praca szkoły Edukacyjna wartość dodana jest przyrostem wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego Przykładowa lista zasobów danych: indywidualne – osiągnięcia szkolne, kapitał kulturowy, ekonomiczny i społeczny grupowe – osiągnięcia szkolne rówieśników, ich kapitał kulturowy, ekonomiczny, społeczny instytucjonalne – nakłady finansowe, infrastruktura

8 Dwa typy wskaźników edukacyjnej wartości dodanej Wskaźniki bezwzględne, wymagają pomiaru osiągnięć szkolnych na różnych etapach kształcenia za pomocą tych samych skal pomiarowych, nie jest to możliwe w Polsce Wskaźniki względne – przyjmujemy, że wynik na egzaminie „niższym” jest miarą potencjału i na jego podstawie prognozujemy wynik na etapie „wyższym”

9 Obecnie stosowana w Polsce metoda liczenia EWD dla gimnazjów Na podstawie wyniku ucznia na sprawdzianie szacujemy wynik przewidywany na egzaminie gimnazjalnym Obliczamy resztę, czyli różnicę między wynikiem faktycznym a przewidywanym i wartości zmiennych kontrolnych Obliczamy średnią reszt, czyli EWD dla szkoły Szacujemy przedział ufności dla EWD

10 Jak interpretować wartość reszty? Na wartość reszty wpływają różne czynniki, np..: –motywacyjne – wzrost motywacji w trakcie egzaminu gimnazjalnego w porównaniu ze sprawdzianem –środowiskowe – poprawa sytuacji materialnej rodziny, pozwala na większe inwestycje w edukację dziecka –biologiczne – zmienne tempo dojrzewania i rozwoju umysłowego, –sytuacyjne czy losowe – np. samopoczucie w trakcie egzaminu.

11 W polskiej metodzie szacowania EWD zastosowano Dodatkową informację o uczniu (zmienne kontrolne) –płeć –dysleksja Uśrednienie reszt –do średniej Określenie wiarygodności statystycznej –przedział ufności dla średniej (przedział, w którym z określonym prawdopodobieństwem znajduje się EWD) Prezentację wyników EWD w skalach: –staninowa –centylowa

12 Część humanistyczna Zależność wyniku sprawdzianu (2004 r.) i surowego wyniku egzaminu części humanistycznej (2007 r.) Zależność wyniku sprawdzianu (2004 r.) i EWD części humanistycznej (2007 r.) Część matematyczno- przyrodnicza Wynik egzaminu Wartość EWD Dwie miary jakości kształcenia Linia wyniku przewidywanego

13 Dwie miary jakości kształcenia dla województw, powiatów, gmin, szkół Surowe wyniki egzaminacyjne Wyniki EWD Z własności EWD wynika, że średnia dla wszystkich uczniów w kraju wynosi „zero” EWD jest miarą względną Grupując wyniki EWD dla uczniów musimy pamiętać, że część z nich będzie miała reszty dodatnie oraz część będzie miała reszty ujemne EWD dla szkoły jest wyrażona w jednostkach egzaminacyjnych (punktach)

14 Terytorialne zróżnicowanie surowych wyników egzaminów i EWD część humanistyczna

15 Terytorialne zróżnicowanie surowych wyników egzaminów i EWD część matematyczno-przyrodnicza

16 Próba monitorowania pracy szkół ID EWD 2005EWD 2006EWD 2007 Trzy letnie EWD Liczba uczniów* HUMMATHUMMATHUMMATHUMMAT 11,93-1,83,72-0,143,991,433,55-0, ,36-1,7-0,01-1,82,370,040,94-1, ,88-4,18-1,92-1,151,09-1,59-1,24-2, ,366,10,282,273,522,821,503, ,124,150,871,272,45-1,972,310, ,525,192,990,640,77-0,892,301, ,96-1,89-1,8-1,170,29-0,230,16-0, ,35-0,12-0,8-1,433,70,680,650,0086 Co oznaczają te wartości? Jak je interpretować?

17 Przedział ufności EWD dla szkół o numerze: 2, 3, 7, 9 różni się istotnie od 0 EWD dla szkół: 1, 4, 5, 6, 8 i 10 są statystycznie różne od 0

18 Duże zróżnicowanie wyników na wejściu w szkole Problem: różna efektywność pracy z uczniami o różnym potencjale Linia regresji – dzieli wyniki na dodatnie i ujemne Granice przedziałów punktowych dla wyników niskich i uczniów o średnim potencjale

19 Wykorzystanie danych na temat wyników egzaminów: nauka w służbie sztuki? Zestawienie wyników zostanie zamieszczone w serwisie OBIEG w zakładce Materiały

20 Pojęcia, które należy znać, aby odczytać komunikat o EWD Edukacyjna wartość dodana „Wyniki surowe” (w punktach, procentach) Skala standardowej dziewiątki i jej stopnie – staniny Skala centylowa i jej stopnie – centyle Wynik „na wejściu” i „wyjściu” Wynik szkoły na wejściu odpowiada 5 staninowi, czyli wynosi …. Wynik szkoły po egzaminie gimnazjalnym to 7 i 8 stanin, czyli …. Centyl 56 oznacza, że …… Procent połączonych (scalonych) wyników to (jakich?) Przedział ufności (dlaczego wyniki podawane są wraz z tą informacją?) Wynik 3 letniego EWD w części humanistycznej równe 1,37 oznacza... Wynik 3 letniego EWD dla części matematyczno-przyrodniczej 2,56 oznacza, że …

21 Komunikowanie EWD Skala standardowej dziewiątki Skala centylowa 14%najniższy 1 do 4 27%bardzo niski 5 do %niski 13 do %niżej średni 24 do %średni 40 do %wyżej średni 61 do %wysoki 79 do 89 87% bardzo wysoki 90 do 96 94%najwyższy 97 i >

22 Tabela zależności dla szkół wyników średnich egzaminu i wskaźników EWD EWD Wyniki surowe w skali standardowej dziewiątki CH 7BFE 6I 5 4 3JG 2AD 1 Gimnazja A, B, C, D, E, F, G, H, I

23 Jakie bodźce mogą skłonić szkoły do wykorzystania wskaźników EWD? EWD Wyniki „surowe” w skali standardowej dziewiątki CH 7BFE 6I 5 4 3JG 2AD 1 „Dobra efektywność” mimo niskiej pozycji w rankingach Szkoły „nieefektywne” „Wysoce efektywne” szkoły potwierdzone dwoma miarami Szkoły, które „spoczęły na laurach”

Wynik części humanistycznej EWD części humanistycznej Województwo podkarpackie „ Wysoce efektywne” szkoły potwierdzone dwoma miarami „Dobra efektywność” mimo niskiej pozycji w rankingach Szkoły, które „spoczęły na laurach” Szkoły „nieefektywne”

Wynik części matematyczno- przyrodniczej EWD części matematyczno- przyrodniczej Województwo podkarpackie „ Wysoce efektywne” szkoły potwierdzone dwoma miarami „Dobra efektywność” mimo niskiej pozycji w rankingach Szkoły, które „spoczęły na laurach” Szkoły „nieefektywne”

26 Przed zespołem pracującym w ramach projektu: Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) stoi ważne zadanie związane z monitorowaniem wprowadzania EWD w Polsce. Podczas badań pilotażowych (OKE w Krakowie) zasięgaliśmy opinii na temat: jasności informacji, użyteczności i czytelności informacji, potrzeby wsparcia w zakresie interpretacji w tym ustalania przyczyn uzyskanych rezultatów.

27 Podsumowanie EWD dla organu prowadzącego EWD dla wizytatora EWD dla dyrektora szkoły  porównywalność szkół  ocena efektywności  identyfikacja szkół do wsparcia  porównywalność klas  ocena efektywności  ocena pracy nauczyciela EWD a dydaktyka? EWD dla nauczyciela? porównywalność, rozliczalność

28

29 Pytania, wątpliwości prosimy kierować do WBiA tel