Przygotowanie do działań na wypadek wystąpienia szczególnie niebezpiecznej choroby wysoce zakaźnej Marek Posobkiewicz Główny Inspektor Sanitarny Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Advertisements

Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Ochrona zdrowia pracowników w aspekcie stresu zawodowego: wybrane zagadnienia systemowe dr Jarosław Chmielewski.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
PRIORYTETOWA ODPRAWA AUTOKARÓW eBOOKING BUS
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Efektywne zarządzanie szpitalem Jan Butkiewicz Zastępca Dyrektora Pionu Ochrony Zdrowia d/s Sprzedaży Warszawa, 27 październik 2010.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Opiekun osób starszych
Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Nowej Soli dysponuje planami działania i procedurami szczegółowymi na wypadek wystąpienia w/w zdarzeń.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Szkolenie w dziedzinie bhp w przypadku zmiany warunków technologiczno- organizacyjnych (zmiany procesu technologicznego, organizacji stanowiska pracy,
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
 notariuszy  komorników  rzeczników patentowych  farmaceutów  biegłych rewidentów  kuratorów sądowych  lekarzy.
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Szkolenie Obronne Wrocław, 14 grudnia 2012 r.. OBSZARY KONTROLI W PODMIOTACH LECZNICZYCH, DLA KTÓRYCH MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO JEST ORGANEM.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Finansowanie programu
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

Przygotowanie do działań na wypadek wystąpienia szczególnie niebezpiecznej choroby wysoce zakaźnej Marek Posobkiewicz Główny Inspektor Sanitarny Warszawa, r. 1

Podstawa ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn.zm.) - Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda - Zgodnie z ustawą na wszystkich szczeblach organizacyjnych (krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym) opracowane są plany zarządzania kryzysowego w ramach których funkcjonują procedury reagowania kryzysowego opisujące sposób postępowania służb i instytucji, które będą podejmować działania w sytuacji kryzysowej - Plany obejmują ryzyko wystąpienia na terytorium kraju chorób wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych 2

Podstawa ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 r., poz. 947 z późn. zm.) - Szczegółowe rozwiązania i tryb postępowania w przypadku wystąpienia zachorowania lub podejrzenia choroby wysoce zakaźnej i szczególnie niebezpiecznej - Zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym sposób rozpoznania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej na terenie kraju oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych - Zadania dla organów administracji publicznej oraz sektora ochrony zdrowia 3

Podstawa ustawy kompetencyjne, z których wynikają zadania poszczególnych służb i podmiotów, w tym: -z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie -z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej -z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej -z 6 kwietnia 1990 r. o Policji -z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze 4

Działania Mając na uwadze dynamicznie rozwijającą się sytuację epidemiologiczną gorączki Ebola w Afryce Zachodniej, intensyfikowane są działania mające na celu sprawdzenie przygotowania kraju na wypadek ewentualnego zawleczenia choroby przez osoby podróżujące z rejonów występowania epidemii W związku z powyższym Główny Inspektor Sanitarny przekazał wojewodom, a także PWIS na ternie kraju prośbę dotyczącą konieczności zweryfikowania funkcjonujących na terenie województwa planów zarządzania kryzysowego pod kątem możliwości podjęcia działań w sytuacji wystąpienia potencjalnego zagrożenia W szczególności wskazano na konieczność zwrócenia uwagi na takie elementy zabezpieczenia jak: 5

Działania 1.Wyposażenie osób podejmujących działania w terenie i mających kontakt z osobą chorą lub podejrzaną o zachorowanie w środki ochrony osobistej Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie na biologiczne czynniki chorobotwórcze lub ograniczające stopień tego narażenia w celu ochrony pracowników. Przed wyborem środka zapobiegawczego pracodawca, zgodnie z art. 5 ww. rozporządzenia, jest zobowiązany do dokonania oceny ryzyka zawodowego, na jakie jest lub może być narażony pracownik Przepisy te dotyczą każdego pracodawcy 6

Działania Środki ochrony osobistej są niezbędne do zabezpieczenia: -lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych i innego personelu medycznego, którzy mają bezpośredni kontakt z pacjentem (w tym kierowcy karetek) -personelu sprzątającego, poddającego procesom dekontaminacji materiały, sprzęt i narzędzia używane w trakcie opieki medycznej nad chorym oraz mających kontakt z odpadami medycznymi powstałymi podczas czynności medycznych wykonywanych przy pacjencie -personelu laboratorium, który ma kontakt z próbkami pobranymi od osoby zakażonej -osób, które uczestniczą w przemieszczaniu pacjentów lub ciał zmarłych pacjentów, lub uczestniczą w przygotowaniu ciał do pochówku -a także członków rodziny którzy uczestniczą w opiece nad pacjentem 7

Działania Istnieje konieczność: -posiadania na terenie województwa zapasów środków ochrony osobistej (PPM) na wypadek potrzeby natychmiastowego ich użycia, -szczegółowego opisu funkcjonalnych rozwiązań w zakresie możliwości szybkiego pozyskania dodatkowych środków ochrony osobistej z innych dostępnych źródeł (np. na podstawie ustawy z dnia r. o rezerwach strategicznych) Należy mieć na uwadze, że przesłanką do uwolnienia rezerw może być brak dostępności asortymentu na rynku lub wystąpienie masowej sytuacji nagłej, nie zaś uzupełnienie zapasów własnych Szczegółowe zalecenia w zakresie środków ochrony osobistej do stosowania w kontakcie z podejrzanymi lub chorymi na EVD i zwłokami dostępne są na stronie w zakładce Epidemia gorączki krwotocznej w Afrycewww.gis.gov.pl 8

Działania 2.Transport pacjentów chorych lub podejrzanych o zachorowanie na gorączkę krwotoczną do miejsc hospitalizacji Istotne są przy tym takie elementy jak m.in.: wydzielone pojazdy (ze wskazaniem ich lokalizacji) do przewozu osób wysoce zakaźnych lub możliwość skorzystania z izolacyjnych noszy transportowych wiedza dyspozytorów obsługujących numery 997 i 112, co do sposobu postępowania w przypadku otrzymania zgłoszenia Eboli Algorytm postępowania dyspozytorów PRM dostępny jest pod adresem w zakładce Epidemia gorączki krwotocznej w Afrycewww.gis.gov.pl 9

Działania dostępność informacji w ramach PRM o lokalizacji, możliwości i czasie skierowania odpowiedniego transportu do osoby podejrzanej o zakażenie wirusem Ebola do najbliższego szpitala posiadającego możliwości hospitalizacji w warunkach izolacji znajomość i stosowanie procedur dezynfekcji karetki i sprzętu, który był użyty do opieki nad chorym w trakcie transportu i przekazania do docelowego miejsca hospitalizacji Wirus Ebola jest wrażliwy na działanie wirusobójczych środków dezynfekcyjnych zarejestrowanych dla obszaru medycznego, stosowanych zgodnie z zaleceniami producenta 10

3.Organizacja opieki medycznej z uwzględnieniem możliwości hospitalizacji w warunkach izolacji w tym: wskazanie miejsc hospitalizacji z odpowiednim zabezpieczeniem, co do izolacji pacjenta, wydzielonym personelem, wystarczającą ilością środków ochrony osobistej procedury funkcjonujące na poziomie szpitala dotyczące postępowania w przypadku hospitalizacji osoby chorej na chorobę wysoce zakaźną, w tym: -postępowania z odpadami, pościelą, pomieszczeniami, sprzętem używanym w opiece nad chorym -zabezpieczenia się przed wejściem do pomieszczenia gdzie izolowana jest osoba chora Działania 11

Działania -dekontaminacji i rozbierania się z ochronnej/ roboczej odzieży skażonej przed opuszczeniem pomieszczenia -funkcjonalna procedura poekspozycyjna w przypadku narażenia personelu (odsunięcie od pracy, ocena narażenia, badanie laboratoryjne zgodnie z aktualnymi wytycznymi ECDC, obserwacja stanu zdrowia przez 21 dni lub do czasu uzyskania ujemnego wyniku badania, ew. kwarantanna bądź izolacja w zależności od oceny narażenia i stanu zdrowia) W przypadku zgonu pacjenta z powodu zakażenia EBOV należy przestrzegać przepisów rozporządzenia MZ z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi. Pochówek w ciągu 24 godzin na najbliższym cmentarzu 12

Działania 4.Przekazywanie materiału pobranego od pacjenta chorego lub podejrzanego o zachorowanie na gorączkę krwotoczną Ebola do badań diagnostycznych w NIZP-PZH Istotne jest aby personel pobierający materiał do badania w kierunku obecności materiału genetycznego wirusa oprócz zachowania reżimu tych czynności znał procedury dotyczące bezpiecznego pakowania materiału do transportu i aby zachowane były także zasady bezpieczeństwa podczas transportu Aktualne wytyczne dotyczące sposobu pobierania, pakowania i transportu materiału do badań dostępne są na stronie internetowej Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny pod adresem 13

Działania 5.Postępowanie z osobami z kontaktu z osobą chorą lub podejrzaną o zachorowanie na gorączkę krwotoczną Ebola, w szczególności organizacja miejsc kwarantanny dla osób z kontaktu jednoznaczne rozstrzygnięcie i wskazanie w planie, w jaki sposób odbywać się będzie transport osób ze styczności do miejsc kwarantanny - kto jest wskazany w planie do zorganizowania transportu, jakimi siłami i środkami będzie się odbywać i w jakim czasie od zgłoszenia takiej potrzeby pojazdy zostaną podstawione do skazanego miejsca określenie kogo i w jaki sposób osoby, które będą dokonywać segregacji np. pasażerów samolotu, mają powiadomić o konieczności zapewnienia jak najszybszego transportu pasażerów do miejsc izolacji i kwarantanny 14

Działania czy plany przewidują kwarantannowanie osób w miejscach ich pobytu docelowego (w warunkach domowych) a jeśli tak, czy wskazane są siły i środki, przy pomocy których miejsca i osoby objęte kwarantanną zostaną zabezpieczone, z uwzględnieniem środków ochrony indywidualnej określenie maksymalnego czasu rozwinięcia miejsc kwarantanny (z uwagi na konieczność zapewnienia osobom obowiązanym do poddania się kwarantannie podstawowych warunków bytowych wyznaczenie osób/podmiotów odpowiedzialnych za zorganizowanie odpowiednich warunków socjalnych w ośrodku kwarantannowym (pościel, wyżywienie itp.), a także za realizację pozostałych działań logistycznych (wywóz i utylizacja odpadów, usługi pralnicze, zabezpieczenie osób kwarantannowanych w niezbędną odzież i przybory) 15

Działania wskazanie personelu, który będzie sprawował opiekę nad osobami podlegającymi kwarantannie, a także wymogów, co do niezbędnych środków ochrony indywidualnej oraz warunków bytowych personelu Preferowana kwarantanna indywidualna – skraca czas pobytu wskazanie osób, które będą zapewniać porządek i bezpieczeństwo miejsca kwarantanny i osób jej poddanym wskazanie podmiotu, który przeprowadzi zabiegi dekontaminacji – z określeniem czasu rozwinięcia takiej możliwości 16

Działania 6.Sposób organizacji pracy i zasad wymiany informacji w sytuacji pojawienia się na terenie międzynarodowego portu lotniczego/morskiego pasażera manifestującego objawy gorączki krwotocznej procedury dotyczące współpracy pomiędzy portem lotniczym, a innymi służbami podległymi wojewodzie spójność wewnętrznych procedur portu dotyczących postępowania z osobami podróżującymi, które manifestują objawy gorączki krwotocznej, z wojewódzkim planem zarządzania kryzysowego zgodność procedur funkcjonujących na terenie portów z zapisami MPZ, aktualnymi wytycznymi i zaleceniami organizacji międzynarodowych - WHO, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) 17

Działania 7.Sposób wymiany informacji, w tym zasady prowadzenia polityki medialnej. Czy w planie zarządzania kryzysowego uwzględnione są m.in. takie elementy jak wskazanie: osoby, która udziela informacji mediom z kim osoba udzielająca informacji wcześniej je konsultuje kto wydaje komunikaty dla społeczeństwa oraz w jakim zakresie jakie informacje będą przekazywane mediom – kto ew. nakłada embargo na informacje i zwalnia z niego, kto jest o tym informowany 18

Działania Materiały, zalecenia, schematy postępowania i inne informacje dotyczące epidemii gorączki krwotocznej Ebola w Afryce są dostępne m.in. pod adresem w zakładce Epidemia gorączki krwotocznej w Afrycewww.gis.gov.pl Z uwagi na ciągła aktualizację informacji zamieszczanych na stronie internetowej osoby z nich korzystające powinny na bieżąco śledzić stronę Na dokumentach polskojęzycznych umieszczona jest data ostatniej ich modyfikacji, dzięki czemu w prosty sposób można zweryfikować aktualność informacji 19

Dziękuję za uwagę 20