Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EF0GR Monitoring, ewaluacja, wskaźniki, Trener: Janina Jaszczur.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji za rok 2010 Jolanta Rudnicka.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez Employer Branding Institute Sp. z o.o. na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EF0GR Monitoring, ewaluacja, wskaźniki, Trener: Janina Jaszczur

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EF0GR WDRAŻANIE Wdrażanie zaplanowanych działań zgodnie z zatwierdzonym we wniosku harmonogramem merytorycznym i finansowym, aby osiągnąć zaplanowane cele na poziomie zaplanowanych wskaźników. MONITORING Wewnętrzna kontrola przebiegu projektu i jego zgodności z harmonogramem i budżetem. Przykładowe narzędzia monitoringu: wnioski aplikacyjne, ankiety, kwestionariusze, zdjęcia z przebiegu działań, listy obecności na szkoleniach, listy wydanych materiałów szkoleniowych, sprawozdania finansowe i merytoryczne, protokoły z audytu

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – definicje Monitoring można zdefiniować jako systematyczne, bieżące zbieranie, analizowanie i używanie informacji dla celów kontrolnych i podejmowania decyzji. Monitorowanie projektu jest integralną częścią codziennego zarządzania. Jego celem jest dostarczanie informacji dzięki, której można identyfikować i rozwiązywać problemy jak również oceniać postępy odnośnie tego co zostało zaplanowane.

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – monitoring Co? Głównie analiza skuteczności i efektywności (np. pomiar aktualnego w stosunku do planowanego stanu rzeczy. Jest systematycznym działaniem zarządzania Jak? Szybka i stała analiza, od razu do wykorzystania w procesu wdrażania projektu. Posiada kluczowe znaczenie dla poprawy wykonania Kto? Wewnętrzny i zewnętrzny (personel, kontrolerzy Kiedy ? Regularnie, kilka razy w ciągu roku

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – Monitoring Oparty na wskaźnikach (głównie wkładu i produktu) Prowadzony w sposób ciągły w trakcie realizacji programu Charakter syntetyczny i selektywny Pozwala obserwować postępy we wdrażaniu programu Służy śledzeniu wdrażania programu Zawiera główne wskaźniki opisujące kontekst wdrażania programu

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – monitoring a ewaluacja Ewaluacja Odwołuje się do wskaźników monitoringowych Prowadzona w konkretnych momentach wdrażania programu Charakter całościowy i analityczny Pozwala oceniać postępy we wdrażaniu programu Służy ulepszeniu wdrażania programu Dostarcza informacji na temat zamierzonych i niezamierzonych rezultatów

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – monitoring a ewaluacja Plan ewaluacji Ustalenie na jakie pytania chcieliby otrzymać odpowiedź odbiorcy Określenie zagadnień, które trzeba przeanalizować poszukując odpowiedzi na te pytania Określenie badanej próby Określenie narzędzi pomiarowych np. ustalenie pytań do ankiety, listy pytań w oparciu o które będziemy analizować dokumenty Ustalenie planu zbierania danych i analizy

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR EWALUACJA: Ocena oddziaływania projektu tj. poziomu osiągnięcia wskaźników Narzędzia: kwestionariusze, analizę dokumentów, wywiady z partnerami, obserwacje, dane statystyczne

Wdrażanie projektu w ramach wsparcia z EFOGR – ewaluacja EWALUACJA : Co? Głównie analiza skuteczności, efektywności, oddziaływania, adekwatności oraz trwałości działań Jak? Analiza pogłębiona Kto? Zewnętrzni ewaluatorzy wyspecjalizowani w przedmiocie oceny Kiedy ? Raz lub dwa razy, ocena na zakończenie lub ex post, wyciągając lekcje z przeszłości po to, aby ukierunkować przyszłą politykę i działania. Ale również w trakcie wdrażania – tzw. ewaluacja w trakcie (mid-term), która ma (ponownie) ukierunkować wdrażanie

Aspekty monitorowanieGrupy Działania Aspekty monitorowanie Lokalnej Grupy Działania sprawność funkcjonowania Grupy i jej ciał regulaminowych (prezydium, Rady, Sekretariatu i Zespołów Programowych), w tym efektywność w pozyskiwaniu środków, skuteczność w osiąganiu zakładanych rezultatów (jaki jest stan realizacji Planu Działania i potencjał Grupy), wkład w zrównoważony rozwój regionu.

Grupa Partnerska a zrównoważony rozwój regionu Ocena sprawności organizacyjnej funkcjonowanie struktur relacje pomiędzy partnerami system zarządzania komunikacji przywództwo promocja zarządzanie projektami oraz finansami.

Grupa Partnerska a zrównoważony rozwój regionu Skuteczność oddziaływania LGD w regionie: ocenę stanu zaawansowania poszczególnych programów i projektów ilość przeprowadzonych szkoleń, warsztatów, wyjazdów studialnych umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy angażowanie się nowych partnerów

zrównoważonego rozwoju regionu Monitorowanie i ocena postępów zrównoważonego rozwoju regionu Do mierzenia postępu w osiąganiu celu mogą służyć wskaźniki, ukazujące ekonomiczne, społeczne i ekologiczne aspekty rozwoju danego regionu, stanowią podstawę oceny jego ogólnej kondycji, mierzą zmiany i służą komunikacji tradycyjne,określają powiązania pomiędzy obszarami i kategoriami np: -Liczba bezrobotnych -Liczba firm -Przychód krajowy brutto -Zużycie energii na mieszkańca

Cechy dobrego wskaźnika Wg „Communities Count” Prostota Ważność Mierzalność Zorientowanie na działanie tzw SMART Specyfik-dokładne Measurable- mierzalne Agreed upon- uzgodnione Reakistic and sensitive- realistyczne i wrażliwe Time bound and cost- ograniczone w czasie i efektywne

zrównoważonego rozwoju regionu Cechy dobrego wskaźnika zrównoważonego rozwoju regionu trafny zrozumiały mierzalny wiarygodny -odnosi się do potencjału środowiska -uwzględnia okres wizji lat -pokazuje powiązania pomiędzy obszarami kategoriami -nie odbywa się kosztem innej społeczności lub równowagi globalnej

Co to są SWZR SWZR „ społeczne wskaźniki zrównoważonego rozwoju” Wskaźniki, które są opracowane i analizowane oraz do których dane są zbierane przy szerokim udziale różnych partnerów, w tym mieszkańców Np. liczba firm i ich różnorodność, zarobki uzyskane w lokalnej gospodarce i lokalnie wydane,% energii uzyskanej ze źródeł odnawialnych, ilość miejsc pracy zgodna z kwalifikacjami

Poziomy wskaźnikowania Międzynarodowe np. Organizacja narodów Zjednoczonych, OECD, Komisja Europejska Krajowe Regionalne Lokalne

10 powodów dlaczego SWZR 1.Zwracają uwagę na to co ważne dla ludzi 2.Pozwalają ludziom pracować razem w entuzjastycznym partnerstwie 3.Zwiększają świadomość na temat mocnych i słabych stron społeczeństwa 4.Kreują szansę dla ludzi na włączenie się w lokalne decyzje, które ich dotyczą 5.Budują potencjał społeczeństwa dla znajdowania odpowiednich rozwiązań dla ich własnych potrzeb

10 powodów dlaczego SWZR 6. Odmykają ukryty potencjał i energię przez budowanie zdolności społeczeństwa do podejmowania praktycznych działań 7. Stwarzają szansę uczenia się dla każdej grupy społecznej 8. Przeskakują przez biurokrację i uwalniają podstawową informację 9. Wpływają na szeroki zakres decydentów 10. Zwiększają poczucie przynależności do społeczeństwa

Etapy SWZR wg „ Communites Count” 1.Przygotowanie 2.Uzgodnienie kategorii 3.Wybór wskaźników 4. Zebranie danych 5. Komunikacja 6. Podjecie działań

Sposób organizacji wskaźników Wg kategorii Wg celów, problemów Presja-Stan-Reakcja Np.. ilość ścieków, stan czystości powietrza, ilość spalin wydzielanych przez samochody, stopień zainteresowania lokalnymi sprawami, ilość spotkań przedwyborczych

Układ P-S-R Wskaźnik Wskaźniki Wskaźniki Presji/przyczyna Stanu/skutków Reakcji Ciąg pytań: Ciąg pytań: Ciąg pytań: Dlaczego problem? Czy problem Jak rozwiązać istnieje? istnieje? problem? Jakie są przyczyny Jak istotny jest problemu? problem?

Przykład P-S-R dla ‘ubóstwa Wskaźnik Wskaźniki Wskaźniki Presji/przyczyna Stanu/skutków Reakcji → stopa bezrobocia → odsetek osób → liczba podmiotów → stopa bezrobocia żyjących poniżej gospodarczych na długotrwałego minimum 1000 mieszkańców powyżej 12 m socjalnego → liczba ngo działających →stopa bezrobocia → odsetek osób na rzecz ludzi bardzo długotr. żyjących poniżej dotkniętych ubóstwem pow. 24 m minimum egzystencji ubóstwem na 10 tys. →wskaźnik obciążenia →liczba osób korzystających demograficznego z pomocy społecznej →udział gospodarstw na 1000 mieszk. domowych bez osób →liczba bezdomnych Pracujących na 10 tys. mieszk.

Budowa Polityki Zrównoważonego Rozwoju I etap- diagnozowanie stanu ZR- audyt problemy → wskaźnik Presji P → stan/skutki → wskaźnik Stanu S II etap- planowanie - określanie celów ZR Reakcja na problemy Cel nadrzędny →cele główne → cele szczegółowe Wskaźnik reakcji R

Matryca Zintegrowanego monitorowania wskaźnikowego zrównoważonego rozwoju Cel nadrzędny ”wysoka jakość życia” Cel główny „ zrównoważony rozwój” Diagnozowanie stanu zrównoważonego rozwoju( ujawnianie problemów oraz ich skutków i przyczyn) Planowanie zrównoważonego rozwoju( określanie reakcji strategicznej na problemy) Problemy Wskaźniki Cele Wskaźniki Presja/przyczyny P Stan/Skutki SReakcja R Uwzględnione zasady ZR Zgodnośść z zasadami I. Ład środowiskowy II Ład przestrzenny III Ład gospodarczy IV Ład społeczny V Ład instytucjonalno - polityczny

Istota audytu zrównoważonego rozwoju Cechy audytu: -Niezależny -Kompleksowy -Obiektywny -Porównywalny

Audyt zrównoważonego rozwoju 1.Plany strategiczne  Spełnienie kryteriów z praktyki zarządzania: struktura strategii, czytelność  Uwzględnienie zasad zrównoważonego rozwoju 2. Stan rozwoju  Wartości wskaźników zrównoważonego rozwoju ( z zasobów statystyki publicznej –Banku Danych Regionalnych)  Ich porównania dla wartości wskaźników obliczanych dla innych jednostek

Audyt strategii rozwoju - ocena zarządzania strategicznego Pytanie 1 : Czy gmina posiada strategie rozwoju 1Nie i nie podejmowano żadnych działań z tego zakresu 2Nie, ale podjęto pewne prace przygotowawcze 3Nie, ale prace przygotowawcze są już mocno zaawansowane 4Tak, strategia jest opracowana, ale nie jest oficjalnie przyjęta uchwała, zarządzeniem. 5Tak, strategia rozwoju jest już opracowana i przyjęta przez władze samorządowe Pytanie 2 Czy gmina posiada kompleksową obejmującą wszystkie łady strategię rozwoju Pytanie 3 Jaka jest struktura strategii rozwoju Pytanie 4 Czy strategia jest wykorzystywana w procesie podejmowania decyzji Pytanie 5 Czy strategia rozwoju jest monitorowana i aktualizowana Pytanie6 Czy zapisy strategia są upowszechniane wśród lokalnej społeczności Pytanie7 Czy wszystkie podmioty, którym w strategii przypisano określone zadania, znają tekst strategii Pytanie 8 Czy dokument strategii jest czytelny

Audyt strategii rozwoju Ocena stopni realizacji zasad ZR Pytanie 1 : Czy w strategii ( na poziomie wizji celów ) uwzględniono zasady zrównoważonego rozwoju Pytanie 2 Jaki jest nadrzędny cel strategii Pytanie 3 Czy gmina posiada kompleksową obejmującą wszystkie łady strategię rozwoju Pytanie 4 Czy proces tworzenia strategii miał charakter uspołeczniony Pytanie 5 Czy monitoring realizacji strategii jest uspołeczniony