WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Propozycja programowa „Mam szczerą wolę…” Ruch harcerski musi się rozwijać i rosnąć nie tylko wszerz, przez pozyskiwanie nowych zwolenników, ale i w głąb.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
SZKOŁA PRZYJAZNA 6-LATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO

Sześciolatek w szkole – pomyślny start Obecność dziecka sześcioletniego w szkole jest olbrzymim wyzwaniem. Podjęcie go i próba sprostania mu przyniesie pozytywne efekty tylko wówczas, gdy wspólnie podejmą je szkoła, nauczyciele i rodzice, którzy zrozumieją specyfikę rozwoju, potrzeby i możliwości sześciolatka.

Sześciolatek w szkole Dzieci sześcioletnie są przygotowane pod względem umysłowym do podjęcia nauki w szkole, chcą się uczyć, ale jednocześnie mogą odczuwać wiele obaw związanych z przejściem do nowego środowiska. Zagrożone poczucie bezpieczeństwa dziecka może osłabiać wysiłki nauczycieli mające na celu wprowadzanie uczniów w szeroko rozumianą rzeczywistość szkolną.

ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ 1. Umiejętności społeczne i samodzielność dziecka 2. Rozwój emocjonalny i motywacja do uczenia się 3. Rozwój mowy i umiejętności porozumiewania się 4. Rozwój intelektualny 5. Rozwój fizyczny 6. Przygotowanie do uczenia się czytania, pisania i matematyki

Wspieranie rozwoju ucznia I etap edukacyjny Przygotowanie placówki pod względem:  materialnym,  lokalowym,  metodycznym,  programowym

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Metody pracy i organizacja zajęć  Metody pracy oparte na działaniu - dzieci w tym wieku rozumują jeszcze na poziomie konkretnym, korzystając z praktycznych doświadczeń, dopiero uczą się korzystać z obrazków, symbolicznych rysunków.  Praca z podręcznikiem zajmuje znacznie mniej czasu niż w klasach starszych.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny  Formy pracy: w kilkuosobowych grupach, w parach lub indywidualnie (bardzo pożyteczne dla dzieci są zajęcia, które odbywają się w większych i mniejszych grupach uczą się wtedy współpracować i współdziałać ze sobą)  Zgodnie z zaleceniami sala lekcyjna dla uczniów klasy pierwszej powinna składać się z części edukacyjnej i rekreacyjnej. Taka organizacja związana jest z tym, że uczniowie mają głównie uczyć się przez zabawę.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny  Nie jest konkretnie określony czas przeznaczony na naukę i odpoczynek.  Przyjmuje się, że rysowanie i pisanie, a więc czynności wykonywane przy stolikach, mogą zajmować około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną.  W pierwszych miesiącach nauki dominującą formą zajęć z zakresu edukacji matematycznej są zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, a z zeszytów ćwiczeń mogą dzieci korzystać najwyżej jedną czwartą czasu.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny  Edukacja przyrodnicza powinna odbywać się jak najczęściej w naturalnym środowisku poza szkołą.  Muzyka powinna towarzyszyć dzieciom w codziennych zajęciach szkolnych i wiązać się z aktywnością ruchową.  Przerwy w zajęciach mogą mieć różną formę i powinny być dostosowane do potrzeb dzieci.  Zajęcia w klasach I-III nie muszą trwać tradycyjne 45 minut.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Ocenianie  Nauczyciele oceniają osiągnięcia edukacyjne uczniów (co potrafią i wiedzą) oraz ich zachowanie.  Głównym celem oceniania jest informowanie, na tym etapie nauki głównie rodziców uczniów, o postępach ich dzieci w nauce.  Jednym z celów oceniania jest też motywowanie uczniów do dalszych postępów w nauce.  Udzielanie wsparcia w razie zaistniałych trudności, czy zaobserwowanych zdolności.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Sami uczniowie na bieżąco dowiadują się o swoich postępach w nauce poprzez codzienne pochwały nauczyciela i umowne znaki graficzne albo pisemne komunikaty (takie jak: Bardzo dobrze! Świetnie! Następnym razem bardziej się postaraj.)

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Indywidualizacja  Nauczyciele powinni tak organizować pracę w klasie, aby odpowiadała ona indywidualnym potrzebom każdego dziecka bez względu na jego wiek. Zawsze w przypadku pojawiających się trudności nauczyciel ma obowiązek wspomóc dziecko.  Uczniowie, którzy potrzebują więcej czasu na wykonywanie zadań, ćwiczeń, sprawdzianów itp. powinni mieć taką możliwość.  Uczniowie, którzy pracują szybciej i sprawniej powinni mieć tak zorganizowany czas, aby jak najlepiej go spożytkować na wykorzystanie potencjału rozwojowego.

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Szkoła we współpracy z rodzicami kształtuje i rozwija umiejętności i postawy tj.  poczucie własnej wartości i wiara we własne możliwości;  umiejętność zaspokajania swoich potrzeb, z szacunkiem dla potrzeb innych;  poczucie przynależności do grupy oraz umiejętność wspólnego działania z innymi dziećmi i z dorosłymi, w mniejszych i większych grupach;

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny  ciekawość świata;  umiejętność zachowywania się w różnych sytuacjach oraz dostosowywania się do zmieniających się warunków;  umiejętność zarządzania czasem i własnymi zasobami;  umiejętność konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, dostrzeganie w większym stopniu szans niż zagrożeń;

Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny  rozwijanie sprawności intelektualnej:  wnioskowania,  szukania przyczyn,  kategoryzowania,  myślenia przez analogię,  pamięci.  spostrzegawczości.

Wspieranie rozwoju ucznia Rozwiązania, pozwalające przygotować szkoły do zaspokajania potrzeb najmłodszych uczniów: dostosowanie placówki pod względem organizacyjnym oraz lokalowym do możliwości sześciolatków szkolenia nauczycieli klas I-III dotyczące pracy z sześciolatkami, szkolenia nauczycieli klas IV do pracy z młodszymi uczniami, w celu zapewnienia im łagodnego przejścia do nauczania przedmiotowego, współpraca z rodzicami.

Zadania szkoły wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego  Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się;  Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła - dom rodzinny;  Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka;  Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata ;

Działania na rzecz rozwoju ucznia  Organizacja środowiska uczenia się - przestrzeń do prowadzenia zajęć, adaptacja dziecka sześcioletniego do warunków szkolnych.  Tworzenie zespołu klasowego - wzajemne poznawanie się uczniów, budowanie zaufania, integracja i rozwój grupy.  Style uczenia uwzględniające potrzeby percepcyjne uczniów.  Indywidualizacja procesu nauczania.  Stopniowanie trudności w odniesieniu do umiejętności kluczowych: czytania, pisania, liczenia.  Umiejętności interpersonalne nauczyciela.

Działania na rzecz wspierania rozwoju ucznia  Aktywizujące metody i techniki w edukacji.  Gry i zabawy interakcyjne w pracy z uczniami.  Środki dydaktyczne i ich rola w organizacji pracy dydaktycznej.  Dostosowanie metod i form nauczania do potrzeb i możliwości ucznia,

Działania na rzecz wspierania rozwoju ucznia  Opracowanie działań wspierających,  Skuteczne metody rozwiązywania bieżących problemów  Sposób oceniania uwzględniający aspekty: wspierania rozwoju, motywowania, informowania

Działania na rzecz rozwoju ucznia.  Wspomaganie kompetencji językowych.  Wspieranie zainteresowań i uzdolnień.  Rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.  Pomoc dzieciom mającym trudności w uczeniu się.  Wspomaganie osobistego rozwój uczniów: wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie asertywności, radzenie sobie ze stresem.  Współpraca szkoły i rodziców w edukacji dzieci.