4. Rozwój przedsiębiorczości międzynarodowej w Polsce Dr hab. Jerzy Cieślik
2 Zagadnienia Przedsiębiorczość międzynarodowa a transformacja ustrojowa w Polsce po 1988 r. Prezentacja tendencji i zjawisk w ujęciu ilościowym i jakościowym Wnioski na przyszłość
3 Wyjściowe tezy Rewolucja przedsiębiorcza, jaka dokonała się w Polsce po 1988 r. dotyczyła w znacznie większym stopniu obrotu międzynarodowego niż innych dziedzin aktywności gospodarczej Zmiany ilościowe i jakościowe dotyczyły jak dotąd tylko eksportu. Dopiero ostatnio polskie firmy podejmują inwestycje za granicą
4 Baza porównania 1988 r. 1988 r. – ostatni rok systemu komunistycznego Dwa kluczowe akty prawne uchwalone w grudniu 1988 r. z mocą od Ustawa o działalności gospodarczej Co nie jest zabronione jest dozwolone Ustawa o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych Praktycznie pełna swoboda w prowadzeniu operacji międzynarodowej
5 Przedsiębiorczość w Polsce w okresie komunistycznym Polska nie była pustynią przedsiębiorczości przed 1989 r. Akceptacja „prywaciarzy” ale pod kontrolą Rolnictwo w rękach prywatnych Poza rolnictwem w 1988 r. funkcjonowało 572 tys. drobnych prywatnych podmiotów Rzemieślnicy tys. Taksówkarze, transport prywatny – 123 tys. Handel i gastronomia - 53 tys. Placówki usługowe – 7 tys.
6 Polska przedsiębiorczość 1988 – porównanie 1988 r r. Liczba podmiotów gospodarczych Aktywnych 572 tys tys. Zarejestrowanych b.d tys. W obydwu latach w zbiorowości podmiotów dominują „firmy” jednoosobowe W 2007 r. liczna grupa firm dynamicznych (małych, średnich i dużych), których nie było w 1988 r. – ok. 100 tys. podmiotów o zatrudnieniu powyżej 9 osób
7 Polska na tle innych krajów postkomunistycznych Jedynie Węgry dorównywały Polsce poziomem prywatnej aktywności (ponad 300 tys. podmiotów) w końcu lat 1980-tych. Czechy (10 tys.), Słowacja (2 tys.) NRD „prywatne” firmy włączone w system centralnej gospodarki planowej W byłych republikach Związku Radzieckiego - faktyczny brak sformalizowanej aktywności prywatnej – zawsze istniała „szara strefa” Po 1988 r. Czech i Słowacja szybko dogoniły i przegoniły Polskę i Węgry
Zmiany w poziomie aktywności przedsiębiorczej po 1988 r. 8
9 Handel zagraniczny w okresie komunistycznym Brak swobody i ścisła kontrola operacji zagranicznych przedsiębiorstw Doktryna monopolu handlu zagranicznego Nie tylko firmy prywatne ale także państwowe musiały realizować transakcje z zagranicą przez pośredników – tzw. centrale handlu zagranicznego Pewna liberalizacja doktryny w latach 1980-tych
Internacjonalizacja a transformacja ustrojowa. Eksporterzy 1988 i
11 Handel zagraniczny w Polsce r. Sektor monopolu hz (89% obrotu) Centrale HZ - 62 Sektor zliberalizowany (11% obrotu) Koncesjonowane Osoby prawne Osoby fizyczne Bez koncesji Aktywni eksporterzy 767 RAZEM r. Aktywni: Importerzy Eksporterzy RAZEM
12 Porównanie c.d. 1988 – 2003 liczba podmiotów wzrosła 3-krotnie a liczba prywatnych eksporterów 87-krotnie! Operacje międzynarodowe prowadzą zarówno firmy większe jak i bardzo małe Z ogólnej liczby 51 tys. eksporterów ok. 38 tys. to firmy zatrudniające poniżej 10 osób ( w tym także firmy jednoosobowe) Jak taka liczba firm radzi sobie z operacjami zagranicznymi”? Brak długoletniej tradycji Brak zakumulowanej wiedzy i doświadczenia Tylko nieliczni eksporterzy (także pośredni) z 1988 r. przetrwali do chwili obecnej (z 7245 tylko 588)
13 Próba wyjaśnienia Szok transformacji Skok na głęboką wodę niwelował różnice w percepcji dystansu psychicznego między rynkiem krajowym i międzynarodowym Pozytywne skojarzenia z zagranicą Wyjazdy zarobkowe i emigracja do USA Wyjazdy na saksy przez studentów Prywatny „biznes międzynarodowy”
14
% udział MSP zaangażowanych bezpośrednio w eksport
Wyniki badań - zjawisko wczesnej internacjonalizacji Nowe firmy, jeśli stają się eksporterami to inicjują eksport wkrótce po uruchomieniu (75% rozpoczyna eksport w ciągu pierwszych 3 lat po rozpoczęciu działalności) „Spóźnialscy” eksporterzy są w mniejszości a ich udział w eksporcie jest niewielki WNIOSKI Należy promować przedsiębiorczość międzynarodową już na etapie przygotowania i wczesnej fazy prowadzenia nowego biznesu Głównie poprzez działania niskobudżetowe, szkolenia i doradztwo Wśród kandydatów na przedsiębiorców znających języki (studentów) 16
Wyniki badań - zjawisko mikro-eksporterów Zdecydowana większość eksporterów nie wychodzi poza marginalny poziom obrotów Spośród prawie 160 tys. firm które podjęły inicjatywy eksportowe , ponad 60% nie przekroczyło wartości rocznego eksportu 80 tys. PLN Większość wypada z rynku ale część pozostaje na marginalnym poziomie Udział mikro-eksporterów w całkowitym eksporcie kraju jest znikomy WNIOSKI Nie należy wspierać mikro-eksporterów! „Paszport do eksportu” - adresowany do firm rosnących, jednocześnie zwiększających udział eksportu w sprzedaży ogółem Wsparcie dla przyspieszonej internacjonalizacji firm high-tech 17
Wyniki badań - rola firm dynamicznych o orientacji proeksportowej Gros polskiego eksportu przemysłowego realizowane przez firmy duże, wysoce zinternacjonalizowane, głównie z udziałem zagranicznym Zbyt niski potencjał eksportowy krajowych MSP, by mogły one dołączyć do ścisłej czołówki eksporterów Dynamiczne MSP (szybki wzrost obrotów i zatrudnienia), głównie zorientowane na rynek krajowy WNIOSKI Należy wspierać dynamiczne MSP o orientacji proeksportowej – wykorzystujące eksport jako dźwignię przyspieszonego rozwoju Potrzebny nowy program wsparcia „Rozwój przez internacjonalizację” adresowany do takich firm 18
Przedsiębiorstwa przemysłowe według intensywności eksportu 2007 (liczba firm o liczbie pracujących 10 i więcej osób) 19
wartość eksportu w mld PLN) Przedsiębiorstwa przemysłowe według intensywności eksportu 2007 (wartość eksportu w mld PLN) 20
Udział grup firm w eksporcie przemysłu przetwórczego w 2007 r. w % oraz liczba firm (K- firmy krajowe, Z – z udziałem zagranicznym) ,9 % 4,5% K Z ,3 % 1,7% K Z ,5% 4,8% K Z ,2% 49,4% K Z ,7% 0,9% K Z ,3% 3,1% K Z ,8 % 2,4% K Z % 25% Klasa zatrudnienia Intensywność eksportu 21
Klasa zatrudnienia Przedsiębiorstwa dynamiczne w przemyśle przetwórczym (średnioroczny wzrost obrotów >20% w latach spośród firm o liczbie pracujących 10+) Dynamiczne przedsiębiorstwa proeksportowe Dynamiczne przedsiębiorstwa zorientowane na rynek krajowy Firmy krajowe 22 Firmy zagraniczne
Wyniki badań - przyczyny dominacji firm z udziałem zagranicznym w polskim eksporcie W porównaniu do przedsiębiorstw krajowych, firmy z udziałem zagranicznym są: wyżej zinternacjonalizowane lepiej wyposażone kapitałowo bardziej produktywne mają dostęp do międzynarodowej sieci stworzonej przez firmę macierzystą WNIOSKI Należy wspomagać rozwój zagranicznej sieci produkcyjno-handlowych i kooperacyjnych przez znaczących polskich eksporterów Przygotowanie specjalistycznych kadr menedżerskich, tzw. „otwieraczy rynków” międzynarodowych Czy powinniśmy wspierać narodowych czempionów gospodarki i eksportu? 23
24 Inwestycje zagraniczne w Polsce Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty zagraniczne w systemie gospodarki komunistycznej Od 1976 r. flirt z Polonią zagraniczną - otwarcie możliwości dla tzw. firm polonijnych Od 1986 r. możliwość tworzenia spółek z udziałem zagranicznym na ograniczoną skalę Zasadnicza liberalizacja od r.
25 Inwestycje zagraniczne w Polsce – generalne tendencje Znaczący udział sektora zagranicznego w gospodarce Polski – ok. 40% w 2007 r. przy marginesowym znaczeniu tego sektora w 1988 r. (poniżej 1%) W przemyśle 2007 r (firmy powyżej 9 pracujących) sprzedaż ogółem - 47% Eksport - 69% Zatrudnienie – 31% W niektórych sektorach – przemysł samochodowy, banki ale także w wielu innych gałęziach i branżach (n.p. gazy techniczne) – udział dominujący Inwestują firmy duże ale także małe i średnie Zróżnicowana wielkość filii firm zagranicznych (60% z 15,4 tys. zatrudnia poniżej 10 osób) Zróżnicowana struktura gałęziowa (przemysł - 30%, handel 30%, pozostałe (usługi) - 40%)
26 Inwestycje zagraniczne – generalne tendencje c.d. Spośród 51 tys. eksporterów 7 tys. to spółki zagraniczne Spółki zagraniczne generują 57% polskiego eksportu i 61% importu (2003) Ich udział w eksporcie przemysłu przetwórczego wynosi 72% Spółkami zagranicznymi na początku działalności często kierują obcokrajoowcy. Jednak potem firmy te chętnie zatrudniaja polskich menedżerów
27 Rola ZIB w gospodarce polskiej – próba pomiaru IKC HZ Wskaźnik % Liczba podmiotów (spółek)10,1 Zatrudnienie22,5 Przychody38,1 Inwestycje40,0 Aktywa trwałe34,7 Eksport56,1 Import60,7 Wskaźnik syntetyczny40,0
Setka największych eksporterów 2009 Firmy polskie razem Firmy polskie GPT* Firmy polskie bez GPT Firmy z udziałem zagranicznym RAZEM Liczba firm Sprzedaż (mld)148,892,955,8116,0264,7 Eksport (mld)58,634,224,481,4139,9 Zatrudnienie (tys.)216,2109,3106,8111,1327,3 Podstawowe relacje ekonomiczne (wielkości średnie) Sprzedaż na 1 zatrudnionego (tys.)688,2850,0522,51 043,9808,9 Eksport na 1 zatrudnionego (tys.)270,9312,6228,3732,6427,7 Intensywność eksportu39%37%44%70%53% Przeciętne zatrudnienie *Polskie GPT = górnictwo, paliwa, transport. Opracowanie własne na podstawie "Doroczny ranking krajowych przedsiębiorstw. Pięćsetka Polityki 2009„ 28
90-tka największych eksporterów 2009 (bez GPT) Intensywność eksportu Narodowi czempioni polskiego eksportu 29
Filie i oddziały firm polskich za granicą i zagranicznych w Polsce (2008) Filie polskich firm za granicą (A) Filie zagranicznych firm „w tranzycie” (B) Filie zagranicznych firm w Polsce (C) B+C A Liczba podmiotów b.d. Liczba oddziałów i filii ,3 W tym: Przetwórstwo przemysłowe ,4 Handel i naprawy ,7 Obsługa nieruchomości i firm ,2 Liczba pracujących (tys.) 99,420,91 531,715,6 Przychody (mld PLN) 103,918,2969,99,5 Eksport (mld PLN) 30,76,3251,08,4 Import (mld PLN) 43,83,4279,06,4 Wydatki na środki trwałe (mld) 3,00,565,221,9 Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS 30
31 Coś się zmienia - Polskie firmy idą w świat MASPEX szturmem zdobył Czechy, Węgry i Słowację ŚNIEŻKA ma na Ukrainie 40% rynku farb emulsyjnych ATLAS - klej tylko dla druzjej w Rosji PLAST-BOX odkrywa Ukrainę jako raj ze skazą biurokracji HOOP do Moskwy po klientów na colę i inne napoje GROCLIN kontynuuje budowę swej fabryki w Użgorodzie Sanplast wykupuje Hoescha – lidera na rynku armatury sanitarnej w Niemczech (w upadłości)
Transformacja a internacjonalizacja - wnioski Rewolucja przedsiębiorcza największa w sferze międzynarodowej Liczba prywatnych firm wzrost 3- krotny, liczba eksporterów – wzrost 90- krotny! Znaczący segment gospodarki kontrolowany przez kapitał zagraniczny – decydujący udział w eksporcie Ilościowo na tle krajów UE jesteśmy już „nad kreską” Ilość już mamy, czas na jakość! 32
33 Wnioski Przetarty szlak i szansa eksportowa dla: Firm bez doświadczenia eksportowego Nowych firm rozpoczynających działalność Atrakcyjne możliwości biznesowe w imporcie Wzrost zamożności społeczeństwa Zainteresowanie zróżnicowaną ofertą, jakością Większa tolerancja dla wyższych cen Najbardziej aktualny problem to budowanie własnej sieci handlowej i produkcyjno-handlowej przez polskie firmy na rynkach międzynarodowych
Instrumenty wsparcia – ujęcie dynamiczne Skala zaangażowania międzynarodowego Inicjacja eksportuFaza przygotowawczaPrzyspieszony rozwójZnaczący eksporter 34 Paszport dla intensywnych eksporterów Internacjonalizacja firm high-tech Przedmiot Przedsiębiorczość międzynarodowa Rozwój przez internacjonalizację Budowa sieci zagranicznych polskich firm Finansowanie EU Internacjonalizacja jako innowacja Moduły Internacjonalizacji w szkoleniu przedsiębiorców