Ubóstwo osób pracujących w Polsce Dr hab. Ryszard Szarfenberg Instytut Polityki Społecznej Uniwersytet Warszawski Polski Komitet Europejskiej Sieci Przeciw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Adam Przepłata Konferencja podsumowująca projekt „ZAZ drogą na otwarty rynek pracy”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Rola i znaczenie nowych rozwiązań ułatwiających młodym wejście/powrót na rynek.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RYNEK PRACY, RÓWNOŚĆ PŁCI I JAKOŚĆ ŻYCIA Dr Marta Warat.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
WZMOCNIENIE POTENCJAŁU SIŁ ZBROJNYCH W PRZYPADKACH UZASADNIONYCH POTRZEBAMI OBRONY PAŃSTWA, POTRZEBAMI SIŁ ZBROJNYCH LUB ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (art.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Współczesne kierunki polityki społecznej
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Odwrócona lekcja „Praca”.
Zapis prezentacji:

Ubóstwo osób pracujących w Polsce Dr hab. Ryszard Szarfenberg Instytut Polityki Społecznej Uniwersytet Warszawski Polski Komitet Europejskiej Sieci Przeciw Ubóstwu (EAPN PL) Pierwsza wersja prezentacji została przedstawiona na Seminarium Międzynarodowym Dialog Społeczny: „Problemy w zatrudnieniu powodem zaostrzenia sytuacji społecznej”, Gdańsk, KONFERENCJA pt. "RZECZNIK PRAW PRACOWNICZYCH – instytucja chroniąca ludzi pracy”, Warszawa

Treść prezentacji Teoria ubóstwa w Polsce a ubóstwo pracujących Ubóstwo gospodarstw domowych według głównego źródła utrzymania Dwa ujęcia ubóstwa pracujących Czynniki powiązane z ubóstwem pracujących Ilustracja statystyczna Instrumenty ograniczania ubóstwa pracujących Ubóstwo pracowników w polskiej polityce publicznej Strategia na bliższą przyszłość

Dominująca teoria problemu ubóstwa w Polsce a ubóstwo pracujących Bezrobocie (lub niechęć do pracy) jest podstawową przyczyną ubóstwa Jakie stąd wyciąga się wnioski? 1.Wystarczy skutecznie walczyć z bezrobociem, aby zlikwidować ubóstwo 2.Miejsca pracy tworzą pracodawcy, więc trzeba im stworzyć jak najlepsze warunki do działalności 3.Jeżeli nadal są bezrobotni, to dlatego, że nie podejmują pracy ze względu na wysokie i łatwo dostępne świadczenia pieniężne 4.Ograniczanie świadczeń zachęci ich do pracy, a jednocześnie zmniejszy też koszty pracy zniechęcające pracodawców do tworzenia miejsc pracy Ubóstwo pracujących podważa tę teorię, skoro pracujący są ubodzy to zatrudnienie nie wystarcza, aby wyjść z ubóstwa

Ubóstwo względne w pracowniczych gospodarstwach domowych (GUS) Dane GUS, opracowanie własne

Ubóstwo skrajne w pracowniczych gospodarstwach domowych (GUS) Dane GUS, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących – dwa ujęcia Ubogi pracujący – płaca nie wystarcza na zaspokojenie podstawowych potrzeb pracownika na minimalnym poziomie Pełny wymiar czasu pracy, ale niska płaca (brak uzupełnienia z innych dochodów) Niepełny wymiar czasu pracy, praca tylko przez pewien okres w roku, wówczas nawet wyższa płaca może nie wystarczyć Pracujący w ubogim gospodarstwie domowym Ubogi pracujący (tj. płaca nie wystarcza nawet na jego własne potrzeby) w ubogim gospodarstwie domowym Nieubogi pracujący w ubogim gospodarstwie domowym (płaca wystarcza na zaspokojenie jego potrzeb, ale dochody całego gospodarstwa nie wystarczają na zaspokojenie potrzeb wszystkich jego członków)

Czynniki wpływające na ubóstwo pracujących -Poziom wykształcenia -Płeć -Wiek -Liczebność i intensywność pracy w GD -Obecność dzieci w GD -Zatrudnienie w pełnym, niepełnym czasie pracy -Typ umowy (czasowe, stałe) -Zdecentralizowany lub skoordynowany system ustalania płac -Ustawodawstwo w zakresie płacy minimalnej -Ochrona zatrudnienia -Podatki, składki i świadczenia -Dostęp do usług (np. opieka nad dziećmi, szkolenia) Struktura gospodarstwa domowego Niedostateczna ilość pracy Niska płaca Ubóstwo pracujących Czynniki indywidualne Czynniki ponadindywidualne Social Europe. Many ways, one objective. Annual Report of the Social Protection Committee on the social situation in the European Union (2013), s. 76 GD – gospodarstwo domowe

Ubóstwo pracujących (pełny rok) w Polsce na tle krajów z góry i dołu rankingu w 2013 Ubóstwo względne, granica 60% mediany dochodu ekwiwalentnego, dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących ogółem i z podziałem na zatrudnionych i pozostałych Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących według trwałości umowy o pracę Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo względne pracujących według wymiaru czasu pracy Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących według poziomu wykształcenia Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących według zasobności (intensywności) pracy w gospodarstwie domowym Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących w gospodarstwach domowych z dziećmi i bez dzieci na utrzymaniu Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących według zasobności rodziny w pracę i w dzieci Dane Eurostat, opracowanie własne

Problem niskich płac Udział pracujących w pełnym wymiarze przez cały rok mających płace niższe niż 2/3 mediany zarobków w tej grupie Dane: Low Pay, In-Work Poverty and Economic Vulnerability… by Maitre, Nolan, Whelan 2012, opracowanie własne Szacunek granicy 2/3 mediany rocznych zarobków w 2010 w Polsce: około 5550 euro. Granica ubóstwa (60% mediany dochodów) wynosiła wtedy 2643 euro dla jednoosobowego gospodarstwa domowego

Ubóstwo pracujących w pełnym wymiarze czasu przez cały rok za niskie płace według wieku i liczby zarabiających w rodzinie Dane: Low Pay, In-Work Poverty and Economic Vulnerability… by Maitre, Nolan, Whelan 2012, opracowanie własne

Udział pracowników pełnozatrudnionych w prekaryjnej sytuacji według wysokości płac Prekaryjność: zagrożenie ubóstwem, niemożność zaspokojenia co najmniej trzech z listy 7 potrzeb lub niemożność pokrycia nagłych wydatków Dane: Low Pay, In-Work Poverty and Economic Vulnerability… by Maitre, Nolan, Whelan 2012, opracowanie własne

Instrumenty ograniczania ubóstwa pracujących -Podnoszenie płacy minimalnej -Zmniejszanie opodatkowania niskich płac (adresowane ulgi podatkowe) -Zmniejszanie składek na ubezpieczenie społeczne od niskich płac -Zasiłki rodzinne dla uboższych rodzin -Świadczenia uzupełniające niskie płace -Zwroty z systemu podatkowego -Wspieranie utrzymania w zatrudnieniu i awansu w pracy -Wspieranie lepszych warunków pracy i elastyczności -Kształcenie ustawiczne -Zwalczanie dyskryminacji i wspieranie włączającego środowiska pracy Niedostateczna ilość pracy Niska płaca Ubóstwo pracujących Instrumenty bezpośrednie Instrumenty pośrednie Social Europe. Many ways, one objective. Annual Report of the Social Protection Committee on the social situation in the European Union (2013), s. 89 -Aktywizacja i wspieranie dostępu do zatrudnienia -Zwiększanie dostępu do usług, np. opieki dla dzieci -Elastyczna organizacja czasu pracy

Ubóstwo pracowników jako problem polityki publicznej w Polsce W ramach semestru europejskiego Rada Europejska zaleciła Polsce dwa razy (rekomendacje 2012 i 2013) przeciwdziałanie ubóstwu pracowników Partnerzy społeczno-gospodarczy (związki zawodowe, organizacje pracodawców, organizacje pozarządowe) włączeni w prace Międzyresortowego Zespołu ds. Strategii Europa 2020 przedstawili w związku z tym pakiet zaleceń (2013) dla aktualizacji Krajowego Programu Reform na okres Pakiet był przedmiotem dyskusji w Zespole - wszystkie propozycje strony społeczno-gospodarczej związane ze zmianami w podatkach i w świadczeniach dla osób w wieku produkcyjnym zostały zignorowane W odpowiedzi na zalecenia i uwagi partnerów do projektu aktualizacji KPR wyszczególniono tylko jedno działanie związane z rekomendacjami Rady w sprawie ubóstwa pracowników – podwyżkę płacy minimalnej

Wybrane propozycje partnerów uporządkowane według trzech kluczowych tematów 1.Podjęcie działań na rzecz ograniczenia nierówności płacowych, m.in. Zwiększenie progresji podatkowej Wprowadzenie świadczeń podatkowych (poza ulgą na dzieci również zwrot) Zmniejszenie poziomu składek na ubezpieczenie społeczne w przypadku płac niskich 2.Podjęcie działań na rzecz zwiększenia aktywności zawodowej kobiet 3.Podjęcie działań mających na celu zwiększenie poziomu i dostępności świadczeń dla osób w wieku produkcyjnym m.in. Zwiększenie dostępu do i poziomu zasiłków rodzinnych i dodatków do nich (w tym dla rodzin wielodzietnych) Wydłużenie wypłaty zasiłku dla bezrobotnych do roku Wypłacanie w 100% zasiłków okresowych z pomocy społecznej dla bezrobotnych

Sytuacja obecna W rekomendacjach Rady Europejskiej dla Polski z 2014 nie ma już zalecenia podjęcia działań ograniczających ubóstwo pracowników (było w rekomendacjach z 2012 i w 2013 r.) W sprawie niektórych postulatów partnerów postęp: nowy rząd Ewy Kopacz przeprowadził reformę ulg podatkowych dla rodzin, są też już projekty świadczenia rodzicielskiego (uzasadnienie demograficzne) Reforma pieniężnej pomocy społecznej dla osób w wieku produkcyjnym (zasiłki okresowe) jest blokowana przez Ministerstwo Finansów Rok 2015 jest rokiem weryfikacji kryteriów dochodowych i zasiłków dla świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej (nie wiadomo czy zostaną zwiększone)

Strategia na bliższą przyszłość Zaktualizowanie i dopracowanie pakietu propozycji partnerów i działania na forum Zespołu do spraw Strategii Europa 2020 wokół aktualizacji KPR Postulowanie i działania na rzecz zwiększenia celu przeciwdziałania ubóstwu z już osiągniętego 1,5 miliona do 3 milionów i przyjęcie celów dodatkowych w zakresie ograniczenia ubóstwa pracowników przy okazji śródokresowej ewaluacji Strategii Europa 2020 w Polsce Działania upowszechniające wiedzę dot. problemu ubóstwa pracowników z umiejscowieniem go w szerszym kontekście strategii ograniczania nierówności (w tym dualizacji rynku pracy) Uruchomienie cyklu kampanii na rzecz godnej płacy w kilku większych miastach skierowanej najpierw do samorządowych pracodawców z hasłem przeciwdziałania ubóstwu pracowników (zakładowa płaca minimalna)

Stanowisko Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu 18 rekomendacji dla Unii Europejskiej, np. zwiększyć widoczność i zaproponować konkretne sposoby wdrażania strategii aktywnej integracji społecznej UE, poparcie dla rozwoju związków zawodowych w niskopłatnych sektorach Państw Członkowskich, np. podnieść poziom płac (w szczególności najniższych i niskich), zapewnić zasiłki i ulgi podatkowe dla pracujących uzupełniające niskie zarobki, ograniczać segmentację rynku pracy zagwarantować przestrzeganie praw pracowniczych Pracodawców i ich organizacji, np. stać się godnie płacącym pracodawcą, zapewnić stabilność umów, przestrzegać praw pracowniczych Związków zawodowych i organizacji pozarządowych, np. zwiększać członkostwo w związkach zawodowych, tworzenie sojuszy i koalicji między ZZ i NGO, nagłaśnianie problemów nisko opłacanych pracowników PRACUJĄCY, A UBODZY. Stanowisko EAPN w sprawie ubóstwa pracujących, listopad

Załączniki, dodatki

Społeczne postrzeganie barier w wychodzeniu z biedy związanych z pracą Dane CBOS 2012, opracowanie własne

Różnice w postrzeganiu barier w wychodzeniu z ubóstwa przez subiektywnie biednych i zamożnych Dane CBOS 2012, opracowanie własne

Pogłębiona deprywacja pracujących ogółem, zatrudnionych i poza stosunkiem zatrudnienia Dane Eurostat, opracowanie własne

Ubóstwo pracujących według wieku Dane Eurostat, opracowanie własne