Rekomendacje dla monitoringu i pożądanych form oddziaływania na rynek pracy w województwie dolnośląskim PROGNOZA ZAPOTRZEBOWANIA GOSPODARKI REGIONU NA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Znaczenie podręcznika
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego.
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI II współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wielkopolski rynek pracy pod obserwacją
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

Rekomendacje dla monitoringu i pożądanych form oddziaływania na rynek pracy w województwie dolnośląskim PROGNOZA ZAPOTRZEBOWANIA GOSPODARKI REGIONU NA SIŁ Ę ROBOCZ Ą W UKŁADZIE SEKTOROWO-BRAN Ż OWYM I KWALIFIKACYJNO- ZAWODOWYM W WOJEWÓDZTWIE DOLNO Ś L Ą SKIM Badanie współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Kapitał Ludzki Poddziałanie : Przewidywanie Zmiany Gospodarczej.

Fazy realizacji projektu Realizowany projekt, rozpoczęty w lutym 2009 roku, miał na celu przede wszystkim przeprowadzenie analizy rozwoju regionu oraz prognozowanie zmian społeczno- gospodarczych zachodzących w regionie na rzecz wzrostu poziomu wiedzy uczestników rynku pracy, w szczególności przedsiębiorców oraz władz regionalnych i lokalnych Niniejsza prezentacja jest podsumowaniem zrealizowanej wspólnie z gronem ekspertów diagnozy sposobów monitoringu rynku pracy w województwie dolnośląskim oraz wypracowanych na bazie tej diagnozy rekomendacji odnośnie niezbędnych zmian w zakresie monitoringu 2 ETAP I Analiza struktury zawodowej mieszkańców Dolnego Śląska i kierunków rozwoju - Analiza danych wtórnych - Wywiady z ekspertami ETAP II Analiza zapotrzebowania na kadry w branżach uznanych za strategiczne dla dolnośląskiego rynku pracy - Badanie ilościowe wśród przedsiębiorstw - Wywiady ze specjalistami z branż strategicznych ETAP III Prognoza rozwoju dolnośląskiego rynku pracy i rekomendacje - Panel ekspercki (monitoring rynku pracy) - Opracowanie publikacji końcowej

Agenda 3 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Diagnoza aktualnych narzędzi monitoringu rynku pracy Realizowane w ramach monitoringu rynku pracy działania w województwie dolnośląskim nie stanowią aktualnie spójnego systemu zarządzanego przez jedną instytucję koordynującą Część działań wynika z obowiązków ustawowych na szczeblu centralnym, które obligują powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy do monitorowania zjawisk zachodzących w obszarze rynku pracy, a także analizy zjawiska bezrobocia Część działań związana jest z wdrażaniem funduszy unijnych na poziomie regionalnym, które przewidują finansowanie działań związanych z monitorowaniem rynku pracy Obecnie wśród narzędzi monitorujących możemy wyszczególnić dwie główne grupy: 1.zbieranie i opracowywanie danych statystycznych – dane i opracowania GUS, Wojewódzkiego Urzędu Pracy i Powiatowych Urzędów Pracy 2.badania i analizy rynku pracy – realizowane głównie ze środków PO KL 4

Ocena aktualnego systemu monitoringu rynku pracy w województwie dolnośląskim 1.Brak spójnego systemu i koordynacji działań związanych z monitoringiem rynku pracy, brak strategii ich prowadzenia na poziomie regionu i koordynowania strategii z podziałem środków unijnych 2.Pozytywnym zjawiskiem jest intensyfikacja działań związanych z monitoringiem sytuacji na dolnośląskim rynku pracy w ostatnich latach 3.Pozytywnie można ocenić systematyczną realizację ustawowych zadań urzędów pracy w zakresie monitoringu bezrobocia oraz oceny aktywności zawodowej ludności 4.Słabe rozpoznanie strony popytowej rynku pracy, w szczególności w zakresie popytu na poszczególne zawody i kwalifikacje oraz prognozowanych zmian 5.Słaba jakość dostępnej informacji o popycie na pracę, ze względu na brak spójnej metodologii i systematyczności badań. Niedopracowana metodologia analizy zawodów deficytowych i nadwyżkowych 6.Rozproszenie informacji i ograniczony dostęp do nich 7.Niski stopień wykorzystania informacji pochodzących z monitoringu rynku pracy przez system edukacyjny, pracodawców, uczniów i studentów, władze lokalne i potencjalnych pracowników 5

Agenda 6 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Agenda 7 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Rekomendacje odnośnie modelu funkcjonowania systemu monitoringu 1.Konieczność ustanowienia jednej instytucji koordynującej działania w obszarze monitoringu rynku pracy Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego lub Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy 2.Konieczność powołania Jednostki Koordynującej – komórki/zespołu odpowiedzialnego za system monitoringu 3.Zaplanowania wymaga finansowanie systemu monitoringu i zapewnienie ciągłości jego funkcjonowania. Istotną rolę powinno tu odegrać właściwe planowanie podziału środków unijnych 4.Niezbędna jest zmiana podejścia do realizacji zadań związanych z monitorowaniem rynku pracy – zastosowanie podejścia systemowego i zaprojektowanie kompletnego modelu funkcjonowania monitoringu 8

Dostawcy i zakres informacji GUS Dane makroekonomiczne Struktura i aktywność zawodowa ludności Popyt na pracę, wynagrodzenia Edukacja Urzędy Pracy Oferty miejsc pracy Bezrobocie Zawody nadwyżkowe i deficytowe Oferta kursów i szkoleń Pracodawcy Oferty miejsc pracy Plany zatrudnieniowe Oczekiwania wobec pracowników Pracobiorcy Plany zawodowe Losy zawodowe absolwentów Władze samorządowe Strategia rozwoju regionu Plany inwestycyjne Instytucje edukacyjne Oferta edukacyjna Liczba uczniów i studentów Losy zawodowe absolwentów Narzędzia zbierania informacji Jednostka koordynująca Urząd Marszałkowski/ Dolnośląski WUP Narzędzia rozprowadzania informacji Odbiorcy informacji PracodawcyUrzędy PracyPracobiorcy Władze samorządowe Instytucje edukacyjne Proponowany schemat monitoringu rynku pracy 9 Platformy współpracy

Agenda 10 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Propozycje zmian w zakresie zbieranej informacji o rynku pracy Określenie zakresu zbieranej informacji powinno uwzględniać zróżnicowanie potrzeb poszczególnych grup odbiorców w sposób umożliwiający selekcję informacji potrzebnej w danym czasie indywidualnemu odbiorcy Postuluje się stworzenie „koszyka” informacji o rynku pracy tak, by maksymalizować użyteczność systemu dla wszystkich grup odbiorców Definicja zakresu informacji wymaga także określenia stopnia szczegółowości zbieranych danych na poziomie regionu i na poziomie powiatu Dostawcami informacji do systemu monitoringu rynku powinny być: GUS, urzędy pracy, władze regionalne, pracobiorcy, pracodawcy oraz instytucje edukacyjne W celu identyfikacji zjawisk zachodzących w obszarze podaży na rynku pracy niezbędne jest zbieranie danych o charakterze demograficznym, społecznym oraz z sektora edukacyjnego W celu identyfikacji zjawisk zachodzących w obszarze popytu na pracę niezbędne jest analizowanie czynników o charakterze gospodarczym oraz instytucjonalno- prawnym 11

Mapa potrzeb informacyjnych poszczególnych grup odbiorców 12

Agenda 13 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Narzędzia monitoringu rynku pracy W zaproponowanym modelu systemu monitoringu metody i narzędzia pozwalające na pozyskanie informacji dotyczącej rynku pracy ze zidentyfikowanych źródeł, jak również przetwarzanie pozyskanej informacji możemy podzielić na dwie podstawowe grupy: analizę danych wtórnych oraz badania (ilościowe i jakościowe) 14 1.Dane statystyczne 2.Informacjao zawodach deficytowych inadwyżkowych 3.Liczbauczniów kształcących się w poszczególnych zawodach 4.Artykuły prasowe 5.Informacje o wydarzeniach Dane wtórne 1.Badania ilościowe wśród przedsiębiorstw 2.Badanie jakości kształcenia 3.Analiza ofert pracy z ogłoszeń prasowych i internetowych 4.Monitoring płac 5.Analiza barier w dostępie do kształcenia ustawicznego Badania ilościowe i jakościowe Pozyskiwanie informacji Urząd Marszałkowski/ Dolnośląski WUP Przetwarzanie informacji

Źródła danych wtórnych W ramach analizy danych wtórnych Jednostka Koordynująca powinna być odpowiedzialna za gromadzenie dostępnych danych od różnych podmiotów oraz ich przetwarzanie W szczególności z GUS i/lub Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego powinna być pozyskiwana informacja dotycząca sytuacji demograficznej i społecznej województwa wraz z opracowywanymi prognozami Istotne dane przydatne w ramach monitoringu rynku pracy, a niepublikowane przez Główny Urząd Statystyczny, to dane dotyczące sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw oraz wielkości zatrudnienia w układzie branżowym Z WUP (i za jego pośrednictwem z powiatowych urzędów pracy) powinna być pobierana informacja o liczbie zarejestrowanych bezrobotnych, liczbie ofert pracy wg zawodów oraz informacja o zawodach deficytowych i nadwyżkowych Dane dotyczące liczby uczniów kształcących się w poszczególnych zawodach w zasadniczych i średnich szkołach zawodowych oraz w szkołach policealnych są dostępne, ale niepublikowane powszechnie, zarówno w GUS jak i w MEN Dodatkowe informacje - bieżące artykuły prasowe, informacje o wydarzeniach związanych z tematyką rynku pracy (konferencje, spotkania, warsztaty) 15

Rekomendacje odnośnie prowadzenia analizy danych wtórnych 1.Wszystkie dane statystyczne pozyskiwane z różnych źródeł powinny być pobierane w formie elektronicznych baz danych, tak aby następnie mogły być one w łatwy sposób poddane elektronicznemu przetwarzaniu 2.Niezbędne do tego celu narzędzie informatyczne mogłoby być pozyskane poprzez modyfikację dostępnych już rozwiązań: – Regionalne Badanie Rynku Pracy - komputerowy system zarządzania danymi KSZD – wykorzystywany aktualnie do monitoringu rynku pracy miasta Wrocławia oraz powiatu wrocławskiego program Populus 3.W przypadku trudności z dostępem lub modyfikacją istniejącego oprogramowania niezbędne byłoby opracowanie nowego narzędzia informatycznego 16

Rola Jednostki Koordynującej w planowaniu badań ilościowych i jakościowych Niezwykle istotna jest rola postulowanej Jednostki Koordynującej w zakresie planowania prac badawczych na terenie województwa – zapewnienie, by kolejne projekty stanowiły pogłębianie realizowanych badań, a nie powielały je Rolą Jednostki Koordynującej powinno być nawiązanie kontaktu z poszczególnymi samorządami powiatów oraz Powiatowymi Urzędami Pracy w celu pozyskiwania przygotowywanych przez PUPy systematycznych raportów dotyczących sytuacji na lokalnych (powiatowych) rynkach pracy i włączaniu tych raportów do budowanej bazy informacji o rynku pracy 17

Rekomendacje odnośnie prowadzenia badań ilościowych i jakościowych 1.Wskazane jest na poziomie regionalnym zwiększenie udziału badań jakościowych – IDI, paneli eksperckich, foresightu regionalnego (w tym branżowego), jak również benchmarkingu (analizy porównawczej z innymi krajami europejskimi), a w przypadku badań ilościowych – realizowanie ich szybko i systematycznie 2.Istotna z tego punktu widzenia jest bardziej pogłębiona analiza strategiczna poszczególnych sektorów dolnośląskiej gospodarki – w szczególności branż strategicznych oraz branż kluczowych, w ramach których zatrudniona jest istotna część mieszkańców regionu 3.Na poziomie powiatów należy pozyskiwać informacje od pracodawców o wolnych miejscach pracy i potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych pod kątem kształcenia ustawicznego – szkoleń (informacja dla PUP i potencjalnych pracowników) – poprzez badania ankietowe i bezpośredni kontakt z kluczowymi pracodawcami 4.Postulowane jest włączenie do systemu monitoringu badań efektywności systemu edukacyjnego 18

Agenda 19 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Rekomendacje pozwalające na poprawę przepływu informacji 1.Jednostką odpowiedzialną za przesyłanie informacji z systemu monitoringu do poszczególnych grup odbiorców, w zakresie zgodnym z ich potrzebami informacyjnymi, powinna być również Jednostka Koordynująca cały system 2.Konieczność stworzenia platformy internetowej agregującej informacje pozyskiwane w ramach systemu monitoringu 3.Uwzględnienie takich narzędzi przepływu informacji poprzez Internet jak newslettery, portale społecznościowe, itp. 4.Uwzględnienie również bardziej tradycyjnych metod przepływu informacji – konferencje, spotkania i warsztaty, broszury i publikacje drukowane 5.Poprawa obecności informacji w mediach 20

Kanały przepływu informacji z systemu monitoringu 21 Narzędzia rozprowadzania informacji

Rekomendacje pozwalające na poprawę wykorzystania informacji 1.Konieczne jest wsparcie systemu doradztwa zawodowego, zarówno pod kątem finansowym, jak i merytorycznym 2.Niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań zachęcających szkoły ponadgimnazjalne oraz uczelnie wyższe do dostosowywania swojej oferty do potrzeb rynku pracy – szczególnie w zakresie oceny jakości kształcenia i sukcesu absolwentów poszczególnych szkół 3.Usprawnienia wymaga współpraca urzędów pracy z przedsiębiorstwami, w tym celu niezbędna jest poprawa wizerunku urzędów pracy i jakości świadczonych przez nie usług 22

Agenda 23 1.Diagnoza i ocena aktualnego systemu monitoringu 2.Rekomendacje poprawy systemu monitoringu 2.1. Założenia proponowanego modelu 2.2. Zakres zbieranej informacji 2.3. Metody i narzędzia monitoringu 2.4. Przepływ i wykorzystanie informacji 3.Rekomendacje współpracy: edukacja-pracodawcy

Rekomendacje odnośnie współpracy sektora przedsiębiorstw z sektorem edukacyjnym 1.Niezbędne jest tworzenie platform współpracy (seminariów, konferencji, warsztatów roboczych), pozwalających na bezpośredni przepływ informacji pomiędzy pracodawcami a środowiskiem edukacyjnym, w tym platform branżowych 2.Unowocześnienia i uelastycznienia wymaga system praktyk i staży zawodowych. Warto wprowadzać również dodatkowe formy współpracy, takie jak: wizyty studyjne, promocję absolwentów wśród pracodawców, opracowywanie prac dyplomowych we współpracy z przyszłymi pracodawcami 3.W celu podnoszenia jakości nauczania oraz jego lepszego dostosowywania do potrzeb pracodawców niezbędne jest stałe dokształcanie kadry nauczycielskiej i akademickiej przy udziale pracodawców 4.Monitoring sukcesu zawodowego absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i szkół wyższych pozwoliłby na dodatkową ocenę efektywności kształcenia i mógłby stanowić istotną motywację dla uczniów na etapie wyboru ścieżki kariery 24

Platformy współpracy między sektorem edukacyjnym a pracodawcami 25 Platforma współpracy w formie konferencji, seminariów, warsztatów roboczych, forum dyskusyjnego Istotna rola władz samorządowych w zachęcaniu do uczestnictwa we współpracy PLATFORMA WSPÓŁPRACY Pracodawcy Władze samorządowe Organizacje branżowe Instytucje poradnictwa zawodowego Instytucje edukacyjne Zrzeszenia pracodawców Sektor edukacyjny Sektor przedsiębiorstw Odbiorcy informacji - sektor edukacyjny i pracodawcy

Dziękuję za uwagę. 26