Ci ą g ł o ść dyskursu, ostatni zainicjowany przez prezesa PZU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
Advertisements

Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Informacje dla rodziców.  W trakcie prowadzonych przez Krajowy O ś rodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej bada ń okaza ł o si ę, ż e najwi.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
SEKA S.A. profil działalności. SEKA S.A. SEKA S.A. to firma doradczo-szkoleniowa prowadząca działalność w zakresie: outsourcingu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
2013 dr Magdalena Jelonek Kraków, 25 czerwca 2013 Bilans Kapitału Ludzkiego Absolwenci uczelni na rynku pracy – prawda i mity.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Rozwój obszarów wiejskich przez pryzmat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 Małgorzata Bobryk DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Technik rachunkowości Czas trwania nauki: 2 lata.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
JAKOŚĆ ZASOBÓW LUDZKICH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ (ocena poziomu i kierunki doskonalenia)
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
System kształcenia nauczycieli w Polsce
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

Ci ą g ł o ść dyskursu, ostatni zainicjowany przez prezesa PZU

 System szkó ł na wielu poziomach: w łą czenie przedszkoli w system nauczania pocz ą tkowego, szko ł y podstawowe, gimnazja, zasadnicze szko ł y zawodowe, technika zawodowe, licea profilowane, licea ogólnokszta ł c ą ce, szkolnictwo wy ż sze na sub- poziomach: studia licencjackie, studia magisterskie, studia podyplomowe, studia doktoranckie  System doskonalenia zawodowego (szkolenie ustawiczne)  Nowe idee w systemie edukacji : a. Kszta ł cenie ca ł o ż yciowe (LLL- life-long learning) b. Łą czenie praktyki zawodowej z uczeniem si ę teoretycznym (inspiracje systemem tzw. dualnym) c. Dro ż ne kana ł y przej ś cia mi ę dzy poszczególnymi poziomami systemu edukacji d. Obiektywne sprawdziany wiedzy (zewn ę trzne testy) i umiej ę tno ś ci (certyfikaty) e. Europejskie i krajowe ramy kwalifikacji

Edukacja jako dopasowuj ą ca swoj ą ofert ę do potrzeb rynku pracy Mechanizm nap ę dzaj ą cy: motywacja oparta na oczekiwanych korzy ś ciach Oczekiwania pracodawców wobec systemu edukacji:

 Pracodawcy poszukuj ą cy pracowników obserwuj ą u kandydatów: a. znacznie braki kompetencyjne zawodowe (po ł owa przypadków), b. w 42% przypadków s ł abo ść w zakresie umiej ę tno ś ci zawodowych niespecyficznych (tj. zdolno ść do samoorganizacji pracy, przejawianie inicjatywy, rozplanowanie i terminowa organizacja dzia ł a ń, skuteczne d ąż enie do celów) c. braki kompetencji mi ę kkich u kandydatów (38% wskaza ń ) w zakresie kompetencji spo ł ecznych tj. s ł abe umiej ę tno ś ci w kontaktach interpersonalnych z klientami, wspó ł pracownikami, prze ł o ż onymi

 Pracodawcy: finansowanie (szkolenia firmowe – niskoprzenoszalne)  Pa ń stwo: edukacja uniwersalna, inwestowanie w kapita ł ludzki  Pracownicy i kandydaci (dylematy poznawcze)  Przerzucanie kosztów  Kszta ł cenie w ą sko- i szerokoprofilowe  Perspektywa krótko- i d ł ugookresowa

 Inercja instytucjonalna edukacji publicznej  Zastane interesy podmiotów systemu edukacyjnego (nauczyciele, w ł adze lokalne, wy ż sze uczelnie,  Powolne przyswajanie nowych koncepcji  Niew ł a ś ciwe rozeznanie tendencji w popycie na prac ę  Rola klimatu spo ł ecznego wokó ł koniecznych zmian

Dlaczego ludzie d ążą do zdobycia wykszta ł cenia ? Czy licz ą przede wszystkim na: XI 1993 (1,4)X 2002 (1,7)IV 2004 (1,7)IV 2007 (1,5)IV 2009 (1,46) Suma wskaza ń procentowych Motywy zwi ą zane z pozycj ą zawodow ą na rynku pracy Motywy zwi ą zane ze sposobem ż ycia Trudno powiedzie ć 11112

 pa ń stwowo – centralistyczne,  demokratyczne  liberalno – rynkowe

 Politycy  Nauczyciele, w tym akademiccy  Administracja rz ą dowa i samorz ą dowa  Klienci systemu edukacji (poprzez sk ł onno ść do podejmowania nauki, zaanga ż owanie finansowe, inicjatywy spo ł eczne)  Wp ł yw Komisji Europejskiej (programy i ś rodki funduszy strukturalnych)

 Łą czenie paradygmatu reformy pa ń stwowo- centralistycznej i liberalno-rynkowej  Zmniejszenie nak ł adów bud ż etowych na edukacje z 7,64% w roku 1996 do 4,5% w roku 2009  Prywatyzacja w szkolnictwie wy ż szym, dopuszczenie prywatyzacji na wszystkich poziomach nauczania 

Brak pieniędzy na edukację w gospodarstwach domowych: Źródło: Wądłowska K, 2011/CBOS Nie starczy ł o pieni ę d zy na: XI 1995 IV 1996 X 1996 X 1997 IV 2002 IV 2003 III 2005 III 2006 III 2010 III 2011 w procentach wydatki zwi ą zane z nauk ą, kszta ł cen iem

 % absolwentów szkó ł podstawowych podejmuj ą cych nauk ę w zasadniczych szko ł ach zawodowych, kszta ł cenie w ą skoprofilowe dla potrzeb przemys ł u  System scholarny (inne: career education, dualny), szko ł y przyzak ł adowe, warsztaty szkolne  Udzia ł szkól zawodowych w liczbie absolwentów: 1990/ ,0%, 2001/ ,8%  Reforma od 1999 a. Zmiana kszta ł cenia w kierunku szerokich profili, dla potrzeb gospodarki us ł ugowej b. Przesuniecie odpowiedzialno ś ci na w ł adze lokalne (starostwa powiatowe, lokalny rynek pracy) c. Ograniczona komercjalizacja d. Program praktyk u pracodawców kosztem ograniczenia nauki zawodu w warsztatach szkolnych e. Centra Kszta ł cenia Ustawicznego, Centra Kszta ł cenia Praktycznego

W roku akademickim 1990/ ,8 tys. studentów, wszyscy w uczelniach publicznych, W roku akademickim 2000/2001 ponad 1,5 mln studentów, w tym prawie 1/3 w szkolnictwie niepublicznym, W w roku akademickim ponad 1,9 mln studentów, w tym ponad 33%. w szko ł ach niepublicznych Rozwój studiów podyplomowych (równie ż po studiach licencjackich): a. w roku akademickim 1990/ s ł uchaczy b. w roku akademickim 2000/ c. w roku akademickim 2005/2006 –

 Studia dost ę pne dla mniej zamo ż nej m ł odzie ż y  Poprawa wska ź nika skolaryzacji  Znaczenie szkó ł wy ż szych dla mniejszych miejscowo ś ci

 Nadmierny wzrost studiów zaocznych  Rozwarstwienie jako ś ci kszta ł cenia: szko ł y publiczne i prywatne  Obni ż anie standardów kszta ł cenia (nieprzestrzeganie tzw. minimum kadrowego, ograniczona realizacja standardów nauczania, brak w ł a ś ciwie wyposa ż onych bibliotek, plaga plagiatów, rozwój nielegalnej bran ż y pisania prac dyplomowych)  Konkurencja mi ę dzy segmentem prywatnym i publicznym (teza Anny Buchner – Jeziorskiej o odmiennych strategiach konkurencji)

 Dwie struktury akredytacyjne PKA i UKA  5 letnie akredytacje, 3 letnie akredytacje, warunkowe i bezwarunkowe,  Odmienno ść podej ś cia: elementy samo-ewaluacji, elementy jako ś ci kszta ł cenia

 50% studentów neguje znaczenie marki dyplomów (badanie Buchner – Jeziorskiej)  pracodawcy zwracaj ą uwag ę mark ę dyplomu: wy ż ej cenione dyplomy wydawane przez uczelnie publiczne (zaufanie do rzetelno ś ci mechanizmów selekcyjnych na tych uczelniach) – badanie ISS UW – Krawczyk -Radwan

 3 poziomy studiów wy ż szych: przymus  Krajowe Ramy Kwalifikacji: wiedza, umiej ę tno ś ci i inne kompetencje (spo ł eczne, mi ę kkie, postawy, rozumienie warto ś ci i norm zawodu), ich przechodnio ść  Ministerialne standardy nauczania  Obietnica powo ł ania „flagowych” uczelni  Warunki powo ł ywania nowych kierunków studiów  Krytyka podej ś cia ze strony nauczycieli akademickich:

 Pierwszy: wy ż sze studia zawodowe, uzyskiwane w miar ę szybko, praktycznie zorientowane  Drugi poziom - studia magisterskie, bardziej elastyczne, oparte na po łą czeniach mi ę dzydyscyplinarnych  Trzeci poziom : studia doktoranckie jako przygotowuj ą ce do roli zawodowej pracownika naukowo - badawczego

Wyszczególn ienie Formy edukacji Status na rynku pracy Kszta ł cenie formalne (szko ł y dla doros ł ych) Wszystkie formy zorganizowanego szkolenia poza systemem szkolnym) Samo- kszta ł cenie Pracuj ą cy6,926,331,0 Bezrobotni6,28,019,5 Nieaktywni zawodowo 2,13,014,0 Ogó ł em5,518,625,4

 Ma ł e i ś rednie przedsi ę biorstwa nie potrafi ą oszacowa ć swojego zapotrzebowania na umiej ę tno ś ci pracowników, których nale ż a ł oby szkoli ć  Spodziewany wysoki koszt szkole ń  Opinia, ż e dzia ł ania edukacyjne i szkoleniowe nie przek ł adaj ą si ę na wzrost wydajno ś ci pracy  Ma ł e firmy wol ą przyjmowa ć do pracy osoby, które posiadaj ą ju ż okre ś lone kwalifikacje ni ż inwestowa ć w nie  Opinii w ł a ś cicieli i mened ż erów MiS firm nie ró ż nicuje to czy s ą one innowacyjne czy nieinnowacyjne

Niezale ż nie od tego, czy Pan(i) pracuje czy nie, czy aby dosta ć prac ę lub zmieni ć prac ę na lepsz ą, by ł (a)by Pan(i) sk ł onny(a): Odpowiedzi twierdz ą c w ś ród: ogó ł u badanych badanych zatrudnionych poszukuj ą cych pracy W procentach przekwalifikowa ć si ę, nauczy ć nowego zawodu 61,571,283,1 wykorzysta ć swój wolny czas na nauk ę, zwi ę kszanie kwalifikacji 56,967,174,4

 Podejmowanie studiów jest coraz mniej uwarunkowanie statusem rodziców  W 2005 r. ponad 86% dzieci pochodz ą cych z rodzin, w których rodzice legitymowali si ę wykszta ł ceniem wy ż szym, studiowa ł o.  Gdy rodzice posiadali wykszta ł cenie podstawowe, studiuj ą cych dzieci by ł o oko ł o 39%.  Zmniejszajcie si ę ró ż nice ilo ś ciowe pozornym wska ź nikiem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z rodzin o zró ż nicowanych statusach edukacyjnych?  Czynniki interweniuj ą ce: znaczenie zró ż nicowania poziomu szkó ł wy ż szych w Polsce i rozpowszechnienie si ę zjawiska studiowania zagranic ą.  Studia na uczelniach publicznych selekcjonuj ą ce pozytywnie kandydatów z rodzin o wy ż szym statusie ekonomicznym