Warszawa, 10 grudnia 2015 r. Ramy współpracy Policji i instytucji systemu wdrażania w zwalczaniu nadużyć finansowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Finansów
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część I Walka z korupcją
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy pn. Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu.
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Cje dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski Współpraca prokuratora z organami.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Informacja na temat planowanych dyskusji panelowych poświęconych efektywności funduszy UE Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny.
Zapis prezentacji:

Warszawa, 10 grudnia 2015 r. Ramy współpracy Policji i instytucji systemu wdrażania w zwalczaniu nadużyć finansowych

Plan prezentacji Współpraca szkoleniowa Cele powołania grupy Kalendarium prac grupy

Współpraca szkoleniowa 1. Konstancin-Jeziorna 2007 r. :  Cykl szkoleń przedstawicieli Policji oraz przedstawicieli instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR  Zapoznanie przedstawicieli Policji w regionach z systemem zarządzania i kontroli ZPORR (w tym ryzyka wystąpienia naruszeń prawa)  Przeszkolenie pracowników instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w zakresie praktyk oszustw i nadużyć finansowych

Współpraca szkoleniowa

4. Olsztyn maj 2012 r.  Konferencja: „Kontrola i nieprawidłowości w wydatkowaniu środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności  Współpraca organów ścigania z jednostkami kontrolnymi na rzecz zwalczania przestępczości na szkodę Unii Europejskiej 5. Poronin wrzesień 2014 r.  Odprawa Naczelników wydziałów dw. z przestępczością gospodarczą oraz Naczelników wydziałów dw. z korupcją KW Policji 6. Kraków czerwiec 2015 r.  Konferencja „Kontrola i nieprawidłowości w wydatkowaniu środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności ”  Zwalczanie przestępstw na szkodę funduszy europejskich

Grupa robocza – ramy na perspektywę  W dniu 7 listopada 2014 r. Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę RP lub UE powołał Decyzją nr 3/2014 Grupę roboczą do spraw przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności.

Grupa robocza – ramy na perspektywę Podmioty tworzące grupę (wymienione w Decyzji) MIiRMFMSWMSKGPPGCBAUOKiKUZP KSSIP- 2 reprezentan tów w charakterze ekspertów

 Cel 1: wypracowanie warunków przekazywania danych dotyczących beneficjentów funduszy unijnych pomiędzy instytucjami zarządzającymi tymi funduszami a innymi instytucjami mającymi uprawnienia kontrolne oraz dochodzeniowo-śledcze Sposób realizacji celu: -organizacja posiedzenia roboczego (lub kilku posiedzeń) przedstawicieli PG, UOKiK, KGP, CBA oraz krajowych IZ PO i IK RPO w sprawie określenia zakresu danych niezbędnych w procesie ustalania nadużyć finansowych oraz możliwości i sposobu ich przekazywania; -możliwość centralizacji danych o beneficjentach skontrolowanych przez UZP i IA i ich dystrybucja przez Sekretariat Grupy (ryzyko nadużyć). Cel powołania Grupy

Zapotrzebowanie IZ:  otrzymywanie informacji o beneficjentach PO, odnośnie których toczą się postępowania prokuratorskie: doświadczenia od grudnia 2012 r.: określenie kwotowe informacji, prośba PG (odpowiedź prokuratorów po części uznaniowa), strukturyzacja informacji zależna od informującego podmiotu (czasem dwa ogólne zdania, czasem dokładne dane), uaktualnienia informacji (uznaniowe), potrzeby instytucji: dokładne określenie kierunku dochodzenia, dane odnośnie konkretnych projektów obciążonych podejrzeniem nieprawidłowości (ew. wstrzymanie certyfikacji), informacja uaktualniania (lub możliwość jej uaktualniania przez konkretny IZ aż do momentu informacji o decyzji Sądu o przyjęciu do rozparzenia lub odrzuceniu lub o umorzeniu prokuratorskim), konieczność wiedzy o każdej sprawie korupcyjnej z udziałem urzędników NSRO/UP,  trudności/przeszkody: jak zapewnić regularne przekazywanie wystandaryzowanej informacji o podmiotach realizujących projekty współfinansowane z funduszy UE, kwestia momentu w którym informacja może być już przekazana (brak przeszkód formalno-prawnych), kwestia możliwości centralizacji informacji prokuratorskich. Przekazywanie danych. Analiza doświadczeń

Zapotrzebowanie IZ:  otrzymywanie informacji o beneficjentach PO, zatrzymanych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa - upublicznienie podejrzeń nadużycia/korupcji: doświadczenia: zatrzymania CBA, ABW, Policji i natychmiastowa reakcja OLAF/KE; potrzeby instytucji: IZ mają zapotrzebowanie na informacje w powyższym zakresie w dniu zatrzymania lub maksymalnie następnego dnia – informacja ta powinna być szersza niż przedstawiona w mediach, gdyż powinna zawierać także wskazanie projektów (lub pozwolić na identyfikację projektów przez IZ), których wydatki mogły być poniesione w sposób nieprawidłowy na skutek praktyk przestępczych lub korupcyjnych;  trudności/przeszkody: kwestia tajemnicy śledztwa, konieczność ustalenia możliwości centralizacji wiedzy o przeprowadzonych zatrzymaniach. Przekazywanie danych. Analiza doświadczeń cd.

Cel 2: wypracowanie zasad współpracy pomiędzy instytucjami systemu wdrażania funduszy UE a organami dochodzeniowo-śledczymi w sytuacji powzięcia informacji przez te organy o możliwości wystąpienia nadużycia finansowego Przykład sytuacji pozyskania przez Policję informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości w projekcie:  konieczność potwierdzenia współfinansowania zakresu rzeczowego projektu, odnośnie którego pozyskano informację;  konieczność ustalenia kolejności prowadzenia czynności kontrolnych lub dochodzeniowych;  odrębny tryb postępowania w sytuacji podejrzenia nadużyć i podejrzenia korupcji;  dostęp Policji do bazy informatycznej - bariery w ustawie o Policji i rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych;  ograniczony zasób informacji w systemie informatycznym i informacji publikowanej na stronach MIiR – szkolenie w Poroninie. Zasady współpracy z instytucjami dochodzeniowo-śledczymi

Cel 3: wypracowanie warunków prowadzenia konsultacji pomiędzy instytucjami zarządzającymi a organami dochodzeniowo-śledczymi w zakresie implementowanych w ramach programów operacyjnych mechanizmów zapobiegających oszustwom i nadużyciom finansowym Konsultacje dokumentów IZ

Wytyczne MIR w zakresie kontroli realizacji programów operacyjnych na lata Rozdział 11 Środki zwalczania nadużyć finansowych Obowiązek IZ opracowania dokumentu w zakresie zapobiegania korupcji i nadużyciom finansowym. Wersja elektroniczna przekazywana jest do sekretariatu Grupy roboczej do spraw przeciwdziałania nadużyciom finansowym. Możliwość opracowania kilku dokumentów dla PO obejmujących minimalny zakres wskazany w wytycznych Konsultacje dokumentów IZ

Cel 4: wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie wykrywania i zwalczania nadużyć finansowych w ramach konferencji, seminariów i szkoleń organizowanych dla grup docelowych zdefiniowanych przez uczestników prac grupy. Działania wykraczające poza prace Grupy, choć tematycznie powiązane: dnia 4 lutego 2015 r. zorganizowana została przez DG REGIO konferencja w Warszawie, gdzie przedstawiciele IZ i innych zaproszonych instytucje mieli okazję zapoznać się z oczekiwaniami Komisji Europejskiej w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z art. 125 ust. 4 lit c rozporządzenia ogólnego; w ramach grupy roboczej Fraud Prevention COCOLAF, IK zgłosiła zapotrzebowanie na opracowanie pogłębionego dokumentu pn. Narodowa strategia przeciwdziałania nadużyciom w praktyce; dnia 26 listopada 2014r. zostało w MIR zorganizowane szkolenie, które prowadzili pracownicy CBA, dotyczące szeroko rozumianej kwestii korupcji. Szkolenia i konferencje

Kalendarium prac Grupy Spotkania Grupy roboczej do spraw przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności:  I spotkanie plenarne (podjęcie uchwały 1/2015 ws. przyjęcia regulaminu pracy Grupy oraz ogólna prezentacja Grupy)  II spotkanie plenarne grupy: -prezentacje członków Grupy (IZ PO IiŚ oraz IZ PO KL) w zakresie doświadczeń z nadużyciami finansowymi w ramach PO; -prezentacja stanowiska Prokuratury nt. zakresu współpracy z IZ odnośnie wymiany informacji dotyczącej podmiotów objętych postępowaniem lub czynnościami operacyjnymi; -dyskusja nt. stworzenia punktów informacyjnych („oficerów kontaktowych”) w instytucjach zarządzających (kontakt telefoniczny, mailowy) w celu usprawnienia wymiany informacji między IZ a organami ścigania nt. oszustw/nadużyć finansowych

Kalendarium prac Grupy cd.  I spotkanie robocze - szkolenie UOKiK w zakresie przeciwdziałania zmowom przetargowym - udział wzięli przedstawiciele IZ PO i IZ RPO  II spotkanie robocze - spotkanie z przedstawicielami PG ws. określenia zakresu danych niezbędnych w procesie ustalania nadużyć finansowych oraz możliwości i sposobu ich przekazywania - udział wzięli przedstawiciele IZ PO  III spotkanie robocze - szkolenie CBA w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym - udział wzięli przedstawiciele IZ RPO  sekretariat Grupy rozesłał listę „oficerów kontaktowych” w poszczególnych IZ do służb dochodzeniowo-śledczych i instytucji kontrolnych (PG, MSW, CBA, UOKiK, UZP, KGP) – przykład współpracy w ramach RPKP.

Kalendarium Grupy cd.  III spotkanie plenarne: -pakty uczciwości jako narzędzie zwalczania nadużyć w zamówieniach publicznych – prezentację wygłosił przedstawiciel Fundacji im. Stefana Batorego; -rola przyszłej Prokuratury Europejskiej w zwalczaniu przestępstw na szkodę interesów finansowych Unii – prezentację wygłosił przedstawiciel Prokuratury Generalnej.

Kwestia wykrywania oszustw (kontrola) 1.Niewystarczalność kontroli w procesie wykrywania oszustw i korupcji (działań zamierzonych) – brak narzędzi o charakterze dochodzeniowo- śledczym w procesach kontroli IZ 2.Punkt styczny kontroli IZ i dochodzeń/postępowań – „wstępne ustalenie administracyjne lub sądowe”: wynik kontroli, decyzja o odrzuceniu wniosku o dofinansowanie, decyzja o odmowie refundacji wydatków, decyzja o odmowie rozliczenia wydatków w ramach udzielonej zaliczki, decyzja o rozwiązaniu umowy o dofinansowanie, decyzja o zmniejszeniu dofinansowania, ale też postanowienie o wszczęciu postępowania przez organy ścigania 3.Podejrzenie nadużycia finansowego ustalane w trakcie kontroli prowadzi do złożenia zawiadomienia w ramach wypełniania obowiązku z art. 304 kpk – a organy uprawnione potwierdzają bądź nie wystąpienie działań zamierzonych, sankcjonowanych ustawą kodeks karny lub kodeks karny skarbowy 4.Instytucje dokonują korekt finansowych (odebranie, pomniejszenie dof., wpis do rejestru podmiotów wykluczonych)

Kwestia wykrywania oszustw (organy doch.-śledcze) 1.Otrzymanie zawiadomienia obywatelskiego 2.Prowadzenie czynności niezależnych od kontroli IZ, objętych tajemnicą śledztwa, brak szybkiego dostępu do danych dotyczących projektów i beneficjentów – chociaż dane takie są w pewnym zakresie publikowane 3.Organy dochodzeniowo-śledcze ani sądy nie mają obowiązku informowania o postępowaniach, dochodzeniach i sprawach sądowych prowadzonych przeciwko podmiotom, które są beneficjentami funduszy unijnych (chyba, że instytucje są stroną w sprawie) 4.IZ mają obowiązek skorygowania wydatków nieprawidłowo poniesionych (w tym wydatków poniesionych z naruszeniem prawa wspólnotowego lub krajowego), dlatego informacja o postępowaniach jest dla nich konieczna 5.Brak korekt wydatków nieprawidłowo poniesionych w perspektywie może skutkować stwierdzeniem przez KE błędu systemowego i nakładaniem korekt netto

Dziękuję za uwagę! Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/4