1Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko – Przewodniczący CK Sekcji Energetyki SEP Dlaczego? Jak? Kto? powinien zadbać o rzetelne i skuteczne perspektywy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
1 BADANIA NAUKOWE I PRACE ROZWOJOWE W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI A REKOMENDACJE SPBN gen. broni w st. spocz. dr Lech KONOPKA Dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zapis prezentacji:

1Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko – Przewodniczący CK Sekcji Energetyki SEP Dlaczego? Jak? Kto? powinien zadbać o rzetelne i skuteczne perspektywy rozwoju? Energetyczne Centrum Strategiczne?

2 Plan prezentacji 1.DLACZEGO? a)Stan obecny - zasadnicze wyzwania i (niepożądane) efekty b)Planowanie rozwoju w Polsce– diagnoza wg Rady Ministrów 2.JAK? – zmiana trwała i skuteczna – dla kraju (= odbiorcy + energetyka) podejście systemowe istota problemu planowania strategicznego 4.KTO? - Rekomendacje Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

DLACZEGO ? Stan obecny – zasadnicze wyzwania: Brak w strukturach rządowych ośrodka, odpowiedzialnego za wizje i strategie rozwoju sektora energetyki kompleksowej Stosuje się podejście mało profesjonalne i lobbystyczne przy opracowywaniu kolejnych projektów polityki Projekty polityki mało przydatne dla spółek i nowych inwestorów Stan obecny - EFEKTY (niepożądane) : Wzrost ryzyka działalności na rynku energii w Polsce - potencjalne skutki niedookreślenia Bardziej ryzykowne planowanie rozwoju - ryzyko inwestorów Zagrożenie bezpieczeństwa dostaw Wzrosty cen energii 3Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

Podstawowe mankamenty systemu zarządzania rozwojem w Polsce słabość i nieefektywność systemu programowania, skutkująca brakiem możliwości osiągania celów polityki rozwoju, niedostateczne powiązanie poziomu programowania z poziomem operacyjnym, brak silnego ośrodka koordynacji polityki rozwoju oraz brak sprawnych kanałów współpracy pomiędzy poszczególnymi jej podmiotami, niewystarczające zaangażowanie kierownictwa politycznego jednostek administracji publicznej w prace programowo- strategiczne, odrębność planowania przestrzennego od planowania społeczno- gospodarczego, niedostatecznie określone relacje pomiędzy polityką rozwoju i polityką regionalną, brak przejrzystego systemu finansowania polityki rozwoju. 4 Rada Ministrów RP – Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski, dokument przyjęty 27 kwietnia 2009 r. Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko 4

JAK trwale i skutecznie zmienić tę niewydolną sytuację - wg Rady Ministrów – ale nie tylko!!! 5Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

Rada Ministrów proponuje zarys modelu: Podsystem programowania: scalenie dokumentów strategicznych w grupy (obecnie ok. 200 dokumentów krajowych) Integracja polityk i ich wzajemna spójność – na wszystkich szczeblach Hierarchia: 4 szczeble dokumentów strategicznych (długookresowe >15 lat; średniookresowe lat; inne strategie lat; programy operacyjne Podsystem instytucjonalny: (Premier + doradcy + ośrodek analityczny & MRR – ośrodek badawczo- prognostyczny + Resorty & Regiony Podsystem wdrażania: monitoring & finanse & standardy Implementacja modelu – rozpoczęcie w 2010 r. (pewne prace w toku, s. 21) 6 Rada Ministrów RP – Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski, dokument przyjęty 27 kwietnia 2009 r. 6Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

Obszary interesu strategicznego - podejście systemowe 7 Wg EnergSys 7Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

8 Istota problemu planowania strategicznego (1) Kluczowe wyzwania dla procesu strategicznego planowania wynikają z procesów przekształceń rynkowych w energetyce Źródłem niepewności w tych procesach są: dynamiczne zmiany zachowań rosnącej liczby uczestników rynku, zmiany struktury i mechanizmów funkcjonowania rynków zarządzanie ograniczeniami w węzłach przesyłowych o strukturze niedostosowanej do obecnych potrzeb rynku obiekty wytwarzania energii elektrycznej pracujące w warunkach dużej zmienności cen paliw i wymagań środowiskowych 8Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

9 Istota problemu planowania strategicznego (2) Skutki polityki regulacyjnej wg raportu CIGRE: znaczna przebudowa strukturalna rynków energii spadek dostępnych zdolności przesyłowych obniżenie bezpieczeństwa pracy systemu Sumaryczne i nieoczekiwane skutki ww. zmian: Niewystarczające zdolności przesyłowe, Przestarzałe moce wytwórcze = Zbyt niska wystarczalność systemu = zagrożenie bezpieczeństwa dostaw = recesja !!! 9Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

Rekomendacje (kierunkowe): Pilne utworzenie jednostki sztabowej (integratora planowania) - ośrodka zajmującego się badaniami i analizami dotyczącymi spraw publicznych, w tym infrastruktury energetycznej. Cele działalności: poszukiwanie sposobów rozwiązania problemów społecznych i udział w publicznych debatach Wsparcie organów rządowych w negocjacjach z UE Wsparcie kierunku rozwoju innowacyjnego w energetyce Podstawa działalności - Partnerstwo publiczno- prywatne (unikanie etatyzmu): Wiodący udział Rządu w wyznaczaniu obszarów działań Udział Spółek energetycznych – których? KTO? 10Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

11 KTO? (i w jaki sposób?) Energetyczne Centrum Strategiczne - główne cechy Charakterystyka merytoryczna i logistyczna Cel główny Tworzenie wiarygodnych, dobrze udokumentowanych prognoz i wariantowych strategii rozwoju polskiej energetyki – spójnych z zasadami prowadzenia polityki rozwoju oraz – wyprzedzająco -wskazujących na szanse i zagrożenia przygotowywanych polityk i regulacji prawa EU Metodyka pracy: Metody kompleksowe, preferujące stosowanie tzw. podejścia systemowego, uzupełniane o analizy i oceny (ekspertyzy) cząstkowe Rola jednostki - Integrator (weryfikator spójności) polityk i strategii rządowych – silnie powiązanych z energetyką, producent spójnych projektów raportów strategicznych; - weryfikator raportów sektorów i organizacji gospodarczych, stanowisk NGOs i podobnych Główne produkty Raporty oceniające; ekspertyzy, uzasadnienia alternatywnych polityk i strategii energetycznych oraz stanowisk negocjacyjnych, wizje i koncepcje rozwoju, całościowe mechanizmy wdrożeniowe wraz z założeniami do projektów aktów prawnych Wymagane kwalifikacje Interdyscyplinarne; umiejętność definiowania i rozumienia interesu publicznego, umiejętność stosowania podejścia systemowego, posiadanie i umiejętność obsługi narzędzi analityczno- prognostycznych na poziomie europejskim Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko

12Warszawa, 28 sierpnia 2009r. Krzysztof Lipko