Strategie rozwiązywania problemów społecznych – wsparcie dla grup

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
EFS- Nowa droga do sukcesu
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Realizator Regionalne Towarzystwo Rolno-Przemysłowe „Dolina Strugu”
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekt pt. współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Strategie rozwiązywania problemów społecznych – wsparcie dla grup marginalizowanych Justyna Zapała-Więch

I. Lokalne Strategie Rozwiązywania Problemów Społecznych

Ustawa o pomocy społecznej Art. 17 „…do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka” Art. 19 – wśród zadań własnych powiatu wskazano „opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami”

Strategia rozwiązywania problemów społecznych Analiza otoczenia społeczno - gospodarczego Określenie problemów społecznych obserwowanych na poziomie lokalnym Analiza SWOT Cele strategii rozwiązywania problemów społecznych Działania realizujące założenia strategii

Otoczenie społeczno – gospodarcze

Otoczenie społeczno – gospodarcze Struktura mieszkańców wg. płci Struktura wiekowa społeczności Przyrost naturalny Gęstość zaludnienia Poziom urbanizacji Migracje mieszkańców DEMOGRAFIA Struktura sektorowa gospodarki Przedsiębiorczość Poziom wynagrodzeń Dochody gospodarstw domowych Poziom konsumpcji Atrakcyjność inwestycyjna GOSPODARKA Zasoby mieszkaniowe Sieć transportowa Sieć komunikacyjna Dostępność technologii ICT Budownictwo socjalne INFRASTRUKTURA KOMUNIKACJA

Otoczenie społeczno – gospodarcze Zatrudnienie wg. sektorów i branż Aktywność na rynku pracy wg. wieku Bierność zawodowa Poziom i struktura bezrobocia Bezrobotni w szczególnej sytuacji na rynku pracy RYNEK PRACY Służby pomocy społecznej Świadczenia społeczne Charakterystyka świadczeniobiorców Opieka środowiskowa POMOC SPOŁECZNA Struktura wykształcenia mieszkańców Edukacja przedszkolna i szkolna Szkolnictwo policealne i wyższe Udział w kształceniu ustawicznym Dostęp do placówek kulturalnych Aktywność społeczności lokalnej EDUKACJA KULTURA

Otoczenie społeczno – gospodarcze Służby policyjne i porządkowe Wykrywalność przestępstw Zwalniani po odbyciu kary pozbawienia wolności BEZPIECZEŃSTWO OCHRONA ZDROWIA Stan zdrowia mieszkańców Śmiertelność Dostępność opieki zdrowotnej Profilaktyka zdrowotna

Źródła danych Główny Urząd Statystyczny Bank Danych Regionalnych http://www.stat.gov.pl/bdr_n/app/strona.indeks Badania: Europejskie badanie warunków życia ludności (EU-SILC) Praca nierejestrowana (2004, 2009) Praca a obowiązki rodzinne (2005) Opracowania : np. Panorama Powiatów województwa śląskiego 2009 http://www.stat.gov.pl/gus/5840_6706_PLK_HTML.htm Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Analizy i statystyki dot. rynku pracy i pomocy społecznej http://www.mpips.gov.pl Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz MPiPS http://www.analizy.mpips.gov.pl Raporty tematyczne: Rynki pracy na obszarach popegeerowskich Krzywdzenie dzieci w Polsce

Źródła danych Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach ROPS Katowice Badania i statystyki dot. bezrobocia i rynku pracy http://www.wup-katowice.pl/badania_i_analizy Wskaźniki bezrobocia w układzie gmin Program Monitorowania Regionalnego Rynku Pracy http://mrp.wup-katowice.pl/strona_glowna ROPS Katowice IBiSS (Internetowa baza informacyjna służb społecznych) http://rops-katowice.pl/ibiss/ Problemy uzależnień http://rops-katowice.pl/problemy-alkoholowe/raporty.html

Źródła danych Ochotnicze Hufce Pracy – Młodzieżowe Biura Pracy http://www.slaska.ohp.pl/ Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Statystyki http://www.zus.pl np. Przestrzenne zróżnicowani współczynników częstości orzekania o niezdolności do pracy w 2007r System Informacji Oświatowej http://www.sio.edu.pl Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie http://www.oke.jaworzno.pl/index.php/content/view/97/88/ Kuratorium Oświaty w Katowicach http://www.kuratorium.katowice.pl Diagnoza Społeczna http://www.diagnoza.com/

Źródła danych Powiatowe Urzędy Pracy Jednostki pomocy społecznej Statystyka MPiPS (bezrobocie rejestrowane) Baza ofert pracy Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych Badania własne np. analiza potrzeb szkoleniowych, badania ankietowe przedsiębiorców Jednostki pomocy społecznej Statystyka MPiPS Wywiady środowiskowe Inne instytucje podległe JST np. szkoły Stowarzyszenia i organizacje lokalne Kościoły i związki wyznaniowe

Analiza problemów społecznych Identyfikacja grup wymagających wsparcia np.: osoby niepełnosprawne, osoby bezrobotne, rodziny wielodzietne i niepełne, osoby starsze osoby ubogie, dzieci wykazujące trudności wychowawcze lub rozwojowe kobiety uchodźcy, osoby opuszczające zakłady karne, osoby bezdomne, osoby uzależnione społeczność lokalna Romowie Intensywności i skala występujących problemów Hierarchizacja problemów ORAZ ich otoczenie

Analiza SWOT Mocne strony Słabe strony Szanse Zagrożenia POZYTYWNE NEGATYWNE WEWNĘTRZNE Mocne strony (atuty, czynniki pozytywne) Słabe strony (główne problemy, bariery) ZEWNĘTRZNE Szanse (korzystne trendy i zmiany) Zagrożenia (niekorzystne trendy i zmiany)

Zidentyfikowane problemy społeczne Grupa Grupa Grupa Grupa Grupa Grupa CEL STRATEGICZNY CEL OPERACYJNY CEL OPERACYJNY CEL OPERACYJNY

CEL Adekwatny do potrzeb społeczności lokalnej Precyzyjnie określony Diagnoza Precyzyjnie określony CEL Cel Działania Racjonalny Określony w czasie Rezultaty Mierzalny

Działania wspierające realizację strategii CEL STRATEGICZNY CEL OPERACYJNY Działanie 1 Działanie 2 Działanie 3 Działanie 4 Realizator – „kto” Okres realizacji – „kiedy” Zakładane rezultaty – „co” Budżet i źródło finansowania – „ile”

Monitorowanie celów strategii Niski poziom aktywności zawodowej kobiet, w szczególności wychowujących małe dzieci PROBLEM Cel Działania Liczba nowo utworzonych oddziałów przedszkolnych – 2 Liczba utworzonych punktów przedszkolnych - 5 PRODUKT REZULTAT Liczba dzieci objętych edukacją przedszkolną – 200 Wskaźnik uczestnictwa w edukacji przedszkolnej – 50% (bazowo np. 37%, pożądany wzrost o 13 pkt. procentowych). ODDZIAŁYWANIE

Partnerstwo na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów społecznych Lepsze diagnozowanie lokalnych potrzeb i problemów społecznych Możliwość spojrzenia na lokalne problemy społeczne z szerszej perspektywy Zintegrowania działań podmiotów działających na rzecz społeczności lokalnej Kompleksowe wsparcie dla grup marginalizowanych Bardziej efektywne rozwiązywanie wielopoziomowych problemów społecznych EFEKT SYNERGII

II. Integracja grup marginalizowanych Źródła finansowania

LOKALNA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁĘCZNYCH CEL 1 CEL 2 CEL 3 Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3 Projekt 4 Projekt 5 Projekt 6 REZULTATY STRATEGII

Przygotowanie projektu Diagnoza kwestii problemowej i określenie grupy docelowej projektu Identyfikacja potencjalnych źródeł finansowania Wybór formy realizacji projektu (partnerstwo lub indywidualnie) Określenie form wsparcia i ścieżki uczestnika projektu Przygotowanie struktury i systemu zarządzania projektem Określenie ram czasowych i finansowych projektu Przygotowanie i złożenie wniosku aplikacyjnego

Empowerment Empowerment - aktywne uczestnictwo w projekcie osób, na rzecz których realizowane są dane działania Dzięki zastosowaniu zasady empowerment możemy: zweryfikować założenia projektu; zbudować dobre relacje z uczestnikami projektu; zbudować poczucie własności i odpowiedzialności za projekt; uzyskać wsparcie w realizacji projektu; uzyskać szybką informację zwrotną; zwiększyć efektywność projektu; dzielić się zdobywaną wiedzą; uzyskać dostęp do lokalnych zasobów; podnieść autorytet projektodawcy i jego pracowników; zwiększyć efektywność projektu poprzez lepsze dostosowanie działań

Drzewo problemów Skutek 1 Skutek 2

S – specific – konkretny i szczegółowy M – measurable – mierzalny Cele projektu S – specific – konkretny i szczegółowy M – measurable – mierzalny A – acceptable - trafny R – realistic – realistyczny T – time-bound – określony w czasie Jak to osiągnąć? drzewo celów, matryca logiczna

Drzewo celów

Matryca logiczna projektu Nazwa Projektu Nazwa programu /Osi priorytetowej Działania Cel szerszy /strategiczny Wskaźniki osiągnięć Źródła weryfikacji Cel bezpośredni Założenia Rezultaty Działania Zasoby/Środki Koszty Warunki wstępne

Ścieżka uczestnika projektu

Baza rezultatów PIW EQUAL http://www.equal.org.pl/

Baza rezultatów PIW EQUAL

Dualny model szkolenia zawodowo-aktywizującego dla osób długotrwale bezrobotnych i członków ich rodzin Opis rezultatu: Model kompleksowego szkolenia dla rodzin osób długotrwale bezrobotnych obejmuje dwie ścieżki edukacyjne: zawodową - dla osób bezrobotnych oraz aktywizującą - dla członków ich rodziny. Szkolenia zawodowe mają charakter modułowy, łączą elementy zajęć praktycznych, motywujących i aktywizujących. Bezrobotni zdobywają umiejętności praktyczne, sprawdzane w toku praktyk zawodowych. Uczestniczą również w kursach z zakresu obsługi urządzeń teleinformatycznych oraz w zajęciach ułatwiających poruszanie się na rynku pracy. Program ten ułatwia beneficjentom przełamanie dotychczasowych negatywnych przyzwyczajeń oraz zmianę stylu życia, a ponadto umożliwia im uzyskanie konkretnych umiejętności, niezbędnych do funkcjonowania w zawodzie. Co więcej, inicjatywa ta dostarcza niezbędnych bodźców motywujących do działania członków rodzin bezrobotnych. Przeznaczony dla nich moduł obejmuje zajęcia terapeutyczno-motywująco-aktywizujące, a jego celem jest stymulacja rozwoju społecznego i zawodowego oraz przeciwdziałanie syndromowi wyuczonej bezradności. Proponowany model stwarza beneficjentom możliwość zdobycia kwalifikacji zawodowych i społecznych, a ponadto usprawnia sposób rozdzielania środków publicznych przeznaczonych na działania pomocowe, co jest możliwe dzięki usprawnieniu współpracy instytucji zajmujących się integracją społeczną i zawodową osób bezrobotnych.

Opis produktu szkoleniowego Dualny model szkolenia zawodowo-aktywizującego dla osób długotrwale bezrobotnych i członków ich rodzin Opis rezultatu szkoleniowego: Opracowanie metod przeciwdziałania procesowi dziedziczenia bezrobocia w rodzinach dotkniętych tych problemem. Szkolenia modułowe: I moduł szkoleniowy obejmuje program motywująco-aktywizacyjny II moduł to Grupa Wsparcia, w ramach której beneficjenci uczestniczą w zajęciach terapeutyczno-motywujących III moduł to szkolenie z zakresu korzystania z urządzeń komputerowych IV moduł to szkolenia zawodowe - przygotowanie programów szkoleniowych dla 10 zawodów V moduł to szkolenie praktyczne - praktyka zawodowa VI moduł to szkolenie z zakresu umiejętności poruszania się po rynku pracy IX moduł to aktywizacja rodziny Model współpracy z pracodawcami Metoda koordynacji działań instytucji zajmujących się integracją społeczno-zawodową Opis produktu szkoleniowego

Ramy czasowo – finansowe projektu koszty rezultaty Czas uczestnicy projektu Czas