Programy Unii Europejskiej dla polskich bibliotek akademickich – przegląd dostępnych źródeł finansowania Edyta Urbańska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

Programy Unii Europejskiej dla polskich bibliotek akademickich – przegląd dostępnych źródeł finansowania Edyta Urbańska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu Łódź 24 czerwca 2004 r.

2 Rodzaje grantów (pochodzenie i zasady przyznawania środków) Programy finansowane z budżetu państwa Programy przedakcesyjne Unii Europejskiej Programy wewnętrzne UE Instrumenty finansowe Unii udostępniane na zasadach komercyjnych Fundusze strukturalne UE Komercyjna pomoc finansowa i doradcza

3 Przed akcesją Programy krajowe Fundusz PHARE Programy ramowe Programy wspólnotowe dopuszczające uczestni- ctwo polskich podmiotów edukacja kultura i ochrona dziedzictwa kulturowego społeczeństwo informacyjne

4 Po akcesji Wygaśnięcie możliwości ubiegania się o fundusze przedakcesyjne w obszarze kultury i edukacji Uruchomienie instrumentu Transition Facility – następcy programu PHARE (przeznaczonego na rozwój administracji, ale bez uwzględniania aspektu społeczeństwa informacyjnego) Kontynuacja niektórych programów horyzontalnych PHARE, m.in. Small Project Facility Zastąpienie programów przedakcesyjnych funduszami strukturalnymi i funduszem spójności Możliwość korzystania ze wszystkich programów wspólnotowych

5 PHARE - Small Project Facility Fundusz Małych Grantów - coroczne edycje Adresaci: fundacje stowarzyszenia instytucje kulturalne – np. BIBLIOTEKI inne instytucje non-profit Czas trwania – max. 9 m-cy Dofinansowanie: max. 80% kosztów projektu Jednostka zarządzająca: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

6 Źródła informacji o programach (1) Granty i pożyczki na serwerze Europa – baza grantów zarządzanych przez Komisję Europejską programy pogrupowane: tematycznie ze względu na Dyrektoriaty Generalne nimi zarządzające alfabetycznie granty najnowsze – ogłoszone od początku roku informacje na temat czasu trwania programu, beneficjentów, zakresu merytorycznego, wykazu dozwolonych działań, adresów kontaktowych i podstaw prawno-finansowych

7 Źródła informacji o programach (2) Strony Dyrektoriatów Generalnych i działy poświęcone administrowanym przez nie programom DG ds. Edukacji i Kultury DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego DG ds. Polityki Regionalnej Urząd Komitetu Integracji Europejskiej Reprezentacja Komisji Europejskiej

8 Cele Wspólnoty Budowa i rozwój społeczeństwa informacyjnego realizowane zgodnie z inicjatywami eEuropa i eEuropa+ obecne w większości programów i inicjatyw wspólnotowych, także edukacyjnych, kulturalnych, odnoszących się do rozwoju regionalnego i zapobiegania wykluczeniu społecznemu

9 Dostępne programy Rozwój społeczeństwa informacyjnego eTEN 6 Program Ramowy Badań, Rozwoju Techno- logicznego i Prezentacji Unii – już zakończony!!! eContent Safer Internet Action Plan

10 eTEN (1) Kontynuacja programu TEN-TELECOM Część unijnej polityki: Transeuropejska Polityka Sieciowa Czas trwania: Cele: rozwój społeczeństwa informacyjnego przeciwdziałanie dysproporcjom regionalnym i two- rzeniu się podklas informacyjnych ujednolicanie rynku unijnego i wprowadzanie na rynek nowych usług i aplikacji stosowanych w sieciach telekomunikacyjnych

11 eTEN (2) niwelowanie różnic w poziomie rozwoju starych i nowych państw członkowskich Komponenty: eAdministracja eZdrowie eInclusion (elektroniczna walka z alienacją społeczną) eNauczanie Małe i średnie przedsiębiorstwa Zaufanie i bezpieczeństwo

12 eTEN (3) Finansuje wyłącznie działania związane z wprowadzaniem gotowej usługi na rynek, po zakończeniu fazy testów i badań Konsorcjum niezbędne do przygotowania wniosku: minimum dwóch niezależnych partnerów z państw członkowskich UE, gwarantujących kompletną realizację usługi - od etapu planowania, poprzez wdrożenie wstępne i funkcjonowanie

13 eTEN (4) Etapy ubiegania się o dofinansowanie: testowanie rynku – działania związane z testowaniem zdolności ekonomicznych, społecznych oraz administracyjnych usługi do utrzymania się na rynku; wymaga posiadania udokumentowanego zaplecza badawczego (badania muszą być przeprowadzone wcześniej) wdrożenie wstępne – wprowadzenie na rynek usługi po pozytywnym zakończeniu etapu testowania rynku i przy udziale środków własnych (fundusze z progra- mu eTen nie mogą stanowić jedynego źródła finansowania). Wynikiem wdrożenia wstępnego powinno być pełne wprowadzenie usługi na rynek

14 eTEN (5) Dofinansowanie - zarówno projektu w fazie testowania rynku, jak i na wstępne jego wdrożenie Usługa musi być innowacyjna, transeuropejska, odpowiadająca potrzebom społecznym i niemożli- wa do sfinansowania ze źródeł prywatnych Współdziałanie administracji, instytucji edukacji i kultury, organizacji pozarządowych, sektora prywatnego Konkursy: konkurs na rok 2004 – zamknięty kolejny konkurs – początek roku 2005

15 eTEN – eNauczanie Komponent najbardziej odpowiedni dla bibliotek Inicjatywa z pogranicza edukacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego – jeden z priorytetów programu Socrates Cele: poprawa dostępu do elektronicznych usług edukacyjnych ułatwianie procesu uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych prowadzenie usług dla studentów i badaczy z wykorzystaniem technologii informacji i komunikacji

16 eTEN – eInclusion (1) Cele: promocja niezależności i uczestnictwa w społeczeń- stwie jak najszerszej grupy użytkowników, szczególnie osób niepełnosprawnych i starszych zapewnienie szerokiego dostępu do informacji i wiedzy - przy zachowaniu ochrony praw autorskich tworzenie platform i usług w dziedzinie technologii informacji i komunikacji – szeroko wykorzystywa- nych, ale spersonalizowanych i odpowiadających potrzebom tych grup rozwijanie umiejętności i chęci do posługiwania się nimi

17 eTEN – eInclusion (2) Powiązany z komponentem eNauczanie Związany z rozwojem regionalnym – w aspekcie rozszerzenia Obejmuje zagadnienia polityki społecznej - w kontekście równouprawnienia

18 6 Program Ramowy (1) Czas trwania Szeroki zakres tematyczny Adresaci: jednostki naukowo-badawcze i edu- kacyjne, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, podmioty posiadające osobowość prawną Złożony z 7 programów tematycznych i szeregu akcji o charakterze horyzontalnym, wspierających między innymi współpracę międzynarodową, mobilność pracowników i rozwój infrastruktury badawczej

19 6 Program Ramowy (2) Komponenty dla bibliotek: Program tematyczny 2. Technologie społeczeństwa informacyjnego Program tematyczny 7. Obywatele i sprawowanie władzy w społeczeństwie opartym na wiedzy

20 6 Program Ramowy (3) 2. Technologie społeczeństwa informacyjnego badania nad bezpieczeństwem świata cyfrowego i ochroną praw i prywatności obywateli tworzenie systemów inteligentnego otoczenia, umożliwiającego udział w społeczeństwie informacyj- nym wszystkim obywatelom - bez względu na wiek i sytuację budowa i rozwój interaktywnych i inteligentnych systemów w dziedzinie dostępu do dziedzictwa kulturowego i technologii stosowanych w nauczaniu (łącząc się z inicjatywą eNauczanie)

21 6 Program Ramowy (4) 7. Obywatele i sprawowanie władzy w społeczeń- stwie opartym na wiedzy obywatelstwo, demokracja i nowe formy sprawowania władzy z perspektywy historii i dziedzictwa kulturowego, z uwzględnieniem tworzenia nowych form integracji i różnorodności kulturowej działania prowadzące do rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy na poziomie lokalnym, krajowym i regionalnym

22 6 Program Ramowy (5) Program bardzo trudny, finansujący wyłącznie projekty innowacyjne uczestnictwo bibliotek – zwykle jako instytucja testująca bądź wdrażająca nowe rozwiązania (tzw. użytkownik końcowy) Konkursy: obecnie brak konkursów, w które mogłyby się włączyć biblioteki

23 eContent (1) Cele: poprawa dostępu do internetu i jego wykorzystania poprawa dystrybucji danych elektronicznych i dostępu do informacji pochodzących z sektora publicznego promocja zróżnicowania kulturowego i językowego w globalnej sieci internetowej wspieranie rozwoju rynku elektronicznego, zwłaszcza małych i średnich firm działających w sektorze multimediów i teleinformatyki

eContent (2) Edycja na lata – zakończona ( zamknięcie ostatniego konkursu) szansa na włączenie się w projekty zaakceptowane w poprzednich konkursach usługa Content Village efekt projektu PICA, realizowanego w ramach programu eContent w formie środek towarzyszący polega na rozpowszechnianiu rezultatów programu – zawiera artykuły i materiały informacyjne na temat projektów oraz organizowanych imprez forum dyskusyjne pozwalające na wymianę doświadczeń i uwag oraz wyszukiwanie partnerów

25 eContent (3) Edycja na lata szczegóły - dostępne będą w drugiej połowie b.r. na stronach DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie

26 Safer Internet Action Plan (1) Poprzednie dwie edycje na lata i – zakończone ( zamknięcie ostatniego kunkursu) Edycja trzecia zaplanowana na lata Obejmie akcje: 1.Walka z treściami nielegalnymi 2.Zwalczanie treści niechcianych i szkodliwych 3.Promowanie bezpieczniejszego środowiska 4.Podnoszenie świadomości

27 Safer Internet Action Plan (2) Cele akcji 1. i 3.: wypracowanie rozwiązań prawnych w zakresie kontroli treści internetowych, harmonizacji przepisów krajowych, z uwzględnieniem prawa do wolności słowa, współpracy policji, sądów i prokuratur z podmiotami tworzącymi i udostępniającymi treści internetowe

28 Safer Internet Action Plan (3) Cele akcji 2.: tworzenie i doskonalenie środków technicznych pozwalających na ograniczanie ilości treści nielegalnych i szkodliwych zarządzanie nimi w aspekcie oceny efektywności dostępnych technologii filtrujących doskonalenie środków wspomagających i koordynują- cych wymianę informacji i najlepszych praktyk w skutecznym zwalczaniu spamów

29 Safer Internet Action Plan (4) Cele akcji 4.: podnoszenie świadomości w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu Współpraca międzynarodowa - integralna część każdej akcji Implementacja programu – poprzez tzw. środki towarzyszące, obejmujące: badania opinii użytkowników dla uzyskania danych na temat bezpiecznego korzystania z internetu i nowych technologii on-line wsparcie technologiczne (np. systemy filtrujące)

30 Safer Internet Action Plan (5) studia wspierające program i jego akcje (włączając samokontrolę) nagrody dla najlepszych praktyk wymianę informacji konferencje, seminaria, warsztaty i inne spotkania projekty pilotażowe i prezentacje najlepszych praktyk tworzenie sieci łączących różnorodne przedsięwzięcia o charakterze transeuropejskim badania stosowane o zakresie ogólnoeuropejskim

31 Dostępne programy Kultura i edukacja Kultura 2000 Socrates eLearning Leonardo da Vinci TEMPUS EU-Japan Year of People-to-People exchanges

32 Kultura 2000 (1) Pierwsza edycja na lata zakończona Edycja druga – zaplanowana na lata

33 Kultura 2000 (2) Cele: podkreślanie różnorodności kulturowej i rozwój nowych form kulturalnej ekspresji podkreślanie wspólnego dziedzictwa kulturowego o znaczeniu europejskim rozpowszechnianie know-how i promowanie dobrych rozwiązań w konserwacji i zabezpieczaniu dziedzictwa rozwijanie dialogu międzykulturowego i wzajemnej wymiany między krajami z i spoza Europy rozszerzanie dostępu obywateli Unii do uczestnictwa w kulturze

34 Kultura 2000 (3) Typy akcji: roczne projekty współpracy projekty realizowane w ramach wieloletnich umów o współpracy specjalne wydarzenia kulturalne o wymiarze europejskim lub międzynarodowym (Dni Dziedzictwa Europejskiego, Europejski Miesiąc Kulturalny, kulturalne punkty kontaktowe itp.) akcje pierwsza i druga - najbardziej odpowiednie dla projektów w obszarze ochrony dziedzictwa kulturowego, czytelnictwa książek i tłumaczeń

35 Socrates (1) Program edukacyjny na lata Akcje dla bibliotek: Grundtvig wspieranie edukacji dorosłych promocja innowacyjnych metod edukacyjnych z uwzględnieniem nauczania nieformalnego Minerva wspieranie współpracy europejskiej na polu nauczania otwartego i nauczania na odległość wykorzystanie technologii informacji i komunikacji w edukacji

36 Socrates (2) Wspólne akcje (Joint actions) łączą program Socrates z programem Leonardo da Vinci i z programem Młodzież Środki towarzyszące (Accompanying measures) wspieranie inicjatyw promujących ogólne cele programu za pośrednictwem działań informacyjnych, szkoleń itp.

37 Socrates (3) Konkurs dla akcji Środki towarzyszące: wnioskowanie do obejmuje m.in.: rozwój i zastosowanie technologii informacji i komunikacji w edukacji i szkoleniach uatrakcyjnianie procesu uczenia się aktywne obywatelstwo zapobieganie alienacji społecznej

38 Socrates (4) tematyka wniosków: organizacja szkoleń i spotkań w zakresie zarządzania projektami i pokonywania trudności wynikających z ich realizacji promocja równości szans w dostępie do edukacji integracja osób niepełnosprawnych walka z rasizmem edukacja międzykulturowa

39 Socrates (5) Granty przygotowawcze – dla wszystkich typów akcji finansują spotkania potencjalnych partnerów projektów związane z formalnym przygotowaniem aplikacji (jedna wizyta na jeden projekt) najbliższy termin wnioskowania – planowane ogłoszenie w drugiej połowie b.r. informacje - Narodowa Agencja Programu Socrates przy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie

40 eLearning (1) Czas trwania: 2004 – 2006 Cele: poprawa jakości i dostępności europejskich systemów edukacyjnych i szkoleniowych poprzez efektywne wykorzystanie technik multimedialnych i internetu rozwój usług wspierających innowacyjne metody prezentacji informacji edukacyjnej i kulturalnej, uwzględniających podnoszenie kwalifikacji zawodo- wych promowanie literatury poprzez elektroniczny dostęp do źródeł

41 eLearning (2) Najbardziej godna polecenia akcja - Promocja umiejętności korzystania z zasobów cyfrowych Cele akcji: identyfikowanie i rozpoznawanie tzw. dobrych praktyk, promujących umiejętność korzystania z zasobów cyfrowych, z uwzględnieniem: poprawy dostępu do pomocy dydaktycznych dla instytucji i osób mających trudności z dostępem do technologii informacyjno-komunikacyjnych różnic w stylach uczenia się zaspokajania potrzeb specjalnych grup użytkowników: imigrantów, niepełnosprawnych, dzieci hospitalizowanych badania możliwości stosowania działań aktywizujących i motywujących osoby uczące się

42 eLearning (3) prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnych poprzez działające w danym obszarze sieci europejskie, stowarzyszenia, władze publiczne, konsorcja partnerskie Plany: utworzenie ogólnoeuropejskiej sieci komunikacji elektronicznej, skupiającej ośrodki badawcze, uczelnie, biblioteki specjalistyczne i szkoły tworzenie interdyscyplinarnych, dostępnych powsze- chnie, centrów zdobywania wiedzy i ośrodków zasobów kulturowych informatyzacja bibliotek i przekształcanie ich w nowo- czesne centra zasobów edukacyjnych, kulturalnych i informacji praktycznych

43 eLearning (4) Pierwszy konkurs ogłoszony , zamknięcie obejmuje m.in. akcję: Promocja umiejętności korzystania z zasobów cyfrowych

44 Leonardo da Vinci (1) Program edukacyjny na lata Cele: wspieranie doskonalenia systemów kształcenia i szkolenia zawodowego zwiększanie szans na rynku pracy poprzez promocję innowacyjności w kształceniu, rozwój konkurencyjności i kształtowanie przedsiębiorczości Instrumenty: wymiany i staże projekty pilotażowe i językowe tworzenie międzynarodowych sieci instytucji

45 Leonardo da Vinci (2) Konkurs na lata Obszar wnioskowania: Procedura A: Mobilność – staże, praktyki, szkolenia w innym kraju członkowskim wnioskowanie do oraz narodowe agencje mogą wyznaczyć dodatkowe terminy wnioskowania

46 TEMPUS (1) Ponownie otwarty dla polskich partnerów – od lutego 2004, trwa do roku 2006 Ukierunkowany na Albanię, państwa byłej Jugosławii, kraje byłego Związku Radzieckiego, Mongolię, państwa basenu Morza Śródziemnego Cele: promowanie wzajemnego rozumienia i zbliżania kultur rozwój wolnego społeczeństwa obywatelskiego dostosowywanie i rozwój szkolnictwa wyższego w kierunku realizacji potrzeb społeczno-ekonomicznych i kulturalnych

47 TEMPUS (2) Konkurs na Środki strukturalne i uzupełniające (Structural and Complementary Measures) wnioskowanie - do zakres merytoryczny projektów - priorytety narodowe kraju partnerskiego ochrona dziedzictwa kulturowego jednym z priorytetów Albanii, Macedonii i Chorwacji

48 EU-Japan Year of People-to-People exchanges Program wymiany między UE a Japonią Promuje: bezpośrednie kontakty i wymiany wystawy i inicjatywy (wydarzenia kulturalne, konferencje, projekty informacyjne itp.) Adresaci: instytucje naukowe i kulturalne organizacje społeczne, pozarządowe i fundacje władze regionalne i lokalne Planowane rozpoczęcie programu - rok 2005

49 Fundusze strukturalne UE Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program Operacyjny – Rozwój Zasobów Ludzkich

50 ZPORR (1) Finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Priorytety dla bibliotek: Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Działania: 3.1: Regionalna infrastruktura edukacyjna – działalność naukowo-badawcza powiązana z dydaktyką na poziomie wyższym, z uwzględnieniem pomieszczeń dydaktycznych i bibliotek 5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego – tworzenie lokalnych publicznych punktów dostępu do internetu

51 ZPORR (2) Priorytet 2. Wzmocnienie rozwoju regionalnych zasobów ludzkich Działanie 1. Rozwój umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy oraz możliwości kształcenia ustawicznego – szkolenia osób dorosłych w zakresie języków obcych oraz wykorzystania technik informacyjnych i telekomunikacyjnych Priorytet 3. Rozwój lokalny Poddziałanie 2.2 Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i powojskowych - adaptacja byłych pomieszczeń przemysłowych i wojskowych na różne cele, np. na biblioteki

52 ZPORR (3) Priorytet 4. Pomoc techniczna Działanie 2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR – wydatki związane z wdrażaniem ZPORR, w tym szkolenia dla pracowników zaangażowanych we wdrażanie, zakup sprzętu komputerowego wykorzystywanego przy wdrażaniu, przygotowanie badań, analiz i raportów służących poprawie efektywności zarządzania ZPORR

53 SPOR - RZL (1) Finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytety dla bibliotek: Działanie 2.1. Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie Poddziałanie: Ułatwianie dostępu do edukacji uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zakup nowoczesnego sprzętu specjalistycznego, ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wyposażenie internetowych centrów informacji multimedialnej w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem Beneficjenci - m.in. biblioteki w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych

54 SPOR - RZL (2) Poddziałanie: Rozwój systemu kształcenia ustawicznego dorosłych, w tym kształcenia na odległość - tworzenie internetowych centrów informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych, wraz z wyposaże- niem w sprzęt komputerowy i oprogramowanie Ostateczni odbiorcy - m.in. szkoły wyższe i studenci Projektodawcy - m.in. szkoły wyższe, jednostki naukowe i organizacje pozarządowe

55 SPOR - RZL (3) Działanie 2.3. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki - organizacja szkoleń i pomocy doradczej dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw (ogólnych i związanych ze zmianami technologicznymi), uwzględniających system edukacji na odległość i kursy w zakresie zastosowania technologii informacji Beneficjenci - m.in. jednostki naukowe, szkoły wyższe i instytucje szkoleniowe (np. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej)

56 Otwarte konkursy Zestawienie Socrates Środki towarzyszące - wnioskowanie do Granty przygotowawcze – planowane ogłoszenie w drugiej połowie b.r. TEMPUS konkurs na Środki strukturalne i uzupełniające – wnioskowanie do Fundusze strukturalne odrębne terminy dla różnych akcji różne terminy w poszczególnych województwach

57 Zdobywanie doświadczenia (1) Dołączanie się do zatwierdzonych projektów - wykazy zaakceptowanych projektów na stronach domowych poszczególnych programów informacja na temat podejmowanych inicjatyw i jednostek włączających się w ich realizację szansa na przyłączenie się do konsorcjum jako partner lub podwykonawca zadań pominięcie procedury aplikowania doświadczenie i uzyskanie środków finansowych na realizację zadania

58 Zdobywanie doświadczenia (2) Uczestnictwo w sesjach ewaluacyjnych projektów pozwala na zapoznanie się ze zgłaszanymi projektami (ich słabymi i mocnymi stronami) wiedza do wykorzystania przy pisaniu własnych wniosków aplikacyjnych Otwarte konkursy w programach: eTen – do Safer Internet Action Plan - do TEMPUS III - nie określono ostatecznego terminu nadsyłania aplikacji

59 Okres przejściowy (1) Brak krajowych punktów kontaktowych w Polsce dla niektórych programów zapewne zostaną uruchomione w najbliższym czasie Dokumenty programów uruchomionych przed rozszerzeniem, a niedostępnych wcześniej dla jednostek z nowych państw członkowskich, zostały już poprawione, bądź są w trakcie aktualizacji

60 Okres przejściowy (2) Wnioskowanie w programach wspólnotowych - zazwyczaj bezpośrednio do stosownych DG Komisji Europejskiej dwa tryby wnioskowania w niektórych programach - zależnie od akcji: Komisja Europejska narodowa agencja danego programu Wnioskowanie o środki z funduszy strukturalnych ZPORR - stosowne departamenty w urzędach marszałkowskich SOP RZL - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu