Program dla Wisły i Jej Dorzecza 2020

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Mała retencja w lasach.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Program dla Wisły i Jej Dorzecza 2020
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Program dla Wisły i Jej Dorzecza 2020 Związek Miast Nadwiślańskich Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i Jej Dorzecza 2020 dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Geneza powstania programu Kontynuacja prac związanych z Wisłą i jej dorzeczem przez różne podmioty – rządowe, samorządowe, naukowo-badawcze, stowarzyszenia itd. Brak ukierunkowanych działań w obszarze związanym z gospodarką wodną, w tym brak strategii gospodarki wodnej Konieczność jednoznacznego zdefiniowania problemów w dorzeczu Wisły i sposobów ich rozwiązania, a w szczególności znalezienie źródeł finansowania Konieczność koordynacji różnych przedsięwzięć oraz łagodzenie konfliktów dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 Podstawa prawna działalności Biura Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 Decyzja o przygotowaniu Programu dla Wisły i jej dorzecza została podjęta w Porozumieniu zawartym w Toruniu przez wojewodów i marszałków jedenastu województw leżących w dorzeczu rzeki Wisły z udziałem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Ministra Środowiska w dniu 2 czerwca 2000 roku. Porozumienie to przyjęto z inicjatywy i z udziałem Związku Miast Nadwiślańskich oraz następujących stowarzyszeń: Ligi Morskiej i Rzecznej, Stowarzyszenia Dorzecza Wisły „Wisła”, Fundacji Kaskady Dolnej Wisły, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych. Rady Instytutu Inżynierii i Gospodarki Wodnej Politechniki Krakowskiej Do opracowania kompleksowego programu powołano Biuro Program dla Wisły i jej dorzecza, finansowane ze składek Związku Miast Nadwiślańskich z pomocą - Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Ministra Środowiska. dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Podstawowe założenia prawne Programu Konstytucyjna zasada zrównoważonego rozwoju Ustawy: Prawo wodne, prawo ochrony i kształtowania środowiska Dyrektywy unijne, przede wszystkim Ramowa Dyrektywa Wodna Polityka ekologiczna Państwa Umowy i konwencje międzynarodowe Strategie na szczeblu krajowym i województw samorządowych dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 Cele PROGRAMU Bezpieczeństwo przed powodzią, suszą i innymi nadzwyczajnymi zagrożeniami. Poprawa ekosystemu dorzecza Wisły Poprawa jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Umożliwienie rozwoju gospodarczego, w tym rolnictwa, w dorzeczu Wisły, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Cechy Programu dla Wisły i jej dorzecza Otwartość na różne inicjatywy i podprogramy w czasie na zmieniające się uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne Spójność planowanie w obszarze dorzecza korelacja pomiędzy różnymi inicjatywami Zgodność z obowiązującym prawem (przede wszystkim z Prawem wodnym, ustawami środowiskowymi, dyrektywami unijnymi - Ramową Dyrektywą Wodną itd.) z istniejącymi i powstającymi strategiami na różnych szczeblach, planami zagospodarowania przestrzennego itd. z kompetencjami poszczególnych instytucji i organizacji akceptacja, po negocjacjach, z NGOs Ograniczoność program obejmie ściśle określony obszar działań w dziedzinach przedstawionych w tabelach dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Terytorialny obszar Programu Dorzecze Wisły w granicach RP Dorzecza innych rzek i rzeki Przymorza przypisane do umownego dorzecza Wisły Konieczność współpracy międzynarodowej na obszarach dorzeczy wspólnych z sąsiednimi państwami dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Merytoryczny obszar Programu Program wyróżnia cztery podstawowe obszary merytoryczne programu, wzajemnie przenikające się: ochrona zasobów i czystości wód podziemnych i powierzchniowych; przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom; ochronę środowiska, zasobów przyrody i krajobrazu; rozwój gospodarczy dorzecza. dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Ochrona zasobów i czystości wód podziemnych i powierzchniowych. Ochrona zbiorników wód podziemnych, ze szczególnym uwzględnieniem GZWP Racjonalizacja zużycia wody, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy jakości wody dla ludności (ludność – wody podziemne, przemyśł – powierzchniowe) Przeciwdziałanie zanieczyszczeniu wód podziemnych i powierzchniowych, w tym w ramach Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych Identyfikacja zanieczyszczeń obszarowych i ich unieszkodliwianie Określenie zasobności poszczególnych zlewni w wodę i związane z tym wytyczne w planowaniu przestrzennym Bilanse wodno – gospodarcze poszczególnych zlewni Wspomaganie tworzenie warunków korzystania z wód dorzeczy jako aktu prawa miejscowego dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

2. Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom Ochrona przeciwpowodziowa czynna Zbiorniki przeciwpodziowe, szczególnie w dorzeczu Górnej Wisły Mała retencja Poldery przeciwpowodziowe Lodołamanie bierna Wały przeciwpowodziowe Regulacja rzek i potoków górskich nieinwestycyjna Planowanie przestrzenne Wywłaszczenia Systemy podatkowe i ubezpieczeniowe postępowanie w czasie wystąpienia powodzi Plany działań kryzysowych Edukacja przeciwpowodziowa Ochrona przed suszą Retencja powierzchniowa i podziemna, w tym mała retencja i zwiększanie lesistości dorzecza Racjonalizacja zużycia wody i zachowania jej dobrej jakości Zapobieganie awariom przemysłowym i budowli hydrotechnicznych dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

3. Ochrona środowiska, zasobów przyrody i krajobrazu Wyznaczenie obszarów objętych ochroną przyrody i krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów strategii województw oraz programów ogólnopolskich – w tym programu Natura 2000 Wyznaczenie obszarów podlegających ochronie w ramach konwencji międzynarodowych Rozwiązywanie konfliktów pomiędzy ochroną przyrody a rozwojem gospodarczym, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju gospodarczego w dorzeczu, ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny. Wyznaczenie i realizacja obszarów podlegających renaturyzacji Ochrona unikalnych wartości krajobrazowych w dorzeczu Ochrona dziedzictwa kulturowego w dorzeczu, ze szczególnym uwzględnieniem zabytkowych obiektów hydrotechnicznych (np. kanały) oraz urbanistycznych (np. lokacje miast położonych nad rzekami) dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

4. Rozwój gospodarczy dorzecza rzeki Wisły Turystyka i rekreacja związana z wodą przystanie, mariny, stanice wodne dla turystyki jachtowej, kajakowej i motorowodnej rewitalizacja żeglownych szlaków turystycznych rozwój turystyki wodnej w aspekcie międzynarodowym kąpieliska i kompleksy rekreacyjne Energetyka wodna określenie możliwego do wykorzystania potencjału hydroenergetycznego w dorzeczu wskazanie miejsc budowy elektrowni wodnych Żegluga śródlądowa określenie możliwości wykorzystania żeglugi towarowej jako alternatywnej formy transportu, szczególnie towarów masowych określenie kompromisu pomiędzy parametrami dróg wodnych a dostosowywaniem taboru do tych parametrów rozwój żeglugi turystycznej i indywidualnej Komunikacja miedzybrzegowa wskazanie miejsc przepraw stałych i promowych, w powiązaniu z budową innych obiektów oraz z ich skutkami Woda dla przemysłu podział dorzecza na obszary o możliwościach poboru wody dla przemysłu Rybactwo śródlądowe i wędkarstwo wskazanie wód dostępnych dla rybactwa i wędkarstwa wskazanie obszarów umożliwiających rozwój rybactwa hodowlanego Planowanie przestrzenne wskazanie obszarów dostępnych dla rozwoju osadnictwa, ochrony przyrody, wskazanie obszarów deficytowych w wodę, skutkujących ograniczenia działalności gospodarczej dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Podmioty uczestniczące w przygotowaniu Programu administracja rządowa, w szczególności Minister Środowiska jako Pełnomocnik Rządu ds. Programu Wisła 2020 administracja samorządowa wszystkich szczebli związki miast i gmin jednostki naukowo –badawcze organizacje pozarządowe (NGOs), w tym ekologiczne (np.WWF) i gospodarcze (np. TEW i TRMEW) podmioty gospodarcze osoby fizyczne Biuro Programu dla Wisły i jej dorzecza dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Podmioty realizujące Program administracja rządowa, a w szczególności regionalne zarządy gospodarki wodnej, regionalne dyrekcje lasów państwowych, parki narodowe, urzędy żeglugi śródlądowej i urzędy morskie administracja samorządowa, zgodnie z kompetencjami ustawowymi (np. zarządy melioracji i urządzeń wodnych w zakresie biernej ochrony przeciwpowodziowej i pompowni melioracyjnych, gminy w zakresie oczyszczania ścieków) podmioty gospodarcze podmioty mieszane w ramach partnerstwa publiczno –prywatnego dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Konflikty związane z Programem każde działanie wywołuje konflikty interesów możliwe do przewidzenia konflikty: konflikt pomiędzy lobby gospodarczym i ekologicznym – vide zapora w Nieszawie, program Natura 2000, program Kaskady Dolnej Wisły konflikty pomiędzy lokalnymi interesami w dorzeczu konflikty wewnątrzśrodowiskowe związane z gospodarką wodną konflikty pomiędzy administracją rządową i samorządową konflikty pomiędzy różnymi elementami programu konflikty na szczeblu międzynarodowym zadaniem Programu jest doprowadzenie do kompromisów na obszarach konfliktowych bez osiągnięcia konsensusu w spornych kwestiach nie będzie możliwa realizacja programu dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Finansowanie Programu Podstawą sukcesu realizacji Programu jest jego finansowanie – fiasko dotychczasowych programów zawsze rozbijało się o pieniądze Należy osiągnąć efekt synergii poprzez finansowanie z różnych źródeł: budżetu państwa – w ramach ustawy o Programie wieloletniem funduszy celowych krajowych, przede wszystkim z NFOŚiGW, wfośigw, EkoFunduszu funduszy unijnych, których beneficjentami są przede wszystkim samorządy i podmioty gospodarcze środków prywatnych, ze szczególnym uwzględnieniem partnerstwa publiczno – prywatnego Dlatego najważniejszym celem Biura jest doprowadzenie do uchwalenia przez Sejm RP „Ustawy wiślanej” lub co najmniej przyjęcie Programu przez Rząd RP dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Analiza silnych i słabych stron Programu Silne strony integracja wszystkich środowisk wokół idei zrealizowania Programu całościowy Program dla całego dorzecza ma większe szanse realizacji niż drobne rozproszone programy wysoka akceptacja społeczna programu przez społeczności i samorządy lokalne, Słabe strony niska akceptacja decydentów różnych szczebli w finansowanie programu, wobec długotrwałych w czasie efektów realizacji programu, wykraczających daleko poza kalendarze wyborcze, konflikty interesów, o których była mowa dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Procedowanie Programu Uzyskanie wiarygodnych danych od podmiotów uczestniczących w Programie, a w szczególności od: Ministra Środowiska i jemu podległych jednostek organizacyjnych; samorządów szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego; związków gmin i miast; instytucji realizujących programy cząstkowe; podmiotów gospodarczych; jednostek naukowo - badawczych Weryfikacja uzyskanych danych i przeprowadzenie negocjacji w obszarach konfliktowych Przygotowanie ostatecznego projektu „Ustawy wiślanej” Przekazanie projektu ustawy do ministra właściwego ds. gospodarki wodnej w celu dokonania uzgodnień międzyresortowych Skierowanie projektu ustawy do Sejmu RP dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Stan bieżący realizacji Programu Przygotowano projekt Programu (czerwiec 2004) Wprowadzono PROGRAM do NPR, NSRO, NSS KZGW powołał zespół ds. przygotowania Programu Wisła 2013 na bazie PdWiJD 2020 ZMN Realizowane są pierwsze projekty przewidziane w PROGRAMIE dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 Oczekiwania Włączenie się różnych środowisk, szczególnie autorytetów zakresie gospodarki wodnej w proces tworzenia programu Przygotowanie PROGRAMU w wersji Rządowej Uchwalenie „Ustawy Wiślanej” Akceptacji w/w działań Biura, dla wspólnego celu, przez gremia naukowe, organy władzy różnych szczebli, podmioty gospodarcze, NGO’s dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020 Kontakt Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej Dorzecza 2020 ul. Podmurna 4/6 87-100 Toruń tel. (0 56) 61 18 724, fax. (0 56) 65 49 913 e-mail: program-wisla@wp.pl sowinski.zmn@wp.pl dr Tomasz Sowiński 07.07.2007. Biuro Wdrażania Programu dla Wisły i jej dorzecza 2020

Zapraszamy do współpracy Prosimy o zadawanie pytań…