M ANIFEST CYFRYZACYJNY Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, Lewiatan, dnia 20 lipca 2012 r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Advertisements

PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Kongres Wolności w Internecie
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Usługi nowoczesnej administracji publicznej
P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI D O ROKU 2020 D O ROKU 2020 MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI W ARSZAWA,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Państwo 2.0. Nowy start MICHAŁ BONI, MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 14 marca 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

M ANIFEST CYFRYZACYJNY Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, Lewiatan, dnia 20 lipca 2012 r. 1

2 CEL: rozwój mierzony poprawą jakości życia (wzrost PKB na mieszkańca w relacji do najbogatszego kraju UE (Holandia, 2009 – 45%; 2030 – więcej niż 65%) i zwiększenie spójności społecznej) Polaków dzięki stabilnemu, wysokiemu wzrostowi gospodarczemu, co pozwala na modernizację kraju Makroekonomiczne warunki rozwoju Polski do 2030 roku Filar innowacyjności (modernizacji) Nastawiony na zbudowanie nowych przewag konkurencyjnych Polski opartych o wzrost KI (wzrost kapitału ludzkiego, społecznego, relacyjnego, strukturalnego) i wykorzystanie impetu cyfrowego, co daje w efekcie większą konkurencyjność Filar terytorialnego równoważenia rozwoju (dyfuzji) Zgodnie z zasadami rozbudzania potencjału rozwojowego odpowiednich obszarów mechanizmami dyfuzji i absorbcji oraz polityką spójności społecznej, co daje w efekcie zwiększenie potencjału konkurencyjności Polski Filar efektywności Usprawniający funkcje przyjaznego i pomocnego państwa (nie nadodpowiedzialnego) działającego efektywnie w kluczowych obszarach interwencji Polska 2030 – Filary rozwoju

1.Od analogu do digitalu: – równoczesność zdarzeń, procesów w świecie; – portale społecznościowe a wspólnoty; – bycie w sieci (demokratyzm uczestnictwa); – szybkość decyzji (informacje – przetwarzanie); – selekcja informacji (prawda/fałsz – dobro/zło); – dylemat: wolność – bezpieczeństwo – własność (nowe definicje) 2.Nowe generacje a postulat nowego obywatelstwa: – międzypokoleniowe zmiany społeczne (luka, konflikt, solidarność); – aspiracje społeczne (nowy konsumizm: mieć, aby być); – wolność – Internet jako dom, możliwość wyboru; – społeczeństwo sieci – społeczeństwo możliwości wyboru – uczestnictwo (demokracja partycypacyjna); – wpływ na rzeczywistość (konsultacje on-line); 3 Nowa tektonika rozwoju

Kreatywność i innowacyjność gospodarki Wysokiej jakości edukacja na wszystkich poziomach TURBODOŁADOWANIE: Aspiracje społeczne Konkurencyjnej jakości badania naukowe i współpraca z gospodarką Rozwój postaw przedsiębiorczych i kompetencji zarządczych przedsiębiorców TURBODOŁADOWANIE: Impet cyfrowy Infrastruktura (w tym infrastruktura teleinformatyczna) 4 Informacja (otwarte zasoby) e-Państwo Filar innowacyjności – wzmocnienie – wehikuł innowacyjności

Państwo optimum Otwarte zasoby Filar Efektywności Licznik oszczędności Informatyzacja zintegrowana Kompleksowa cyfryzacja Elektronizacja usług państwa Aplikacje przyjazne dla użytkownika Państwo 2.0+ Wykorzystywanie informacji publicznej Nowe kompetencje Otwarcie zasobów publicznych Stymulacja potencjału kreatywności shared value state Bezpieczna prywatność i dane osobowe Oświadczenia zamiast zaświadczeń Uproszczenie usług publicznych Orientacja na obywatela/użytkownika Deregulacja i przejrzystość 5

6 stan dotychczasowystan po nowelizacji Wykorzystanie danych dotyczących użytkownika zawartych w plikach cookies dozwolone jest do czasu wyrażenia przez niego sprzeciwu. Wykorzystanie danych dotyczących użytkownika zawartych w plikach cookies uzależnione od uprzedniej jego zgody. Brak możliwości zawarcia umowy za pomocą formularza elektronicznego. Zrównanie tradycyjnej formy pisemnej z formą elektroniczną w postaci formularza na stronie internetowej dostawcy usług przy zawieraniu i zmianie umów. Brak wykorzystania PLI CBD w procesie rozpatrywania wniosków o przeniesienie numeru. Skrócenie okresu do 24 godzin - wymaganego na załatwienie formalności przeniesienia numeru. Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych dostarcza wyłącznie przedsiębiorca wyznaczony. Zapewniony zostanie szerszy oraz łatwiejszy dostęp do usług telekomunikacyjnych osobom niepełnosprawnym - każdy dostawca usług, w miarę możliwości technicznych, będzie obowiązany dostarczać udogodnienia z których korzysta większość użytkowników końcowych. Obowiązkowa retencja danych telekomunikacyjnych – 24 miesiące. Skrócenie dopuszczalnego czasu przechowywania bilingów do 12 miesięcy oraz ograniczenie prawa ujawniania komunikatów i danych jedynie do ujawnionych postanowieniem sądu karnego Nowe prawo telekomunikacyjne Najważniejsze zmiany korzystne dla użytkowników

Praktyczny wymiar cyfryzacji usług publicznych Centralny Wykaz Ubezpieczonych Krajowe Ramy Interoperacyjności Uproszczenie Zbiórek Publicznych 1. Nowa ustawa – uchyla poprzednią z 1933 r. 2. Nazwa ustawy będzie odzwierciedlała nową konstrukcję. 3. Wniosek o pozwolenie zastąpiony zgłoszeniem chęci prowadzenia zbiórki – nie ma potrzeby, by obywatel musiał starać się o zgodę państwa. 4. Zgłoszenie będzie odbywać się drogą elektroniczną. 5. Prosta elektroniczna lista zgłoszonych zbiórek 6. Zbiórką publiczną będzie zbieranie gotówki i darów w naturze w przestrzeni publicznej. 7. Sprawdzimy, w innych przepisach, czy taka zmiana nie doprowadzi do trudności prawnych np. dla organizacji. 8. Przeprowadzimy konieczne akcje informacyjne dla organizacji pozarządowych + długie vacatio legis. 9. Podmiotami, które będą mogły prowadzić zbiórki, pozostaną osoby prawne oraz komitety, które obywatele/osoby fizyczne nadal będą mogły tworzyć na podstawie ustawy o zbiórkach publicznych. 10. Rozliczenie zbiórki będzie dostępne publicznie do wglądu dla obywateli; rozważymy sugestię nakładania sankcji za niedopełnienie ustawowego obowiązku rozliczenia. Re-use otwarty dostęp do zasobów publicznych 7

Uniknąć nadmiaru państwa (zbyt opiekuńcze, zbyt regulujące); Uniknąć modelu państwa minimum; Nowa definicja odpowiedzialności i interwencji; - selektywnej, zaadresowanej efektywnie; Interwencja w sferze DOSTĘPU; Zmiana modelu przeciwdziałania nierównościom: od problemu dochodów do problemu dostępu; Dobra publiczne (dostęp): edukacja, zdrowie, zabezpieczenie na starość, Internet (szerzej: wiedza i kultura); Równowaga własności – wolności – bezpieczeństwa; Relacje w sprawach publicznych: rząd – samorząd – biznes – NGO - nowe społeczeństwo portali (dawna synergia, potencjalny konflikt, harmonia kooperacji); 4P – Państwo pomocne, przyjazne, partycypacyjne, przejrzyste; 8 Państwo optimum

9 Cyfryzacja: Sens i cele Zwiększenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa Zwiększenie potrzeby używania Internetu Zwiększenie dostępności do Internetu potencjał wzrostu PKB o 1-1,5% Broadband Infrastructure and Economic Growth (2009) Udział w PKB 2,7 % Promocja i edukacja Rozwój treści Wzrost sprawności państwa i rozwój e-gospodarki Wpływ na innowacyjny rozwój Projekty infrastrukturalne Wzrost gęstości o każde 10% Podejście kompleksowe/ holistyczne – wymiar cywilizacyjny, ekonomiczny, społeczny Trzy filary skutecznej cyfryzacji Raport Boston Consulting Group i Google

Zwiększenie inwestycji infrastrukturalnych w sieci NGN/NGA Efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej Wykorzystanie istniejącej infrastruktury innej niż telekomunikacyjna Likwidacja barier inwestycyjnych Wspieranie inwestycji w sieci szerokopasmowe na poziomie lokalnym Rozwój szerokopasmowych sieci bezprzewodowych Cele Narodowego Planu Szerokopasmowego Narodowy Plan Szerokopasmowy 10

Rozkład przepływności wykorzystywanych przez użytkowników w latach Źródło : Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku (UKE, czerwiec 2011). Jaką przepustowość użytkujemy 11

Źródło: opracowanie własne MAiC. Liczba sprzedawanych usług szerokopasmowego dostępu do internetu (w mln sztuk) Korzyści z NPS dla internetu w Polsce 12 z NPS bez NPS Rozwój szerokopasmowego internetu

Rozwój internetu w Polsce Scenariusz bazowy Scenariusz dynamiczny Scenariusz skokowy - Trzy scenariusze do 2020r. Przyspieszenie udziału internetu w gospodarce wzrost nakładów na gospodarkę internetową największa dynamika w 2014r. – 11% wzrost liczby użytkowników - później wyhamowanie dynamiki 13% wzrost nakładów wzrasta ruch wewnątrzsieciowy Dzięki efektowi kuli śniegowej utrzymuje się dynamika wzrostu Źródło: Raport Deloitte na zlecenie PTC S.A.; marzec 2012r. rozwój w obecnym tempie przedłużenie obecnych trendów utrzymanie wydatków na obecnym poziomie 80% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 18mln użytkowników 85% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 20 mln użytkowników 95% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 28 mln użytkowników 13

14 priorytetyzacja przejrzystość najlepsza relacja value for money państwo niezależne obywatel niezależny proces i usługa w centrum (nie projekt IT) właściciel procesu perspektywa użytkownika mniej wysiłku obywatela większa pomoc obywatelowi logiczny i skuteczny obieg informacji zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa efektywność kosztowa neutralność technologiczna państwa Informatyzacja Zintegrowana

Rozwój systemu informatycznego ZUS wspomagającego udostępnienie e-Usług System usług elektronicznych MS Informatyzacja Wydziałów Ksiąg Wieczystych Platforma Udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych Informatyczny system osłony kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami Informatyczny system osłony kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami Platforma Lokalizacyjno- Informacyjna z Centralną Bazą Danych e-Rejestracja Oddziaływanie ePUAP2 na inne projekty 7. osi POIG 15

Wykorzystanie profilu zaufanego przez różne instytucje publiczne Zasięg usługi: 100% obywateli W 1. roku szacunkowa liczba użytkowników PZ korzystających z usług PUE ZUS może osiągnąć poziom: założonych profili zaufanych. Zasięg usługi: 100% obywateli W 1. roku szacunkowa liczba użytkowników PZ korzystających z usług PUE ZUS może osiągnąć poziom: założonych profili zaufanych. Zasięg usługi: 100% obywateli. 83% logowań do systemu CEiDG odbywa się z wykorzystaniem profilu zaufanego. Obecnie profil zaufany w CEiDG jest wykorzystywany ok. 20 tys. razy dziennie. Zasięg usługi: 100% obywateli. 83% logowań do systemu CEiDG odbywa się z wykorzystaniem profilu zaufanego. Obecnie profil zaufany w CEiDG jest wykorzystywany ok. 20 tys. razy dziennie. Zasięg usługi: 100% obywateli. Usługa weryfikacji danych z prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Zasięg usługi: 100% obywateli. Usługa weryfikacji danych z prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Zasięg usługi: 100% obywateli. S24 – system rejestracji spółki z o.o. Zasięg usługi: 100% obywateli. S24 – system rejestracji spółki z o.o deklaracji odbioru decyzji elektronicznych doręczonych decyzji elektronicznych PLN oszczędności podczas rekrutacji. niemal 10% decyzji wysłanych w postaci elektronicznej deklaracji odbioru decyzji elektronicznych doręczonych decyzji elektronicznych PLN oszczędności podczas rekrutacji. niemal 10% decyzji wysłanych w postaci elektronicznej. 16

Projektowane zmiany prawne - przykłady Wyczyszczenie ePUAP z usług niespełniających standardów Skrzynki podawcze o jednolitych standardach Wzory i formularze dla usług elektronicznych – obowiązek podmiotów publicznych Zwiększenie liczby podmiotów publicznych które mogą wykorzystać ePUAP do swoich usług Obowiązek aktualizacji usług na ePUAP Zwiększenie liczby podmiotów uprawnionych do świadczenia usług potwierdzania Profilu Zaufania (ZUS…) Dopuszczenie w postępowaniach przed podmiotami publicznymi posługiwania się przez obywateli elektronicznymi kopiami dokumentów Wprowadzenie stałej komunikacji obywatela, przedsiębiorcy z urzędem w drodze elektronicznej Informatyzacja czynności w postępowaniu administracyjnym (np. dopuszczenie formy elektronicznej wezwania na rozprawę, ustanowienia pełnomocnictwa składania zeznań i wyjaśnień) Rozszerzenie dostępu strony on-line do akt sprawy, w oparciu o mechanizmy elektronicznego zarządzania dokumentami 17

Otwarte zasoby Informacja publiczna/ publiczne zasoby Dane zbierane przez administrację publiczną Zasoby gromadzone przez instytucje publiczne Możli Potencjał dla gospodarki Kluczowa rola sektora prywatnego Jasne zasady wymiany Przekształcenie podnosi wartość Często używane w różnych formatach Tworzone przez instytucję publiczną Łatwa dostępność treści Treści i zasoby z dziedziny kultury (muzea, biblioteki) Dane meteorologiczne i geograficzne Ponowne wykorzystanie informacji Wpływ na rozwój edukacji i kultury Brak udziału sektora prywatnego Ograniczone wykorzystanie komercyjne Nieprzekształcalny Używany osobiście Do kolekcjonowania, a nie przetwarzania Kategoria Przykład Podstawowy cel Najważniejsze cechy Materia ustawowa 18

Otwarte zasoby Tryb nabywania praw do zasobów Dwa modele: Nabycie pełni majątkowych praw autorskich do utworu, przez podmiot zobowiązany Nabycie udziału w majątkowych prawach autorskich przez podmiot zobowiązany, wraz z precyzyjnym określeniem zasad wykonywania wspólnego prawa 19

Od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa cyfrowego 20

21