Cyfryzacja procesów informacji w dobie społeczeństwa informacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
innowacyjna wielkopolska
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna e-Region Krystyna Nowak
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Możliwości finansowania projektów społeczeństwa informacyjnego ze środków Funduszy Strukturalnych dr inż. Dariusz Bogucki p.o. Dyrektor Departamentu Społeczeństwa.
E-PUAP Usługi administracji świadczone drogą elektroniczną metodyka wyboru, lista usług, kolejność wdrażania. dr inż. Dariusz Bogucki p.o. Dyrektor Departamentu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Stowarzyszenie Miasta w Internecie Rodan Systems S.A. Program Otwarty Urząd Program Otwarty Urząd Biuletyn Informacji Publicznej 25 kwietnia 2003 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Cyfryzacja procesów informacji w dobie społeczeństwa informacyjnego dr inż. Dariusz Bogucki Dyrektor Departament Społeczeństwa Informacyjnego MNiI dariusz.bogucki@mnii.gov.pl Warszawa 5 VII 2005

eGovernment – „elektroniczna administracja” ? Co to jest eGovernment ? eGovernment – „elektroniczna administracja” ? W ujęciu USA / Japonia / Korea: eGovernment to zapewnienie dostępu do usług administracji świadczonych w formie dostępu on-line W ujęciu Unii Europejskiej: eGovernment <> „informatyzacja administracji” a zintegrowane działanie zmierzające do stworzenia tańszej i skuteczniejszej administracji i w rezultacie do poprawy zarządzania państwem i obniżenie kosztów działania administracji.

Szczególna rola usług Elektronicznej Administracji Dokument Komisji Europejskiej „eGovernment beyond 2005” wskazuje na szczególna rolę usług eGovernment w najbliższych latach: Zbliżająca się rewolucja technologiczna (UMTS, konwergencja usług, DTV/DR, szerokopamowy Internet) Zmiany demograficzne w UE (starzenie, rosnąca migracja); Rosnąca mobilność społeczeństw unijnych – państwo musi realizować swe funkcje „zdalnie” dla wszystkich obywateli UE Oczekiwanie obywateli / firm na takie same usługi elektroniczne ze strony administracji jakie świadczy im sfera komercyjna Oczekiwanie na obniżenie kosztów funkcjonowania administracji Zapewnienie dostępu do usług eGovernment dziś przekłada się wprost na wymiar cywilizacyjny jutro

Cele i metodyka badania eGovernment’2004 Cele badań Metodyka badań 1. Audyt struktury i obszarów odpowiedzialności w administracji publicznej 2. Sampling, dobór próby 3. Weryfikacja adresów URL 4. Badanie stron www, ocena poszczególnych ofert. Źródła informacji Badanie podstawowe objęło kilka tysięcy oferowanych usług publicznych we wszystkich krajach UE oraz w Islandii, Szwajcarii, Norwegii i w Polsce. Badanie pogłębione objęło 60 urzędów z poziomu powiatu i gminy w 3 województwach: wielkopolskim, małopolskim oraz lubelskim. Rezultaty projektu Edycja badań eGovernment 2004 zakończyło się serią prezentacji, wydaniem i upublicznieniem raportu końcowego z badań oraz warsztatami współorganizowanymi Przez Capgemini i Ministerstwo Nauki i Informatyzacji dla przedstawicieli administracji publicznej. Badanie eGovernment Polska edycja 2004 miało dać odpowiedzi na następujące pytania: „W jakim tempie i w jakim kierunku rozwija się eGovernment w Polsce” Które regiony / województwa / urzędy są pionierami uruchamiania usług publicznych on-line? Jakie usługi są najczęściej dostępne przez internet? Jakie czynniki wpływają na rozwój eGovernment w Polsce? W jaki sposób Polska pozycjonuje się wśród innych krajów Unii Europejskiej?

Badanie eGovernment’2004 wyniki (1) G2C G2B usługi dla osób prawnych usługi dla obywateli Jakie usługi były najszybciej rozwijane w latach 2002 – 2004? 37% ZUS Ubezpieczenia społeczne 33% Rejestracja na wyższe uczelnie 19% 33% GUS Prezentacja danych stat. 31% Informacje o przemie-szczeniach 29% Deklara-cje, odprawy celne 29% Akty stanu cywilnego

Badanie eGovernment’2004 wyniki (2) G2C G2B usługi dla osób prawnych usługi dla obywateli Jakie usługi w latach 2002 – 2004 nie były de facto rozwijane? 0% Podatki od osób prawnych (stan 36%) 4% Pośredni-ctwo pracy (stan: 31%) 19% 3% Zamówienia publiczne (stan: 25%) 9% służba zdrowia (stan: 11%) 9% Rejestra-cje firm (stan: 24%) 9% Biblioteki publiczne (stan: 34%)

Badanie eGovernment’2004 wyniki (3) Komentarz 100% Według nowej skali Komisji Europejskiej, Polski eGovernment ma poziom rozwoju równy 2%. Jedynie 2% usług publicznych jest w pełni dostępnych on-line. 42% 2% W latach 2002 – 2004 poziom eGovernment podniósł się w Polsce o 15 punktów %. Czy rzeczywiście jednak nadrabiamy lukę dzielącą nas od krajów Europy Zachodniej? 75% 50% 34% 25% 21% 19% 2002 2003 2004

Perspektywa 2007-13 a „informatyzacja dziś” Działając w (ograniczonych z konieczności) ramach 2004-6 budujemy fundament pod działania w horyzoncie 2007-13: Obecne działania należy traktować jako przygotowanie do działań w horyzoncie planowania 2007-13 „Odkładanie informatyzacji na później” nie rozwiąże „ważniejszych problemów” na które dziś przekłada się pieniądze Niewykorzystanie / złe wykorzystanie środków na ICT grozi ograniczeniem pomocy strukturalnej w tym obszarze Ustawa o informatyzacji - elementem porządkującym sferę informatyzacji przede wszystkim w perspektywie 2007-13 Kluczowa rola R+D: te projekty nad którym pracuje się dziś w laboratoriach wejdą w fazę powszechnego wdrożenia za 10-15 lat czyli około 2013 roku !!!

Społeczeństwo Informacyjne MNII jako krajowy koordynator 1.07.2002 Rozpoczął pracę urząd Ministra Nauki i Informatyzacji odpowiedzialny za: infrastrukturę teleinformatyczną oraz sieci i systemy teleinformatyczne Państwa; Standardy informatyczne w administracji; Informatyzacje administracji rządowej i samorządowej oraz wspieranie inwestycji w obszarze informatyki; Edukację informacyjną społeczeństwa; Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w RP; Realizację zobowiązań międzynarodowych RP w dziedzinie informatyzacji - w tym udział w Programach UE. 1.04.2003 – formalne powołanie Ministerstwa Nauki i Informatyzacji Uchwalenie: „ustawy fundamentalnej” dla sektora ‘informatyzacja’ określającej zasady współpracy z innymi podmiotami (Prezydent podpisał Ustawę 7.04.2005)

Ustawa o informatyzacji organów realizujących zadania publiczne - zakres Ustawa o informatyzacji („eGovernment Act”) Kluczowymi zagadnieniami regulowanymi w ustawie są: Ustanowienie Planu Informatyzacji Państwa oraz projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu (sektorowych i ponadsektorowych), Ustalenie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi, Dostosowanie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych do minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, Dostosowanie rejestrów publicznych do minimalnych wymagań w zakresie wymiany danych rejestrowych w formie elektronicznej pomiędzy systemami teleinformatycznymi i podmiotami publicznymi. Możliwość dedykowanego wsparcia finansowego przedsięwzięć o szczególnym znaczeniu dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego

Horyzontalny charakter ustawy o informatyzacji Ustawa o informatyzacji (horyzontalna) ...sektorowe ustawy informatyczne ... Sektor / ustawa 1 Sektor / ustawa 2 ustawa 3 ustawa N Ustawa o informatyzacji ma między innymi ustanowić ramy interoperacyjności,– również w wymiarze poszczególnych ustaw dziedzinowych, powołujących do życia kolejne systemy teleinformatyczne realizujące zadania publiczne

Interoperacyjność SI Trzon ustawy o informatyzacji Usługi elektronicznej administracji publicznej Interoperacyjność organizacyjna Interoperacyjność semantyczna Interoperacyjność techniczna systemy teleinformatyczne

eGovernment wg MNII (1) ++ STAP ePUAP Jednostki administracji • ++ Dostęp wielokanałowy Zintegrowane usługi (front-office) Jednostki administracji publicznej Zintegrowane dane (back-office) Wymiana danych z systemami UE

eGovernment w ujęciu MNII (2) Strona popytowa (front – office) integracja usług / informacji e-usługa – treści i usługi on-line bazujące na jednolitym modelu zdarzeń życiowych obywateli i działań biznesowych e-demokracja – większa przejrzystość procedur, otwartość, udział itp. Strona podażowa (back-office) integracja zasobów / danych Nowa organizacja procesów wewnątrz urzędów administracji wdrożenie systemu zarządzania wiedzą i wymiany informacji między instytucjami (wspólne procesy) Współpraca transgraniczna i paneuropejska Nowe rozwiązania w zakresie technologii, organizacji, procesów, zasobów danych

Projekt STAP STAP = Sieć Teleinformatyczna Administracji Publicznej Resorty budują wewnętrzne sieci teleinformatyczne, Tylko czasami występuje kooperacja kilku resortów w zakresie użytkowania i rozwoju wspólnej sieci teleinformatycznej, Nie ma jednolitych standardów zdefiniowanych dla sieci teleinformatycznych wykorzystywanych w polskiej administracji publicznej, Unia Europejska określa swoje standardy dla sieci teleinformatycznych Polska administracja publiczna jest i nadal będzie dołączana do sieci administracji europejskich Minister Nauki zapoczątkował i koordynuje działania zmierzające do wypracowania koncepcji Intranetu / wewnętrznej sieci rozległej administracji publicznej (STAP)

Zmiany w ustawie o dostępie do informacji publicznej (BIP ++) Minister właściwy ds. informatyzacji przejmuje nadzór nad Biuletynem Informacji Publicznej (art. 39 ustawy o informatyzacji) Zapewnia obsługę redakcyjną strony głównej BIP; Określa wymagania i standardy dotyczące ujednoliconego układu stron BIP (w tym zawartości) Gromadzi informacje o adresach stron BIP Udostępnia / homologuje oprogramowanie do tworzenia BIP Niezbędna będzie szeroka dyskusja nad obecnym funkcjonowaniem Biuletynu Informacji Publicznej i jego przebudową w kierunku spójnego systemu informacji publicznej: Jak powinna funkcjonować strona Główna BIP; Jak powinna optymalnie być powiązana ze stronami lokalnymi; Jak BIP powinien być powiązany ze STAP i Wrotami Polski

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-13 a kwestie rozwoju gospodarki opartej na wiedzy Wstępny Projekt Projekt NPR na lata 2007-2013 zatwierdzony przez Radę Ministrów 11.01.2005. Kierunek „Wspieranie rozwoju gospodarki opartej na wiedzy” (wiodąca rola ministra właściwego ds. nauki i informatyzacji) obejmuje działania: Zwiększenie oraz zmiana struktury nakładów finansowych na badania naukowe i prace rozwojowe Podniesienie poziomu infrastruktury naukowej i informatycznej Racjonalizacja ludzkiego i organizacyjnego potencjału B+R Innowacyjna Gospodarka Elektroniczna Powszechny dostęp do usług elektronicznych Proponowany horyzontalny Program Operacyjny „Nauka, Nowoczesne Technologie, Społeczeństwo Informacyjne”:

PO Nauka Nowoczesne Technologie i Społeczeństwo Informacyjne (1) Innowacyjna Gospodarka Elektroniczna: Tworzenie innowacyjnych usług eBiznes: stymulacja rozwoju rynku usług on-line wspartych nowoczesnymi technologiami ICT z podkreśleniem osiągnięć programów ramowych badań i rozwoju Nowoczesna Elektronicznej Administracja: wsparcie wdrażania innowacyjnych, interaktywnych usług Administracji Elektronicznej (eGovernment) dla przedsiębiorców i obywateli, ze szczególnym podkreśleniem usług o charakterze transgranicznym i paneuropejskim (kontekst UE) Dostęp do publicznych zasobów danych on-line: wsparcie przebudowy zaplecza administracji (back-office) w celu sprawnego, bezpiecznego i skutecznego dostępu do zasobów danych/informacji publicznej przeznaczonej dla przedsiębiorców

PO Nauka Nowoczesne Technologie i Społeczeństwo Informacyjne (2) Powszechny dostęp do usług elektronicznych: Infrastruktura dostępu szerokopasmowego dla sfery publicznej i komercyjnej : ze szczególnym podkreśleniem rozwoju infrastruktury w obszarach, gdzie koszt jej budowy jest potencjalnie wysoki = efekt wykluczenia cyfrowego !! Infrastruktura teleinformatyczna dla nauki i rozwoju: czynnik stymulujący prace o charakterze B+R i aktywne uczestnictwo polskich jednostek naukowych w Europejskiej Przestrzeni Badawczej (wirtualne organizacje naukowe!) Platformy dostępu wielokanałowego do usług on-line : rozwój innowacyjnych rozwiązań infrastruktury dostępu dla usług elektronicznych w oparciu o technologie mobilne (GSM/UMTS) i alternatywne kanały dostępu do sieci (IDTV, PDA, infokioski)