Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty 2008. O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
VI Gliwickie Forum Oświatowe Środki unijne dla oświaty
Przekazywanie szkół i placówek
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Gminy Rokietnica LEGNICA, 3 czerwca 2013
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Priorytet VIII REGIONALNE KADRY GOSPODARKI Priorytet IX ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Ewa Gałka, Centrum PISOP Poznań/Leszno, Sieć SPLOT
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Nasze stowarzyszenie Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO) jest organizacją pozarządową działającą non profit na rzecz.
Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Internet na obszarach wiejskich szanse i możliwości Bartosz Margol Biuro Programów Wiejskich Fundusz Współpracy.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ale (a może przede wszystkim)
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W LINOWIE
Słoneczne Okienka Przedszkolne - założenia projektu -
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Partycypacja w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Rozwoju Edukacji Elementarnej w Gminie Głuchów.
Porozumienie dla Małej Szkoły Warszawa,
Odpowiadać za słowo Przegląd edukacyjnych programów partii politycznych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
„M AŁE SZKOŁY ” w województwie świętokrzyskim. Szkoły/placówkiOrgan prowadzącyRazem: Jednostka Samorządu Terytorialnego Inny niż Jednostka Samorządu Terytorialnego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
Projekty zrealizowane w ZS1
Zapis prezentacji:

Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty 2008

O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program zmieniający wieś Szansa dla samorządów Szansa dla Polski

Małe Szkoły Małe Szkoły to publiczne i niepubliczne szkoły prowadzone przez stowarzyszenie rozwoju wsi, zakładane w miejsce zlikwidowanych szkół samorządowych Stowarzyszenie rozwoju wsi – narzędzie wprowadzania zmiany społecznej na wsi 300 Małych Szkół 5 tys. szkół zagrożonych likwidacją

Jakie są przyczyny likwidacji szkół? Niż demograficzny – zła polityka społeczna System finansowania oświaty Model szkoły niedostosowany do potrzeb wsi Fałszywe mity panujące w oświacie (klasy łączone, wyposażenie szkół, nauczyciele - przedmiotowcy) Podporządkowanie oświaty związkom zawodowym – w szkole dominują interesy nauczycieli, nie uczniów

Jakie są skutki likwidacji szkoły? Szkoła jest sercem wsi, wieś bez szkoły umiera

Małe Przedszkole 18 projektów realizowanych ze środków UE w ramach programu Alternatywne formy edukacji przedszkolnej – 790 placówek Model Małego Przedszkola – 130 placówek prowadzonych przez SRW Co będzie z 660 placówkami?

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Aktywizacja ludzi, budowanie kapitału społecznego Uczenie się bycia obywatelem Upodmiotowienie wsi, nadanie osobowości prawnej Posiadanie własności Instytucja ekonomii społecznej – prowadzenie działalności gospodarczej, tworzenie nowych miejsc pracy Pozyskiwanie dodatkowych środków spoza budżetu gminy

Model Małego Przedszkola Małe Przedszkole zakładane jest przez organizację pozarządową spoza wsi ze środków z Unii Europejskiej. Oddolna inicjatywa - rodzice zakładają własne stowarzyszenie rozwoju wsi. Stowarzyszenie rozwoju wsi założone przez rodziców przejmuje prowadzenie Małego Przedszkola. Gmina przejmuje finansowanie Małego Przedszkola z własnego budżetu. MEN dofinansowuje – zadania zlecone, 10%, inne Wspólnie – JST, Rząd i zewnętrzne organizacje pozarządowe wspierają Stowarzyszenia Rozwoju Wsi i Małe Przedszkola.

Małe Przedszkole Edukacja dzieci Edukacja rodziców Edukacja całej wsi

Co dalej z edukacją przedszkolną? Plany do 2013 roku Unia Europejska w Strategii Lizbońskiej– 90% Polska – Regionalne fundusze – 20 % Propozycja wg. modelu Małe Przedszkole 90%

Nowa polityka MEN Dokończenie reformy oświaty – celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych Przekształcanie małych szkół, a nie ich likwidowanie Edukacja przedszkolna jest priorytetem Organizacje pozarządowe są ważnym partnerem Bon oświatowy dla szkół tworzony przez samorządy

Decydująca rola samorządów w realizacji polityki edukacyjnej MEN Może powstać 5 tys. Małych Szkół Może powstać 34 tys. placówek edukacji przedszkolnej Doskonalenie zawodowe nauczycieli

Decydująca rola samorządów w realizacji polityki edukacyjnej MEN Pieniądze – narzędzie realizacji polityki Edukacja przedszkolna – zadanie finansowane z budżetu gminy Co z 660 placówkami edukacji przedszkolnej założonymi za pieniądze z UE? - Likwidacja - Zajęcia świetlicowe - Małe Przedszkole

Co mogą zrobić samorządy? Uwierzyć we własną siłę Współpracować w realizowaniu polityki edukacyjnej ze sobą i z organizacjami pozarządowymi Wspólnie domagać się od MEN i Rządu pieniędzy na 6- latki i dodatkową 10 % subwencję na edukację przedszkolną realizowaną poprzez SRW Wspierać Małe Szkoły i Małe Przedszkola Wspierać eksperyment tworzenia modelu szkoły wiejskiej, szkoły obywatelskiej

Co możemy zrobić razem? Eksperyment szkoły wiejskiej, szkoły obywatelskiej - prowadzona przez stowarzyszenie rozwoju wsi - dostosowana do potrzeb i możliwości wsi - ucząca pozyskiwania wiedzy - oparta na wykorzystaniu TI – telelekcje sposobem na przedmiotowców

Nigdy w swojej historii Polska nie miała takiej szansy jak obecnie daje jej UE. Ta szansa nie powtórzy się po Szansa na skok cywilizacyjny Najważniejsze jest inwestowanie w kapitał ludzki i kapitał społeczny. Najważniejsza jest EDUKACJA

Dziękuję,