Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Idea projektów innowacyjnych
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Szkolenia dla pracowników Jednostek Samorządu Terytorialnego
Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Program Zielona Inicjatywa Gospodarcza projekty: "Zielona Inicjatywa Gospodarcza. Partnerstwo na rzecz efektywności ekologicznej sektora małych i mikroprzedsiębiorstw.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania kulturą moderator: Joanna Orlik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Inkubator Społecznej Przedsiębiorczości Województwa Śląskiego
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU Warszawa, 25 października 2011
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
PROMES - PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ II Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej Warszawa, października 2007 r. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Konferencja podsumowująca realizację projektu I Światowy Zjazd Orawian retrospektywa.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej w urzędach miast na prawach powiatu, urzędach gmin i starostwach powiatowych Posiedzenie Krajowej Sieci Tematycznej Warszawa, 21 września 2011 r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

PROJEKT ŚLĄSKIEGO ZWIĄZKU GMIN I POWIATÓW Stowarzyszenie 116 gmin i 11 powiatów regionu śląskiego Dwudziestoletnia działalność Wiele zrealizowanych projektów i podjętych inicjatyw Stowarzyszenie 116 gmin (w tym wszystkich miast na prawach powiatu) i 11 powiatów regionu śląskiego   Dwudziestoletnia działalność Śląskiego Związku Gmin i Powiatów opiera się na idei współpracy z innymi organizacjami, zarówno krajowymi, jaki i zagranicznymi, które wspólnie z nami realizują przedsięwzięcia służące stymulowaniu rozwoju regionu

ZARZĄDZANIE NA POZIOMIE OPERACYJNYM ZIDENTYFIKOWANE PROBLEMY ZARZĄDZANIE NA POZIOMIE OPERACYJNYM Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2008 roku wprowadziła obowiązek zapewnienia adekwatnego, skutecznego i efektywnego systemu kontroli zarządczej rozumianej jako ogół działań podejmowanych dla realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy Kontrola zarządcza to między innymi: ustalanie celów i wskaźników efektywności monitorowanie procesów Budżet zadaniowy Prawdopodobny termin wdrożenia budżetów zadaniowych w samorządach w efekcie ustawowego obowiązku to 2014 rok Budżet zadaniowy to między innymi: – proces hierarchizacji zadań, – definiowanie celów i wskaźników efektywności - monitorowanie procesów Jednostka sektora finansów publicznych (w projekcie urząd gminy, urząd miasta na prawach powiatu, starostwo powiatowe) Wdrożone systemy zarządzania Ogółem 20,3 % jednostek wdrożyło systemy zarządzania jakością Systemy zarządzania to między innymi : ustalanie celów i wskaźników efektywności monitorowanie procesów Dobre praktyki Niesystemowe próby wymiany wiedzy, sprowadzające się do porównywania ad hoc w przypadku: - konkursów na najlepsze innowacje i dobre praktyki konieczności modernizacji wybranego procesu - projektowania przebiegu procesów, np.: po zmianach prawnych

ZIDENTYFIKOWANE PROBLEMY Brak modelowego zestawu wskaźników Brak ogólnodostępnej bazy danych o wynikach monitorowania Niedostateczne kompetencje kadry zarządzającej ZIDENTYFIKOWANE PROBLEMY Brak narzędzia informatycznego wspierającego Ograniczone możliwości finansowania usług eksperckich Nie istnieje modelowy zestaw wskaźników monitorowania efektywności kluczowych procesów zachodzących w urzędach Brak metodologii prowadzenia benchmarkingu uwzględniającej specyfikę urzędów Definiowanie i wdrażanie wskaźników monitorowania w urzędach stanowi istotny problem związany z faktem, że kadra zarządzająca posiada niedostateczne kompetencje w tym zakresie przy jednoczesnym braku modelowych rozwiązań, z których mogłaby wprost skorzystać Brak portalu internetowego dedykowanego upowszechnianiu wiedzy z zakresu zarządzania uwzględniającego specyfikę jednostek sektora finansów publicznych Brak narzędzia informatycznego wspierającego na poziomie ponadlokalnym systemowe podejście do zbierania danych i monitorowania wskaźników efektywności Brak ogólnodostępnej bazy danych o wynikach monitorowania procesów w podobnych jednostkach wraz z prezentacją dobrych praktyk Ograniczone możliwości finansowania usług eksperckich przez indywidualne jednostki – wypracowanie systemowego podejścia na poziomie indywidualnych jednostek jest nieuzasadnione kosztowo Brak portalu internetowego Brak metodologii prowadzenia benchmarkingu

CELE PROJEKTU Zaprojektowanie i udostępnienie narzędzia informatycznego Podniesienie kwalifikacji kadry zarządzającej w urzędach Systematyczne monitorowanie modelowych wskaźników Identyfikacja i wymiana dobrych praktyk Wypracowanie metody prowadzenia benchmarkingu Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wzrost efektywności funkcjonujących w urzędach systemów zarządzania z uwzględnieniem benchmarkingu CEL OGÓLNY Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wzrost efektywności funkcjonujących w urzędach systemów zarządzania z uwzględnieniem benchmarkingu CELE SZCZEGÓŁOWE Wypracowanie modelowego zestawu wskaźników pomiaru efektywności realizacji usług publicznych w urzędach z udziałem ekspertów zewnętrznych Wypracowanie metody prowadzenia systemowych badań benchmarkingowych z uwzględnieniem specyfiki działania jednostek Podniesienie kwalifikacji kadry zarządzającej w urzędach z zakresu monitorowania i doskonalenia realizacji usług publicznych w oparciu o wypracowany schemat kompetencyjny Zaprojektowanie i udostępnienie narzędzia informatycznego do systemowego monitorowania efektywności działania urzędów Włączenie użytkowników produktu w proces systematycznego monitorowania modelowych wskaźników Identyfikacja i wymiana dobrych praktyk w oparciu o wypracowany model prowadzenia benchmarkingu wśród użytkowników produktu Upowszechnienie modelowych wskaźników efektywności, uśrednionych wyników monitorowania oraz dobrych praktyk wśród odbiorców produktu Wypracowanie modelowego zestawu wskaźników Upowszechnienie

UCZESTNICY PROJEKTU Test 1 – 2012 rok, co najmniej 15 reprezentantów użytkowników Test 2 – 2013 rok, skład j.w. Test 3 – 2014 rok, co najmniej 40 reprezentantów Na dzień składania strategii przystąpienie do testowania innowacji zadeklarowało 19 urzędów: - miast na prawach powiatu: Bielsko-Biała, Tychy, Rybnik, Częstochowa, Bytom, Gliwice, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Żory, Sosnowiec, Piotrków Trybunalski, Tarnów, Krosno, Kalisz - gmin: Radlin, Jaworze, Lubliniec - starostw powiatowych: zawierciański i piotrkowski

INNOWACYJNOŚĆ PROJEKTU Podejście podkreślające rolę zarządzania na poziomie operacyjnym w jednostkach sektora finansów publicznych dla systemowego podniesienia poziomu jakości zarządzania w administracji, skupienie uwagi na problemach kontroli zarządczej I stopnia Wprowadzenie benchmarkingu jako stałego elementu systemu realizacji kontroli zarządczej I stopnia w urzędach Promowanie idei wymiany doświadczeń opartej o wypracowane w oparciu o europejskie rozwiązania biznesowe zasady etycznego postępowania w benchmarkingu Ukierunkowanie działalności operacyjnej na odbiorców, tj. mieszkańców wprowadzenie badania opinii mieszkańców, jako stałego elementu oceny efektywności działań podejmowanych przez kierowników urzędów INNOWACYJNOŚĆ PROJEKTU Innowacja wypełni omówioną wcześniej lukę w sferze zarządzania w jednostkach sektora finansów publicznych, której istotą jest brak mechanizmów wspierających skuteczne wdrożenie benchmarkingu w oparciu o analizę wyników osiąganych przez jednostki na poziomie operacyjnym i  zmodernizuje proces zarządzania na poziomie operacyjnym Innowacyjnym produktem będzie nowe narzędzie zarządzania uzupełniające dotychczas dostępne systemy

STRATEGIA UPOWSZECHNIANIA w pigułce, część 1 z 3 Grupa interesariuszy Działania i narzędzia Liczba odbiorców działań Reprezentanci użytkowników (koordynatorzy benchmarkingu testowego) Spotkania robocze, szkolenia warsztatowe oraz e-learningowe, spotkania w grupach dyskusyjnych Udział łącznie co najmniej 40 jednostek i nie mniej niż 460 osób Kierownicy urzędów Obrady Zgromadzenia Ogólnego ŚZGiP i/lub Konwentu Burmistrzów i Wójtów ŚZGiP lub ewentualnie Konwentu Prezydentów Miast ŚZGiP Dotarcie do 127 jednostek/osób stowarzyszonych w ramach ŚZGiP Kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla zarządzania w urzędach Upowszechnianie portalu www.benchmarking.silesia.org.pl co najmniej 1000 osób odwiedzi stronę Upowszechnianie innowacji i efektów testowania w prasie fachowej skierowanej do jednostek sektora finansów publicznych Czytelnicy wydania

STRATEGIA UPOWSZECHNIANIA w pigułce, część 2 z 3 Grupa interesariuszy Działania i narzędzia Liczba odbiorców działań Kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla zarządzania w urzędach prezentacja innowacji i efektów testowania na konferencjach, organizowanych przez inne podmioty, skierowanych do jednostek sektora finansów publicznych Jedna konferencja w roku, liczba odbiorców zależna od liczby uczestników konferencji prezentacja modelu w kontekście wykorzystania metody w zarządzaniu operacyjnym w gronie kadry zarządzającej średniego szczebla w urzędach oraz na forum komisji problemowych ŚZGiP Jednostki stowarzyszone w ŚZGiP W efekcie rozszerzenie grupy testującej w trzecim cyklu testowym zaplanowanym na 2014 r. do 40 urzędów oraz upowszechnienie produktu finanlnego Organizacja konferencji podsumowującej efekty projektu po walidacji innowacji z panelem dyskusyjnym 100 uczestników

STRATEGIA UPOWSZECHNIANIA w pigułce, część 3 z 3 Grupa interesariuszy Działania i narzędzia Liczba odbiorców działań Kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla zarządzania w urzędach Opracowanie, wydanie i dystrybucja podręcznika wspomagającego wdrożenie innowacji po walidacji innowacji wraz z instrukcją wdrożenia narzędzia 1500 odbiorców podręcznika i instrukcji Mieszkańcy i przedsiębiorcy korzystający z usług jednostek administracji publicznej Raz w roku każdorazowo przed uruchamianiem badań opinii publicznej w jednostkach objętych testowaniem, kierowana będzie na łamach prasy informacja o innowacji, jej celu i spodziewanych efektach Czytelnicy wydania W trakcie badania opinii publicznej ankieterzy będą ponadto indywidualnie informowali ankietowanych o celu projektu Zakłada się przeprowadzenie wywiadów ankieterskich z 1068 dorosłymi mieszkańcami na terenie działania jednostek biorących udział w projekcie

STRATEGIA WŁĄCZANIA w pigułce – część 1 z 3 Działanie Do kogo adresowane Jakie narzędzia zostaną zastosowane? Jakie rezultaty są oczekiwane w wyniku realizacji działania? Przeprowadzenie testów modelu benchmarkingu Reprezentanci użytkowników – koordynatorzy benchmarkingu w urzędach, pracownicy zaangażowani w proces benchmarkingu w urzędach. Spotkania robocze, konsultacje, gromadzenie danych w informatycznej bazie danych, grupy dyskusyjne (w roku 2012, 2013 co najmniej 15 urzędów, w roku 2014 co najmniej 40 urzędów, łącznie co najmniej 460 osób). Identyfikacja elementów produktu wymagających poprawy – dostosowanie produktu finalnego do potrzeb docelowej grupy użytkowników produktu. Angażowanie decydentów w podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących innowacji. Członkowie Grupy Sterującej - kierownicy urzędów (3 osoby). Spotkania Grupy Sterującej co najmniej raz na kwartał w całym okres realizacji projektu. Uzyskanie pełnej akceptacji przedstawicieli decydentów dla projektowanej innowacji.

STRATEGIA WŁĄCZANIA w pigułce – część 2 z 3 Działanie Do kogo adresowane Jakie narzędzia zostaną zastosowane? Jakie rezultaty są oczekiwane w wyniku realizacji działania? Promocja partnerstwa w obrębie sektora na rzecz dobrego rządzenia. Potencjalni użytkownicy produktu, członkowie komisji tematycznych działających przy ŚZGiP, kadra zarządzająca urzędów. Spotkania grup dyskusyjnych poświęcone prezentacji dobrych praktyk (raz w roku dla każdej zidentyfikowanej dobrej praktyki w latach 2013-2014). Rozszerzenie kręgu użytkowników wykorzystujących efekty benchmarkingu w zarządzaniu operacyjnym. Wypracowanie wspólnej polityki wdrożenia innowacji na skalę krajową. Potencjalni użytkownicy produktu. Gremia odpowiedzialne za kształtowanie mechanizmów zarządczych w jednostkach (przedstawiciele MSWiA, MF). Instytucje wspierające wdrażanie mechanizmów zarządczych (ZMP, KSAP) Panel dyskusyjny na konferencji podsumowującej efekty projektu (I kwartał 2015). Rozpropagowanie innowacji na skalę ogólnopolską.

STRATEGIA WŁĄCZANIA w pigułce – część 3 z 3 Działanie Do kogo adresowane Jakie narzędzia zostaną zastosowane? Jakie rezultaty są oczekiwane w wyniku realizacji działania? Udostępnienie kompleksowego narzędzia wspierającego wdrażanie benchmarkingu w jednostkach (zestaw wskaźników, uśrednione dane z pomiarów, dobre praktyki, schemat kompetencyjny). Potencjalni użytkownicy produktu. Portal internetowy ŚZGiP, podręcznik wraz z instrukcją wdrożenia narzędzia (I kwartał 2015) Systemowe wdrożenie benchmarkingu w jednostkach. Zaangażowanie do grupy ekspertów ws. wdrożenia innowacji i opracowania produktu finalnego przedstawiciela/ przedstawicieli interesariuszy. Reprezentant/reprezentanci użytkowników produktu z doświadczeniem w zarządzaniu w jednostkach administracji publicznej. Zaproszenie do realizacji projektu na podstawie umowy cywilno-prawnej (co najmniej 1 osoba na każdym etapie realizacji projektu). Optymalizacja narzędzia pod kątem potrzeb potencjalnych użytkowników.

Śląski Związek Gmin i Powiatów e-mail: benchmarking@silesia.org.pl Mariusz Śpiewok Marcin Sakowicz Śląski Związek Gmin i Powiatów e-mail: benchmarking@silesia.org.pl www.benchmarking.silesia.org.pl Tel: 32 77 60 161, 501 355 568 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego