Dialog społeczny, czyli konsultacje społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Narodowa Strategia Spójności
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
1 ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM PEŁNOMOCNIKÓW DS. NGO KOŁOBRZEG r. Warsztaty z pisania programów współpracy, przygotowywania uchwał w sprawie.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Ustrój samorządu terytorialnego
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA GDAŃSKA GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
w województwie pomorskim
Konsultacje społeczne projektu
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Zapis prezentacji:

Dialog społeczny, czyli konsultacje społeczne Prezentacja Prezentacja Dialog społeczny, czyli konsultacje społeczne 1

Dialog społeczny Dialog społeczny ma bardzo ważne znaczenie w aktywizacji i zaangażowaniu mieszkańców w sprawy społeczno – gospodarcze gminy, powiatu, regionu, gdyż daje mieszkańcom: możliwość wypowiadania swoich opinii na temat problemów społecznych gminy, powiatu, regionu możliwość zgłaszania różnych propozycji i rozwiązań przez mieszkańców możliwość udziału w tworzeniu lokalnych rozwiązań problemów z obszaru rozwoju społeczno – gospodarczego, gminy, powiatu, regionu

Dialog społeczny jest jednym z najważniejszych instrumentów tworzenia spójności społecznej – gospodarczej na poziomie gminy, powiatu i województwa stanowi podstawę do współpracy trzech sektorów: samorządu, biznesu i III sektora – przy wspólnym tworzeniu lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, a także strategii rozwoju lokalnego.

Dialog społeczny to sposób na integrację, aktywizację i zaangażowanie wielu środowisk społecznych w gminie, powiecie, województwie przy wspólnym określeniu problemów społecznych dotyczących mieszkańców gminy/powiatu/regionu na wspólne prognozowanie rozwiązań i metod oraz środków finansowych w celu ich całkowitego rozwiązania lub złagodzenia ich przyczyn. 4

Wspólna diagnoza problemów społecznych – dokonywana przy pomocy różnych sektorów: samorządu terytorialnego i jego jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, przedstawicieli infrastruktury społecznej i gospodarczej znacząco wpływa na wysoką jakość realizowanej lokalnie polityki społecznej i polityki rozwoju gospodarczego, a także świadczy o wysokiej świadomości obywatelskiej mieszkańców tego obszaru w diagnozowaniu lokalnych problemów i potrzeb oraz społecznie akceptowanych rozwiązań problemów społecznych.

Dialog społeczny: wymaga znacznego wysiłku i analizy od przedstawicieli wielu środowisk i instytucji daje odpowiedź na pytania dotyczące jakości życia mieszkańców, ich problemów ich niezaspokojonych potrzeb sporządzana jest w oparciu o różne źródła i dotyczy szerszego zakresu niż pomoc społeczna. 6

Poprzez dialog społeczny mieszkańcy gminy, powiatu mogą wypowiadać swoje opinie, wskazywać jakie widzą problemy w swojej społeczności, co chcieliby zmienić w swoim otoczeniu. Ta bezpośrednia odpowiedź daje również możliwość prognozowania przyszłych zdarzeń i zjawisk w strategiach rozwiązywania problemów społecznych poprzez wyznaczenie pewnego stanu, do którego wszyscy mieszkańcy będą dążyć.

Dialog społeczny czyli konsultacje społeczne Konsultacja społeczna – instytucja demokracji społecznej polegająca na wyrażaniu przez członków zbiorowości, mieszkańców opinii na temat przedstawionego zagadnienia. Konsultacje społeczne to proces, w którym przedstawiciele władz (każdego szczebla: od lokalnych po centralne) przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych (ich zmiany lub uchwalania nowych), inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały wpływ na życie codzienne i pracę obywateli. Konsultacje nie ograniczają się jednak tylko do przedstawienia tych planów, ale także do wysłuchania opinii na ich temat, ich modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji.

Co to są konsultacje społeczne? Konsultacje społeczne są jedną z form dialogu społecznego, przewidzianych w „Zasadach dialogu społecznego” przyjętych w dokumencie programowym Rady Ministrów z dnia 22 października 2002 r. Określane są jako dwukierunkowa komunikacja administracji publicznej z partnerami społecznymi, prowadzona w celu uzyskania opinii na temat proponowanych przez administrację rozwiązań. Służą one uspołecznieniu procesu podejmowania ważnych dla społeczeństwa decyzji – decyzji nieodwracalnych.

Proces konsultacji społecznych ma służyć: Konsultacje społeczne to sposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. od instytucji i osób, których w pewien sposób dotkną, bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanych przez administrację działań, zmian. Proces konsultacji społecznych ma służyć: - informowaniu o zamierzenia/planach, zmianach - prezentacji poglądów na sposoby rozwiązania problemu, - wymianie opinii, znajdowaniu rozwiązań i alternatywnych sposobów realizacji rozwiązań .  

Podstawą do przeprowadzenia konsultacji społecznych w samorządzie są przepisy ustaw o: - samorządzie gminnym z 8 marca 1990 roku - samorządzie powiatowym z 5 czerwca 1998 roku - samorządzie wojewódzkim z 5 czerwca 1998 roku. - działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 roku. Zgodnie z tymi przepisami rząd i samorządy mogą przeprowadzić konsultacje społeczne w wypadkach przewidzianych ustawą (wtedy często są one obowiązkowe) oraz w innych sprawach ważnych dla wspólnot samorządowych.

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami określają uchwały rad odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego (gmin, miast, powiatów, województw). Zasady konsultowania projektów aktów prawa lokalnego z organizacjami pozarządowymi muszą być obligatoryjnie zawarte w stosownej uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (art. 5 ust 5). Wymóg ten może być zrealizowany przez zawarcie tych zasad w rocznym lub – jeszcze lepiej – w wieloletnim programie współpracy.  

Podstawą do przeprowadzenia konsultacji społecznych w rządzie są przepisy ustaw o: działach administracji rządowej z 4 września 1997 roku Radzie Ministrów z 8 sierpnia 1996 roku związkach zawodowych z 23 maja 1991 roku organizacjach pracodawców z 23 maja 1991 roku

Standardy konsultacji wg Komisji Europejskiej: właściwa, konkretna i rzeczowa informacja winna być przekazywana każdemu uczestnikowi konsultacji objęcie konsultacjami wszystkich grup docelowych - prowadzenie konsultacji za pośrednictwem środków komunikacji dostosowanych do celów konsultacji i oczekiwań ich uczestników - publikacja raportu opisującego wyniki konsultacji oraz sposobu ich wykorzystania w trakcie dokonywania oceny skutków regulacji

Adresaci spotkań konsultacyjnych: - szerokie grono osób, obywateli, mieszkańców organizacje społeczne i liderzy opinii publicznych potencjalni interesariusze biznes III sektor samorząd lokalny reprezentanci środowisk związki zawodowe

Jakie możliwości daje proces konsultacji? - dialog - wyrażenie aprobaty lub zgłaszanie zastrzeżenia - większa wiedza społeczeństwa o sposobie działania instytucji planujących i realizujących przedsięwzięcie - otwarta polityka informacyjna – dostęp do informacji „z pierwszej ręki” o planach i inwestycjach - umożliwienie społeczeństwu wyrażenia swoich opinii oraz uzyskanie informacji zwrotnej - nadanie wiarygodności przedsięwzięciu, budowanie przyjaznego klimatu społecznego - wspieranie procedur demokratycznych, aktywizowanie społeczeństwa oraz zwiększenie jakości podejmowanych decyzji

Etapy konsultacji: analiza problemu analiza własnych zasobów do podjęcia działań - przygotowanie planu działań - przekaz informacyjny - zbieranie uwag, opinii, wniosków rozpatrywanie wniosków wybór rozwiązań i działań po konsultacjach społecznych - przekazanie opinii publicznej decyzji z podaniem jej uzasadnienia

Formy konsultacji mogą być zróżnicowane i stanowią je w szczególności: Przedstawienie opinii publicznej w formie zwyczajowo przyjętej (sondaże uliczne, sondaże internetowe, ankietowanie); Przedstawienie pisemnych opinii organizacji lub osób uznanych za autorytety w sprawie; Spotkania dyskusyjne z różnymi grupami społecznymi; uzgodnienia między instytucjami w formie wynikającej z przepisów prawa (zgłaszanie uwag do dokumentów); powoływanie i działalność rad obywatelskich (dzielnice, osiedla, sołectwa),

Formy konsultacji mogą być zróżnicowane: Warsztaty strategiczne w grupach nominalnych, najczęściej metodą „burzy mózgów”; Konferencje poszukiwawcze w formie plenarnej z udziałem ekspertów zewnętrznych; Metoda delficka – ankietowanie sporej grupy ekspertów w kilku etapach, gdzie przy powtórnym ankietowaniu wyklucza się odpowiedzi skrajne.

Postulowane cechy konsultacji społecznych: Wczesne – kiedy wszystko jest możliwe; Skutecznie rozpropagowane – wiele kanałów informacji, w tym informowanie bezpośrednie; Aktywizujące inwestora – np. w budowie dróg; Dające czas do namysłu; Niezniechęcające – nie odmawiać nikomu złożenia własnego wniosku ani opinii; Obiektywne – rozpatrzyć zgłoszone wnioski rzetelnie i bezstronnie; Dające jawną decyzję – o decyzji należy poinformować niezwłocznie społeczeństwo; Wielokrotne – na każdym etapie realizacji projektu: rozpoznanie, opracowanie, akceptacja, ewaluacja;

Postulowane cechy konsultacji społecznych: Integrujące proces planistyczny i projektowy – wyniki konsultacji wpływają na dalsze etapy prac planistycznych i projektowych; czasem proces przygotowania inwestycji z konsultacjami zajmuje więcej czasu niż sama realizacja; Profesjonalne – przy zastosowaniu metod badawczych: rodzaj, dobór próby, dobór pytań; Aktywne – należy identyfikować i uwzględniać wnioski w miarę ich racjonalności; Poważnie traktujące ludzi – np. nie można robić konsultacji o detale albo gdy nie można już nic zmienić.

Konsultacje społeczne nie zastępują demokratycznych mechanizmów wyborczych, ale łagodzą niedoskonałość tych mechanizmów. Konsultacje społeczne skutecznie prowadzą do działań akceptowanych przez maksymalnie dużą reprezentację społeczeństwa, bo dotyczą projektów nieodwracalnych, zmian, które mają służyć ludziom, którzy zostają, gdy czas władzy przeminie.

Dlaczego władze samorządowe nie sprzyjają konsultacjom społecznym albo je pozorują? Ujawniają konkurencyjność celów – trudno jest zaspokoić interesy jednej grupy, nie naruszając interesów innej; Ujawniają nie zawsze pozytywny, efekt wcześniejszego zaangażowania – idea wcześniej lansowana, poniesione już koszty; Efekt konsultacji może zburzyć tzw. osadzenie społeczne decydentów – kontakty wcześniej nawiązane zarówno osób, jak i całych organizacji; Przypadkowość priorytetów i wariantów decyzyjnych „rozmywa” odpowiedzialność i wtedy można powiedzieć: „chcieliśmy dobrze”;

Dlaczego władze samorządowe nie sprzyjają konsultacjom społecznym albo je pozorują? Przypadkowość działań sprzyja podtrzymywaniu tzw. biurokracji – małe zaangażowanie w ważne sprawy, pozorowanie pracy, przerzucanie zadań na innych itp.; Publiczny wybór celów i działań ogranicza możliwość manipulacji, np. przerzucanie decyzji na organ kolegialny, nawet jeśli nie jest to wymagane, przy jednoczesnym manipulowaniu tą grupą przez: ustalenie porządku posiedzenia, kontrolowanie dostępu do informacji oraz tworzenie koalicji.

Dotychczasowe powody przeprowadzania konsultacji społecznych to: – naciski mieszkańców, którzy robili „szum medialny” zdesperowani działaniami administracji, w szczególności samorządowej; – przymiarki do programów unijnych, które takich konsultacji wymagają (np. program rewitalizacji); – wymagania obowiązującego prawa, tj. w szczególności: a. wojewoda jest zobowiązany powołać stałą konferencję współpracy gmin, powiatów i województwa do wymiany informacji i ustalania wspólnego stanowiska w odniesieniu do strategii rozwoju (ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Dz. U. Nr 227, poz. 1658);

Dotychczasowe powody przeprowadzania konsultacji społecznych to: b. po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków z.p., a także o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu z.p. (art. 11 i 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), wójt kolejno: zawiadamia właściwe instytucje, przyjmuje uwagi, wykłada projekt dokumentu, organizuje dyskusje publiczną itd.; c. organ sporządzający program ochrony środowiska zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie programu ochrony środowiska (ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Dz. U. Nr 199, poz. 1227);

Dotychczasowe powody przeprowadzania konsultacji społecznych to: d. Powiatowe Rady Zatrudnienia są organami opiniodawczo-doradczymi starosty w sprawach polityki rynku pracy (ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415); e. Gminne (Powiatowe) Strategie Rozwiązywania Problemów Społecznych są wyrazem solidarności społecznej i pełnią funkcję „drogowskazu” w koordynowaniu działań różnych instytucji działających w tym zakresie (ustawa o pomocy społecznej oraz ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415).

DZIĘKUJĘ Materiały szkoleniowe wybrali i opracowali Jadwiga Olszowska –Urban i Janusz Dubajka