Potrzeby samorządów lokalnych w kontekście współpracy z sektorem bankowym Danuta Kamińska Warszawa, 23 luty 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
niemiecki z ekonomią w tle
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Miejska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o. w Mielcu
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Platforma elektronicznego obrotu bezgotówkowego
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
dr inż. Grzegorz Wojtenko
Forum Liderów Banków Spółdzielczych
Społeczeństwo Informacyjne w województwie podlaskim Podsumowanie realizowanych projektów Nowe planowane projekty Nowe planowane projekty Białystok, 27.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Karta członkowska ZHP.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Bankowość Mobilna.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
BANKOWOŚĆ DLA MŁODZIEŻY
dr Michał Macierzyński Biuro Innowacji, PKO Bank Polski
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
WPŁATY I WYPŁATY GOTÓWKOWE Wykonały: Ewelina Kaszowska
Karta członkowska ZHP.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Ogólnokrajowa karta miejska
Pieniądz Elektroniczny
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Plan pracy Zarządu Oddziału ZNP w Przysusze na kadencję
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
OBIEG PIENIĘŻNY.
Zapis prezentacji:

Potrzeby samorządów lokalnych w kontekście współpracy z sektorem bankowym Danuta Kamińska Warszawa, 23 luty 2009

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Time is Money - Czas to pieniądz - Benjamin Franklin

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Historia współpracy jednostek samorządu terytorialnego z sektorem bankowym Budowanie współpracy opartej na partnerstwie Budowanie wzajemnego zaufania

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Największe i najpilniejsze oczekiwania samorządów W stosunku do banków to: -kapitał pieniężny -kapitał wiedzy

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Najważniejszym celem samorządu jest dobro mieszkańców, które powinno realizowane być poprzez poprawę jakości ich życia oraz poprawę perspektyw ich rozwoju !

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Dotychczasowe działania samorządu w celu upowszechniania obrotu bezgotówkowego pomimo istnienia barier prawnych, organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych Przykłady: - Wyplata wynagrodzeń na konto - Wprowadzenie kart socjalnych - Stopniowa eliminacja obrotu gotówkowego w urzędach - Wprowadzenie kart miejskich

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata UPOWSZECHNIANIE OBROTU BEZGOTÓWKOWEGO - GŁÓWNYM CELEM STRATEGII OBROTU BEZGOTÓWKOWEGO W POLSCE NA LATA ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z OBSŁUGĄ KASOWĄ I OBIEGIEM DOKUMENTÓW, 2.OGRANICZENIE WYKLUCZENIA FINANSOWEGO, 3.ZWIĘKSZENIE WYKORZYSTANIA RACHUNKÓW BANKOWYCH I BEZGOTÓWKOWYCH INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH ORAZ ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW BEZGOTÓWKOWYCH USŁUG PŁATNICZYCH 4.ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY ZWIĄZANEJ Z OBROTEM BEZGOTÓWKOWYM, 5.POGŁĘBIENIE WIEDZY O OBROCIE BEZGOTÓWKOWYM ORAZ ZWIĘKSZENIE ZAUFANIA DO USŁUG BANKOWYCH, 6.WSPIERANIE REALIZACJI KRAJOWYCH I MIĘDZYNARODOWYCH PROGRAMÓW ORAZ PROJEKTÓW,

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z OBSŁUGĄ KASOWĄ I OBIEGIEM DOKUMENTÓW Przyjęcie standardowego rozliczenia bezgotówkowego w jednostkach samorządu terytorialnego Ograniczenie kas do niezbędnego minimum, wyposażenie placówek w terminale obsługujące transakcje kartowe, umożliwienie dokonywania płatności poprzez wykorzystaniem internetu, Wprowadzanie karty miejskiej (bezstykowej) z możliwością dokonywania płatności bezstykowych Dotyczy to: - Płatności różnego rodzaju danin i opłat na rzecz JST - Opłaty za usługi komunalne (woda, śmieci, korzystanie z obiektów kultury i sportu - Wypłat na rzecz pracowników mieszkańców (stypendia, zasiłki)

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Aby to osiągnąć potrzebne są: Zmiany przepisów prawa Minimalizacja opłat bankowych za korzystanie z bezgotówkowych wpłat, bądź wypłat Minimalizacja opłat pobieranych przez wystawców kart Minimalizacja opłat za terminale obsługujące transakcje kartowe przez agencje rozliczeniowe Współdziałanie na rzecz eliminacji wpłat i wypłat w całym sektorze publicznym i płatnościach masowych (gaz, prąd, opłaty abonamentowe itp.) Wspólna promocja na rzecz obrotu bezgotówkowego Wspólna promocja na rzecz bezgotówkowych instrumentów dokonywania płatności o niskiej wartości Wdrożenie prac nad pieniądzem elektronicznym

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata OGRANICZENIE WYKLUCZENIA FINANSOWEGO Osoby, bez rachunku bankowego pozbawione są możliwości korzystania z usług bankowych i instrumentów płatniczych związanych z rachunkiem bankowym. To może prowadzić do wykluczenia społecznego i możliwości integracji z nowoczesnym, europejskim społeczeństwem Im więcej osób będzie posiadało r-k bankowy tym szybciej zrealizowany zostanie cel pierwszy

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Wspólne działania: Rozpropagowanie posiadania rachunku-bankowego w szkołach (mieć rachunek - to tak jak mieć komórkę) - umożliwienie płatności mobilnych, Umożliwienie operacje bezgotówkowe niepełnosprawnym Promocja, edukacja i szkolenia z wykorzystaniem organizes pożytku publicznego

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata ZWIĘKSZENIE WYKORZYSTANIA RACHUNKÓW BANKOWYCH, BEZGOTÓWKOWYCH INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH ORAZ ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW BEZGOTÓWKOWYCH USŁUG PŁATNICZYCH Potrzeba współdziałania wszystkich partnerów uczestniczących w procesie promocji Udostępnienie taniego Internetu, Wykorzystanie w pełni już istniejących instrumentów finansowych np. polecenie zapłaty Wypracowanie wspólnych standardów funkcjonowania karty miejskiej Stopniowa eliminacja z obiegu papierowych faktur na rzecz e-faktur Konieczna współpraca ze szkolnictwem wyższym - powiązanie karty miejskiej z elektroniczną legitymacją studencką

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Bezwzględnym warunkiem jest obniżenie przez banki opłat oraz agencji rozliczeniowych do minimum w ramach prowadzonego rachunku, między innymi - internetowe bądź telefoniczne polecenie przelewu, polecenie zapłaty lub wydanie kart Uproszczenie procedur bankowych Upowszechnienie wykorzystania podpisu elektronicznego Promocja i edukacja od najmłodszych lat również poprzez akcje ogólnopolskie

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY ZWIĄZANEJ Z OBROTEM BEZGOTÓWKOWYM Bardzo wiele do zrobienia należy do banków - zwiększenie ilości bankomatów, terminali, czytników kart, punktów akceptujących karty (zmniejszanie opłat) Wprowadzanie kart płatniczych z mikroprocesorami w celu zwiększenia bezpieczeństwa Dostosowanie bankomatów do tego typu kart z możliwością wykorzystywania bankomatów dla wszystkich kart niezależnie od rodzaju karty jak i wystawcy karty z rozbudowaniem funkcji Rozbudowanie funkcji bankomatu

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Po stronie samorządów rozszerzenie dostępności do internetu Wprowadzenie wielofunkcyjnej karty usług publicznych z wbudowaną aplikacją podpisu elektronicznego i pieniądza elektronicznego

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata POGŁĘBIENIE WIEDZY O OBROCIE BEZGOTÓWKOWYM ORAZ ZWIĘKSZENIE ZAUFANIA DO USŁUG BANKOWYCH Skoordynowanie polityki informacyjnej, promocyjnej, szkoleniowej Odbudowanie i budowanie zaufania do sektora bankowego i transakcji bezgotówkowych Przekonanie użytkowników, że bezpieczeństwo transakcji zależy w dużej mierze od nich samych Przekonanie mieszkańców do tego, że wykorzystując obrót bezgotówkowy oszczędzają czas i pieniądze

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Uproszczenie procedur bankowych Upublicznienie statystyk dotyczących obrotu bezgotówkowego w skali makro i mikro, z podaniem kosztów funkcjonowania obrotu gotówkowego jak i bezgotówkowego oraz czasu realizacji transakcji w obu systemie

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata WSPARCIE REALIZACJI KRAJOWYCH I MIĘDZYNARODOWYCH PROGRAMÓW I PROJEKTÓW Euro 2012 spowoduje większe zainteresowanie Polską Trzeba stworzyć nowoczesną infrastrukturę płatniczą, ułatwiając tym samym tani, szybki i bezpieczny transfer pieniędzy Wprowadzenie wystandaryzowanej karty kibica Umożliwienie płatności w Euro

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Karta miejska lub inaczej karta usług publicznych to wspólny cel jednostek samorządu terytorialnego i sektora bankowego

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Diagnoza -Wiele samorządów wdrożyło, bądź jest na etapie wdrażania karty miejskiej, -Rozwiązania technologiczne i systemowe są różnorodne, całkowicie niekompatybilne z rozwiązaniami z innych miast, -Brak kompatybilności powoduje ogromne koszty przygotowania i realizacji każdego rozwiązania na obsługę tych samych potrzeb, brak kompatybilności ogranicza zasięg wykorzystywanych rozwiązań i możliwość ich wzajemnych uzupełnień i współpracy

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Celowym wydaje się wprowadzenie jednolitego systemu, obsługującego wszystkie potrzeby w zakresie transportu publicznego, obsługi masowych imprez, płatności z wbudowanym podpisem elektronicznym i e-portmonetką. System taki powinien opierać się na nowoczesnych technologiach, najbardziej efektywny kosztowo z wykorzystaniem międzynarodowych standardów systemów i organizacji płatniczych. Powinien być otwarty z możliwością wbudowania dodatkowych aplikacji, w zależności od potrzeb. Powinien być tak zbudowany aby można go było wzajemnie scalać i rozbudowywać. Powinien być bezpieczny.

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Funkcjonujące Karty Miejskie: Warszawa, Kraków, Poznań, Rybnik itp Rozbudowane Karty Usług Publicznych na etapie przygotowania Wrocławska Karta Miejska Śląska Karta Usług Publicznych

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych to interdyscyplinarny projekt rozwoju elektronicznych usług publicznych z wykorzystaniem nośnika elektronicznego systemu identyfikacji (podpisu elektronicznego) i elektronicznego systemu płatności (pieniądza elektronicznego) w ramach usług publicznych świadczonych przez 27 miast i partnerów będących w Konsorcjum.

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Śląska Karta Usług Publicznych ma być wykorzystywana do: Pobierania opłat za komunikację publiczną (autobus, tramwaj, PKP), Opłaty za parkowanie pojazdów, Wypłacania świadczeń w ramach pomocy społecznej, Pobieranie opłat za wejście (bądź identyfikacja korzystania z ulg) do obiektów sportowych, sal gimnastycznych, kortów tenisowych, basenów, kąpielisk, parków, teatrów, muzeum, kin, lotniska, klubów, restauracji, barów oraz miejskich toalet,

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Opłaty za daniny publiczne, opłata skarbowa, opłata za wydawanie dokumentów, legitymacji itp., Przy zainteresowaniu sieci sklepów specjalne rabaty, marże, konkursy, Schemat lojalnego klienta, Kontrola wstępu na imprezy (koncerty, mecze-karta kibica itp.), Przyśpieszenie usług w Urzędach Miejskich i ośrodkach administracji publicznej itp. Typ karty miejskiej będzie podzielony ze względu na wiele kryteriów jej użytkownika (wiek, wysokość zniżek, zniżki ustawowe itp.), z dodatkowym przeznaczeniem dla dzieci w wieku szkolnym (jako nośnik kieszonkowego)

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Śląska Karta Usług Publicznych będzie wyposażona w aplikację podpisu elektronicznego - zapewni to bezpieczeństwo i uwierzytelnienie wszystkich dokonywanych przy jej użyciu transakcji oraz pozwoli na łatwe komunikowanie się z Urzędem Miasta, z Urzędem skarbowym jak również z bankami

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata W projektowanej Śląskiej Karcie Usług Publicznych zakłada się wykorzystanie instrumentu pieniądza elektronicznego. Do tego niezbędna będzie współpraca z Agentem Rozliczeniowym - bankiem prowadzącym rachunki bankowe dla wszystkich uczestników systemu. Przyszłość należy do pieniądza elektronicznego Konieczność powołania Instytucji Pieniądza Elektronicznego

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Droga do bogactwa prowadzi przez pracę i oszczędność - Benjamin Franklin

Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata Dziękuję za uwagę Danuta Kamińska