Dziecko z zachowaniami agresywnymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Jak efektywnie współpracować z rodzicami
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
SZE Ś CIOLATEK W SZKOLE. Senat RP przyj ą ł 1 lutego nowelizacj ę ustawy o systemie o ś wiaty, która o dwa lata ­ z 2012 r. na 2014 r. ­ przesuwa wprowadzenie.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Przemoc seksualna w rodzinie.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Prawa i obowiązki ucznia
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Wspó ł praca naszego Wolontariatu z Gliwickim Centrum Organizacji Pozarz ą dowych.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Zapis prezentacji:

Dziecko z zachowaniami agresywnymi Prezentację przygotowali: Anna Wojtoniszak Piotr Janicki Łukasz Jabłoński

A. Frączek podaję, że agresja to czynności mające na celu wyrządzenie szkody i spowodowanie utraty cenionych społecznie wartości, zadanie bólu fizycznego lub spowodowanie cierpienia moralnego.

Zachowanie agresywne ma formę czynności interpersonalnych, czyli czynności podejmowanych i realizowanych przez podmiot wobec innych ludzi. Przejawia się często jako pobudzenie emocjonalne bądź też jako wyraz wrogiego nastawienia ukształtowanego w procesie socjalizacji

Instrumentalną Słowną

Agresja słowna to wypowiedzi napastliwe, szkodzące, lub poniżające skierowane bezpośrednio do osoby będącej przedmiotem agresji, a także wypowiedzi ,,poza plecami’’, skierowane do osób trzecich, które mają na celu wyrządzenie jej przykrości lub szkody np.: zniesławianie, ataki kompetencyjne, dotyczące pochodzenia, wyglądu, złorzeczenie, narzekanie, złośliwości, ośmieszanie, groźby, straszenie, odpędzanie, przeklinanie, symbolika niewerbalna np.: pokazywanie języka.

Agresja fizyczna oprócz przemocy fizycznej (np Agresja fizyczna oprócz przemocy fizycznej (np.: potrząsanie, potrącanie, kuksanie, spoliczkowanie, przewrócenie) obejmuje zachowania destrukcyjne mające za przedmiot rzeczy, które wskutek ataku ulegają uszkodzeniu lub zniszczeniu (np.: darcie, rzucanie, uderzanie, kopanie, wywarzanie drzwi, plucie, brudzenie).

W środowisku szkolnym przejawy agresji mogą przejawiać się w postaci fizycznej: popychania i odpychania, obezwładniania, przytrzymywania, policzkowania, szczypania, kopania, duszenia, bicia

Jak również w postaci psychicznej: wyśmiewania, narzucania własnych poglądów, krytykowania, wyzywania, poniżania, upokarzania, zawstydzania, zastraszania, stosowania gróźb

Funkcjonowanie dziecka agresywnego w środowisku rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym

Słabe więzi z rodzicami Brak poczucia bezpieczeństwa Kłopoty w szkole ze znalezieniem kolegów Tendencje do wchodzenia w grupy podobnych sobie ( szukanie akceptacji u rówieśników którzy są również postrzegani jako agresorzy) Są mniej twórcze (można być niegrzecznym albo… nie wiem) Są nastawione na wrogość, są prowokatorami Obwiniają za wszystko innych, nigdy siebie

Naruszają zasady panujące w przedszkolu Negatywnie wpływają na kolegów W momencie wybuchu gniewu dziecko bije, kopie, gryzie Atak skierowany jest na osobę, która wywołała tę sytuację Niewerbalne formy agresji dzieci w przedszkolu, które się przejawiają w: Przedrzeźnianiu Robieniu min Wysuwaniu języka do innego dziecka z zamiarem zrobienia mu krzywdy

Gesty te są raniące, w efekcie dochodzi do jawnych konfliktów, za który obarcza się winą dziecko, które w odpowiedzi użyło siły fizycznej Agresja powstaje wskutek Odebrania dziecku zabawki Przeszkadzaniu mu w zabawie Różne przezwiska ze strony kolegów Stosowania kar fizycznych Dzieci przejawiają autoagresję Uderzanie głową w ścianę Obgryzanie paznokci aż do krwi Pobudzanie fizyczne, w wyniku którego ulegają samookaleczeniu

Prowadzą do strachu nie tylko w podgrupie potencjalnych i rzeczywistych ofiar, również w podgrupie osób nieuwikłanych w akty agresji Zachowanie to tworzy atmosferę terroru w klasie szkolnej Dzieci kreują sytuację do agresywnego kontaktu, np. świadomego znęcania się nad pewnymi osobami z powodu ich pozytywnej cechy Agresywne zachowanie się jest taktyką zdobycia i utrzymania pozycji w grupie Napastnicy są wyżsi, silniejsi, sprawni werbalnie

Zajmują wyższą pozycje w hierarchii grupy Ofiara nie ma szansy na równą walkę W przypadku podjęcia walki przegra ją będzie prześladowana z tego powodu Występuje zróżnicowanie agresywności ze względu na pleć Chłopcy częściej dopuszczają się ataków agresji fizycznej z przejawami brutalności, siły, napastują rówieśników poprzez dokuczliwe zachowanie U dziewcząt agresja występuje pod postacią złośliwego plotkowania, izolowania, tworzenia klik Agresywne dzieci nie obawiają się odwetu

Asystenci biorą udział w akcie agresji jako pomocnicy nie inicjują znęcania się pomagają dręczyć ofiarę Wspierający Zachęcają do agresji Werbalnie nagradzają atakujących

Jak wspierać dzieci z zachowaniami agresywnymi?

Jak przeciwdziałać agresji? Możliwości przeciwdziałania agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży Przeciwdziałanie agresji i przemocy, groźnym zarówno dla dzieci i społeczeństwa, zjawiskom destrukcyjnym i patologicznym wymaga koordynacji działań wielu instytucji i podmiotów, a mianowicie: 1. Polityki społecznej i ekonomicznej zapewniającej stabilny rozwój ekonomiczny, przeciwdziałanie strukturalnemu bezrobociu w mieście i na wsi a zwłaszcza bezrobociu wśród młodzieży oraz ograniczającej skale żywiołowej emigracji zarobkowej prowadzącej do rozdzielenia dzieci i rodziców, w konsekwencji przyczyniających się do zaburzeń charakterologicznych, złego przystosowania społecznego i patologicznych zachowań.

Jak przeciwdziałać agresji? 2. Reforma systemu edukacji oraz reforma systemu opieki i wychowania, zwłaszcza system opieki całkowitej, dotycząca dzieci osieroconych, opuszczonych, zdemoralizowanych oraz nieletnich sprawców czynów karalnych, powinna być traktowana kompleksowo z uwzględnieniem potrzeby wyrównania szans edukacyjnych wszystkich dzieci niezależnie od zamożności rodziców, a ponadto z uwzględnieniem takich zasadniczych funkcji opieki i wychowania, jak: socjalno-bytowej, stymulująco-wspierającej i profilaktyczno-wychowawczej. Przewodnim celem tych reform powinno być dążenie do ograniczania strefy zagrożenia dzieci sieroctwem społecznym, demoralizacją i związku z przestępczością.

Jak przeciwdziałać agresji? 3. Skuteczność pomocy udzielanej dzieciom zaniedbanym, opuszczonym i zagrożonych deprawacją w decydującej mierze zależy od możliwie wczesnej działalności diagnostycznej, profilaktycznej i terapeutyczno-doradczej. Pomoc ta powinna być udzielana dzieciom bezpośrednio w środowisku, w którym żyją i uczą się, to jest w rodzinie, szkole i w szeroko rozumianym środowisku lokalnym z udziałem samorządu lokalnego parafialnego, placówek kulturalno-oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych i sportowo-rekreacyjnych.

Jak przeciwdziałać agresji? 4. Do udzielania efektywnej pomocy profilaktyczno-wychowawczej, w tym pracy doradczej, korekcyjnej i terapeutycznej powinni być przygotowani pedagodzy i psycholodzy szkolni oraz wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Ponadto każdy nauczyciel szkoły podstawowej i ponadpodstawowej powinien być przygotowany do rozpoznawania podstawowych objawów zaburzeń w zachowaniu nieprzystosowania i patologii społecznej, współpracy z dziećmi specjalnej troski, o lekkim stopniu upośledzenia, udzielania pierwszej pomocy i poradnictwa w zakresie terapii grupowej i indywidualnej oraz ini­cjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

Rola rodziny a agresja dzieci Rodzina w rozwoju emocjonalnym dziecka odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego też powinna spełniać następujące kryteria: Obecność obojga rodziców, Traktowanie się po partnersku, Nie bać się okazywania uczuć i miłości, Fizyczna obecność rodziców-relacje przywiązania, Zachęcanie dziecka przez rodziców do komunikowania uczuć związanych z różnymi wydarzeniami,

Rola rodziny a agresja dzieci Przekaz wartości o charakterze moralnym: zainteresowanie innymi, okazywanie pomocy, Wsparcie dziecka w okresie przejścia od dzieciństwa do młodości, gdzie dochodzi do przesileń i konfliktów w zachowaniu dziecka, Wyuczyć w dziecku przewidywać rezultaty swojego postępowania i związane z nimi konsekwencje, Wzmacniać pozytywne myślenie, Kształtowanie umiejętności opanowania uczuć: zmniejszanie niepokoju, uśmierzania złości,

Rola rodziny a agresja dzieci Umożliwienie kontaktu z dalszą rodziną, przyjaciółmi, Nie wolno uważać, że ma się zawsze rację i że się wszystko wie, Trzeba patrzeć, słuchać, odczuwać i szukać, a nie trzymać się kurczowo doktryn i kanonów, Zadbać o własne szczęście, Nie zachowywać się agresywnie.

Rola rodziny a agresja dzieci Nie wyważone uczuciowo zachowania rodziców burzą świat dziecka, utrudniając niezmiernie ułożenie właściwych stosunków z otoczeniem. Każda niewłaściwa reakcja, zwłaszcza naładowana agresją dorosłych, znajdzie prędzej czy później odzwierciedlenie w zachowaniach dzieci. Dorosły powinien zdawać sobie sprawę, że podnosząc głos, wydrukowuje swój krzyk w nieświadome tego dziecko. Potrząsając, bijąc, może oczekiwać podobnego wyrazu emocji u swoich dzieci.

Przyczyny przeciwstawiania się nauczycieli agresywnym zachowaniom i przemocy (uczeń-uczeń) Czują się odpowiedzialni za uczniów, Nie boją się konsekwencji swoich działań, Chcą pomóc innym osobom, Uważają, że reagowanie jest obowiązkiem. Zapobiegają zjawisku agresji, Posiadają wiedzę i przygotowanie, są kompetentni. Wiedzą gdzie i do kogo mogą się zwrócić z problemem. Mogą liczyć na wsparcie ze strony przełożonych.

Program UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci) mówi : Tak szybko, jak to jest możliwe, powiadomić dyrektora szkoły, który zgodnie z polskim prawem sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole, o wszelkich sygnałach dotyczących spraw związanych z przemocą i agresją Wspólnie z uczniami ustalić normy postępowania obowiązujące społeczność klasową, przewidzieć i ogłosić konsekwencje, które grożą za ich niedotrzymanie Pozostawać w stałym kontakcie z rodzicami, informując o postępach czynionych przez uczniów. Nakłaniać rodziców do podejmowania rozmów z dziećmi na tematy związane z ich aktywnością w szkole.

Co może zrobić nauczyciel, aby w porę powstrzymać przemoc w szkole? By skutecznie służyć pomocą, należy stale pogłębiać swoją wiedzę w zakresie rozpoznawania znaków świadczących o problemach podopiecznych. Wykorzystywać wszelkie zasoby szkoły w celu udzielania stosownego wsparcia. Kształtować spośród wybranych uczniów zespoły liderów młodzieżowych, którzy będą pomocni w realizacji strategii informacyjnych i edukacyjnych. Organizować komitety rodzicielskie oraz służyć stałą pomocą organizacjom wcielają­cym założenia „bezpiecznej szkoły". Uczyć społeczność szkoły jak postępować w sytu­acjach zagrożenia.

Co może zrobić nauczyciel, aby w porę powstrzymać przemoc w szkole? Brać pełną odpowiedzialność za wszystko, co dzieje się z uczniami zarówno w klasie szkolnej, jak poza nią. Założenia dotyczące zapewnienia należytej opieki i bezpieczeństwa wychowanków winny w świadomości nauczyciela obejmować obszar daleko większy niż „mury szkoły". Wskazywać standardy zachowań społecznie aprobowanych. Nalegać, by uczniowie odnosili się do siebie oraz napotkanych osób z należnym szacunkiem. Nauczyciel winien orientować się, czy przezwiska używane w klasie nie uwłaczają godności osobistej uczniów. Nauczać z pasją. Stwarzać uczniom możliwości pokonywania coraz to nowych wyzwań. Zajęcia winny być tak przygotowywane, by uczniowie czerpali przyjemność z uczestnictwa; pozwoli to ukierunkować energię na działania społecznie aprobowane, tym samym odciągnie od działań prowadzących do dysfunkcji życia szkolnego.

Co może zrobić nauczyciel, aby w porę powstrzymać przemoc w szkole? Wskazywać sposoby rozwiązywania konfliktów; zachęcać do rozmów na trudne, drażliwe dla uczniów tematy. Organizować treningi zastępowania agresji. Wplatać w problematykę zajęć zagadnienia mogące przysłużyć się praktycznemu wykorzystaniu zdobytych umiejętności. W każdym z możliwych przypadków włączać do rozmowy problematykę związaną z zapobieganiem zachowaniom agresywnym. Zapoznawać z konsekwencjami zachowań agresywnych. Przeprowadzać rozmowy, dzielić się, w ramach jasnej komunikacji z podopiecznymi, wszelkimi podejrzeniami co do zauważonych oznak zachowań agresywnych

W celu przeciwdziałania przemocy i agresji należy: kształtować obraz świata, w którym dla osiągnięcia celu nie trzeba uciekać się do agresji, w którym gardzi się przemocą, dbać o rozwijanie zainteresowań, budzenie pasji, umiejętne organizowanie czasu wolnego, rozwijać kompetencje społeczne, uczyć asertywności, tolerancji i empatii (zdolność odczuwania stanów psychicznych innych istot), tworzyć warunki do rozwoju poprzez możliwość aktywności, samodzielności, rozmowy i aktywne słuchanie, okazywać szacunek i zaufanie dziecku, prezentować wzory prospołecznych zachowań w sytuacjach konfliktowych, tworzyć atmosferę życzliwości i przychylności.

Współpraca prowadzi do wspólnych działań profilaktycznych przeciwko agresji, Tworzenie klubów rodziców i nauczycieli, w których pogłębiane są umiejętności w relacjach nauczyciel-rodzic, rodzic-dziecko, nauczyciel-dziecko Fachowa pomoc psychologa (psychoterapeuty)