Prezentacja nr 1 Partnerstwo lokalne – teoria i praktyka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Jak robić to efektywnie?
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
I n s t y t u t W s p ó ł p r a c y i P a r t n e r s t w a L o k a l n e g o MODEL PARTNERSTWA LOKALNEGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Prezentacja nr 1 Partnerstwo lokalne – teoria i praktyka

Czym jest partnerstwo lokalne? platforma współpracy pomiędzy różnymi partnerami, którzy wspólnie w sposób systematyczny, trwały i z wykorzystaniem innowacyjnych metod i środków, realizują określone działania na rzecz zbiorowości lokalnej współpraca przy realizacji działań w trakcie funkcjonowania partnerstwa powinien bowiem zostać wypracowany system trwałych więzi i relacji łączących poszczególnych partnerów.

Czym jest partnerstwo lokalne? Cechą charakterystyczną efektywnych partnerstw jest zaangażowanie się w ich prace różnorodnych partnerów działających na rzecz lokalnego środowiska społecznego w rozmaitych obszarach. Istotne jest aby w partnerstwie znajdowali się przedstawiciele głównych sektorów: lokalnej administracji samorządowej (wraz z jej agendami odpowiedzialnymi za politykę zatrudnienia), instytucji rynku pracy, firm i pracodawców oraz NGO

POTENCJALNI PARTNERZY SKUPIENI W PARTNERSTWIE LOKALNYM Ośrodki szkoleniowe Instytucje rynku pracy, publiczne służby zatrudnienia Organizacje pozarządowe Zrzeszenia przedsiębiorców Agencje usług socjalnych LIDER Wybrany spośród członków partnerstwa Prywatni przedsiębiorcy Władze lokalne ZESPÓŁ PARTNERSTWA LOKALNEGO Izby handlowe Biura pośrednictwa pracy Związki zawodowe

Model Partnerstwa Lokalnego Biura Pośrednictwa Pracy Ośrodki szkoleniowe Izby Handlowe Władze lokalne Związki zawodowe 2. Szybkie Reagowanie Zrzeszenia przedsiębiorców Prywatne przedsiębiorstwo 1. Lokalne Ożywienie Gospodarcze 3. Konkurencyjność przedsiębiorstw Organizacje pozarządowe Firmy konsultingowe Agencje usług socjalnych

Korzyści z funkcjonowania w partnerstwie zwiększona skuteczność działania na poziomie lokalnym wynikającą z lepszego i pełniejszego wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizację ściśle określonych działań opracowanych na podstawie precyzyjnych celów i potrzeb (efekt synegrii) komplementarność podejmowanych działań pozwalającą na zapewnienie ich kompleksowego charakteru i zwiększenie zasięgu oddziaływania prowadzonych działań.

Kryteria efektywności działania partnerstwa zróżnicowane, kompetentne zasoby ludzkie oparte na wykorzystaniu lokalnych źródeł partnerskich elastyczność w rozwiązywaniu problemów na poziomie lokalnym stosowanie w działaniach innowacyjnych metod i rozwiązań.

Prezentacja Nr 2 Partnerstwa w kontekście realizacji projektów unijnych

Małe pakty przeciwko wielkim problemom Czasy wielkich umów społecznych wydają się już przeszłością, choć i tu zdarzają się jeszcze duże pakty w skali krajowej. Obecnie priorytetem Unijnym są Lokalne Pakty na rzecz Zatrudnienia. Komisja Europejska uznała je za jeden z kluczowych instrumentów, mogących poprawić sytuację na rynku pracy. Powinny być one zawierane w skali miasta, aglomeracji czy regionu lub na obszarach działania organizacji społeczno-ekonomicznych .

Małe pakty przeciwko wielkim problemom Poprzez takie działanie, może to być jednym z motorów umożliwiających dokonanie niezbędnych reform społeczno-gospodarczych, które są konieczne do realizacji Strategii Lizbońskiej. W ten sposób dialog społeczny ma stać się kluczem do pogodzenia dwóch, pozornie przeciwstawnych celów: zachowania europejskiego modelu społecznego w stanie możliwie nie naruszonym i równocześnie skutecznego konkurowania na coraz bardziej zglobalizowanym rynku światowym.

Jakie zadania realizują partnerstwa lokalne Wszystko zależy od potrzeb lokalnej społeczności i inicjatywy partnerów. Nie można z góry limitować dziedzin aktywności partnerstw, bo to one same mają je wybierać, aby centralne, czy międzynarodowe wsparcie trafiało do najbardziej istotnych obszarów społecznych. Z praktyki widać, że lokalne partnerstwo może np.: realizować programy socjalne, promujące zatrudnienie, czy inne, aby efektywniej odpowiedzieć na lokalne problemy bezrobocia, biedy i wykluczenia społecznego; rozwijać kulturę współpracy na poziomie lokalnym, poprzez szukanie wspólnej perspektywy dla partnerów reprezentujących różne interesy;

Jakie zadania realizują partnerstwa lokalne dostarczać lokalnych ram instytucjonalnych, które mogą - zgodnie z interesami lokalnych społeczności oraz grup społecznie wyłączonych - zaangażować i wzmocnić kluczowych aktorów; poprawić realizowanie centralnych programów np. ekonomicznych, socjalnych czy ekologicznych na szczeblu lokalnym i regionalnym poprzez dostosowanie ich do lokalnych potrzeb i potencjału; działać jako forum dla innowacji i eksperymentowania poprzez wykorzystanie posiadanych lokalnych zasobów i poprzez wytwarzanie nowych zasobów; bronić interesów swojego obszaru, działają jako jego rzecznik, wpływając na szersze programy powstające na poziomie narodowym i europejskim.

Prezentacja nr 3 Partnerstwo i współpraca w gminie, powiecie i regionie”

Partnerstwo jest pojęciem dynamicznym, ciągle ulegającym zmianom. Partnerstwa stanowią centrum koordynacji działań dla różnych partnerów, godzących się współpracować w określonym przedziale czasu po to, aby wspólnie diagnozować lokalne potrzeby i ustalić najlepsze sposoby osiągania zakładanych celów. Specyfika partnerstwa powinna każdorazowo odnosić się do rozwiązania lokalnych lub regionalnych problemów z wykorzystaniem własnych zasobów.

W rozwiniętych formułach partnerstwa współdziałanie może obejmować: właścicieli firm, menedżerów i pracowników i ich organizacje, władze samorządowe i jednostki samorządowe, instytucje finansowe, urzędy skarbowe, zakłady ubezpieczeń, organizacje pozarządowe, agendy rządowe, szkoły wszystkich szczebli, tym publiczne i niepubliczne, środki masowego przekazu, media, związki wyznaniowe, związki zawodowe, mieszkańców – społeczność.

NGO’s, organizacje społeczne Administracja samorządowa Sektor społeczny NGO’s, organizacje społeczne Sektor publiczny Administracja samorządowa Szkoły, PUP itp Sektor biznesu organizacje biznesu przedsiębiorców

Zasady partnerstwa Włączenie różnych grup społecznych Potrzeba włączenia różnych społeczności, także tych, które dotychczas były marginalizowane. Określenie roli władz lokalnych w partnerstwie. Sprawozdawczość Potrzeba regularnych informacji zwrotnych – proces dwukierunkowy. Zasada rozliczalności. Usprawnienie funkcjonowania demokracji Zapewnienie zgodności z prawem. Uwzględnienie kluczowej roli władz lokalnych.

Zasady partnerstwa Wysiłek dobrowolny Partnerstwa pozwalają wykorzystać dobrowolną chęć działania ze strony obywateli (bez zapłaty). Potrzeba określenia adekwatnych form uznania. Prostota Określenie prostych i jasnych struktur. Unikanie dublowania wysiłków. Potrzeba przejrzystego określenia kompetencji. Wartość za rozsądną cenę Jak najlepsza koordynacja środków, usług i inicjatyw. Ograniczenie powielania funkcji. Skierowanie środków na rzeczywiste potrzeby.

Zasady partnerstwa Zaangażowanie i otwartość na zmiany Samorząd terytorialny powinien wspierać uczestnictwo społeczności. Ocena tradycyjnych metod podejmowania decyzji i rozwoju przez partnerów. Publiczne zobowiązanie do podejmowania wspólnych działań. Spójność Programy lokalne powinny być zgodne z założeniami polityki państwa oraz z programami regionalnymi, priorytetami nadrzędnymi.

Zasady partnerstwa Nowe rozwiązania dla starych problemów   Nowe rozwiązania dla starych problemów Wspólne podejmowanie działań bardziej skuteczne. Usprawnienie i lepsza koordynacja usług publicznych i rynkowych. Możliwość zmiany stosunków pomiędzy władzami lokalnymi a społecznością lokalną. Elastyczność Dostosowanie struktur działań do przyszłych potrzeb. Skupienie się na obszarach, które wymagają poprawy.

Uzasadnienie partnerstwa przy projektach EFS – odpowiedź na rzeczywiste problemy i potrzeby lokalne /zidentyfikowane, zbadane i opisane Programowanie i planowanie na poziomie lokalnym – ścisły związek z regionalnym i krajowym planem strategicznym

Prezentacja nr 4 Metodyka i praktyczne aspekty tworzenia partnerstw „

Etapy powstawania Grupy Partnerskiej – cechy wspólne różnych podejść Inicjowanie partnerstwa; Organizowanie partnerstwa; Zarządzanie partnerstwem

Prezentacja nr 5 Pożądane cechy uczestnika i animatora partnerstwa „

W partnerstwie muszą brać udział osoby najbardziej aktywne, zdolne do skutecznego działania, posiadające pewne właściwości i cechy.   Pożądane cechy uczestnika partnerstwa lokalnego Uczestnik procesów partnerstwa, to osoba o określonych cechach. Osoba, której obecność i zaangażowanie sprzyjać będzie procesom współpracy, a nie wprowadzać destrukcję i marazm. Uważa się, że osoba taka odznacza się: umiejętnością zdefiniowania potrzeb i celów rozwoju lokalnego, w szczególności posiadaniem sprecyzowanej wizji dotyczącej rozwoju całości lub pewnych dziedzin układu lokalnego; reprezentowaniem interesów istotnych z punktu widzenia społeczności lokalnej, nawet gdy nie przyjmują one formy zinstytucjonalizowanej; reprezentowaniem instytucji czy organizacji ważnej z punktu widzenia społeczności lokalnej; posiadaniem istotnych zasobów do wykorzystania kapitału, środków materialnych, kompetencji, energii, kontaktów i powiązań.

Do bardzo ważnych cech uczestnika partnerstwa lokalnego należą: kooperatywność, skłonność do myślenia i działania w skali szerszej niż wąsko pojmowany interes własny, zainteresowanie i motywacja do działania na rzecz społeczności lokalnej, pogoda ducha i dowcip, umiejętność rozładowywania napięć i rozwiązywania konfliktów.

Praca w partnerstwie wymaga zaangażowania, czasami poświęcenia na rzecz dobra ogółu, co nie jest sprawą prostą w dzisiejszych czasach ciągłej pogoni, naglących terminów i dbania o własny interes. Działanie w ramach partnerstwa wymaga uświadomienia sobie konieczności przyjmowania perspektywy długookresowej w aspekcie oczekiwanych efektów. Efekty nie są natychmiastowe. Stąd częste zniechęcenie władz lokalnych czy regionalnych, nie dostrzegających szybkich wymiernych efektów partnerstwa jako potencjalnych „punktów” w przyszłych wyborach, z pewnością mniej namacalnych aniżeli wybudowanie lub remont odcinka drogi, kanalizacji lub oczyszczalni. Partnerstwo buduje kapitał na lata, nie jest zamierzeniem

Jednym z podstawowych powodów budowania partnerstwa jest uzyskanie efektu synergii pomiędzy osobami indywidualnymi, organizacjami oraz sektorami, które w normalnym trybie nie utrzymywałyby ze sobą kontaktów służbowych. Sukces jaki może przynieść partnerstwo, uzależniony jest od zmiany nastawienia wszystkich jego uczestników. Musi zostać wypracowane porozumienie dotyczące woli współpracy w kierunku osiągnięcia wspólnych celów, wysoki poziom wzajemnego zaufania, chęć współpracy i podział odpowiedzialności.

Prezentacja nr 6 Czynniki skuteczności partnerstw ”

Praktyka wdrażania partnerstwa lokalnego w Polsce i na świecie pozwala sformułować najważniejsze czynniki określające skuteczność działań partnerskich. Oto one: wspólna wizja wynikająca z autentycznych konsultacji, jasno, wspólnie określone cele, zaangażowanie i kompetencje uczestników, zbudowanie zespołu na wczesnym etapie partnerstwa, poczucie wspólnoty i koleżeństwa oraz wzajemnych zależności, przyjęcie odpowiedniej metodologii realizacji działań partnerskich, dobre kontakty interpersonalne, skoncentrowanie się na ludziach,

określenie korzyści dla wszystkich partnerów, jasne struktury decyzyjne, wspólnie uzgodniona strategia wycofania się, wiedza, kiedy zadanie zostało zakończone, elastyczność, szczerość, otwartość, chęć rozwijania nowych umiejętności i wiedzy fachowej w celu pełnego włączenia się do nowego sposobu działania, sprawność działania, poszerzenie wiedzy o partnerach, docenienie zróżnicowania partnerów, wszyscy partnerzy powinni dokładnie wiedzieć, czego się od nich oczekuje, koncentrowanie się na kluczowych zagadnieniach.

Podstawą w partnerstwie są ludzie!! Bardzo ważnym wyznacznikiem skuteczności działań podejmowanych w partnerstwie są zasoby ludzkie. To od ludzi, ich kreatywności i innowacyjności oraz charyzmatycznego lidera zależą rezultaty całego podjętego w ramach partnerstwa przedsięwzięcia. Charyzma ta nie może oznaczać bezwzględnego narzucania zdania przez lidera i autorytarnego zarządzania. Jak wskazuje praktyka współczesnego zarządzania dzisiejsze warunki gospodarcze wymagają raczej lidera – koordynatora, potrafiącego sprawnie wykorzystywać indywidualne potencjały i mocne strony innych aniżeli zarządzania narzucającego sposoby działania w każdej kwestii.  

Najwyższa skuteczność partnerstwa pojawia się w mniejszych społecznościach Kolejnym aspektem skuteczności działań partnerskich jest kryterium zasięgu jego działania - obszar geograficzny, na którym ono funkcjonuje. Doświadczenia wskazują, że bardziej skutecznie działają partnerstwa zlokalizowane w mniejszych regionach (gmina, powiat). W środowiskach tych łatwiej się komunikować, inna jest również skala problemów do rozwiązania i możliwości skoordynowanego działania.