Możliwości inwestycyjne i rozwojowe dla MŚP Marcin Twardokus Konsultant Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich
Wybrane możliwości inwestycyjne w ramach funduszy europejskich: Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego 2007-2013: Poddziałanie 1.1.1 Mikroprzedsiębiostwa Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka: Działanie 4.3 Kredyt technologiczny Działanie 6.1 Paszport do eksportu Działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B Inicjatywa JEREMIE oraz Fundusze Pożyczkowe i Poręczeniowe dla MŚP
Łączna kwota dotacji na RPO WP w latach 2007-2013 wynosi: 885 065 762 EUR
I Oś Priorytetowa: Rozwój i innowacje w MŚP Wsparcie inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw będzie możliwe w ramach: I Oś Priorytetowa: Rozwój i innowacje w MŚP Poddziałanie 1.1.1 Mikroprzedsiębiostwa Możliwe jest składanie wniosku o dofinansowanie na następujące typy projektów: 1) budowa, rozbudowa lub rozszerzenie zakresu działalności przedsiębiorstwa; 2) realizacja zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmiana w zakresie sposobu świadczenia usług; 3) unowocześnienie składników majątku trwałego niezbędnego doprowadzenia i rozwoju działalności gospodarczej firmy; 4) racjonalizacja logistyki sprzedaży towarów i usług;
5) budowa, rozbudowa lub przebudowa instalacji i urządzeń sprzyjających oszczędności surowców i energii oraz ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do środowiska; 6) informatyzacja, w tym m.in. systemy zarządzania przedsiębiorstwem; 7) dostosowanie przedsiębiorstw do standardów i norm krajowych i europejskich (certyfikacja wyrobów i usług); Preferowane projekty: Zlokalizowane poza Trójmiastem, w szczególności na obszarach słabych strukturalnie, Projekty przyczyniające się do: Wprowadzenia na rynek nowych/wysokiej jakości wyrobów i usług, Oszczędności surowców i energii oraz ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska, Powstania trwałych miejsc pracy.
Obszary strukturalnie słabe - preferowane w ramach działania 1. 1 Obszary strukturalnie słabe - preferowane w ramach działania 1.1.1 Mikroprzedsiębiorstwa
Ocena strategiczna dla RPO Woj. pomorskie 2007 – 2013 L.p. Kwestie weryfikujące Max. suma punktów Punktacja 1. Lokalizacja projektu: 0 – w Trójmieście; 5 – poza Trójmiastem; 15 – na obszarze strukturalnie słabym. 0-15 2. Wpływ projektu na zwiększenie zatrudnienia: 4 pkt za każdą nowozatrudnioną osobę w przedsiębiorstwie w wyniku realizacji projektu. Max. punktowany przyrost zatrudnienia o 3 i więcej osób. 0-12 3. Wpływ projektu na poszerzenie oferty produktowej i usłu- gowej w regionie: 5 – projekt przyczynia się do wprowadzenia na rynek nowych produktów i/lub usług w skali lokalnej; 10 – projekt przyczynia się do wprowadzenia na rynek no- wych produktów i/lub usług w skali regionalnej. 0-10
4. Rozwiązania w sferze ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego: 6 – realizacja projektu pośrednio skutkować będzie oszczędnością surowców, energii i ograniczeniem emisji szkodliwych substancji do środowiska; 12 – celem projektu są rozwiązania skutkujące oszczędnością surowców lub energii lub ograniczeniem emisji szkodliwych substancji do środowiska. 0-12 5. Wpływ projektu na wzrost inwestycji przedsiębiorstw w regionie: 1 pkt za każdy 1 punkt procentowy ponad minimalny wymagany wkład własny. Max. punktowany dodatkowy wkład własny to 15 %. 0-15 6. Wpływ projektu na aktywność eksportową firmy: 6 – projekt przyczynia się do wzrostu aktywności eksportowej firmy. 0-6
7. Rozwiązania w zakresie przestrzegania równości szans i niedyskry- minacji: 5 – projekt proponuje rozwiązania w istotny sposób przyczyniające się do realizacji polityki równości szans i niedyskryminacji, w tym także dostępności dla osób niepełnosprawnych, a przyjęte rozwiązania wyróżniają się na tle innych tego rodzaju przedsięwzięć. 0-5 8. Powiązanie projektu z innymi projektami: 1 – związek z projektem/projektami w trakcie realizacji lub które uzyskały decyzję o finansowaniu; 2 – związek z projektem/projektami zrealizowanymi. 0-2 9. Zastosowanie instrumentu elastyczności: 1 – projekt wykorzystuje instrument elastyczności, a efekty działań finanso- wanych w ramach instrumentu elastyczności mają znaczące znaczenie dla osiągnięcia celów projektu. 0-1
10. Założenia i cele projektu na tle zapisów Osi Priorytetowej: 6 – założenia i cele projektu nawiązują do przesłanek realizacji i celów Działania, ale opis projektu nie uzasadnia w przekonywujący sposób konieczności jego realizacji w kontekście potrzeb firmy lub rynku; 12 - założenia i cele projektu nawiązują do przesłanek realizacji i celów Działania, opis projektu w pełni uzasadnia potrzebę realizacji projektu. 0-12 11. Efekty projektu na tle zapisów Osi Priorytetowej i wskaźników monitorowania: 5 – planowane efekty projektu wpisują się w spodziewane efekty realizacji Osi Priorytetowej, choć nie są one wystarczająco szczegó- łowo opisane, bądź ich trwałość lub realność jest wątpliwa; 10 – planowane efekty projektu wpisują się w spodziewane efekty rea- lizacji Osi Priorytetowej, są szczegółowo opisane, trwałe i realne do osiągnięcia. 0-10
Ważny komunikat dla przedsiębiorców! Maksymalna wartość dofinansowania: 100 000 PLN (do 60% wydatków kwalifikowanych projektu) Termin naboru wniosków: 31.08.2010 - 16.11.2010 r. Ważny komunikat dla przedsiębiorców! wszyscy wnioskodawcy zobowiązani będą do złożenia wraz z wnioskiem o do- finansowanie (jeżeli wymaga tego charakter inwestycji): - dokumentów umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych (prawomocne Pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy lub robót budowlanych zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.);
- dokumentów potwierdzających poprawność przeprowadzonej Procedury Oceny Oddziaływania na Środowisko (w przypadku przedsięwzięć sklasyfi- kowanych jako mogące oddziaływać na środowisko zgodnie z §2 i §3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.); - dokumentacji dotyczącej wpływu projektu na obszary NATURA 2000 (Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów NATURA 2000).
W ramach Działania 1.1.1 nie można finansować projektów w zakresie: Produkcji podstawowych produktów rolnych wymienionych w Załączniku I do TFUE, Działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury (produkcja podstawowa, przetwórstwo i wprowadzanie do obrotu), Górnictwa, wydobycia węgla, Tworzenia sieci dystrybucji za granicą lub dopłaty do eksportu, Finansowania podmiotów, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, Działalności przedsiębiorstw zagrożonych, Zakupu środków transportu, w przypadku beneficjenta, który wśród kodów PKD wpisanych do EDG lub KRS ma PKD odpowiadające działalności w zakresie transportu drogowego towarów.
Zakaz wsparcia podmiotu zagrożonego Przedsiębiorstwo zagrożone: To takie, które przy pomocy środków własnych lub środków, które mogłoby uzyskać od właścicieli (akcjonariuszy) lub wierzycieli, nie jest w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą do zniknięcia z rynku przedsiębiorstwa w perspektywie krótko- lub średnioterminowej.
Sztywne przesłanki przedsiębiorstwa zagrożonego (pkt Sztywne przesłanki przedsiębiorstwa zagrożonego (pkt. 10 Wytycznych KE z 1.10.2004): ponad połowa kapitału spółki została utracona, w tym ponad 1/4 w okresie ostatnich 12 miesięcy, spółka spełnia przesłanki upadłości. Miękkie przesłanki przedsiębiorstwa zagrożonego (pkt. 11): rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżka produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek, zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto.
Podstawa udzielenia wsparcia w ramach Działania 1. 1 Podstawa udzielenia wsparcia w ramach Działania 1.1.1 – pomoc de minimis Globalna wartość pomocy de minimis uzyskanej przez beneficjenta pomocy nie może przekroczyć wysokości: 200 tys. euro, lub 100 tys. euro – w przypadku beneficjenta pomocy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego, w okresie bieżącego roku kalendarzowego oraz dwóch lat kalendarzowych go poprzedzających. Obowiązek ustalenia wysokości uzyskanej pomocy de minimis najpóźniej do dnia podpisania umowy z beneficjentem pomocy.
Przykładowe projekty: TESTYT sp. z.o.o. – firma specjalizująca się w produkcji urządzeń i wykonywaniu konstrukcji ze stali nierdzewnej, kwasoodpornej i aluminium. Usługi: Wykonywanie robót spawalniczych i ślusarskich ze stali kwasoodpornej i aluminium. Wykonywanie mebli i witryn ze stali nierdzewnej. Wykonywanie elementów wyposażenia okrętowego ze stali kwasoodpornej i okrętowej. Projekt: Zakup wycinarki laserowej w celu rozwoju firmy poprzez wprowadzenie na rynek nowej usługi wycinania laserowego. Wartość projektu: 427 000,00 zł Wartość dofinansowania: 175 000,00 zł
Przykładowe projekty: 2) Firma BUDOLEX – Wprowadzenie nowych usług posadzkowych w firmie budowlanej oraz wzrost konkurencyjności poprzez zakup maszyn i urządzeń oraz zatrudnienie nowych pracowników. Wartość projektu: 145 180,00 zł Wartość dofinansowania: 59 500,00 zł 3) MATRA – Ośrodek Szkolenia Kierowców - Wzrost konkurencyjności firmy poprzez zakup nowych samochodów do szkolenia kierowców oraz poszerzenie oferty usługowej i produktowej. Wartość projektu: 190 000,00 zł Wartość dofinansowania: 95 000,00 zł 4) DORADCA – Pośrednictwo Finasowo-Handlowe – Rozwój działalności poprzez wprowadzenie usługi dziennej opieki nad dziećmi w tym zorganizowaniu miejsca zabawy i rekreacji. Wartość projektu: 109 789,78 zł Wartość dofinansowania: 44 995,21 zł
Przykładowe projekty: 5) Zakład Konserwacyjno-Malarski „Kamyk” – Podniesienie konkurencyj- ności firmy poprzez wprowadzenie nowej usługi bezpyłowego oczyszczania powierzchni metodą strumieniowościerną z zastosowaniem otoczki wodnej. Wartość projektu: 213 012,00 zł Wartość dofinansowania: 87 000,00 zł 6) Przedsiębiorstwo Handlowo – Produkcyjne SEDEO – rozwój firmy poprzez wprowadzenie nowej usługi przetwarzania odpadów budowlanych oraz nowego produktu w postaci kruszu ceglano-betonowego. Wartość projektu: 490 684,00 zł Wartość dofinansowania: 200 000,00 zł
Szczegółowe informacje na temat konkursu znajdują się w: Ogłoszenie o konkursie – dokładne informacje na temat naboru wniosków – w załączniku Generator Wniosków oraz wszystkie potrzebne dokumenty i wytyczne. Uszczegółowienie RPO WP – opis celów i uzasadnienie działania, typy projektów, maksymalny poziom dofinansowania i typy preferowanych projektów oraz informacje na temat kryteriów wyboru projektów. Przewodnik beneficjenta RPO WP (dla działania 1.1 - 1.2) wraz z załącznikami (m.in. wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków, wzór Biznes Planu, Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu) – informacje o sposobie przygotowania wniosku, etapach jego oceny, wyboru, realizacji, sposobie prowadzenia kontroli.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Regionalny Punkt Informacyjny: Instytucja Wdrażająca: Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Wszystkie dokumenty i informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie internetowej Instytucji Wdrażającej: ww.arp.gda.pl Szczegółowych informacji na temat konkursu udziela Instytucja Wdrażająca: Agencja Rozwoju Pomorza S.A. ul. Arkońska 6/budynek A3 www.arp.gda.pl informacje@arp.gda.pl Regionalny Punkt Informacyjny: (058) 323 32 36 (058) 323 31 06
Inicjatywa JEREMIE JEREMIE (Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises - Wspólne europejskie zasoby dla MŚP) to mechanizm pozadotacyjnego wsparcia sektora MŚP ze środków publicznych ustanowiony przez Komisję Europejską, który odchodzi od tradycyjnego dotacyjnego wsparcia instrumentów finansowych na rzecz mechanizmu odnawialnego i pozwala zwiększyć absorpcję środków unijnych oraz efektywne ich użycie na rzecz rozwoju MŚP w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.
Główne cele inicjatywy JEREMIE ukierunkowanie strumienia środków pieniężnych w celu znacznej poprawy dostępu mikro i małych przedsiębiorstw w dostępie do dobrych jakościowo, szeroko dystrybuowanych i dostosowanych do potrzeb MŚP, instrumentów finansowych, koncentracja na mikro i małych firmach, znajdujących się we wczesnej fazie rozwoju, wykluczonych w dostępie do finansowania zewnętrznego. Do kogo jest skierowana inicjatywa JEREMIE? Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP), w tym: te które jeszcze przed okresem dekoniunktury gospodarczej miały utrudniony dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania, podmioty rozpoczynające działalność, startup-y (w tym również absolwenci), podmioty nieposiadające historii kredytowej, podmioty nieposiadające zabezpieczeń o wystarczającej wartości.
Kluczowe etapy inicjatywy JEREMIE: Instytucja Zarządzająca (IZ) wyodrębnia pulę środków na wsparcie pozadotacyjnych instrumentów finansowych dla MŚP; IZ podejmuje decyzję o wydatkowaniu ww. środków w formie JEREMIE; Następuje wybór Menadżera i utworzony zostaje Fundusz Powierniczy (FP); FP uruchamia zwrotne wsparcie dla Pośredników Finansowych, zgodnie ze Strategią Inwestycyjną; Pośrednicy Finansowi uruchamiają zwrotne instrumenty finansowe skierowane do MŚP; Środki zwrócone do FP są ponownie wykorzystywane na wsparcie dla Pośredników Finansowych; Na koniec okresu programowania IZ podejmują decyzję o wycofaniu środków z FP lub też o kontynuacji funkcjonowania FP w dotychczasowej lub zmienionej formie. Wartość środków Pomorskiego Regionalnego Funduszu Powierniczego JEREMIE to 287,39 mln PLN
Schemat struktury inicjatywy JEREMIE
Fundusze Pożyczkowe i Poręczeniowe Nisko oprocentowane pożyczki i poręczenia kredytowe dla MŚP już dziś są dostępne w ramach Funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, których kapitał w głównej mierze pochodzi z dotacji w ramach RPO WP. Fundusze pożyczkowe – działają w ramach spółek non-profit (nie dla zysku), ich celem jest wspieranie mikro- i małych przedsiębiorstw działających na terenie województwa pomorskiego, poprzez udostępnianie nisko oprocentowanych pożyczek zarówno podmiotom już działającym, jak i dopiero rozpoczynającym działalność.
Obecnie oferuje środki finansowe na rozwój małych firm w ramach dwóch programów pożyczkowych: – programu Mikrofinansowania, – realizowanej wspólnie ze SKOK im. F. Stefczyka konsorcjalnej pożyczki Pomorski Mikrobiznes. Program Mikrofinansowania: – mikro- i małe firmy z terenu woj. pomorskiego – osoby zamierzające rozpocząć działalność na terenie woj. pomorskiego – maksymalna kwota pożyczki dla osób prowadzących działalność – 120 000 zł – maksymalna kwota pożyczki dla osób rozpoczynających działalność – 65 000 zł – maksymalny okres trwania pożyczki dla osób prowadzących działalność – 60 miesięcy – oprocentowanie pożyczek – od 7,9% do 14,9% – oprocentowanie „Pożyczki na Start” – 8,5% – prowizja od 1% do 5% – brak innych opłat
Pomorski Mikrobiznes: – osoby fizyczne oraz wspólnicy spółek cywilnych prowadzących mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa – osoby rozpoczynające działalność gospodarczą – przedsiębiorcy, których firmy są zarejestrowane w woj. pomorskim – maksymalny okres kredytowania – 36 miesięcy – maksymalna kwota pożyczki dla osób prowadzących działalność – 480 000 zł – maksymalna kwota pożyczki dla osób rozpoczynających działalność – 50 000 zł – oprocentowanie pożyczki „Pomorski mikrobiznes” – 8,9% – prowizja – od 1% do 5% – opłata przygotowawcza – 50 zł
80-116 Gdańsk, ul. Szara 32-33, tel. (058) 302 20 05, faks (058) 307 51 25 e-mail: biuro@pfp.gda.pl http://www.pfp.gda.pl/ pn.-pt. 8.00-16.00 Siedziba Główna SKOK Stefczyka ul. Bohaterów Starówki Warszawskiej 6 81-455 Gdynia-Redłowo tel. (058) 782 87 08, (058) 782 87 09 http://www.skok-stef.com.pl/ INFOLINIA: 0801 600 100 lub (058) 782 93 00
E-mail: mikrofinansowanie@pfp.gda.pl Doradcy klienta Tel. (58) 320 20 05, Tel. kom. 0601 140 602 E-mail: mikrofinansowanie@pfp.gda.pl Biuro w Słupsku Biuro w Chojnicach ul. Poznańska 1A ul. Pocztowa 10 76-200 Słupsk 89-600 Chojnice Tel./Fax (59) 841 41 22 Tel. (52) 396 27 81 Tel. kom. 0601 512 131 Fax (52) 396 27 82 E-mail: biuroslupsk@pfp.gda.pl Tel. kom. 0601 632 101 E-mail: biurochojnice@pfp.gda.pl Biuro w Malborku Plac Słowiański 18 82-200 Malbork Tel/Fax (55) 277 90 70 Tel. kom. 0609 161 603 E-mail: biuromalbork@pfp.gda.pl
Oferta Funduszu Pożyczkowego SŁUPIA jest skierowana do mikro i małych przedsiębiorców oraz osób planujących rozpoczęć działalność gospo- darczą. Środki z pożyczki przeznaczyć można na cele inwestycyjne lub/i obrotowe.
Maksymalna wartość pożyczki: 120 000 zł Maksymalny okres spłaty to 60 miesięcy, W tym czasie możliwa jest karencja w spłacie kapitału, tzn. odroczenie spłaty kapitału do 12 m-cy. Oprocentowanie jest zależne m.in. od historii kredytowej firmy i form zabezpieczeń (5,49% - 9,49%) minimalny udział środków własnych – 20% wartości przedsięwzięcia zabezpieczenie pożyczki do uzgodnienia, np.: weksel własny in blanco, poręczenie osób fizycznych, przewłaszczenie, hipoteka, blokada środków zdepozytowanych na lokacie i inne. środki pożyczki należy rozliczyć w ciągu jednego miesiąca od daty wypłaty, prowizja wynosi 0,7% za każdy rok pożyczkowy, np. przy 3 letnim okresie pożyczkowym prowizja wyniesie 2,1%, przy 5 letnim 3,5%.
Słupskie Stowarzyszenie Innowacji Gospodarczych i Przedsiębiorczości Słupsk, ul. Tuwima 22 A tel. 59/ 84 69 112, 84 69 154, 84 69 110 Punkt Informacji Pożyczkowej Gdańsk- Wrzeszcz, ul. Matejki 6 pok. 123 (budynek Centrum Techniki Morskiej) tel. 58/ 347 03 78 Gdańskie Centrum Obsługi Przedsiębiorcy Gdańsk - Wrzeszcz, ul. Partyzantów 74 tel. 58/ 323 69 78 www.slupia.org.pl www.inkubator.slupsk.pl e-mail: biuro@inkubator.slupsk.pl
Fundusze poręczeniowe działające w woj. pomorskim: Regionalne Towarzystwo Inwestycyjne S.A. – Fundusz Poręczeń Wzajemnych-Kredytowych, www.rti.dzierzgon.com.pl Słupskie Stowarzyszenie Innowacji Gospodarczych i Przedsiębiorczości – Fundusz Poręczeń Kredytowych, www.inkubator.slupsk.pl Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o., www.prfpk.pl Kościerski Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o., www.kfpk.pl Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych BGK, www.bgk.com.pl POL-FUND Fundusz Poręczeń Kredytowych S.A., www.polfund.com.pl
Działanie 4.3. Kredyt technologiczny POIG IV OŚ PRIORYTETOWA: Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia Działanie 4.3. Kredyt technologiczny Wsparcie inwestycji w zakresie wdrażania nowych technologii poprzez udzielenie MŚP kredytu technologicznego z możliwością jego częściowej spłaty ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego w formie premii technologicznej. Przykładowe typy projektów Projekty polegające na wdrożeniu własnej lub nabytej nowej technologii i roz- poczęciu sprzedaży nowych lub znacząco ulepszonych produktów, procesów bądź usług powstających w wyniku zastosowania tej technologii. Przykłady: Zakup innowacyjnej maszyny do produkcji znacząco ulepszonych sztućców, Wdrożenie innowacyjnej technologii produkcji drobnego sprzętu AGD.
Instytucja wdrażająca: BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO S.A. Nabór wniosków: prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji na 2010 r. Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w 2010 r. wynosi: 242 395 161,58 PLN Kwota kredytu technologicznego: nie jest ograniczona Dofinansowanie w postaci premii technologicznej stanowi spłatę do 70% kosztów kwalifikowanych sfinansowanych kredytem technologicznym. BGK wypłaca premię technologiczną do wysokości odpowiadającej wartości netto sprzedaży towarów lub usług będących wynikiem inwestycji technologicznej, z zastrzeżeniem, że nie może ona przekroczyć kwoty 4 000 000 PLN.
Ważne pytanie: Co oznacza, że kredyt technologiczny nie może być udzielony na zakup, leasing lub wynajem środka trwałego, w którym została zastosowana nowa technologia będąca przedmiotem inwestycji technologicznej finansowanej za pomocą kredytu technologicznego? Zgodnie z powyższym zapisem kredytem technologicznym może być finansowany zakup maszyny/urządzenia służącego wdrożeniu nowej technologii nie zaś zawierającego w sobie tę technologię.
Przykład 1 - Inwestycja kwalifikująca się do finansowania: Firma „A" zamierza wdrożyć technologię fleksodruku, w związku z czym kupuje technologię i maszyny i w oparciu o nie rozpoczyna produkcję „drukarki A", w której zostaje zastosowana nowa technologia fleksodruku. Przykład 2 - Inwestycja niekwalifikująca się do finansowania: Firma „B" zamierza wdrożyć technologię fleksodruku, w związku z czym kupuje „drukarkę A" (w której firma „A" zastosowała nową technologię). Przykład 3 - Inwestycja kwalifikująca się do finansowania: Firma „C" zamierza wdrożyć technologię druku na pięciowarstwowej folii półprzezroczystej, w oparciu o własną technologię do czego niezbędny jest zakup „drukarki A".
Beneficjenci: MŚP posiadający zdolność kredytową. Środki własne przedsiębiorcy muszą stanowić nie mniej niż 25% kosztów kwalifikowanych inwestycji finansowanej z kredytu technologicznego. Beneficjenci: MŚP posiadający zdolność kredytową. Szczegółowe informacje o zasadach ubiegania się o wsparcie w formie kredytu technologicznego są zamieszczone na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego (www.bgk.com.pl). Pytania związane z aplikowaniem do działania 4.3 Kredyt technologiczny można kierować pod adresem poczty elektronicznej: fkt@bgk.com.pl lub kredyt.technologiczny@bgk.com.pl lub pod numerem telefonu: (0-22) 522 95 52 (0-22) 596 59 66
Działanie 6.1 Paszport do eksportu POIG VI OŚ PRIORYTETOWA: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Działanie 6.1 Paszport do eksportu Cel działania Celem działania jest wzmocnienie pozycji polskiej gospodarki poprzez promocję Polski jako atrakcyjnego partnera gospodarczego i miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych, a także zwiększenie wielkości polskiego eksportu oraz zwiększenie liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową.
Przykładowe typy projektów Dwa typy projektów realizowane w dwóch kolejnych etapach: I etap – usługi doradcze w zakresie przygotowania Planu rozwoju eksportu dotyczące w szczególności: analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy; badania wybranych rynków docelowych, w szczególności poprzez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do wybranych rynków; wskazania i uzasadnienia wyboru co najmniej dwóch działań, o których mowa w etapie II, które realizowane będą przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.
II etap – wdrożenie opracowanego w I etapie Planu rozwoju eksportu, przy wykorzystaniu co najmniej dwóch z poniższych działań, przy czym jednym z nich musi być działanie wskazane w punktach od c do f: udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy; organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą; wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych; uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe; doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej; doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.
Instytucja wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Nabór wniosków: 6.09.2010 do 20.09.2010 Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w 2010 r. wynosi: I etap – przygotowanie Planu rozwoju eksportu – kwota wsparcia na przygotowanie Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 10 000 PLN dla jednego przedsiębiorcy (80% kosztów kw.); okres realizacji: 6 miesięcy. II etap – wdrożenie Planu rozwoju eksportu – kwota wsparcia na wdrożenie Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 200 000 PLN dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt (50% kosztów kw.); okres realizacji: 24 miesiące.
Beneficjenci: MŚP Szczegółowe informacje o zasadach ubiegania się o wsparcie w ramach działania 6.1 Paszport do eksportu są zamieszczone w Szczegółowym Opisie Priorytetów POIG oraz na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przesiębiorczości (www. parp.gov.pl): Kryteria oceny wniosków, Generator wniosków, Instrukcja wypełnienia wniosku, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków. Szczególnie ważna: Dokumentacja zakończonych rund konkursowych – obecnie III rundy z roku 2009 – w zakładce Archiwum działania 6.1 POIG
Pytania związane z aplikowaniem można kierować do: Regionalny Punkt Konsultacyjny PARP W siedzibie Agencji Rozwoju Pomorza S.A. ul. Arkońska 6/ budynek A3 80-287 Gdańsk Tel. (0-58) 323 32 18 fax. (0-58) 301 13 41 Godziny otwarcia: pon.-pt.: 8.00-16.00 e-mail: konsultacje@arp.gda.pl adres strony: www.arp.gda.pl
POIG Działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Cel działania i typy projektów Celem działania jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej (e-usług) poprzez wsparcie mikro- i małych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok. Dofinansowaniem objęte zostaną projekty polegające na świadczeniu e-usługi. Projekt może również obejmować wytworzenie produktów cyfrowych, konie- cznych do świadczenia e-usługi.
e-usługa – należy przez to rozumieć usługę świadczoną w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych, w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji. do e-usług nie zalicza się (fragment wykazu): 1) dostaw następujących towarów i świadczenia następujących usług: − usługi świadczone przez prawników albo doradców finansowych, którzy udzielają swoim klientom porad za pomocą poczty elektronicznej, − usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli poprzez zdalne połączenie), − centra wsparcia telefonicznego, − usługi edukacyjne świadczone korespondencyjnie, zwłaszcza za pośrednictwem poczty, − usługi telefoniczne świadczone przez Internet.
Szczegółowy katalog usług, które nie mogą być uznane za e-usługę na potrzeby działania 8.1, znajduje się w: Dokumentacji zakończonych rund konkursowych – obecnie III rundy z roku 2009 – w zakładce Archiwum działania 8.1 POIG Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 sierpnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Dz.U. z 2008 r. Nr 153, poz. 956, z późn. zm.). W ramach działania nie będą dofinansowywane projekty mające na celu świadczenie usług poczty elektronicznej, usług związanych z hostingiem oraz usług związanych z rejestracją i utrzymaniem domen internetowych, jak również projekty mające na celu obrót handlowy produktami.
Przykładowe projekty (e-usługi): Portale społecznościowe, Portale umożliwiające wrzucanie różnych treści i pobierania ich np. filmów, muzyki, zdjęć. Wirtualny dysk twardy, umożliwiający umieszczenie dowolnych treści bez/lub z udostępnianiem ich dla ogółu, Porównywarki cenowe, Pośrednictwo pomiędzy kupującym a sprzedającym, wirtualne tablice ogłoszeń, Konfigurator połączeń lotniczych, autobusowych itp., umożliwiający znalezienie optymalnej trasy i pokazywanie przewoźników, którzy świadczą na niej usługi, Lokalizatory internetowe, wirtualne mapy, konfiguratory tras umożliwiające znalezienie miejsc, najkrótszej drogi, np. aptek, restauracji, punktów usługowych po trasie.
Instytucja wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Ogłoszenie naboru: 15.07.2010 r. Nabór wniosków: 30.07.2010 r. do 30.09.2010 r. Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach I rundy aplikacyjnej wynosi: 140 901 760,00 PLN. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w Działaniu 8.1 nie może być niższa niż 20 000,00 złotych i nie może jednocześnie przekroczyć 700 000 złotych. Projekt może być objęty dofinansowaniem przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące. Beneficjenci: MŚP
POIG 8.1 Dodatkowe kryteria merytoryczne obligatoryjne Przedstawiony opis modelu biznesowego uwiarygodnia powodzenie rynkowe projektu, Projekt będzie rentowny w okresie trwałości, W ramach projektu Wnioskodawca będzie osiągał przychody przynajmniej z dwóch źródeł związanych ze świadczeniem e-usług.
POIG 8.1 Nowe kryteria merytoryczne fakultatywne Przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowych nie stanowią czynnika decydującego o rentowności projektu (max. 20 pkt.) E-usługa świadczona będzie zarówno dla odbiorców krajowych, jak i zagra- nicznych (max. 10 pkt.) Projekt polega na przygotowaniu, wdrożeniu i świadczeniu zaawansowanych e- usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym (max. 50 pkt.) Podstawa funkcjonalności planowanej e-usługi odpowiada na niezagospo- darowaną dotychczas niszę rynkową, poprzez zaspokajanie zasadniczej potrzeby grupy docelowej, która nie może być zaspokojona przez inne usługi lub produkty aktualnie dostępne na rynku (max. 20 pkt.)
POIG 8.1 Zmiany w kryteriach kwalifikowalności Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostają spółki kapitałowe w organizacji, Maksymalna wysokość wydatków kwalifikowanych zostaje obniżona do 700 tys. PLN, Intensywność wsparcia zostaje obniżona do 70% wydatków kwalifikowanych, dla osób fizycznych poniżej 27 roku życia do 80%.
Szczegółowe informacje o zasadach ubiegania się o wsparcie w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektro- nicznej są zamieszczone w/na: Szczegółowym Opisie Priorytetów POIG stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przesiebiorczości (www.parp.gov.pl): Informacje o naborach wniosków, Kryteria oceny wniosków, Instrukcja wypełnienia wniosku, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków. Szczególnie ważna: Dokumentacja zakończonych rund konkursowych – obecnie III rundy z roku 2009 – w zakładce Archiwum działania 8.1 POIG
Pytania związane z aplikowaniem można kierować do: Regionalny Punkt Konsultacyjny PARP W siedzibie Agencji Rozwoju Pomorza S.A. Ul Arkońska 6/ budynek A3 80-287 Gdańsk Tel. (0-58) 323 32 18 fax. (0-58) 301 13 41 Godziny otwarcia: pon.-pt.: 8.00-16.00 e-mail: konsultacje@arp.gda.pl adres strony: www.arp.gda.pl
Działanie 8.2. Wsparcie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B POIG VIII OŚ PRIORYTETOWA: Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki Działanie 8.2. Wsparcie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B Cel działania Celem działania jest stymulowanie tworzenia wspólnych przedsięwzięć bizne- sowych prowadzonych w formie elektronicznej (B2B czyli Business-to-Business).
Przykładowe typy projektów Przedmiotem wsparcia będą przedsięwzięcia o charakterze technicznym, informa- tycznym, oraz organizacyjnym, które prowadzą do realizacji procesów bizneso- wych w formie elektronicznej, obejmujących trzech lub więcej współpracujących przedsiębiorców. wdrażanie nowych lub integracja dotychczas eksploatowanych systemów informatycznych – dostosowanie własnych systemów do systemów informa- tycznych partnerów biznesowych, w celu umożliwienia automatyzacji procesów biznesowych. Projekt może być objęty dofinansowaniem przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące.
Przykłady: Zintegrowanie systemów informatycznych producenta z dostawcami w celu wyeliminowania przepływu faktur papierowych, Utworzenie wirtualnego przedsiębiorstwa. Instytucja wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Ogłoszenie o naborze: 15.09.2010 r. Nabór wniosków: 29.11.2010 r. do 30.11.2010 r. Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach III rundy aplikacyjnej wynosi 156 949 935,47 PLN. Poziom i wysokość dofinansowania: Kwota wsparcia na projekt w zakresie wspierania wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B nie może być niższa niż 20 000 złotych i jednocześnie nie może przekraczać 2 000 000 złotych.
Szczegółowe informacje o zasadach ubiegania się o wsparcie w ramach działania 8.2. Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B są zamieszczone w Szczegółowym Opisie Priorytetów POIG oraz na stronie Polskiej Agencji Rozwo- ju Przedsiebiorczości (www.parp.gov.pl): Informacje o naborach wniosków, Kryteria oceny wniosków, instrukcja wypełnienia wniosku, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków. Szczególnie ważna: Dokumentacja zakończonych rund konkursowych – obecnie III rundy z roku 2009 – w zakładce Archiwum działania 8.2 POIG
Pytania związane z aplikowaniem można kierować do: Regionalny Punkt Konsultacyjny PARP W siedzibie Agencji Rozwoju Pomorza S.A. Ul Arkońska 6/ budynek A3 80-287 Gdańsk Tel. (0-58) 323 32 18 fax. (0-58) 301 13 41 Godziny otwarcia: pon.-pt.: 8.00-16.00 e-mail: konsultacje@arp.gda.pl adres strony: www.arp.gda.pl
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Augustyńskiego 2, 80-819 Gdańsk tel. 058 326 81 52; 058 326 81 48, 058 326 81 47 e-mail: punktinformacyjny@woj-pomorskie.pl pomorskiewunii@woj-pomorskie.pl; rpo2007-2013@woj-pomorskie.pl Internet: www.pomorskiewunii.pl