© SMWI, 2009 PODLASIA - wyzwania rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie w latach 2009-2013 Białystok, 29 stycznia 2009r. Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Jak robić to efektywnie?
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

© SMWI, 2009 PODLASIA - wyzwania rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie w latach Białystok, 29 stycznia 2009r. Wprowadzenie do tematyki warsztatu alfabetyzacji cyfrowej Krzysztof Głomb

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 2 Żyjemy w zupełnie nowej przestrzeni społecznej niż pięć, dziesięć lat temu. Czy zauważyliśmy tę zmianę? William Gibson Cyberprzestrzeń Przyszłość jest już tu i teraz, tyle że nierówno rozdzielona

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 3 Taka? A może taka? JAKA BĘDZIE PRZYSZŁOŚĆ PODLASKIEJ WSI W ROKU 2015?

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 44 doradztwo w terenie + on-line 3 wizyty studyjne [w tym 2 zagraniczne] portal informacji i komunikacji - baza wiedzy eRozwoju Regionalnego Transfer wiedzy 2 konferencje regionalne 10 szkoleń tematycznych 8 warsztatów dot. koncepcji projektów seminarium – dyskusja wokół Studium Doradztwo Zasoby informacyjne PROJEKT WSPOMAGA PRZEKSZTAŁCENIA W REGIONIE

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 5 DEFICYT INFRASTRUKTURY PODLASIA NA TLE INNYCH REGIONÓW KRAJU NIE JEST DOTKLIWY 53% przedsiębiorstw województwa ma dostęp do szerokopasmowego Internetu - 5 miejsce w Polsce [GUS,2008] 21% pracowników przedsiębiorstw korzysta z komputerów z dostępem do Internetu – 9 miejsce w Polsce (średnia 26%) [GUS,2008] 50% firm posiada serwisy www - 10 miejsce w Polsce, średnia 53% [GUS,2008] 23% firm zamawia przez Internet - 7 miejsce w Polsce, średnia 21% [GUS,2008] 59% firm posiada sieć wewnętrzną LAN, 8 miejsce w kraju, średnia 59% [GUS,2008] 435 punktów publicznego dostępu do Internetu, 1762 stanowiska komputerowe, 15 stanowisk dostępu do Internetu na mieszkańców Czy koncentrując się na budowie infrastruktury teleinformatycznej nie budujemy infostrad donikąd?

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 6 NAJWIĘKSZE BARIERY TRANSFORMACYJNE DOTYCZĄ SFERY PSYCHOSPOŁECZNEJ bariera mentalności Tradycjonalizm odziedziczony, konformizm ograniczający wprowadzanie zmian, w tym zmian modernizacyjnych i innowacyjnych, przemiany w sferze społecznej nie nadążają za zmianami cywilizacyjnymi, negatywne nastawienie do mieszkania na wsi [A. Sadowski, 2001]. Niski poziom aktywności ekonomicznej ludności [Plawgo,2007] Ingerencja w tradycyjny sposób komunikowania się face to face, niechęć do nowinek, brak zaufania dla drogi elektronicznej [ESPON,2005] bariera wiedzy i kompetencji Deficyt wiedzy o ICT w instytucjach wsparcia biznesu. Relatywnie słabo rozwinięty sektor firm ICT i zastosowań ICT w MSP sektor w nikłym stopniu dokonuje transferu wiedzy dziedzinowej [Plawgo,2007]. Niski poziom wiedzy i umiejętności cyfrowych (e-skills) u absolwentów szkół, nauczycieli i pracowników administracji samorządowej [ESPON,2005], Duże zapotrzebowanie na szkolenia w zakresie umiejętności informatycznych i elektronicznych (20% badanych), 3 razy więcej osób w wieku lat deklaruje gotowość szkoleń przez Internet niż do 20 lat, rolnicy w niewielkim stopniu deklarują gotowość udziału w szkoleniach informatycznych - znacznie więcej domownicy [Potrzeby edukacyjne, 2006] bariera kapitału społecznego Deficyt zaufania i motywacji, słaba zdolność i tradycja współdziałania, wynikające z podziałów historyczno-kulturowych, dychotomii miasto-wieś i obecności grup mniejszościowych [Sadowski, 2001] Dominujące podejście hierarchiczne – od góry do dołu, deficyt organizowania się na poziomie horyzontalnym (oddolnie).

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 7 Kompetencje i umiejętności cyfrowe: doskonalą kompetencje komunikacyjne ludności przyczyniają się do wzrostu kompetencji społecznych poszczególnych osób tworzą podstawę dla indywidualnych kwalifikacji ludności poprzez upowszechnianie nauczania i uczenia się oraz stylu nauczania bazujących na możliwościach nowych mediów (np. eLearning) pozwalają wszystkim lepiej zaspokajać swoje potrzeby związane z mediami, takie jak informacja, rozrywka, integracja społeczna za pośrednictwem nowego mediu Projekty rozwoju kompetencji cyfrowych: umożliwiają realizację innowacyjnych procesów komunikacji i informacji w grupach, organizacjach i przedsiębiorstwach umożliwiają tworzenie i wymianę grup społecznych, które nie pozostawały we wzajemnych relacjach - zwiększają zdolność kooperacyjną i skuteczność wymiany handlowej przynoszą korzyści efektywnościowe i wydajnościowe w organizacjach i przedsiębiorstwach. Procesy przebiegają szybciej, a nowe media powodują intensywniejszą wymianę wiedzy INWESTYCJOM W INFRASTRUKTURĘ MUSI TOWARZYSZYĆ ALFABETYZACJA CYFROWA

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 8 Korzyści dla gospodarki - alfabetyzacja cyfrowa : prowadzi do zwiększenia efektywności i wydajności gospodarki poprzez szereg innowacji procesowych i lepsze zarządzanie wiedzą jest konieczna dla realizacji koncepcji gospodarki wiedzy. Wiedza w coraz większym stopniu staje się kluczowym czynnikiem produkcji, a technologie cyfrowe tworzą warunki infrastrukturalne dla sukcesu i innowacyjności. tworzy warunki rozwoju nowych rynków cyfrowych przez zwiększenie upowszechnienia nowych mediów wśród ludności, powodując przez to wzrost i dobrobyt ekonomiczny. Korzyści dla społeczeństwa - projekty rozwoju kompetencji cyfrowych przyczyniają się do likwidacji wykluczenia cyfrowego w społeczeństwie. są głównym komponentem realizacji administracji elektronicznej (eGovernment) i e- demokracji stanowią podstawę integracji w społeczeństwie osób słabiej wykształconych i nie korzystających regularnie z mediów zapewniają silniejszy pluralizm i warunki do bardziej otwartego i szerszego dyskursu społecznego umożliwiają nowe formy kontroli społeczno-politycznej poprzez upowszechnienie nowych mediów. Wzmocnione zostają funkcje polityczne społeczeństwa pluralistycznego i demokratycznego. KOMPETENCJE CYFROWE SĄ PODSTAWĄ GLOBALNEJ KONKURENCYJNOŚCI REGIONU

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 9 na początku realizacji projektu alfabetyzacji cyfrowych ważne jest jasne określenie grupy docelowej, planowanej koncepcji dotarcia i aktywnego zaangażowania tej grupy i potencjalnie najefektywniejszej procedury dotarcia do niej konieczne jest opracowanie mikro- i makroanalizy grupy docelowej, w tym analizy poziomu jej wiedzy, a także opracowanie podejścia metodycznego ukierunkowanego na grupę docelową. do skutecznego wdrożenia projektu konieczna jest również wykonalna strategia finansowa, która gwarantuje, że projekt - również typu non-profit - może zostać zrealizowany w obecnej sytuacji głównym źródłem powinny być środki PO Kapitał ludzki uzupełnione środkami prywatnymi oraz rządowymi projekty rozwoju kompetencji cyfrowych zwykle dotyczą ogółu społeczeństwa - konieczne jest zapewnienie spójności projektu z bieżącymi strategiami politycznymi na szczeblu regionalnym, krajowym i europejskim konieczne jest zapewnienie patronatu władz regionalnych nad projektem alfabetyzacji cyfrowej W trakcie procesu tworzenia projektu dobrym pomysłem jest rozważenie, które grupy interesu mogą być w stanie pomóc wdrożyć projekt i upowszechnić informacje o nim. projekt winien zapewnić otoczenie partnerów dla takiego projektu w województwie podlaskim. REALIZACJA PROGAMÓW ALFABETYZACJI CYFROWEJ JEST ZŁOŻONA I TRUDNA

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 10 Program alfabetyzacji cyfrowej regionu podlaskiego: wstępne określenie celów i grup docelowych projektu (-ów) wytypowanie w trakcie badania społecznego grup docelowych najważniejszych z punktu widzenia rozwoju regionu oraz zbadanie poziomu kompetencji cyfrowych w grupach docelowych opracowanie programów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb grup docelowych i poziomu wiedzy w grupach opracowanie instrumentów dydaktycznych, komunikacyjnych i technicznych do celów szkoleniowych i rozwojowych oraz do informowania opinii publicznej o projekcie i jego sukcesach opracowanie projektu dydaktycznego - opracowanie programu PR, planów komunikacji i innowacyjnych metod komunikacji zdefiniowanie instrumentów monitorowania i zarządzania oraz zaplanowanie procesów zmiany, co umożliwi elastyczne reagowanie na zmiany w grupie docelowej pomiar osiąganych efektów i rezultatów projektów rozwoju kompetencji cyfrowych powinien być prowadzony ciągle. Metody zarządzania jakością mogą być pomocne w optymalizacji różnych procesów w projekcie. ALFABETYZACJA CYFROWA REGIONU PODLASKIEGO WYMAGA PARTNERSTWA

Warsztat alfabetyzacji cyfrowej, Białystok, 29 stycznia 2009r. 11 Krzysztof Głomb prezes SMWI +48 Józef Orzeł wiceprezes SMWI +48 Artur Krawczyk sekretarz SMWI, +48 Biuro projektu Białystok, ul. Antoniukowska 7 ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ PRACY NAD PROJEKTEM DLA REGIONU PODLASKIEGO!