Rozwój Infrastruktury Telekomunikacyjnej pod kątem ISP Wyzwania Obawy 1
AGENDA Strategia działalności Pani Prezes Magdaleny Gaj Jednostki Samorządu Terytorialnego jako konkurencja dla lokalnych ISP, powiązanie z projektem POIG 8.3. Plany związane z raportami inwentaryzacji infrastruktury telekomunikacyjnej - czy będą zmiany, jakie mogą być nowe obowiązki przy składaniu raportu za 2012 rok? 2
Wyzwania: Agenda Cyfrowa Jak sprostać zaleceniom 30Mb/s dla 100% i 100Mb/s dla 50% 8.4 to sieci nie gorsze niż 2Mb/s Konsolidacja rynku(wykup małych przez dużych) Inwentaryzacja infrastruktury narzędziem do poszukiwania rynku 3
Obawy JST buduje sieci dostępowe jako konkurencja dla MŚP. Linia demarkacyjna jest zabezpieczeniem. Po okresie trwałości sieci 8.3 mogą ingerować w lokalny rynek. JST musi się wpisać do rejestru i podlegać PT Brak pomocy finansowej Banków Zalecenia rozporządzenia EU „Łącząc Europę” 4
Cele strategiczne Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 5 Cele strategiczne Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Warszawa, marzec 2012 r. 5
Cele strategiczne Zdynamizowanie rynku poprzez inwestycje i rozwój infrastruktury, Wspieranie skutecznej konkurencji poprzez stworzenie przyjaznego otoczenia regulacyjnego, Optymalne zagospodarowanie częstotliwości, Polityka prokonsumencka w zakresie jakości i przejrzystości ofert, Aktywne uczestnictwo polskiego regulatora na arenie międzynarodowej . 6
Inwestycje i rozwój infrastruktury Promocja nowych technologii, Zachęty regulacyjne do inwestowania przez operatorów, Monitoring i raportowanie stanu infrastruktury i usług 7
Przyjazne otoczenie regulacyjne Wypracowanie zasad współpracy przedsiębiorcami, Odpowiednie regulacje rynkowe, Wprowadzenie symetrii i redukcja wysokości hurtowych stawek na rynku telekomunikacyjnym 8
Zagospodarowanie częstotliwości 9 Zagospodarowanie częstotliwości Rozdysponowanie częstotliwości z zakresu 1730- 1755 MHz, 1825-1850 MHz, 790-862 MHz, 2500- 2570 MHz , 2620-2690 MHz, Refarming częstotliwości w pasmach 900 i 1800 MHz, 3400-3800 MHz, Aktywne wsparcie w procesie przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe, Plany zagospodarowania częstotliwości po wyłączeniu nadawania analogowego 9
Polityka prokonsumencka Zorientowanie na jakość usług, w tym na jej ocenę, Wzmacnianie pozycji konsumenta i ochrony jego praw, Monitoring jakości oraz przejrzystości umów i regulaminów usług telekomunikacyjnych 10
Współpraca międzynarodowa Aktywna działalność w instytucjach Unii Europejskiej, Wzmocnienie pozycji polskiego regulatora w BEREC Uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach branżowych, Efektywna współpraca międzypaństwowa 11
1212 Pryncypia działania Transparentność jako gwarant regulacyjnej stabilności, Efektywność podstawą spełnienia oczekiwań państwa oraz rynku, Obiektywizm – NIE dla dyskryminacji czy preferencji, Niezależność – być albo nie być Regulatora 12
Czy JST stanowi konkurencję dla MŚP? 13
Zasada równego traktowania Samorząd powinien oferować wszystkim zainteresowanym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, znajdującym się w identycznej sytuacji współkorzystanie lub dostęp do infrastruktury lub sieci na równych i niedyskryminujących zasadach. art. 3 ust. 2
Zasada przejrzystości samorząd ma zapewnić wszelkie informacje dla zainteresowanych dostępem do sieci przedsiębiorców telekomunikacyjnych Obejmuje ogłaszanie i udostępnianie informacji o: zasadach dostępu do sieci specyfikacji technicznej sieci zasad świadczenia usług cenach i warunkach dostępu art. 3 ust. 2
Zasada otwartej infrastruktury (sieci) Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana uwzględnić uzasadnione wnioski przedsiębiorców telekomunikacyjnych, podmiotów specjalnych oraz innych jednostek samorządu terytorialnego, o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących. art. 3 ust. 2 art. 13 ust 1
Rozwiązywanie sporów o dostęp do infrastruktury Do rozwiązywania sporów o dostęp do infrastruktury samorządowej stosuje się odpowiednio przepisy o dostępie telekomunikacyjnym z prawa telekomunikacyjnego. Dział I Rozdział 3 ustawy prawo telekomunikacyjne
Linia demarkacyjna Na podstawie postanowień Linii demarkacyjnej pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej z dnia 8 października 2010 r., przyjętej Uchwałą Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 z dnia 6 sierpnia 2010 r., Urząd Komunikacji Elektronicznej wspiera instytucje zaangażowane we wdrażanie działania 8.4 PO IG oraz RPO w weryfikacji, czy na obszarze budowy sieci dostępowej nie jest planowana realizacja projektów w ramach działania 8.4 PO IG poprzez tworzenie i aktualizację list obszarów, na których jest możliwa budowa sieci dostępowej. 18
Działanie 8.3 Kilka faktów Sieć zamknięta- jeśli zostanie wybudowana ma służyć wyłącznie wykluczonym Darmowy Internet 256 kb/s i jedna godzina Okres trwałości 5 lat. Praktycznie 8 lat Po 3 latach jeśli ktoś uwzględnił możliwość udostępnienia sieci to po tym czasie można podjąć takie działania. Jak do tej nikt o tym nie pomyślał! Dostawca Internetu to może być lokalny PT jeśli wygra przetarg. 19
Usługi i warunki dostępu do infrastruktury Telekomunikacyjnej http://www.polskaszerokopasmowa.pl/opinie-prawne/uslugi-i-warunki-dostepu-do-infrastruktury-telekomunikacyjnej.html 20
SIIS 3+ Co się zmieni w 2012? 21
M.Ostanek@uke.gov.pl P.Combik@uke.gov.pl Dziękuję za uwagę M.Ostanek@uke.gov.pl P.Combik@uke.gov.pl 22