Rola systemów M&E w Budżecie Zadaniowym: Dobre praktyki i lekcje wyciągnięte z doświadczeń Warszawa, Październik 2009 V Doroczna Konferencja Ewaluacyjna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Europejski Instytut Administracji Publicznej
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Od CQAF do EQARF Ewa Kędracka OEIiZK, Jolanta Podłowska KOWEZiU Miętne, 17 kwietnia 2009 r.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Analiza kluczowych czynników sukcesu
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ
Zapis prezentacji:

Rola systemów M&E w Budżecie Zadaniowym: Dobre praktyki i lekcje wyciągnięte z doświadczeń Warszawa, Październik 2009 V Doroczna Konferencja Ewaluacyjna

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Przykłady krajów stosujących dobre praktyki (Meksyk, Chile, Wielka Brytania) Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Przykłady krajów stosujących dobre praktyki (Meksyk, Chile, Wielka Brytania) Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

4 Regularne monitorowanie wskaźników w celu ustalenia czy planowane cele zostały osiągnięte Monitoring M Ewaluacja E Wysiłki analityczne by odpowiedzieć na konkretne pytania dotyczące wyników programu/działań Ew. Oddziaływania EO Wysiłki analityczne by powiązać przyczynę i skutek. Ustalenie co by się stało gdyby nie dokonano interwencji Czym jest M&E? Każde narzędzie ma atuty, koszta i ograniczenia

5 Czym jest budżet zadaniowy? Forma budżetu, która wiąże przydzielone środki z mierzalnymi wynikami (OECD, 2005a) 3 różne sposoby PrezentacyjnyInformacje o wydajności Finansowanie Bezpośrednie/wg Formuły Związek z alokacją BrakPośredni/Luźny związekBezpośredni/Ścisły związek Główny cel OdpowiedzialnośćPlanowanie i/lub odpowiedzialność Alokacja środków i odpowiedzialność Dowody stosowania Szwecja, Dania, Kolumbia Większość OECD (np. Wielka Brytania, Australia, Meksyk) + Chile. Przeważnie w sektorach (np. duńskie finansowanie szkół, chilijskie finansowanie klinik per capita)

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Przykłady krajów stosujących dobre praktyki (Meksyk, Chile, Wielka Brytania) Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

Nie ma prostej/bezpośredniej relacji między wydatkowaniem a rezultatami Podobne wzrosty wydatków publicznych mogą być powiązane z zupełnie różnymi wynikami… Dane o wydatkach w latach 90-tych z bazy danych Wskaźników Rozwoju Światowego. Dane o śmiertelności dzieci z Unicef z 2002 r. Pozostałe dane z Banku Światowego. Dane o ukończeniu szkół z Bruns, Mingat i Rakatomalala z 2003 r. Większe wydatki niekoniecznie oznaczają lepsze wyniki Wydatki publiczne na edukację (w dolarach) Ukończenie szkoły podstawowej (w procentach) Wydatki publiczne na ochronę zdrowia (w dolarach) Śmiertelność dzieci poniżej 5 lat (na tysiąc)

Nie ma prostej/bezpośredniej relacji od wskaźników wzrostu do rezultatów Tanzania i Bangladesz maą podobne PKB na jednego mieszkańca, ale średnią długość życia odpowiednio 55 i 65 lat. Dochód na jednego mieszkańca na Filipinach w 2006 r. był wyższy niż w Mołdawii, ale wskaźnik śmiertelności matek w Mołdawii wynosił 16 w stosunku do 162 na urodzeń na Filipinach. Mimo zadziwiającego wzrostu ekonomicznego, wskaźnik śmiertelności matek w Indiach pogorszył się i jest sześć razy gorszy niż w Chinach i 14 razy gorszy niż w Chile. Wyższy wzrost ekonomiczny może maskować różnice w ważnych rezultatach rozwoju.

Urzędnicy budżetowi i twórcy polityki muszą odpowiedzieć pytania będące wyzwaniami Jakie są przyczyny leżące u podstaw wyników? Czy są one bezpośrednie, pośrednie, zamierzone lub niezamierzone? Jakie programy/polityki powinny być finansowane, wzmacniane lub zmieniane i w jaki sposób? STRATEGICZNYMI Czy prowadzimy odpowiednie działania? Czy realizacja programu przebiega według zamierzonego planu? Czy obiecane działania mają miejsce jak zaplanowano? OPERACYJNYMI Czy wykonujemy działania odpowiednio? Czy istnieją najlepsze praktyki lub lekcje które można zastosować? NAUKOWYMI Czy istnieją lepsze sposoby ich wykonania?

M&E mogą być powiązane z lepszymi wynikami projektów (pomoc z ulepszonym zarządzaniem) % projektów WB ocenionych wysoko lub znacząco w M&E została oceniona zadowalająco lub lepiej w odniesieniu do ich wyników Te z nieistotnymi ocenami zostały ocenione zadowalająco tylko w 32% przypadków Wysoce Niezadowalające Niezadowalające Umiarkowanie Niezadowalające Umiarkowanie Zadowalające Zadowalające Wysoce Zadowalające WysokoZnaczącoUmiarkowanieNieistotne

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Przykłady krajów stosujących dobre praktyki (Meksyk, Wielka Brytania) Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

12 Główne czynniki Wyniki działań ewaluacyjnych, Budżet zadaniowy wiąże wyniki z finansowaniem. BZ wymaga stałej informacji o efektywności by pozostać zrównoważonym i odpowiednim: Ale… muszą zostać spełnione wielorakie wymagania Przejrzysta logika programu / łańcuchy wyników Terminowe i dobrej jakości dane Dobre wskaźniki i cele Solidne metody i narzędzia Dobrej jakości standardy i procedury Mechanizmy zapewniające zastosowanie i oddziaływanie

Często brakuje właściwego rodzaju informacji Sprzeczne żądania PI, niewłaściwe zachęty i słabe możliwości M&E często prowadzą do - Braku jasności dotyczącego roli PI w budżecie - Powielania i nadmiernego wydatkowania - Niestandardowych metod i narzędzi (ograniczenia i mocne strony) - Niskiej jakości i rzadkiego wykorzystania

Systemy M&E pomagają rozwiązać problemy z informacjami o wydajności Zapewnienie dostarczania danych o wydajności (rejestrów, statystyk, zbilansowanych danych M&E itp.) Stymulowanie popytu, (zastosowanie w polityce, przejrzystość, odpowiedzialność itp.) Zagwarantowanie jakości i wiarygodności danych (solidne metodologie, standardy) Ale także zwiększony dostęp do PI (zintegrowane systemy IT, raporty itp.).

Systemy M&E na poziomie kraju są potężnymi narzędziami budżetowymi Ułatwienie zmiany budżetu z zarządzania tradycyjnego (wprowadzenie/ opartego na działaniu) do zarządzania wydajnością ( wydajność/opartego na wynikach) Podkreślenie efektywnej alokacji środków dla planowania i dla budżetu Pomoc krajom w ocenie jeśli wykorzystują niewystarczające środki niskim kosztem Odpowiadanie przed wybranymi urzędnikami i publicznym wymogiem odpowiedzialności w budżecie Zwiększeni zapotrzebowania na menadżerów w sektorze publicznym Podkreślenie wiedzy i kształcenia przy ulepszaniu procesu decyzyjnego dotyczącego budżetu

Budżet Zadaniowy jest niemożliwy bez systematycznej i dobrej jakości informacji M&E. Nie ma efektywnego M&E bez związków z procesem budżetowym Rozwój BZ i M&E muszą być ze sobą powiązane Podsumowanie związku M&E i BZ

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Dobre praktyki przykłady krajów Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

Wielka Brytania: System Porozumień Służby Publicznej (System PSA) Główne cechy konstrukcji: - Jednostki Strategiczne (PMSU) i Dostawcze wysokiego poziomu (PMDU) - Ministerialne porozumienia publiczne dotyczące dostarczanych usług - Cele, wskaźniki i menadżerowie dla każdego porozumienia o dostawie - Ministerialna Rada Wykonawcza PSA (przewodniczą jej menadżerowie) - Regularny monitoring wyników (PMDU, Gabinet) - Typy ewaluacji dif (weryfikacja wydatków, program, oddziaływanie, audyty) - Publiczne rozpowszechnianie strategii i porozumień Główny uczestnik Skarbu Państwa. (PMSU) i (PMDU) bezpośrednio informują na bieżąco Premiera.

Wielka Brytania: System Porozumień Służby Publicznej Atuty Wyjaśnia co departamenty planują dostarczyć w zamian za… istotne dodatkowe inwestycje [Wyznacza] wymagające cele narodowe (Standardy kr.) Liczne agencje ale wytyczne Skarbu Państwa umożliwiają koordynację Wysoce wiarygodne ewaluacje (zakontraktowane zewnętrznie) [Odzwierciedla] główne priorytety Rządu i [skupia się] na wynikach najważniejszych dla opinii publicznej Powołuje odpowiedzialnych menadżerów dla każdego PS Przewodnia rola Skarbu Państwa i biura Premiera

Meksyk: System Ewaluacji Wyników – SED Główne cechy struktury: - Niezależna Jednostka Ewaluacyjna: rada CONEVAL złożona z naukowców - Pojedyncze Federalne Wytyczne dotyczące Ewaluacji - Ramy Logiczne i standardy dla wszystkich Programów F wskaźników wyników (opartych na wydajności i rezultatach) - 6 metod ewaluacji: Oddziaływanie, spójność, wskaźniki, proces, projekt, wyniki - Roczny Plan Ewaluacji (Ponad 100 rocznie). MF jest mistrzem systemu wraz z aktywnym wsparciem i udziałem Biura Prezydenta.

Meksyk: System Ewaluacji Wyników – SED Atuty Model CONEVAL dodaje wiarygodności - Zakontraktowanie zewnętrznych ewaluacji (rynek ewaluacji) - Poprawa jakości, regularności, i terminowości prac ewaluacyjnych - Promocja rozwoju możliwości Wyjątkowy schemat mierzenia ubóstwa jest częścią systemu Solidne i wiarygodne ewaluacje, wzmocnienie monitoringu Wszystkie ewaluacje zgłaszane do Kongresu (wraz z istotną inicjatywą budżetową) Duża rola MF i Prezydenta zwiększa zastosowanie Aktywna rola Ministerstw i agencji w definiowaniu planu ewaluacji

Chile: System Kontroli Zarządzania Główne cechy struktury: - Analizy e x ante wydajności kosztów dla programów inwestycyjnych - 1,550 wskaźników wydajności dla wszystkich programów rządowych (2006) - Ewaluacje Programów: przegląd dokumentacji ram logicznych (14 razy do roku) - Rygorystyczne ewaluacje oddziaływania (4 razy do roku) - Kompleksowe Przeglądy Wydatków: wybrane programy (2-5 razy do roku) - Programy poprawy zarządzania agencjami powiązane z płatnościami dla personelu MF (Dyrekcja Budżetu) zaprojektowało i stosuje system. Kongres nie ma inicjatywy wydatkowania.

Chile: System Kontroli Zarządzania Atuty Informacje dotyczące wydajności są używane do zidentyfikowania potrzeb ewaluacji Ewaluacje przeprowadzane zewnętrznie, w pełni przejrzyste i wysoce wiarygodne Wszelki ustalenia M&E ogłaszane publicznie i przekazywane do Kongresu System M&E ściśle powiązany z potrzebami MF dotyczącymi informacji budżetowych Informacje o wynikach służą wyznaczaniu celów dla ministerstw – osiąganych w dużym stopniu MF ściśle monitoruje zakres stosowania i ewaluacji ustaleń

Przegląd Co rozumiemy przez M&E i BZ Kontekst strategiczny dla M&E i Budżetu Zadaniowego Rola systemów M&E na poziomie krajowym w Budżecie Zadaniowym Dobre praktyki przykłady krajów Lekcje z międzynarodowych doświadczeń

Główne zagrożenia i trudności 1.Niewystarczające planowanie budżetu – Brak technicznej definicji celów i wskaźników programu 2.Słaby projekt systemu, niejasne ustalenia instytucjonalne - Jak dużo M & E jest wystarczająco?, kto planuje, wykonuje i korzysta z ewaluacji? - Własne czy niezależne ewaluacje? - Kto finansuje system? (a) zarezerwowane środki budżetowe?; (b) koszty ponoszone przez ministerstwa? Jak wiąże się to z budżetem? 3. Po stronie podaży: wiele zastrzeżeń, konkurencyjność, nieskoordynowane systemy 4. Po stronie popytu: sztywność budżetu, zachęty są kluczem do osiągnięcia wykorzystania 5. Niskie możliwości personelu (potrzeba menadżerów PS)

Brak istotnych warunków wstępnych ale czynniki Sukcesu zawierają 1. Wysokie zaangażowanie Rządu w jakość wydatków publicznych 2. Mocny lider kierowany centralnie przez Ministerstwo Finansów 3. Zwracanie uwagi zarówno na popyt jak i na podaż 4. Zrównoważone stałe wysiłki 5. Stopniowanie w celu zapewnienia asymilacji 6. Szybkie zyski by uniknąć kosztów zbyt nieśmiałej realizacji 7. Unikanie złożonych systemów (zachowanie prostoty)

Przydatne materiały Keith Mackay, How to Build M&E Systems for Better Government, World Bank, Ernesto May et al. (eds.), Towards the Institutionalization of Monitoring and Evaluation Systems in Latin America and the Caribbean, World Bank, K:146736~piPK:146830~theSitePK:258554,00.html K:146736~piPK:146830~theSitePK:258554,00.html Manuel F. Castro, Insider Insights: Building a Results-Based Management and Evaluation System in Colombia. World Bank, Gonzalo Hernandez Licona, The Role of Evaluation in Mexico: Achievements, Challenges and Opportunities. Quality of Public Expenditure. Note No. 2. World bank, QualityofPubExpenditure-No2.pdf QualityofPubExpenditure-No2.pdf

Przydatne materiały Teresa Curristine, Performance Information in the Budget Process: Results of the OECD 2005 Questionnaire, in OECD Journal on Budgeting, (2),pp OECD, Performance Budgeting in OECD Countries, OECD, Independent Evaluation Group, M&E Tools, Methods and Approaches, World Bank, Independent Evaluation Group, Influential Evaluations: Evaluations that Improved Performance and Impacts of Development Programs, World Bank, World Bank website on Building Government M&E Systems: