Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ"— Zapis prezentacji:

1 Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ

2 Mierzenie – działanie lub proces przypisywania liczb do zjawisk zgodnie z określonymi zasadami
Mierzenie rezultatów w BZ – przypisywanie liczb do zjawisk sektora publicznego za pomocą mierników

3 MIERZENIE REZULTATÓW

4 Etapy mierzenia rezultatów
Ustanowienie priorytetów pomiarów Wybór mierników Zebranie danych Analiza Sprawozdawczość Na każdym z etapów niezbędne jest zachowanie WŁAŚCIWEJ JAKOŚCI - w praktyce np. wybiera się tylko te mierniki, dla których istnieją dane

5 KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia
Podobnie jak niemal w nieskończoność można dokładniej mierzyć wybrzeże dodając nowe punkty, podobnie dodają coraz to kolejne mierniki można lepiej mierzyć sektor publiczny

6 KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia
Należy określić przedmiot mierzenia, tj. Która część organizacji lub programu będzie mierzona: które: produkty (inputs), pracowników, działalność, procesy, rezultaty, usługi publiczne? Która część celów polityki będzie mierzona: które: cele pośrednie, grupy celów, zakres geograficzny, rezultaty, kontekst?

7 KROK 2. Wybór mierników Wybór pojedynczych mierników: input (nakłady), output (produkty), outcomes (rezultaty pośrednie lub ostateczne) Relacja mierników: Efektywność : koszt/produkty Produktywność: produkty/nakłady Skuteczność: produkty/rezultaty Skuteczność kosztowa: nakłady/rezultaty

8 KROK 2. Wybór mierników Pożądane cechy mierników:
Wrażliwe na zmianę (tak/nie nie wystarczy przy mierzeniu satysfakcji) Precyzyjnie zdefiniowane Zrozumiałe dla użytkowników Udokumentowane Istotne Dane powinny być możliwe do uzyskania w odpowiednim czasie

9 Krok 3. Zbieranie danych

10 Krok 4. Analiza informacji
Same liczby rzadko „coś mówią” konieczna jest ich analiza. Jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości mierników z normą. Jeśli docelowa norma ustanawiana się na początku nazywana jest wartością docelową. Jednak nie zawsze wartości docelowe pozwalają uzyskać faktyczną informację nt. uzyskanych rezultatów. Stąd jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości z :

11 Krok 5. Sprawozdawczość Dostosowana do grupy odbiorców, ogółu, mediów, grup interesu, doradców, międzynarodowych organizacji, innych rządów, polityków, parlamentu, top management etc. Format sprawozdań: roczne sprawozdania rezultatu, dokumentacja finansowa, publikacje drukowane/internetowe, ustne sprawozdania, wiadomości, reklamy, karty wyników

12 WYKORZYSTANIE informacji o REZULtach

13 Wykorzystanie informacji może być „miękkie” jak w przypadku celu uczenia się do „twardego”, tj. np. sterowania i kontroli Istnieje około 40 możliwości użyć informacji o rezultatach

14 Rodzaje sposobów wykorzystania informacji o rezultatach

15 Łańcuch efektów na przykładzie edukacji

16 Wykorzystanie informacji o efektach

17

18

19 Procentowe zestawienie rodzajów celów i mierników w samorządach wybranych państw europejskich

20 Wykorzystane materiały pochodzą z :
Salachna, J. M., Zawadzka-Pąk, U. K., Michalczuk G. (2017). Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet – od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Warszawa: Wolters Kluwer


Pobierz ppt "Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google