Grupa ds. MSP, Warszawa 19 listopada 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Spotkanie Grupy roboczej ds
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Określenie potencjalnych, wspólnych inicjatyw publiczno-prywatnych [wyzwania dla samorz ą du i biznesu] Wystąpienie Wacław Zoń – Zastępca Burmistrza Miasta.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Możliwości wsparcia MSP, instytucji badawczo-rozwojowych oraz naukowych (ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć innowacyjnych) w ramach Regionalnego.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Rafał Solecki Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Rzeszów, 23 maja 2014 Regionalna polityka elementem wsparcia innowacyjności przedsiębiorstw.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
PARP w nowej perspektywie finansowej
Inspirujemy do rozwoju
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie dla innowacyjnych firm w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Grupa ds. MSP, Warszawa 19 listopada 2013 r. Małopolski regionalny program operacyjny 2014-2020 Założenia interwencji w obszarze wspierania MŚP Grupa ds. MSP, Warszawa 19 listopada 2013 r.

Małopolska 2020 – od strategii do programu: 2014 Nowy program regionalny 2013 Regionalna Strategia Innowacji 2011 Strategia Rozwoju Województwa

Life science ICT, w tym multimedia Energia zrównoważona Chemia Regionalna Strategia Innowacji 2013-2020 punkt odniesienia dla regionalnej polityki wspierania przedsiębiorczości i regionalnej specjalizacji Life science ICT, w tym multimedia Energia zrównoważona Chemia

Regionalna Strategia Innowacji 2013-2020 Priorytet 1. Rozwój infrastruktury gospodarki opartej na wiedzy A.1. INKUBATORY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, PARKI PRZEMYSŁOWE I TECHNOLOGICZNE A.2. SIEĆ FUNDUSZY KAPITAŁOWYCH A.3. POŻYCZKI I PORĘCZENIA NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ A.4. INFRASTRUKTURA BADAWCZA JEDNOSTEK NAUKOWYCH B.1. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ AKADEMICKA B.2. PROMOCJA GOSPODARCZA I WSPARCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I INSTYTUCJI OTOCZENIA BIZNESU C.1. CENTRA TECHNOLOGII I ROZWOJU C.2. CENTRUM KREATYWNOŚCI I DIZAJNU Priorytet 2. Kreowanie popytu na innowacje D.1. KAPITAŁ LUDZKI PRZEDSIĘBIORSTW REGIONALNEJ SZANSY D.2. KOMPETENCJE KADR NAUKOWYCH I STUDENTÓW E.1. WSPARCIE DZIAŁALNOŚCI B+R PRZEDSIĘBIORSTW E.2. WSPARCIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW E.3. MAŁOPOLSKIE BONY NA INNOWACJE E.4. ROZWÓJ KLASTRÓW Priorytet 3. Rozwój społeczeństwa informacyjnego

Wersja 2.0 (PRZED ZATWIERDZENIEM PRZEZ ZWM) Projekt MRPO 2014-2020 Wersja 2.0 (PRZED ZATWIERDZENIEM PRZEZ ZWM) 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy 4. Regionalna polityka energetyczna przyjazna środowisku 2. Cyfrowa Małopolska 3. Aktywna gospodarczo Małopolska 7. Nowoczesna infrastruktura transportowa dla rozwoju społ.-gosp. 5. Ochrona środowiska naturalnego 6. Dziedzictwo regionalne 8. Otwarty rynek pracy 9. Region spójny społecznie 10. Wiedza i kompetencje mieszkańców 11. REWITALIZACJA PRZESTRZENI REGIONALNEJ 12. Pomoc Techniczna (Efs)

Projekt MRPO 2014-2020 Wersja 2.0 (PRZED ZATWIERDZENIEM PRZEZ ZWM) alokacja wynikająca z propozycji MRR (PAŹDZIERNIK 2013) 2 miejsce wśród regionów pod względem wielkości alokacji Województwa 15-stki: regiony słabiej rozwinięte  całkowita końcowa alokacja na RPO EFRR EFS DOLNOŚLĄSKIE 2 250,4 1 622,8 627,6 KUJAWSKO-POMORSKIE 1 901,7 1 371,3 530,4 LUBELSKIE 2 228,8 1 607,2 621,6 LUBUSKIE 906,1 653,4 252,7 ŁÓDZKIE 2 253,9 1 625,3 628,6 MAŁOPOLSKIE 2 875,5 2 073,5 801,9 OPOLSKIE 944,1 680,8 263,3 PODKARPACKIE 2 112,2 1 523,1 589,1 PODLASKIE 1 212,4 874,3 338,1 POMORSKIE 1 863,0 1 343,4 519,6 ŚLĄSKIE 3 473,6 2 504,9 968,8 ŚWIĘTOKRZYSKIE 1 363,2 983,0 380,2 WARMIŃSKO-MAZURSKIE 1 726,6 1 245,1 481,5 WIELKOPOLSKIE 2 447,9 1 765,2 682,7 ZACHODNIOPOMORSKIE 1 599,7 1 153,6 446,1 RAZEM 15 29 159,1 21 026,9 8 132,2 Województwo całkowita alokacja na RPO EFRR EFS Mazowieckie 2 087,9 1 544,7 543,2

cele Cel główny: Cele szczegółowe: Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy Cel główny: wzrost innowacyjności gospodarki regionalnej, wyrażający się zwiększeniem nakładów na działalność badawczo-rozwojową, a także wzmocnieniem działań stymulujących komercjalizację wiedzy oraz popyt na innowacje w sektorze przedsiębiorstw Cele szczegółowe: PI 1.1 PI 1.2 wzmocnienie potencjału jednostek naukowych w zakresie zdolności do prowadzenia wysokiej jakości badań i prac badawczo-rozwojowych w obszarach specjalizacji regionalnej oraz promowanie kompetencji w zakresie nauki i innowacji wzrost nakładów prywatnych na działalność badawczo-rozwojową, poprzez wdrożenie mechanizmów zwiększających aktywność innowacyjną przedsiębiorstw w ramach działalności realizowanej samodzielnie oraz we współpracy z proinnowacyjnym otoczeniem biznesu cele

plan finansowy Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy plan finansowy

Typy interwencji Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy PI 1.1 wsparcie jednostek naukowych w zakresie działalności badawczo- rozwojowej w obszarach specjalizacji regionalnej utworzenie regionalnego centrum popularyzowania nauki i innowacji PI 1.2 bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw w obszarze działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej wsparcie w formule bonów na innowacje skierowanych do mikro i małych przedsiębiorstw, z przeznaczeniem na projekty o małej skali, ukierunkowane na zwiększenie aktywności innowacyjnej oraz współpracę z organizacjami badawczymi, wsparcie ośrodków innowacji typu parki technologiczne, inkubatory technologiczne, centra transferu technologii, w zakresie rozwoju infrastruktury oraz oferty specjalistycznych usług na rzecz przedsiębiorstw, zgodnie z regionalną strategią inteligentnej specjalizacji Typy interwencji

Typy interwencji Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy PI 1.2 W zakresie bezpośredniego wsparcia przedsiębiorstw w B+R+I: badania oraz prace B+R, w tym badania stosowane, badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe, prowadzące do opracowania nowych lub istotnie ulepszonych rozwiązań, z uwzględnieniem przygotowania prototypów doświadczalnych oraz wytworzeniem instalacji pilotażowych / demonstracyjnych; wsparcie powinno zapewnić doprowadzenie danego rozwiązania do etapu gotowości do wdrożenia (komercjalizacji lub zastosowania w praktyce działalności danego przedsiębiorstwa) wdrożenia technologii, które nie zostały jeszcze skomercjalizowane i wykorzystane w praktyce, posiadające postać wyników prac B+R (opracowane lub nabyte) oraz uruchomienie na ich podstawie pierwszej produkcji i wprowadzenie na rynek wsparcie może również obejmować przeprowadzenie kolejnych etapów prac badawczo- rozwojowych, w celu rozwinięcia lub udoskonalenia danej technologii tworzenia i rozwijania infrastruktury B+R przedsiębiorstw, poprzez inwestycje w aparaturę, sprzęt i innego typu infrastrukturę niezbędną do rozwinięcia działalności innowacyjnej wsparcie powinno przyczyniać się do uruchamiania i rozszerzania działalności laboratoriów B+R oraz działów B+R, tworzenia i rozwijania centrów badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach. badania oraz prace B+R – projekty o wartości do 1 mln zł (w dyskusji o linii demarkacyjnej proponowane podwyższenie do 3 mln – do potwierdzenia) wdrożenia technologii, które nie zostały jeszcze skomercjalizowane i wykorzystane w praktyce, posiadające postać wyników prac B+R (opracowane lub nabyte) oraz uruchomienie na ich podstawie pierwszej produkcji i wprowadzenie na rynek – projekty o wartości do 25 mln zł tworzenie i rozwijania infrastruktury B+R przedsiębiorstw, poprzez inwestycje w aparaturę, sprzęt i innego typu infrastrukturę niezbędną do rozwinięcia działalności innowacyjnej – projekty o wartości do 25 mln zł W tej grupie operacji wdrożony zostanie także mechanizm zapewniający możliwość realizacji kompleksowego cyklu inwestycyjnego, od fazy badań, poprzez prace rozwojowe, aż do wdrożenia tj. wprowadzenia do praktycznego zastosowania danego rozwiązania w rynkowej działalności przedsiębiorstw. Typy interwencji

Typy beneficjentów Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy PI 1.1 jednostki naukowe, szkoły wyższe konsorcja jednostek naukowych konsorcja jednostek naukowych i przedsiębiorców jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną PI 1.2 przedsiębiorcy i konsorcja przedsiębiorców konsorcja przedsiębiorców i organizacji badawczych klastry oraz inicjatywy klastrowe z wyraźnie określoną funkcją B+R+I instytucje otoczenia biznesu, w tym organizacje badawcze oraz jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną oraz organizacje pozarządowe Typy beneficjentów

Instrumenty finansowe Oś priorytetowa 1. Warunki dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy PI 1.1 oraz PI 1.2 Zakłada się, że w ramach priorytetów inwestycyjnych wsparcie udzielane będzie wyłącznie w formie bezzwrotnych dotacji i nie jest planowane wykorzystanie instrumentów finansowych Instrumenty finansowe

cele cele Cel główny: Cele szczegółowe: Oś priorytetowa 3. Aktywna gospodarczo małopolska Cel główny: podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, poprzez wzmocnienie potencjału małopolskiej przedsiębiorczości oraz tworzenie korzystnych warunków do lokowania na jego obszarze przedsiębiorstw i inwestycji Cele szczegółowe: PI 3.3 PI 3.1 wzmacnianie konkurencyjności sektora małopolskich MŚP tworzenie warunków zwiększających atrakcyjność inwestycyjną regionu oraz kreowanie postaw przedsiębiorczych PI 3.2 zwiększenie rozpoznawalności Małopolski jako marki gospodarczej i turystycznej oraz zwiększenie aktywności międzynarodowej małopolskich MŚP cele cele

Oś priorytetowa 3. Aktywna gospodarczo małopolska plan finansowy

Typy interwencji Oś priorytetowa 3. Aktywna gospodarczo małopolska PI 3.1 tworzenie nowych i rozbudowa istniejących stref aktywności gospodarczej, w tym kompleksowe uzbrojenie, dozbrojenie terenów inwestycyjnych tworzenie i rozwój infrastruktury inkubatorów przedsiębiorczości oraz ośrodków wspierających przedsiębiorczość akademicką wsparcie inwestycyjne dla nowopowstałych firm (start-up), komplementarne względem wsparcia w ramach 8. osi priorytetowej PI 3.2 promocja gospodarcza i turystyczna regionu, w wymiarze krajowym i zagranicznym promocja przedsiębiorczości oraz kreowanie postaw przedsiębiorczych, m.in. poprzez wzmocnienie systemu wspierającego proces inicjowania, tworzenia i rozwoju nowych firm wsparcie na rzecz zwiększania aktywności międzynarodowej małopolskich MŚP PI 3.3 wsparcie inwestycyjne na rzecz MŚP, w tym również realizowane w ramach klastrów i powiązań kooperacyjnych wsparcie na specjalistyczne doradztwo na rzecz MŚP oraz klastrów i powiazań kooperacyjnych Typy interwencji

Typy beneficjentów Oś priorytetowa 3. Aktywna gospodarczo małopolska PI 3.1 jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną instytucje otoczenia biznesu organizacje pozarządowe mikroprzedsiębiorcy (start-up) PI 3.2 PI 3.3 MŚP klastry i powiązania kooperacyjne Typy beneficjentów

Instrumenty finansowe Oś priorytetowa 3. Aktywna gospodarczo małopolska W ramach PI planuje się wykorzystanie wsparcia w formie bezzwrotnych dotacji, jak i w formie zwrotnej, tj. z wykorzystaniem instrumentów finansowych PI 3.1 bezzwrotne dotacje przewidywane w odniesieniu do tworzenia i rozbudowy infrastruktury na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości wykorzystanie instrumentów zwrotnych lub mieszanych form wsparcia, łączących wsparcie bezzwrotne z dotacjami, rozważane w odniesieniu do interwencji dotyczących wsparcia inwestycyjnego nowopowstałych firm (start-up) PI 3.2 bezzwrotne dotacje przewidywane w odniesieniu do interwencji dotyczących promocji gospodarczej i turystycznej regionu, oraz promocji przedsiębiorczości i kreowania postaw przedsiębiorczych i innowacyjności wykorzystanie instrumentów zwrotnych lub mieszanych form wsparcia, łączących wsparcie bezzwrotne z dotacjami, rozważane jest w odniesieniu do interwencji dotyczących wsparcia na rzecz zwiększania aktywności międzynarodowej MŚP PI 3.3 bezzwrotne dotacje przewidywane w odniesieniu do interwencji dotyczących wsparcia doradczego wykorzystanie instrumentów zwrotnych lub mieszanych form wsparcia, łączących wsparcie bezzwrotne z dotacjami, rozważane w odniesieniu do wsparcia inwestycyjnego MŚP Instrumenty finansowe

Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości Dziękuję za uwagę Rafał Solecki Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości