Dr Bartosz Łukaszewski, Mgr Dominik Kuciński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Rodzice Wolontariuszami Udział i zaangażowanie rodziców 26 listopada 2011 – Warszawa Johannes THEINER, Prezes EPA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
dr Jakub J. Brdulak Katedra Zarządzania Innowacjami
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
dr Tomasz Kaźmierczak IPSiR UW Ekspert Instytutu Spraw Publicznych
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Przygotował Andrzej Potucha
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Działaj odpowiedzialnie! Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie lubuskim Jarosław Nieradka Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Grupy interesu a kapitał społeczny
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Lokalne inicjatywy integracji społecznej oparte na wolontariacie Dr Izabela Książkiewicz.
Karol Dworak Szkoła Główna Handlowa. Poczucie więzi między członkami danej społeczności, przejawiające się w podejmowaniu przez tą społeczność wielowymiarowych.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Dr Bartosz Łukaszewski, Mgr Dominik Kuciński Dialog społeczny, kapitał społeczny, partycypacja obywatelska Relacje międzysektorowe – ujęcie systemowe i interakcyjne Dr Bartosz Łukaszewski, Mgr Dominik Kuciński „Zadaniem inteligenta jest przekształcać państwo w aparat służby ludzkiemu dobru” (Bohdan Cywiński)

FUNDAMENTY DIALOGU Relacje międzysektorowe oparte są o stosunki: Podstawy prawne Zrozumienie i zaufanie Niezależność i równowaga stron dialogu Transparentna i precyzyjna komunikacja Rozgraniczenie zakresu działania stron dialogu Wspólnie podzielany system wartości Relacje międzysektorowe oparte są o stosunki: formalne (instytucjonalne/proceduralne, czynniki „systemowe”) nieformalne interakcje (nastawienie mentalne, czynniki „interakcyjne”) Struktura powyższych relacji wymaga odniesienia do płaszczyzny wartości i norm Podzielane wartości włączone w praktykę działania tworzą standardy ja

Społeczeństwo obywatelskie IDEA UMOWY SPOŁECZNEJ Porozumienie między jednostkami, w ramach którego konstytuuje się władza publiczna, prawo, instytucja państwa. Istotą umowy społecznej jest dwustronny „kontrakt”. Główni teoretycy umowy społecznej to m.in. T. Hobbes, J. Locke, J.J. Rousseau. Społeczeństwo obywatelskie Prawa Władza polityczna Świadczenia Jednostki

POSTRZEGANIE UMOWY SPOŁECZNEJ Kluczowym zagadnieniem jest utrzymanie równowagi pomiędzy oddziaływaniem władzy a oddziaływaniem jednostek. Optymalne zestawienie praw i obowiązków władzy publicznej i jednostek przyczynia się do generowania wartości dodanej. Zaburzenie równowagi prowadzi do dysfunkcji umowy społecznej i rozbicia społeczeństwa obywatelskiego. Przewaga władzy politycznej Platon Hobbes Hegel Przewaga jednostek Arystoteles Locke Rousseau

ZASADA DOBRA WSPÓLNEGO W tym kontekście pojawia się zasada dobra wspólnego. Klasyczna definicja polityki sformułowana przez Arystotelesa wskazuje na rozważną troskę o zapewnienie dobra wspólnego. Celem społeczeństwa jest generowanie dobra wspólnego: stworzenie maksymalnych szans rozwoju jednostkom, suma warunków życia społecznego, w jakich ludzie mogą pełniej i szybciej osiągnąć własną doskonałość, poszanowanie praw i obowiązków osoby ludzkiej. Zasada realizacji dobra wspólnego winna stać na pierwszym miejscu zarówno po stronie władz publicznych jak i jednostek.

SYNERGIA RELACJI MIĘDZYSEKTOROWYCH Dialog między władzą a organizacjami trzeciego sektora („oddolnymi”, rozwiązującymi problemy społeczne) prowadzi do zwiększenia poziomu świadomości społecznej. Świadomość członków społeczności wpływa na powstawanie sieci kapitału społecznego ujmowanego jako „wartości, formujące poprzez poczucie zaufania powiązania i normy, które mogą zwiększyć efektywność społeczeństwa ułatwiając skoordynowane działania” (R. Putnam) Sieci kapitału społecznego zwiększają poziom obywatelskiej partycypacji (aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym). Dialog między władzą a organizacjami III sektora Wzrost świadomości społecznej Kształtowanie sieci kapitału społecznego Wzrost partycypacji obywatelskiej Generowanie dobra wspólnego

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W TWORZENIU DOBRA WSPÓLNEGO Kluczowe atuty organizacji trzeciego sektora: Oddolny charakter – tworzone z konkretnych potrzeb, w celu rozwiązania konkretnych problemów; Zaufanie – cieszą się dużym zaufaniem ze strony lokalnej społeczności; Bliskość – działają najczęściej na określonym obszarze, który jest im znany, przez co rozumieją jakie są jego problemy; Działalność przyjmuje charakter dialogu z lokalną społecznością; Aktywizacja – dostarczają poczucia, że działanie poszczególnych jednostek może przynosić wymierne efekty.

SYSTEMOWE UJĘCIE ORGANIZACJI (T. Parsons) FUNKCJE SYSTEMU ADAPTACJA (A) REALIZACJA CELÓW (G) INTEGRACJA (I) KULTYWOWANIE WZORCÓW DZIAŁANIA (L)

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO SYSTEM Struktura funkcji organizacji trzeciego sektora jako systemu: A – adaptacja (przystosowanie do terenu działalności) G – osiąganie celów (realizacja założonych działań statutowych) I – integracja (ugruntowanie stałego zespołu pracowników) L – podtrzymywanie wzorców działania (zapewniających realizację celów, kształtowanie i realizowanie zespołu norm i wartości) Kluczową dla poprawnego funkcjonowania organizacji pozarządowych jest identyfikacja barier komunikacyjnych i ich eliminowanie w relacjach międzysektorowych. Cel ten może zostać osiągnięty tylko na drodze dialogu, zrozumienia oraz zaufania między organami władzy publicznej oraz organizacjami trzeciego sektora.

ROZKŁAD RELACJI MIĘDZYSEKTOROWYCH Brak dialogu w relacjach międzysektorowych determinuje bierność społeczną Brak dialogu między władzą publiczną a społeczeństwem prowadzi do „próżni socjologicznej” (S. Nowak), która prowadzi do rozbicia społeczeństwa obywatelskiego i zamknięcia się jednostek w kręgach rodzinno-towarzyskich. Sieci kapitału społecznego zmieniają się w tzw. „brudne wspólnoty” (A. Podgórecki), grupy realizujące indywidualny interes nierzadko na granicy prawa, powstawanie owych wspólnot można traktować jako rezultat oddziaływania zjawiska tzw. próżni społecznej W związku z powyższym radykalnie obniża się poziom „uprawnionej” partycypacji obywatelskiej

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE - DANE STATYSTYCZNE 5% Polaków deklaruje, iż zdecydowanie posiada wpływ na sprawy kraju 8% deklaruje zdecydowany wpływ na sprawy swojego miasta, gminy (2012) 56% badanych uważa, że nie ma wpływu na nic 79% badanych uważa, że nie ma żadnej możliwości wpływania na bieg spraw publicznych (2013) Wartość wskaźników aktywności publicznej w Polsce jest 3-4 razy niższa niż średnia europejska 5,4% respondentów kontaktowało się z politykiem bądź urzędnikiem na szczeblu lokalnym w zeszłym roku (2004) Średnia wartość powyższego wskaźnika w Europie wyniosła 16,1% (European Social Survey, 2002)

POCZUCIE WPŁYWU OBYWATELI NA OTOCZENIE Źródło: Potencjał społecznikowski i zaangażowanie Polaków w wolontariat, CBOS 2012

AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA W ORGANIZACJACH OBYWATELSKICH Źródło: Aktywność społeczna w organizacjach obywatelskich, CBOS 2012

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE - DANE STATYSTYCZNE Źródło: Polski Generalny Sondaż Społeczny 2005

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE - DANE STATYSTYCZNE Źródło: Polskie Generalne Studium Wyborcze 2011

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE - DANE STATYSTYCZNE Źródło: Polskie Generalne Studium Wyborcze 2011

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE - DANE STATYSTYCZNE Źródło: Polskie Generalne Studium Wyborcze 2011

ZAANGAŻOWANIE POLITYCZNE - DANE STATYSTYCZNE PAŃSTWA EUROPY ZACHODNIEJ I POSTKOMUNISTYCZNE Źródło: International Social Survey 2009

BIBLIOGRAFIA CBOS, Aktywność społeczna w organizacjach obywatelskich, Warszawa 2012 CBOS, Poczucie wpływu na sprawy publiczne i zaangażowanie obywatelskie, Warszawa 2012, 2013 CBOS, Potencjał społecznikowski i zaangażowanie Polaków w wolontariat, Warszawa 2012 D. Długosz, J.J. Wygnański, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji obywatelskiej, Warszawa 2005 European Social Survey, 2002 International Social Survey, 2009 J. Kwaśniewski, J. Winczorek, Idee naukowe Adama Podgóreckiego, Warszawa 2009 T. Parsons, Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972 Polski Generalny Sondaż Społeczny, Warszawa 2005 Polskie Generalne Studium Wyborcze, Warszawa 2011 R. Putnam, Demokracja w działaniu: Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Warszawa 1995