Możliwości dofinansowania zadań Państwowych Jednostek Budżetowych z zakresu ochrony środowiska przez WFOŚiGW w Warszawie w świetle zmian ustawy Prawo Ochrony.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Umowy o dofinansowanie projektów
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Ochotniczych Straży Pożarnych
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w ramach I transzy promes.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Dofinansowanie zadań przez WFOŚiGW w Katowicach w 2012 roku Koziegłowy, 9 grudnia 2011 roku.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze gminy Zawadzkie
1. Możliwości finansowania zadań inwestycji i nieinwestycyjnych przez WFOŚiGW w Krakowie.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Program „Moje Boisko-Orlik 2012” w województwie śląskim Katowice, 13 maja 2008 r.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Możliwości dofinansowania zadań Państwowych Jednostek Budżetowych z zakresu ochrony środowiska przez WFOŚiGW w Warszawie w świetle zmian ustawy Prawo Ochrony Środowiska oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2010r. Warszawa, 16 marca 2011r.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (WFOŚiGW) od 18 lat wspiera finansowo różnego rodzaju przedsięwzięcia proekologiczne. WFOŚiGW w Warszawie jest w świetle obowiązującego prawa samorządową osobą prawną, której celem jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w Ustawie Prawo ochrony środowiska. 2

Podstawy prawne funkcjonowania WFOŚiGW w Warszawie Ustawa z dnia 21 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska z późn. zm. (uwaga! zmiana ustawy z dnia r. O zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – obowiązująca od r.) Ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych z późn. zm. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2010 w sprawie gospodarki finansowej NFOŚiGW i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej Statut WFOŚiGW w Warszawie Zasady udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW w Warszawie (zmiana zasad od r.) Szczegółowe warunki dofinansowania zadań ze środków WFOŚiGW w Warszawie 3

Fundusz przeznaczając środki na cele określone w ustawie Prawo ochrony środowiska i innych ustawach, kieruje się: Polityką Ekologiczną Państwa Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Mazowieckiego Strategią Województwa Mazowieckiego Strategią działania WFOŚiGW w Warszawie na lata Kryteriami wyboru przedsięwzięć i listą przedsięwzięć priorytetowych Funduszu 4

Struktura organizacyjna WFOŚiGW w Warszawie Centrala WFOŚiGW w Warszawie ul. J.S. Bacha 2; Warszawa tel. (22) ; 5 Wydziałów Zamiejscowych w: Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach Bieżące informacje nt. działalności WFOŚiGW w Warszawie i Wydziałów Zamiejscowych dostępne na 5

Dziedziny dofinansowywane ze środków WFOŚiGW w Warszawie Ochrona wód (oczyszczalnie ścieków - ich budowa i modernizacja, sieci kanalizacyjne). Gospodarka wodna (sieci wodociągowe, stacje uzdatniania wody, budowa wałów przeciwpowodziowych, budowa zbiorników retencyjnych i budowli hydrotechnicznych). Ochrona powietrza (modernizacja systemów cieplnych, tworzenie instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, termomodernizacja budynków, modernizacja linii przemysłowych uciążliwych dla atmosfery, ochrona przed hałasem). Ochrona ziemi (budowa i modernizacja zakładów utylizacji odpadów, recykling odpadów, rekultywacja składowisk, usuwanie i unieszkodliwianie azbestu). 6

Dziedziny dofinansowywane ze środków WFOŚiGW w Warszawie Edukacja ekologiczna (programy edukacyjne, konkursy, akcje i imprezy ekologiczne, wydawnictwa edukacyjne, szkolenia i konferencje naukowe, budowa, modernizacja i wyposażenie baz i obiektów edukacji ekologicznej oraz tworzenie infrastruktury terenowej). Ochrona przyrody (tworzenie planów ochrony przyrody, ochrona i konserwacja parków zabytkowych i pomników przyrody, ochrona obszarowa i gatunkowa, ochrona lasów i zwiększenie lesistości). Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska (zakup specjalistycznego wyposażenia dla straży pożarnych, w tym zakup i modernizacja pojazdów ratowniczo-gaśniczych). Monitoring środowiska (zakup specjalistycznego sprzętu do monitorowania środowiska, prowadzenie monitoringu środowiska). 7

Pomoc finansowa dla państwowych jednostek budżetowych ze środków WFOŚiGW w Warszawie może być udzielana w formie: Bezzwrotnych dotacji Nagród za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej 8

Wymagania, jakie stawiamy Wnioskodawcom Zdolność do czynności prawnych Wywiązywanie się z obowiązku uiszczania opłat i kar stanowiących dochody Funduszu Terminowa realizacja zaplanowanych przedsięwzięć Stosowanie się do wymagań ustawy o finansach publicznych oraz Prawa Zamówień Publicznych Pełne i terminowe wywiązywanie się z warunków zawartej umowy o dofinansowanie zadania 9

Kalendarium prac WFOŚiGW w Warszawie na 2011r. Uchwałą Nr 31/11 z dnia r. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie ustalił kalendarium składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w Warszawie na 2011 i 2012 r. 30 kwietnia 2011 r. - termin obowiązywania zatwierdzonej przez Zarząd Funduszu Listy zadań przewidzianych do dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Warszawie na 2011 rok oraz składania do Wydziałów Zamiejscowych kompletnych wniosków szczegółowych zadań umieszczonych na ww. listach. 30 kwietnia 2011 r. - termin składania wniosków wstępnych na rok 2012 Jeśli limit środków, które mają być przekazane do rezerwy celowej w 2012 nie zostanie wykorzystany WFOŚIGW ogłosi nabór wniosków dla Państwowych jednostek budżetowych 10

Zasady przyznawania dotacji zgodnie z Zasadami… Fundusz udziela dotacji w wysokości: - do 50 % kosztu całkowitego zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych (w tym zakupy inwestycyjne); - do 100 % kosztów kwalifikowanych proekologicznych zadań nieinwestycyjnych z zakresu: edukacji ekologicznej, ochrony przyrody, opracowania opinii, ocen oraz badań naukowych, monitoringu środowiska i tworzenia systemów kontrolno-pomiarowych, likwidacji skutków oraz zapobiegania poważnym awariom, zadrzewień i zalesień. Fundusz dopuszcza przyznanie dotacji przekraczającej poziom 50% na realizację zadań w ramach programów ogłoszonych przez Fundusz, związanych z likwidacją skutków oraz zapobieganiem poważnym awariom, zapewnieniem sprawności infrastruktury związanej z monitoringiem i kontrolą środowiska oraz związanych z zapobieganiem i likwidacją skutków klęsk żywiołowych oraz działania żywiołów. 11

Dofinansowanie zadań państwowych jednostek budżetowych – tryb postępowania 1) Wnioski wstępne (wnioski kierowników państwowych jednostek budżetowych o przekazanie środków) kierowane do WFOŚiGW 2) Tworzenie listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania przez WFOŚiGW 3) Uzgodnienie listy z właściwymi dysponentami środków budżetowych 4) Przekazanie do MF informacji na temat kwot planowanych na dofinansowanie zadań ujętych na liście 5) Złożenie wniosku szczegółowego, jego ocena i ustalenie warunków dofinansowania 6) Umowa o realizację zadania 7) Realizacja zawartej umowy 8) Uznanie umowy za zrealizowaną 12

Składanie wniosków o przekazanie środków /wnioski wstępne/ Uzyskanie dofinansowania jest zależne od umieszczenia zadania na liście zadań zakwalifikowanych do dofinansowania Wnioski wstępne na rok 2011 przyjmowane były do 30 sierpnia 2010r. Na podstawie złożonych wniosków została sporządzona lista zadań zakwalifikowanych do dofinansowania Informacja o umieszczeniu zadania na liście została przekazana dysponentom WFOŚiGW oczekuje obecnie na wnioski szczegółowe, które powinny być złożone do 30 kwietnia 2011 r. 13

Tworzenie listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania Dostosowanie umów zawartych przed wejsciem w życie rozporządzenia – do r W roku 2011 była tworzona na podstawie: Umów zawartych przez WFOŚiGW z państwowymi jednostkami budżetowymi przed wejściem w życie rozporządzenia, przewidujących wypłaty środków z Funduszu po dniu r. Wniosków państwowych jednostek o dofinansowanie zadań złożonych przed wejściem w życie rozporządzenia Wniosków kierowników państwowych jednostek budżetowych o przekazanie środków złożonych po dniu wejścia w życie rozporządzenia W roku 2012 będzie tworzona na podstawie: Wniosków kierowników państwowych jednostek budżetowych o przekazanie środkow złożonych w WFOSiGW do dnia r.

Zmiany listy zadan zakwalifikowanych do dofinansowania Zarówno w roku 2011 jak i w 2012 zmiany zadań na liście mogą być dokonywane w ramach kwot ujętych w planach rocznych na wniosek kierowników państwowych jednostek budżetowych i są uzgadnianie odpowiednio z: Właściwymi dysponentami części budżetowych 15

Ocena wniosków Po uzyskaniu potwierdzenia o umieszczeniu zadania na liście, WFOŚiGW oczekuje za złożenie przez Państwową jednostkę budżetową wniosku szczegółowego wraz z kompletem załączników W terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku przez wnioskodawcę Fundusz powiadamia pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach uniemożliwiających jego rozpatrzenie wzywając Wnioskodawcę do dokonania uzupełnienia w wyznaczonym terminie. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w wymaganym terminie jest on pozostawiany bez rozpatrzenia. 16

Ustalenie warunków dofinansowania Na podstawie złożonego wniosku szczegółowego Zarząd WFOŚiGW podejmuje uchwałę o dofinansowaniu Podpisanie umowy o realizację zadania na warunkach finansowych opisanych we wniosku (kwota dotacji i udział procentowy ograniczone do wartości określonych w uchwale) Państwowa jednostka budżetowa dostarcza zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy, który określa rzeczywiste koszty realizacji oraz wysokość dotacji z WFOŚiGW 17

Udzielenie dofinansowania Umowy określają obowiązki Państwowej jednostki budżetowej: Wystąpienie z wnioskiem o uruchomienie rezerwy celowej Rozliczenie wydatkowania środków Składanie sprawozdań z postępów realizacji zadania Przekazywanie dokumentów potwierdzających realizację zadania Dokonanie rozliczenia osiągniętych efektów oraz końcowego rozliczenia finansowego Obowiązki WFOŚiGW: Weryfikacja i akceptacja wniosków o uruchomienie środkow z rezerwy celowej Weryfikacja i akceptacja rozliczeń środków wydatkowanych Kontrola realizacji zadania 18

19 1)Państwowa jednostka budżetowa składa w WFOŚiGW trzy egzemplarze wniosku o uruchomienie środkow z rezerwy celowej (wg wzoru) wraz z dokumentami rozliczenia raty (faktury) 2) Wniosek podlega weryfikacji 3) Po pozywtywnej akceptacji wniosku: 1 egzemplarz zostaje przekazany właściwemu dysponentowi części budżetowej 1 egzemplarz kierownikowi państwowej jednostki budżetowej 1 pozostaje w dokumentacji WFOŚiGW 4)W przypadku odmowy akceptacji wniosku WFOŚiGW powiadamia Państwową jednostkę budżetową o przyczynie takiej odmowy. Wznowienie procesu weryfikacji polega na złożeniu nowego wniosku w momencie gdy pierwotna przyczyna odmowy zostanie zlikwidowana Rozliczenie

20 4)Wniosek po jego akceptacji stanowi dla właściwego dysponenta części budżetowej podstawę do wystąpienia do ministra wlasciwego do spraw finansów publicznych o uruchomienie środków z rezerwy celowej 5)WFOŚiGW przekazuje środki na rachunek bieżący dochodów budżetowych ministra właściwego do spraw środowiska w wysokości wynikającej z zaakceptowanego wniosku o uruchomienie środków z rezerwy celowej, w terminie 5 dni od jego akceptacji 6) O przekazaniu środków WFOŚiGW informuje ministra do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw środowiska w terminie 5 dni roboczych od ich przekazania 7)Umowy o przekazanie środków mogą przewidywać uruchomienie środków w formie zaliczki

Uznanie umowy o realizację zadania za wykonaną 1) Państwowa jednostka budżetowa przedstawia w WFOŚiGW rozliczenie końcowe wraz z dokumentami potwierdzającymi osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego, oraz spełnienie pozostałych warunków umowy. Należy zwrócić szczególną uwagę na: Pełne zrealizowanie umowy Terminowość Warunki dotyczące kwestii zobowiązania Państwowej jednostki budżetowej do umieszczenia w materiałach informacyjnych i promocyjnych dotyczących zadania, informacji na temat dofinansowania zadania przez WFOŚiGW 2) Poinformowanie państwowej jednostki budżetowej o uznaniu umowy za zakończoną lub o stwierdzonych nieprawidłowościach skutkujących nieuznaniem umowy za zrealizowaną 21

Uznanie umowy o realizację zadania za wykonane – stwierdzenie nieprawidłowości 1) Środki przekazane przez WFOŚiGW na rachunek bieżący dochodów budżetu państwa stanowią dochód Skarbu Państwa – obecnie brak jest przepisów określających możliwości ich zwrotu 2) Przepisy Ustawy o finansach publicznych stanowią, iż środki dotacji udzielonych z budżetu państwa wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu państwa 3) Fundusz wprowadzi do umowy zapisy chroniące go przed możliwością utraty w/w środków 4) W przypadku wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez WFOŚiGW, Państwowa jednostka budżetowa zobowiązana jest do zapłaty na rzecz WFOSiGW kary umownej w wysokościi odpowiadającej kwocie przekazanego dofinansowania na rachunek bieżący dochodów budżetowych ministra właściwego do spraw środowiska 22

Uznanie umowy o realizację zadania za wykonane – stwierdzenie nieprawidłowości Wypracowana propozycja zmierza kierunku następujących zapisów w umowie: WFOŚiGW może wypowiedzieć umowę w przypadku: Podania przez Państwową jednostkę budżetową we wniosku o przekazanie środków/wniosku wstępnym oraz innych dokumentach,, niepełnych lub nieprawdziwych danych oraz informacji Wykorzystania przez Państwową jednostkę budżetową środków uzyskanych z rezerwy celowej na inne niż określone w umowie cele lub ich niewykorzystanie – w całości lub częściowo Niezakończenia realizacji zadania w terminie Nieosiągnięcia w terminie efektu rzeczowego lub efektu ekologicznego zadania Naruszenia przez Państwową jednostkę budżetową innych warunków umowy istotnych dla realizacji zadania Niezłożenia w ustalonym terminie wniosku o przekazanie środków z rezerwy celowej 23

Na co należy zwrócić uwagę przy współpracy z WFOŚiGW w Warszawie Fundusz będzie sukcesywnie opracowywał nowe wzory wniosków (często uproszczone) - warto i trzeba zaglądać na stronę internetową Funduszu - Fundusz kładzie silny nacisk na warunki dotyczące informowania o uzyskanym dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW - zasady promocji zadań - to też są warunki umowy i trzeba ich przestrzegać! 24

Na co należy zwrócić uwagę przy współpracy z WFOŚiGW w Warszawie Warto realnie planować terminy inwestycji, wielkość efektów ekologicznych i na bieżąco realizować umowę - wtedy jest gwarancja sukcesu Przy ocenie wniosków - ocenie podlega zadanie - jego przygotowanie, efektywność ekonomiczna, spodziewany efekt ekologiczny oraz interes publiczny np.: zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej, itp. 25

Jak uzyskać potrzebne informacje z WFOŚiGW w Warszawie ? Wszelkie szczegółowe informacje dotyczące zasad udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Warszawie można znaleźć na stronie internetowej Zarząd WFOŚiGW w Warszawie jest do dyspozycji Wnioskodawców - zawsze służy pomocą i radą WFOŚiGW wyznaczy pracownika odpowiedzialnego za udzielanie informacji dotyczących finansowania zadań Państwowych jednostek budżetowych 26

Dziękuję za uwagę Proszę o pytania, propozycje - oczekiwania 27 Andrzej Nocoń Zastępca Prezesa Zarządu WFOŚiGW w Warszawie Jan Piskorz Wydział Finansowo-Księgowy WFOŚiGW w Warszawie