PM 5. Segmentacja, wybór i pozycjonowanie rynku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1.
MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak.
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Wprowadzenie do segmentacji rynku
Wprowadzenie do roku czwartego Konkurencja, reklama krajowa, segmentacja.
XXV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SOOIPP „ Rynek dla innowacji” MARKETING W ZARZĄDZANIU OŚRODKIEM INNOWACJI Rzeszów, maja 2014 Dr inż. Jerzy Koszałka.
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
PRODUKT.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
Opracował: Jan Załęcki – Wiceprezes Marketing Relacji Sp z o.o. na podstawie publikacji Philipa Kotlera oraz opracowania Mark Angelo Reyes, MARKMA Warszawa,
Planowanie strategiczne kampanii wyborczej Segmentacja Targeting Pozycjonowanie.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Afektywne podejście do lojalności
Firmy globalne.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Marketing w Firmie.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

PM 5. Segmentacja, wybór i pozycjonowanie rynku PODSTAWY MARKETINGU PM 5. Segmentacja, wybór i pozycjonowanie rynku Dr inż. Jerzy Koszałka Gdańsk 2008-2009, semestr letni

RYNEK (Ujęcie marketingowe) Wszyscy potencjalni klienci, mający określone potrzeby lub pragnienia, którzy w celu ich zaspokojenia są gotowi i są w stanie dokonać wymiany RYNEK MOGĄ TWORZYĆ: GRUPA OSÓB O PODOBNYCH ZAINTERESOWANIACH Np. palacze, kierowcy, nauczyciele SEKTOR GOSPODARKI Np. rolnictwo, usługi, przemysł CZĘŚĆ ŚWIATA LUB KRAJU Np. Europa Wschodnia, Pomorze, Gdynia BRANŻA  LUB RODZAJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Np. bankowość, telekomunikacja, transport, przemysł stoczniowy, elektronicz. RODZAJ DYSTRYBUTORÓW Np. aptekarze, hurtownicy, detaliści RODZAJ POTRZEB WYSTĘPUJĄCYCH W RÓŻNYCH SEGMENTACH Np. łączność, ciepłownictwo

SEGMENTACJA RYNKU Podział rynku według określonych kryteriów na jednorodne grupy konsumentów (klientów, odbiorców) o podobnych potrzebach i oczekiwaniach, czyli segmenty rynku, wyznaczające obszar działania firmy i stanowiące punkt wyjścia do formułowania programu działania KORZYŚCI: LEPSZE DOSTOSOWANIE PRODUKTÓW do potrzeb wybranej grupy klientów, co zwiększa konkurencyjność oferty i sprzedaż ŁATWIEJSZE DOCIERANIE do wybranych klientów EFEKTYWNIEJSZA PROMOCJA, tak względem wyboru jej adresatów jak i okresów nasilenia ŁATWIEJSZE ŚLEDZENIE ZMIAN i szybsze ich zauważanie na rynku, co umożliwia wcześniejszą reakcję [Opracow. na podst. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. PWE Warszawa 1996, s. 155] [Opracow. na podst. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. PWE Warszawa 1996, s. 156-157]

WYMOGI DOTYCZĄCE SEGMENTU SEGMENT RYNKU POWINIEN BYĆ: MIERZALNY, czyli umożliwić uzyskanie niezbędnych informacji o cechach klientów DOSTĘPNY dla firmy, umożliwiając efektywne działanie ROZLEGŁY na tyle, aby uzasadniał zastosowanie indywidualnego programu działania WYRÓŻNIALNY, co uzasadniałoby celowość jego wydzielania i obsługi STABILNY, umożliwiający obsługę rynku w wystarczająco długim okresie [Opracow. na podst. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. PWE Warszawa 1996, s. 164-165]

SEGMENTACJA – RYNEK CELOWY – POZYCJONOWANIE The Segmentation – Targeting – Positioning (STP) process Segmentacja rynku (S) Wybór rynku celowego (T) Pozycjonowanie marki/produktu (P) Decyzje marke-tingowe Informacje rynkowe Identyfikacja grup podob-nych klientów Określenie na które grupy się nastawić (celować) Tworzenie koncepcji apelu (wezwania) do rynku celowego Decyzje marke-tingowe Informacje rynkowe Np. przedsię-biorczy stude-nci w wieku lat 18-25, 26-35, 36-45, 46+ Np. przedsię-biorcze kobie-ty studentki w wieku lat 26-35 Np. edukacja nastawiona na wewnętrzne nagradzanie i rozwój osobisty Badania rynkowe Istota twórcza [P. Baines, Ch.Filll, K.Page: Marketing. Oxford University Press, Oxford 2008, p. 217]

PROCEDURA SEGMENTACJI Szerokie zdefiniowanie segmentowanego rynku Sformułowanie listy potrzeb potencjalnych nabywców Zdefiniowanie segmentów drogą tworzenia kombinacji potrzeb u wydzielonych nabywców Pogłębiona charakterystyka poszczególnych segmentów Określenie względnej wielkości segmentów Wybór segmentu (segmentów) zapewniającego firmie najwyższe korzyści [Opracow. na podst. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. PWE Warszawa 1996, s. 163-164]

GŁÓWNE ZMIENNE SEGMENTACJI DLA RYNKU KONSUMENTÓW TYPOWE PODZIAŁY GEOGRAFICZNE Region – Wielkość miasta lub aglomeracji Typ obszaru – gęstość zaludnienia (miejski, podmiejski, wiejski) Klimat (np. nadmorski, polarny, suchy) DEMOGRAFICZNE Wiek i płeć – Liczba członków rodziny – Faza cyklu rozwoju rodziny Dochód – Zawód – Wykształcenie Wyznanie – Rasa – Narodowość PSYCHOGRAFICZNE Klasa społeczna – Styl życia Osobowość (np. impulsywny, towarzyski, ambitny, władczy) BEHAWIORALNE Okazje (zwykła, specjalna) Cechy (jakość, serwis, oszczędność, szybkość) Status użytkownika (nie-użytkownik, były, potencjalny, po raz pierwszy, regularny) Intensywność użytkowania (okazjonalny, średni, intensywny) Lojalność (brak, średnia, silna, absolutna) Etap gotowości (nieświadomy, świadomy, poinformowany, zainteresowany, kupujący) Postawy wobec produktu (entuzjastyczna, pozytywna, obojętna, negatywna, wroga) [Opracow. na podst. Kotler Ph.: Marketing; Analiza, Planowanie, Wdrażanie i Kontrola. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 249]

GŁÓWNE ZMIENNE SEGMENTACJI DLA RYNKU PRZEDSIĘBIORSTW PODZIAŁY DEMOGRAFICZNE Gałąź gospodarki – Wielkość przedsiębiorstwa – Lokalizacja OPERACYJNE Technologia – Status użytkownika Wymagania klienta (wiele czy niewiele usług?) PODEJŚCIE DO AKTU KUPNA Organizacja funkcji zakupu (zakupy zcentralizowane czy nie) Struktura władzy (dominacja kadry technicznej, finansów, itp.) Charakter stosunków (np. koncentracja na przedsiębiorstwach z którymi są dobre stosunki czy najbardziej atrakcyjnych) Kryteria dokonywania zakupu (jakość, serwis, niska cena) SYTUACYJNE CECHY OSOBOWE Nagła potrzeba (klienci żądający szybkiej dostawy lub serwisu) Szczególne zastosowanie (zastosowania wszystkie czy szczególne) Wielkość zamówienia (tylko duże czy małe) Podobieństwo między nabywcą a sprzedawcą (czy koncentracja na przedsiębiorstwach, których ludzie i wartości są podobne) Postawa wobec ryzyka (klienci podejmujący czy unikający ryzyka) Lojalność (czy koncentracja na przedsiębiorstwach wykazujących wysoki stopień lojalności wobec swoich dostawców) [Opracow. na podst. Kotler Ph.: Marketing; Analiza, Planowanie, Wdrażanie i Kontrola. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 256]

OCENA SEGMENTÓW RYNKU - WAŻNIEJSZE CZYNNIKI Wielkość segmentu Dynamika (wzrost) segmentu Siła konkurencji Zysk osiągany przez firmy działające w segmencie Koszt wejścia do segmentu Sztywność popytu w segmencie Łatwość działania w segmencie Podatność na wahania koniunkturalne Zgodność z celami strategicznymi firmy Zgodność z posiadanymi kompetencjami i zasobami

WYBÓR RYNKU CELOWEGO Proces oceny atrakcyjności poszczególonych segmentów rynku oraz wybór najkorzystniejszego /najkorzystniejszych z nich celem otwarcia (uruchomienia) obsługi RYNEK CELOWY (ang. target market) Zbiór klientów o wspólnych potrzebach, których firma zdecydowała obsługiwać [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 185] [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 195]

STRATEGIE WYBORU RYNKU CELOWEGO Marketing nie-zróżnicowany (masowy) Marketing zróżnicowany (w segmentach) Marketing skoncentrowany (w niszy) Mikromarketing (mark. lokalny lub zindywidualizowany) PODEJŚCIE SZEROKIE PODEJŚCIE WĄSKIE [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 195]

RODZAJE MARKETINGU NA RYNKU CELOWYM NIEZRÓŻNICOWANY (masowy) – firma ignoruje różnice między segmentami, proponując jedną ofertę dla całego rynku ZRÓŻNICOWANY (w segmentach) – firma decyduje się obsługiwać jeden lub kilka rynków celowych (segmentów), przygotowując odrębną ofertę dla każdego z nich SKONCENTROWANY (w niszy) – firma skupia się na uzyskaniu dużego udziału (części) w jednym lub niewielu segmentach rynku względnie niszach rynkowych NISZA – klienci o wyraźnie wyodrębnionych i dosyć złożonych potrzebach, gotowych zapłacić wyższą cenę za produkt najlepiej zaspokajający ich potrzeby MIKROMARKETING – praktyka dostosowania produktów i programów marketingowych do potrzeb i pragnień indywidualnych klientów (ang. customized lub one-to-one marketing) lub ich lokalnych grup (miast, sąsiadów, magazynów, punktów usługowych, itp.) [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 198]

ZASADY WYBORU RYNKU CELOWEGO Koncentrować działalność w takim obszarze, który da firmie możliwości uzyskania przewagi konkurencyjnej Wybierać taki obszar rynku, który firma zna Wybierać taki obszar rynku, który jest zgodny z długofalowymi planami działania firmy Koncentrować się na segmentach o odpowiedniej wielkości oraz rosnącym potencjale Unikać segmentów związanych z ostrą walką konkurencyjną Starannie oceniać bariery wejścia na rynek Upewnić się, czy działanie na rzecz wybranego segmentu rynku zapewnia osiąganie zysku [Opracow. na podst. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. PWE Warszawa 1996, s. 168]

POZYCJA PRODUKTU Kompleksowy zestaw wyobrażeń, odczuć i emocji konsumentów wobec produktu w porównaniu do produktów konkurencyjnych Sposób w jaki określane są przez konsumentów ważne, znaczące cechy produktu – miejsce jakie zajmuje produkt w umyśle konsumentów w stosunku do produktów konkurencyjnych PRODUKTY WYTWARZA SIĘ W FABRYCE, LECZ MARKI SĄ KREOWANE W UMYŚLE [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 203-204]

WARTOŚĆ DOSTARCZANA KLIENTOWI Customer Percived Value (CPV) Wartość produktu Suma Wartość serwisu wartości Wartość personelu dla klienta (+) (użyteczność) Wartość wizerunku SUMA WARTOŚCI DOSTARCZONA Koszty finansowe KLIENTOWI ∑ Koszt czasu Suma ∑ = (+) / (-) kosztów Koszt energii klienta (-) Koszty psychiczne (efektywność) [Oprac. na podst. Kotler Ph.: Marketing. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 34]

POZYCJONOWANIE Określenie jasnej, wyróżniającej i pożądanej pozycji produktu w stosunku do produktów konkurencyjnych w świadomości odbiorców celowych WYMAGA: Identyfikacji możliwych różnic wartości oczekiwanej przez konsumentów, które mogą zapewnić przewagę konkurencyjną (zróżnicowanie) Wyboru właściwego sposobu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej Określenia strategii pozycjonowania [P. Kotler, G. Armstrong: Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall, New Jersey 2008, p. 185, 203-210]

MAPA PERCEPCJI PRODUKTÓW Graficzny obraz odbioru różnych marek produktów przez ich nabywców Określana zwykle na podstawie badań opinii nabywców o kluczowych atrybutach produktów Cecha nr 1 (użyteczność) H B D A Cecha nr 2 (efektywność) E © G F A - H - produkty konkurentów C © - produkt Firmy