Standard poradnictwa zawodowego w edukacji – dywagacje o prognozie CENTRUM PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ ZESPÓŁ SZKÓŁ ŁĄCZNOŚCI Standard poradnictwa zawodowego w edukacji – dywagacje o prognozie dr Marian Piekarski 2017-03-24 PK - ZSŁ
Województwo Małopolskie Krakowski Obszar Metropolitalny Subregion Małopolski Zachodniej Subregion Tarnowski Subregion Sądecki Subregion Podhalański 2017-03-24 PK - ZSŁ
Program strategiczny: Kapitał Intelektualny i Rynek Pracy Cel główny Rozwój kapitału intelektualnego i podniesienie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Małopolski warunkiem rozwoju regionu Priorytet 1 Wdrożenie mechanizmów odkrywania, kształtowania i wspierania talentów Priorytet 2 Poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego Priorytet 3 Wsparcie mieszkańców Małopolski w planowaniu ścieżki rozwoju edukacyjno-zawodowego na każdym etapie życia Priorytet 4 Rozwój mechanizmów uczenia się przez całe życie Priorytet 5 Wsparcie zatrudnienia 2017-03-24 PK - ZSŁ
Program strategiczny: Kapitał Intelektualny i Rynek Pracy DZIAŁANIE 3.1 Małopolski program na rzecz rozwoju całożyciowego poradnictwa zawodowego, Troska o kapitał intelektualny na wszystkich etapach życia, Standard dla poradnictwa zawodowego dla edukacji będzie równocześnie tworzony i doskonalony wraz z tworzeniem standardu poradnictwa dla dorosłych – wypracowanie pewnej „części wspólnej” elementów jakościowych i ilościowych dla poradnictwa całożyciowego, niezależnie od instytucji i rodzaju klientów. 2017-03-24 PK - ZSŁ
Gmina Miejska Kraków 2017-03-24 PK - ZSŁ
Standard poradnictwa zawodowego Czy człowiek musi pracować? 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czy człowiek musi pracować? Optymiści – człowiek nie musi pracować Pesymiści – człowiek musi pracować 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czym jest praca? …, Jest podstawową formą aktywności człowieka Daje poczucie własnej wartości Wyznacza pozycję zawodową Stanowi o statusie społecznym Jest źródłem dochodów Umożliwia rozwój …, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czy człowiek musi pracować? Wolter powiedział, że „Praca oddala od nas trzy wielkie niedole: nudę występek ubóstwo” Wolter, Powiastki filozoficzne, Warszawa 1985 2017-03-24 PK - ZSŁ
Pedagogika pracy Człowiek Wychowanie Praca 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czy przejście ze szkoły na rynek pracy musi boleć? Uczeń Doradca zawodowy Dyrektor szkoły Decydenci 2017-03-24 PK - ZSŁ
Ze szkoły na rynek pracy Uczeń „świadomy” - oczekujący recepty, gotowych rozwiązań, natychmiastowych efektów, autorefleksja, sobieradztwo 2017-03-24 PK - ZSŁ
Ze szkoły na rynek pracy Doradca zawodowy za słabe wsparcie metodyczne, brak szkoleń do nowych narzędzi diagnostycznych, poprawa warunków pracy, za mało środków finansowych, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Ze szkoły na rynek pracy Dyrektor szkoły brak świadomości potrzeby działań poradnictwa zawodowego, a tym samym korzyści wynikających dla ucznia, kłopoty we wdrażaniu zadań poradnictwa zawodowego, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Ze szkoły na rynek pracy Decydenci niewystarczające regulacje prawne, brak wiedzy na temat poradnictwa jako ważnego instrumentu efektywnej polityki edukacyjnej i rynku pracy, wzrost współpracy, ułatwienie koordynacji, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Model ilustrujący zmianę Zmiana = wypełnienie luki pomiędzy stanem obecnym a pożądanym stanem przyszłym Luka Teraźniejszość Przyszłość 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czy przejście ze szkoły na rynek pracy musi boleć? Obszar nauki - zmiany w systemie edukacji, Obszar równości społecznej - stereotypy, ewolucja podejścia młodych ludzi do pracy zawodowej, Obszar rynku pracy - rozwój rynku pracy w Polsce i Europie, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Co to jest standaryzacja? Normowanie, proces tworzenia i stosowania reguł zmierzających do porządkowania określonej działalności, polegający na racjonalnym wyborze, uporządkowaniu, uproszczeniu i ujednoliceniu symboli, pojęć, typów, wielkości, wymiarów, metod badawczych. Prowadzi do ustalenia jednakowego wzorca. Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2000. 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czym jest standard? typ, model, norma, wzorzec, sposób zachowania w określonych warunkach, typowy wyrób, produkt o określonych właściwościach, stan pożądany, jakość, ewalucja, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Czym nie jest standard? idealny wzorzec, panaceum, klucz do rozwiązania problemów, środek zastępczy, usprawiedliwienie, uspokojenie, załatwieniem wszystkich spraw poradnictwa zawodowego w edukacji, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Struktura standardu Standard poradnictwa zawodowego w edukacji Instytucje Przedmiot Podmiot Uczeń Szkoły Usługi poradnicze Rodzic PPP Doradca zawodowy 2017-03-24 PK - ZSŁ
Instytucje poradnictwa Szkoła Szkoła Podstawowa Kl. 1-3 Kl.4-6 Gimnazjum Szkoła ponadgimn. Ogólno- kształcąca Zawodowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna 2017-03-24 PK - ZSŁ
Przedmiot poradnictwa Rodzaje Usługi poradnictwa Organizacja Współpraca 2017-03-24 PK - ZSŁ
Podmiot poradnictwa Uczeń Doradca zawodowy Rodzic 2017-03-24 PK - ZSŁ
Budowa standardu Standard poradnictwa zawodowego Opis usługi poradniczej Organizacja usług wewnątrz szkoły Wsparcie zewnętrzne 2017-03-24 PK - ZSŁ
Usługi doradcze Grupy docelowe Zasady udzielania usług Poradnictwo grupowe Poradnictwo indywidualne Informacja edukacyjna Informacja zawodowa Narzędzia oceny/samooceny 2017-03-24 PK - ZSŁ
Usługi doradcze - kryteria 1 Cel usługi 2 Zakres usługi 3 Rezultat usługi 4 Czas usługi 5 Dokumentacja usługi 6 Współpraca przy realizacji usługi 7 Kontrola jakości realizacji usługi 2017-03-24 PK - ZSŁ
Poradnictwo grupowe Infrastruktura lokalowa Podstawowe wyposażenie Program zajęć Materiały dydaktyczne Metody i formy pracy Dokumentacja Kwalifikacje doradcy zawodowego 2017-03-24 PK - ZSŁ
Poradnictwo indywidualne Infrastruktura lokalowa Podstawowe wyposażenie Narzędzia pracy doradcy zawodowego Dokumentacja Kwalifikacje doradcy zawodowego 2017-03-24 PK - ZSŁ
Organizacja w szkole Pomieszczenia Wyposażenie (sprzęt, materiały metodyczne, programy, narzędzia diagnostyczne Personel, doradca zawodowy Współpraca wewnętrzna Promocja na ternie szkoły Informacje zwrotne Planowanie i rozwój 2017-03-24 PK - ZSŁ
Wsparcie zewnętrzne Współpraca z partnerami lokalnymi Współpraca z samorządem lokalnym Doskonalenie kadry Finansowanie usług Koordynacja i rozwój usług 2017-03-24 PK - ZSŁ
Standard jako minimum wymagań Powinien być tworzony, Wypracowanie „ram postępowania”, Wypełnianie standardu musi podlegać wciąż na nowo negocjowaniu i renegocjowaniu, W zmieniającym się świecie nie można ostatecznie ustalić sztywnych kryteriów standardów usług poradniczych ani tylko jednego modelu jakości, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Wnioski Wypracowywany „Standard” świadczenia usług poradnictwa zawodowego w szkołach powinien stanowić punkt wyjścia do dalszych prac i modyfikacji, Należy powołać małopolską grupę roboczą, która podejmie pracę nad standardem (np. UMWM, KOiW, Organy prowadzące szkoły, Dyrektorzy szkół, Uczelnie wyższe, Doradcy zawodowi, Urzędy pracy), 2017-03-24 PK - ZSŁ
Wnioski Należy ustalić wizję, strategię i harmonogram działań, Konieczność dokonania zmian w obowiązujących aktach prawnych, Szkolenia dla wszystkich grup „użytkowników” standardu, Rozwiązanie dylematu, czy standard ma być obowiązkowy, czy dobrowolny, 2017-03-24 PK - ZSŁ
Wnioski Alternatywne drogi wdrożenia standardu (nie tylko ustawa, rozporządzenie czy zarządzenie), Kontrola rozumiana raczej jako coaching, mentoring, bądź superwizja, a nie zwykłe wytykanie błędów. 2017-03-24 PK - ZSŁ
Dziękuję za uwagę mp.krakow@interia.pl 2017-03-24 PK - ZSŁ