Standard poradnictwa zawodowego w edukacji – dywagacje o prognozie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Warmińsko-Mazurski Pakt na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Misja i wizja SDSiZ RP - w poszukiwaniu strategii rozwoju poradnictwa w Polsce Wojciech Kreft Wiceprzewodniczący SDSiZ RP.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Jerzy Boczoń – Sieć SPLOT
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przykłady dobrych praktyk
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Standard poradnictwa zawodowego w edukacji – dywagacje o prognozie CENTRUM PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ ZESPÓŁ SZKÓŁ ŁĄCZNOŚCI Standard poradnictwa zawodowego w edukacji – dywagacje o prognozie dr Marian Piekarski 2017-03-24 PK - ZSŁ

Województwo Małopolskie Krakowski Obszar Metropolitalny Subregion Małopolski Zachodniej Subregion Tarnowski Subregion Sądecki Subregion Podhalański 2017-03-24 PK - ZSŁ

Program strategiczny: Kapitał Intelektualny i Rynek Pracy Cel główny Rozwój kapitału intelektualnego i podniesienie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Małopolski warunkiem rozwoju regionu Priorytet 1 Wdrożenie mechanizmów odkrywania, kształtowania i wspierania talentów Priorytet 2 Poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego Priorytet 3 Wsparcie mieszkańców Małopolski w planowaniu ścieżki rozwoju edukacyjno-zawodowego na każdym etapie życia Priorytet 4 Rozwój mechanizmów uczenia się przez całe życie Priorytet 5 Wsparcie zatrudnienia 2017-03-24 PK - ZSŁ

Program strategiczny: Kapitał Intelektualny i Rynek Pracy DZIAŁANIE 3.1 Małopolski program na rzecz rozwoju całożyciowego poradnictwa zawodowego, Troska o kapitał intelektualny na wszystkich etapach życia, Standard dla poradnictwa zawodowego dla edukacji będzie równocześnie tworzony i doskonalony wraz z tworzeniem standardu poradnictwa dla dorosłych – wypracowanie pewnej „części wspólnej” elementów jakościowych i ilościowych dla poradnictwa całożyciowego, niezależnie od instytucji i rodzaju klientów. 2017-03-24 PK - ZSŁ

Gmina Miejska Kraków 2017-03-24 PK - ZSŁ

Standard poradnictwa zawodowego Czy człowiek musi pracować? 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czy człowiek musi pracować? Optymiści – człowiek nie musi pracować Pesymiści – człowiek musi pracować 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czym jest praca? …, Jest podstawową formą aktywności człowieka Daje poczucie własnej wartości Wyznacza pozycję zawodową Stanowi o statusie społecznym Jest źródłem dochodów Umożliwia rozwój …, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czy człowiek musi pracować? Wolter powiedział, że „Praca oddala od nas trzy wielkie niedole: nudę występek ubóstwo” Wolter, Powiastki filozoficzne, Warszawa 1985 2017-03-24 PK - ZSŁ

Pedagogika pracy Człowiek Wychowanie Praca 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czy przejście ze szkoły na rynek pracy musi boleć? Uczeń Doradca zawodowy Dyrektor szkoły Decydenci 2017-03-24 PK - ZSŁ

Ze szkoły na rynek pracy Uczeń „świadomy” - oczekujący recepty, gotowych rozwiązań, natychmiastowych efektów, autorefleksja, sobieradztwo 2017-03-24 PK - ZSŁ

Ze szkoły na rynek pracy Doradca zawodowy za słabe wsparcie metodyczne, brak szkoleń do nowych narzędzi diagnostycznych, poprawa warunków pracy, za mało środków finansowych, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Ze szkoły na rynek pracy Dyrektor szkoły brak świadomości potrzeby działań poradnictwa zawodowego, a tym samym korzyści wynikających dla ucznia, kłopoty we wdrażaniu zadań poradnictwa zawodowego, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Ze szkoły na rynek pracy Decydenci niewystarczające regulacje prawne, brak wiedzy na temat poradnictwa jako ważnego instrumentu efektywnej polityki edukacyjnej i rynku pracy, wzrost współpracy, ułatwienie koordynacji, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Model ilustrujący zmianę Zmiana = wypełnienie luki pomiędzy stanem obecnym a pożądanym stanem przyszłym Luka Teraźniejszość Przyszłość 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czy przejście ze szkoły na rynek pracy musi boleć? Obszar nauki - zmiany w systemie edukacji, Obszar równości społecznej - stereotypy, ewolucja podejścia młodych ludzi do pracy zawodowej, Obszar rynku pracy - rozwój rynku pracy w Polsce i Europie, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Co to jest standaryzacja? Normowanie, proces tworzenia i stosowania reguł zmierzających do porządkowania określonej działalności, polegający na racjonalnym wyborze, uporządkowaniu, uproszczeniu i ujednoliceniu symboli, pojęć, typów, wielkości, wymiarów, metod badawczych. Prowadzi do ustalenia jednakowego wzorca. Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2000. 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czym jest standard? typ, model, norma, wzorzec, sposób zachowania w określonych warunkach, typowy wyrób, produkt o określonych właściwościach, stan pożądany, jakość, ewalucja, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Czym nie jest standard? idealny wzorzec, panaceum, klucz do rozwiązania problemów, środek zastępczy, usprawiedliwienie, uspokojenie, załatwieniem wszystkich spraw poradnictwa zawodowego w edukacji, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Struktura standardu Standard poradnictwa zawodowego w edukacji Instytucje Przedmiot Podmiot Uczeń Szkoły Usługi poradnicze Rodzic PPP Doradca zawodowy 2017-03-24 PK - ZSŁ

Instytucje poradnictwa Szkoła Szkoła Podstawowa Kl. 1-3 Kl.4-6 Gimnazjum Szkoła ponadgimn. Ogólno- kształcąca Zawodowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna 2017-03-24 PK - ZSŁ

Przedmiot poradnictwa Rodzaje Usługi poradnictwa Organizacja Współpraca 2017-03-24 PK - ZSŁ

Podmiot poradnictwa Uczeń Doradca zawodowy Rodzic 2017-03-24 PK - ZSŁ

Budowa standardu Standard poradnictwa zawodowego Opis usługi poradniczej Organizacja usług wewnątrz szkoły Wsparcie zewnętrzne 2017-03-24 PK - ZSŁ

Usługi doradcze Grupy docelowe Zasady udzielania usług Poradnictwo grupowe Poradnictwo indywidualne Informacja edukacyjna Informacja zawodowa Narzędzia oceny/samooceny 2017-03-24 PK - ZSŁ

Usługi doradcze - kryteria 1 Cel usługi 2 Zakres usługi 3 Rezultat usługi 4 Czas usługi 5 Dokumentacja usługi 6 Współpraca przy realizacji usługi 7 Kontrola jakości realizacji usługi 2017-03-24 PK - ZSŁ

Poradnictwo grupowe Infrastruktura lokalowa Podstawowe wyposażenie Program zajęć Materiały dydaktyczne Metody i formy pracy Dokumentacja Kwalifikacje doradcy zawodowego 2017-03-24 PK - ZSŁ

Poradnictwo indywidualne Infrastruktura lokalowa Podstawowe wyposażenie Narzędzia pracy doradcy zawodowego Dokumentacja Kwalifikacje doradcy zawodowego 2017-03-24 PK - ZSŁ

Organizacja w szkole Pomieszczenia Wyposażenie (sprzęt, materiały metodyczne, programy, narzędzia diagnostyczne Personel, doradca zawodowy Współpraca wewnętrzna Promocja na ternie szkoły Informacje zwrotne Planowanie i rozwój 2017-03-24 PK - ZSŁ

Wsparcie zewnętrzne Współpraca z partnerami lokalnymi Współpraca z samorządem lokalnym Doskonalenie kadry Finansowanie usług Koordynacja i rozwój usług 2017-03-24 PK - ZSŁ

Standard jako minimum wymagań Powinien być tworzony, Wypracowanie „ram postępowania”, Wypełnianie standardu musi podlegać wciąż na nowo negocjowaniu i renegocjowaniu, W zmieniającym się świecie nie można ostatecznie ustalić sztywnych kryteriów standardów usług poradniczych ani tylko jednego modelu jakości, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Wnioski Wypracowywany „Standard” świadczenia usług poradnictwa zawodowego w szkołach powinien stanowić punkt wyjścia do dalszych prac i modyfikacji, Należy powołać małopolską grupę roboczą, która podejmie pracę nad standardem (np. UMWM, KOiW, Organy prowadzące szkoły, Dyrektorzy szkół, Uczelnie wyższe, Doradcy zawodowi, Urzędy pracy), 2017-03-24 PK - ZSŁ

Wnioski Należy ustalić wizję, strategię i harmonogram działań, Konieczność dokonania zmian w obowiązujących aktach prawnych, Szkolenia dla wszystkich grup „użytkowników” standardu, Rozwiązanie dylematu, czy standard ma być obowiązkowy, czy dobrowolny, 2017-03-24 PK - ZSŁ

Wnioski Alternatywne drogi wdrożenia standardu (nie tylko ustawa, rozporządzenie czy zarządzenie), Kontrola rozumiana raczej jako coaching, mentoring, bądź superwizja, a nie zwykłe wytykanie błędów. 2017-03-24 PK - ZSŁ

Dziękuję za uwagę mp.krakow@interia.pl 2017-03-24 PK - ZSŁ