Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przykłady dobrych praktyk

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przykłady dobrych praktyk"— Zapis prezentacji:

1 Przykłady dobrych praktyk
Poradnia – Uczeń – Szkoła

2 Przykłady Dobrej praktyki Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr
Przykłady Dobrej praktyki Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr. 1 w Łomży na przykładzie wspierania szkół z terenu powiatu łomżyńskiego w obszarze dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu, planowaniu kariery szkolnej uczniów. Opracowała psycholog/doradca zawodowy E. Kłosek

3 Metody rozpoznawania potrzeb szkół.
Metodyka zaspokajania potrzeb szkół w zakresie form wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w obszarze doradztwa zawodowego Metody rozpoznawania potrzeb szkół. Formy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego realizowane na terenie szkół. Zbieranie informacji zwrotnych o udzielonych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

4 Metody Rozpoznawania potrzeb szkół w zakresie form wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w obszarze dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu, planowaniu kariery szkolnej uczniów Metody i narzędzia stosowane w badaniu potrzeb szkół: a) Badania ankietowe: Ankiety skierowane do dyrektorów i nauczycieli szkół pod koniec II semestru roku szkolnego, Ankiety zbierane wśród uczniów podczas zajęć warsztatowych prowadzonych przez pracowników Poradni na terenie szkół. b) Telefoniczne zgłoszenia szkół w ciągu całego roku szkolnego. c) Wywiady indywidualne lub grupowe z dyrektorami, pedagogami, rodzicami.

5 liczba gimnazjów zgłaszających zapotrzebowanie na formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w obszarze wspierania uczniów w wyborze kierunku kształcenia, zawodu, planowania kariery szkolnej w perspektywie 5-letniej Rok szkolny Liczba gimnazjów (max 9) % gimnazjów 2016/2017 9 100% 2015/2016 8 89% 2014/2015 4 44% 2013/2014 2012/2013

6 Rok szkolny 2017/2018 zgłoszenia szkół na formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej z doradztwa zawodowego Formy pomocy z doradztwa zawodowego Bad. zaint. zawod. uczniów klas III gimn. Bad. zaint. zawodowych uczniów klas II gimn. Zajęcia aktywizujące wybór zawodu dla kl. III gimn. Zajęcia warsztatowe dla klas VII S.P Prelekcje dla uczniów klas III gimn. Liczba szkół 9 gimnazjów 1 gimnazjum 5 gimnazjów 3 szk. podst. 3 gimnazja % szkół 100% 11% 55% 10% 33%

7 Rozpoznawanie potrzeb gimnazjów w obszarze doradztwa zawodowego w oparciu o ankiety

8 Rozpoznane potrzeby gimnazjów w zakresie doradztwa zawodowego w oparciu o telefoniczne zgłoszenia szkół i wywiady z dyrektorami, pedagogami szkolnymi i rodzicami w perspektywie pięcioletniej

9 Przykładowe tematy zajęć aktywizujących wybór zawodu
„Ku własnym wyborom. Odkrywanie swoich zainteresowań i predyspozycji zawodowych. „Czym kierować się przy wyborze szkoły? Świadomy wybór zgodny z zainteresowaniami i możliwościami ucznia”. „Recepta na karierę – psychologiczne i nie tylko uwarunkowania drogi do sukcesu”.

10 Przykładowe tematy prelekcji z doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjów
„Świadomy wybór ścieżki edukacyjnej w oparciu o analizę oferty edukacyjnej szkół”, „Zawody z przyszłością i bez przyszłości. Trendy na rynku pracy”. „Co dalej gimnazjalisto? Oferta edukacyjna w regionie”. „Zastanów się zanim zdecydujesz! O czym należy wiedzieć wybierając szkołę ponadgimnazjalną?”.

11 „Rodzic pierwszym doradcą zawodowym swojego dziecka”
Przykładowe tematy spotkań informacyjno-szkoleniowych z doradztwa zawodowego dla rodziców uczniów gimnazjów „Rola rodzica w planowaniu kariery edukacyjno – zawodowej swojego dziecka”. „Rodzic pierwszym doradcą zawodowym swojego dziecka”

12 Przykładowe tematy spotkań z doradztwa zawodowego dla nauczycieli
„Czynniki psychofizyczne, które należy uwzględnić przy ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej”. „Mocne i słabe strony ucznia jako wyznacznik jego przyszłej kariery zawodowej”.

13 Wnioski z rozpoznawania potrzeb szkół w perspektywie 5 lat w obszarze doradztwa zawodowego
Najwięcej informacji o formach wsparcia psychologiczno – pedagogicznych oczekiwanych przez szkoły w obszarze doradztwa zawodowego uzyskujemy z badań ankietowych. Zmieniają się dominujące formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej zapotrzebowane przez szkoły w poszczególnych latach szkolnych. Zmienia się liczba zapotrzebowań na określone formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poszczególnych latach szkolnych.

14 Zajęcia aktywizujące wybór zawodu
Realizacja form pomocy psychologiczno - pedagogicznej w obszarze doradztwa zawodowego Zajęcia aktywizujące wybór zawodu

15 Grupowe badania zainteresowań zawodowych
Realizacja form pomocy psychologiczno – pedagogicznej obszarze doradztwa zawodowego Grupowe badania zainteresowań zawodowych

16 Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla uczniów
Realizacja form pomocy psychologiczno - pedagogicznej obszarze doradztwa zawodowego Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla uczniów

17 Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla rodziców
Realizacja przez PP-P nr 1 w Łomży zapotrzebowań zgłoszonych przez szkoły w obszarze doradztwa zawodowego Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla rodziców

18 Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej najczęściej zGŁASZane przez gimnazja w obszarze doradztwa zawodowego Rok szkolny 2016/2017 2015/2016 2014/2015 2013/2014 2012/2013 Badanie zainteresowań zawodowych dla U kl. III gimnazjów 9 gimnazjów – 100% 8 gimnazjów – 89% 6 gimnazjów – 67% 7 gimnazjów – 78% Zajęcia aktywizujące wybór zawodu dla klas III gimnazjów 8 – 89% 6 – 67% 4 – 44% 7 – 78% Prelekcje dla U kl. III gimnazjów 2 – 22% 5 – 55% Prelekcje dla R uczniów kl. III gimnazjów 3 – 33% Szkolenia dla N - 1 – 11%

19 ROK SZKOLNY 2016/2017 REALIZACJA ZAPOTRZEBOWAŃ
Formy pomocy Zajęcia aktywizujące wybór zawodu Grupowe badania zainteresowań zawodowych Porady zawodowe dla uczniów Prelekcje dla uczniów Prelekcje dla rodziców Liczba osób objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną 363 341 293 91 92 % wszystkich (504) uczniów klas III 9 gimnazjów 72% 68% 58% 18%

20 Poziom efektywności i satysfakcji przeprowadzonych wśród uczniów zajęć z doradztwa zawodowego
Wybrane wyniki z RAPORTU Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ PRZEPROWADZONEJ W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ŁOMŻY W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

21 Pytanie z ankiety kierowanej do nauczycieli i dyrektorów gimnazjów: Proszę wybrać najważniejsze korzyści, jakie odnoszą uczniowie dzięki realizowaniu przez poradnię różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznych Rodzaj odpowiedzi W.S % pomoc w ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły i zawodu 15 94%

22 Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów kl
Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów kl. III gimnazjów: W jakim stopniu przeprowadzone zajęcia z doradztwa zawodowego poszerzyły Twoją wiedzę i umiejętności?   Rodzaj odpowiedzi 1 2 3 4 5 Liczba udzielonych odp. 31 69 35 Odp. w % 0% 23% 51% 26% Wyniki wskazują, że według 77% uczniów przeprowadzone zajęcia w sposób istotny poszerzyły ich wiedzę i umiejętności.

23 Liczba udzielonych odp. 18 50 67
Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów: Czy uzyskana wiedza na zajęciach jest dla Ciebie użyteczna? Rodzaj odp. 1 2 3 4 5 Liczba udzielonych odp. 18 50 67 Odp. w % 0% 13% 37% 50% Uzyskane wyniki pokazują, że dla 87% uczniów uzyskana wiedza była użyteczna.

24 wyniki badania wskazują, że:
Nauczyciele i dyrektorzy gimnazjów do najważniejszych korzyści, jakie odnoszą ich uczniowie z zajęć doradztwa zawodowego zaliczają pomoc w ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły i zawodu (94%), 77% uczniów gimnazjów uważa, że przeprowadzone zajęcia w sposób istotny poszerzyły ich wiedzę i umiejętności podejmowania lepszych decyzji zawodowych. 87% uczniów gimnazjów ocenia uzyskaną wiedzę jako bardzo przydatną.

25 wnioski Rozpoznawanie potrzeb szkół odbywa się przez cały czas trwania roku szkolnego. Głównym źródłem pozyskiwania informacji o potrzebach szkół w zakresie doradztwa zawodowego na różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej są ankiety. Należy kontynuować rozpoznawanie potrzeb klientów Poradni i nadal wykorzystywać je w planowaniu pracy Poradni. Należy nadal utrzymać różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego.

26 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Przykłady dobrych praktyk"

Podobne prezentacje


Reklamy Google