SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
BDKM Grupa Doradcza jest firmą doradczą działającą w obszarach rozwoju regionalnego, umiędzynarodowienia działalności, innowacyjności, rozwoju przedsiębiorczości.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Plan Odnowy Miejscowości
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR 2007-2013

ROZWÓJ REGIONALNY Wymiar regionalny NPR 2007-2013 Objęcie całego obszaru Polski Celem 1 polityki strukturalnej Unii Europejskiej Redukcja barier rozwoju powodujących nierównomierny rozwój poszczególnych regionów kraju Poprawa konkurencyjności regionów

ROZWÓJ REGIONALNY Mnogość określeń dotyczących miast w projekcie NPR: średnie miasta, duże miasta, metropolie i obszary metropolitalne, miasta o znaczeniu krajowym, miasta będące regionalnymi ośrodkami wzrostu, główne ośrodki gospodarcze; trudność w „odnalezieniu się” Kielc w projekcie NPR Pominięcie Kielc jako ośrodka, w którym mogłyby się rozwinąć funkcje metropolitalne Sposób podziału środków pieniężnych na Regionalne Programy Operacyjne zapewniający zrównoważony rozwój województw

PRIORYTET STRATEGICZNY - INWESTYCJE Rozwój infrastruktury technicznej, głównie transportowej Wyprowadzenie dróg krajowych z miast poprzez budowę obwodnic Rozwój transportu lotniczego Budowa i przebudowa infrastruktury kolejowej

PRIORYTET STRATEGICZNY - INWESTYCJE Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do regionów charakteryzujących się niższą atrakcyjnością inwestycyjną Promowanie powstawania klastrów, centrów technologicznych i układów kooperacyjnych

PRIORYTET STRATEGICZNY - INWESTYCJE Infrastruktura drogowa: droga ekspresowa S-46 łącząca m.in. Lublin, Kielce, Częstochowę, Opole i Wrocław; wniosek o wpisanie projektu do NPR 2007-2013 przebudowa dróg krajowych w miastach na prawach powiatu; zagrożenie ponownego wyłączenia Kielc z możliwości ubiegania się o środki pieniężne na przebudowę dróg krajowych Infrastruktura portów lotniczych: czy lotnisko takie jak w Masłowie mogłoby uzyskać wsparcie finansowe? wątpliwości wynikające z zapisów Wstępnego projektu NPR 2007-2013

PRIORYTET STRATEGICZNY - INWESTYCJE Infrastruktura kolejowa: modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków przez Radom i Kielce; wniosek o wpisanie projektu do NPR 2007-2013 Transport publiczny w aglomeracjach: czy, zgodnie z zapisami, należy przypuszczać, że Kielce ponownie nie będą mogły aplikować do tego działania? Pozostała infrastruktura techniczna: brak w Regionalnych Programach Operacyjnych zapisów dotyczących m.in. kompleksowego uzbrajania terenów pod inwestycje, czy bardzo ważnej infrastruktury środowiskowej

URBANIZACJA I GOSPODAROWANIE PRZESTRZENIĄ Ograniczenie presji urbanizacyjnej oraz rewitalizacja miast i terenów poprzemysłowych Tworzenie przyjaznego środowiska prawno-instytucjonalnego dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego Poprawa dostępności mieszkań Promowanie rozwoju przestrzennego zwiększającego poziom urbanizacji na obszarach, na których pożądane są ruchy migracyjne

URBANIZACJA I GOSPODAROWANIE PRZESTRZENIA Rewitalizacja miast: Działania związane z rewitalizacją małych i średnich miast w ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych Działania związane z rewitalizacją miast o znaczeniu krajowym i będących regionalnymi ośrodkami wzrostu w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Spójność i konkurencyjność regionów” na szczeblu krajowym Kielce musiałyby rywalizować z największymi miastami Polski, co byłoby rozwiązaniem niekorzystnym

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ Wspieranie działalności badawczej i technologicznej Tworzenie warunków do rozwoju instytucji inkubujących przedsiębiorczość oraz powstawania centrów badawczo-technologicznych Powiązanie szkolnictwa wyższego z gospodarką i rynkiem pracy Tworzenie regionalnych i lokalnych funduszy poręczeniowo - pożyczkowych Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ Parki przemysłowe i technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości: samorządy jako beneficjenci projektów mających na celu tworzenie parków i inkubatorów Instytucje otoczenia biznesu: dostrzeganie przez władze centralne atrakcyjności i potencjału inwestycyjnego takich miast, jak Kielce

KULTURA I TURYSTYKA Nacisk na silną tożsamość kulturową na poziomie lokalnym i regionalnym Promowanie rozwoju zrównoważonej turystyki Promowanie regionalnych produktów turystycznych Racjonalizacja gospodarowania zasobami geologicznymi Poprawa jakości środowiska wodnego na terenach rekreacyjnych

KULTURA I TURYSTYKA Regionalne produkty turystyczne: postulat znacznej swobody w kształtowaniu regionalnych produktów turystycznych na etapie opracowywania Regionalnych Programów Operacyjnych; produkty turystyczne i infrastruktura uzależnione od specyfiki regionu Dziedzictwo kulturowe: zagrożenia związane z konkurowaniem Kielc na szczeblu krajowym z miastami o dużo większych tradycjach kulturalnych

WIEDZA I KOMPETENCJE Poprawa jakości kształcenia na poziomie wyższym Kształcenie ustawiczne Zwiększenie dostępu do edukacji uczniom ze środowisk miejskich dotkniętych ubóstwem Poprawa jakości kadry pedagogicznej Odpowiednik służby cywilnej w samorządach Wzmocnienie administracji samorządowej województwa

WIEDZA I KOMPETENCJE Infrastruktura edukacyjna: postulat o posiadanie uniwersytetu przez każde miasto wojewódzkie Podnoszenie jakości kapitału ludzkiego w samorządach: umożliwienie jednostkom samorządu terytorialnego korzystania ze środków służących doskonaleniu i zwiększaniu kompetencji pracowników jst

SYSTEM WDRAŻANIA NPR 2007-2013 Maksymalna decentralizacja systemu zarządzania NPR 2007-2013 - 16 Regionalnych Programów Operacyjnych

SYSTEM WDRAŻANIA NPR 2007-2013 Postulat możliwie największej swobody kształtowania własnych priorytetów regionalnych przez samorządy przy opracowywaniu Regionalnych Programów Operacyjnych

FINANSE Efektywny mechanizm podatku od nieruchomości Instrumenty wspierające inwestycje Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych Krajowy Fundusz Mieszkaniowy Krajowy Fundusz Drogowy Partnerstwo Publiczno-Prywatne Propozycje obniżenia współfinansowania krajowego do poziomu 20%

FINANSE VAT: niekorzystna propozycja Komisji Europejskiej uznania kosztów podatku VAT za wydatek niekwalifikowalny, co oznacza faktyczne podwyższenie poziomu niezbędnego współfinansowania ze strony beneficjentów

Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji