II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomorska Agencja Poszanowania Energii
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów ds. Energii
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Omówienie realizacji projektu
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Seminarium Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Raciechowice, 24 sierpnia 2006 Zarządzanie energią w wybranych budynkach w Gminie.
Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
dr inż. Tomasz Kowalak, Dyrektor Departamentu Taryf Krajowa Platforma Technologiczna Energetyki, Gdańsk, 7 września 2010 r. Smart community – - wykorzystanie.
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
1 Planowanie energetyczne w gminie i instytucjach publicznych. Jacek Walski AM PREDA Szczecin, 4 czerwca 2008 r.
Foto. W. Gorgolewski VII Forum Energetyczne, Sopot r.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Bezpieczeństwo energetyczne w skali regionu i gminy
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Planowanie energetyczne w gminie - obowi ą zki wynikaj ą ce z ustawy – Prawo energetyczne i ich znaczenie Pó ł nocno – Zachodni Oddzia ł Terenowy URE Szczecin.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Planistyczne działania wspierające.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
„Rozwój miast a wyzwania środowiskowe” (odpady, smog, klimat)
Zapis prezentacji:

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006

Zarządzanie Energią w Gminie Inspiracje projektów Energie-Cites i doświadczenia własne Bielska-Białej

Projekty związane z zarządzaniem energią realizowane w gminie Bielsko-Biała z udziałem Energie Cites ECOS-OUVERTURE/PHARE ( ) WDRAŻANIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA ENERGIĄ W BUDYNKACH I OŚWIETLENIU KOMUNALNYM DG XVII, SAVE II ( ) LOKALNA POLITYKA ENERGETYCZNA POLSKI I CZECH - ROLA LOKALNYCH WŁADZ PAUCI (2001) WYMIANA DOŚWIADCZEŃ Z UKRAINĄ W ZARZĄDZANIU ENERGIĄ SchooBieDo (2004-) WDRAŻANIE SKUTECZNEGO ZARZĄDZANIA ENERGIĄ W KOMUNALNYCH OBIEKTACH SZKOLNYCH DISPLAY (2005-) ZARZĄDZANIE ENERGIĄ W GMINIE POPRZEZ ODDZIAŁYWANIA WIZUALNE NA ODBIORCĘ

Gmina odbiorcą paliw i energii Dane do wykresu dotyczą roku 2003

Gmina odbiorcą paliw i energii Dane do wykresu dotyczą roku 2003

woj. śląskie ENION Oddziaływanie przedsiębiorstw energetycznych i gmin na realizację polityki energetycznej

Podział zadań i kompetencji w planowaniu energetycznym GMINY Zadanie: PLANOWANIE I ORGANIZACJA ZAOPATRZENIA W CIEPŁO, ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ I GAZ ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAOPATRZENIA W CIEPŁO, EN. ELEKTR. I PALIWA GAZOWE PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYCZNE Zadanie: ZASPOKOJENIE OBECNEGO I PRZYSZŁEGO ZAPOTRZEBOWANIA PLANY ROZWOJU Podstawa prawna (Art. 18 i 19) POLITYKA ENERGETYCZNA PAŃSTWA MPZP Zakres i cele: OCENA I MONITOROWANIE STANU ISTNIEJĄCEGO PROGNOZOWANIE ZMIAN ZAOPATRZENIA W CIEPŁO, EN. ELEKTR. I PALIWA GAZOWE ORGANIZACJA ZAOPATRZENIA W CIEPŁO, EN. ELEKTR. I GAZ NA OBSZARZE GMINY WSKAZANIE NADWYŻEK LOKALNYCH ZASOBÓW PALIW I ENERGII, OŹE Podstawa prawna: ZAŁOŻENIA PZCEiG (Art. 16 ust. 5 pkt 2) MPZP (Art. 16 ust. 1) Cele: DOSTARCZANIE PALIW GAZOWYCH, ENERGII ELEKTRYCZNEJ I CIEPŁA ZAPEWNIENIE FUNKCJONOWANIA SYSTEMU MODERNIZACJA, BUDOWA SIECI I ŹRÓDEŁ (OŹE) RACJONALIZACJA UŻYTKOWANIA FINANSOWANIE INWESTYCJI

Planowanie energetyczne gmin i przedsiębiorstw energet. – stan istniejący MINISTER GOSPODARKI POLITYKA ENERGETYCZNA PAŃSTWA Art. 12 ust. 2 pkt. 1 GMINY Założenia i plany ZCEiG Art. 18 ust. 2 MPZP WOJEWODA Art. 17 ust. 2 URZĄD REGULACJI ENERGETYKI Art. 23 ust. 1, ust. 2 pkt. 5 Art. 23 ust. 3 Art. 16 ust. 5 pkt. 2 PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYCZNE Plany rozwoju Art. 16 ust.1 SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA Art. 19 ust. 5 Art. 23 ust. 3 ZAPEWNIENIE SPÓJNOŚCI OPINIA

MINISTER GOSPODARKI POLITYKA ENERGETYCZNA PAŃSTWA URZĄD REGULACJI ENERGETYKI uzgodnienie projektów planów przedsięb. energetycznych PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYCZNE PLANY ROZWOJU ENION 323 gminy GMINY ZAŁOŻENIA DO PZCEIG MPZP SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA WOJEWÓDZKIE (REGIONALNE) ZAŁOŻENIA DO PZCEIG woj. śląskie 161 gmin WOJEWODA Art. 12 UZGODNIENIE ZAPEWNIENIE SPÓJNOŚCI Planowanie energetyczne gmin i przedsiębiorstw energet. – proponowane zmiany

1. Naczelnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach polityki energetycznej jest Minister Gospodarki 2. Zadania Ministra Gospodarki w zakresie polityki energetycznej obejmują: 1. przygotowanie projektu polityki energetycznej państwa i koordynowanie jej realizacji; 2. określenie szczegółowych warunków planowania i funkcjonowania systemów zaopatrzenia w paliwa i energię, w trybie i zakresie ustalonych w ustawie; współdziałanie z wojewodami i samorządami terytorialnymi w sprawach planowania i realizacji systemów zaopatrzenia w paliwa i energię; Rozdział 3 Polityka energetyczna Art. 12.

PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYCZNE MINISTER GOSPODARKI URE MINISTER GOSPODARKI GMINA OKREŚLENIE ZASAD: funkcjonowanie systemów (Art. 9 i 12) kształtowanie i kalkulacja taryf (Art. 46 i 12) ROZPORZ. WYKONAWCZE przyłączeniowe - taryfowe OKREŚLENIE WARUNKÓW: planowanie i funkcjonowanie systemów zaopatrzenia w ciepło, en elektr. i gaz (Art.12 ust.2 pkt. 2) współdziałanie z wojewodami i samorządami terytorialnymi (Art. 12 ust. 2 pkt. 4) ODPOWIEDZIALNOŚĆ: funkcjonowanie systemu gazowego, elektroenerget., ciepłowniczego kształtowanie i kalkulacja taryf dla paliw gazowych, en. elektr. i ciepła ODPOWIEDZIALNOŚĆ: planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, en. elektr. i gaz (Art. 18) opracowanie założeń do planu oraz planu ZCEiG (Art. 19 i 20) zapewnienie spójności pomiędzy planami p.e., a założeniami i planami gminy (Art. 16 ust. 5 pkt. 2) ZATWIERDZANIE I KONTROLO- WANIE: stosowania taryf (Art.23 ust.2 pkt.2) standardów jakościowych obsługi odbiorców UZGADNIANIE: planów rozwoju przeds. energet. Akty wykonawcze w uregulowaniach Ustawy Prawo Energetyczne DO REALIZACJI ZADAŃ PRZEDS. ENERGETYCZNYCH ORAZ GMIN

Struktura usług energetycznych w gminie Ü to doświadczone i przygotowane służby do świadczenia w sposób zorganizowany usług energetycznych przedsiębiorstwa energetyczne gminy Ü to często brak komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za planowanie i organizację zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe

Ü analizy i monitorowanie stanu istniejącego Ü diagnozy i określenie kierunków rozwoju i modernizacji Ü monitorowanie założeń i planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Ü nadzór nad bezpieczeństwem zaopatrzenia w paliwa i energię Ü realizacja celów określonych w założeniach i planach Ü optymalizacja infrastruktury energetycznej poprzez mpzp Ü aktualizacja założeń i planów energetycznych gminy Ü zapewnienie współpracy i koordynacja polityki energetycznej gminy z zadaniami przedsiębiorstw energetycznych Ü zawieranie umów z przedsięb. energet. na realizację zadań planu Zarządzanie energią w gminie

Ü odpowiedzialność za zrównoważony rozwój gminy Ü nadzorowanie bezpieczeństwa i ciągłości dostaw paliw i energii Ü wykorzystanie własnych zasobów paliw i energii oraz ciepła odpadowego Ü wykorzystanie OŹE Ü wpływ na poziom kosztów świadczonych usług energetycznych Zadania własne gminy w zakresie polityki energetycznej

Bariery ograniczające optymalne zarządzanie energią w gminie Ü odpowiedzialności za organizację przez gminę zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Ü planowania energetycznego na szczeblu wojewódzkim i regionalnym Ü zapewnienia spójności planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych i założeń do planów energetycznych gminy Ü opiniowania planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych przez samorząd NIEWYSTARCZAJĄCE UREGULOWANIA PRAWNE DOTYCZĄCE:

Urząd Miejski w Bielsku-Białej pl. Ratuszowy 1 Biuro Zarządzania Energią tel Dziękuję za uwagę Prelegent: Zastępca Prezydenta Miasta Bielska-Białej Zbigniew Michniowski