Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
szkół ponadgimnazjalnych
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpnia 2010 KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Edukacja artystyczna i kulturalna w nowej podstawie programowej
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku

Doradztwo zawodowe w szkołach
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość Justyna Majewska, Paulina Maćkowiak, Natalia Sawicka SKN Metodyki WF, AWF Poznań Opiekun Koła Naukowego: prof. AWF dr hab. M. Bronikowski

sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 IISP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum egzamin gimnazjalny dostosowany do nowej podstawy programowej 2012/2013 IV SP I L I T I ZSZ 2013/2014 V SP II L II T II ZSZ 2014/2015 VI SP sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej III L III T IIIZSZ 2015/2016 IV T I LU 2016/2017 II LU SP –szkoła podst., L- liceum, T – technikum, ZSZ- zasadnicza szkoła zawodowa, Tu – technikum uzupełniające

Liczba godzin wychowania fizycznego na poszczególnych etapach edukacji:

Raport NIK: Wychowanie fizyczne w szkołach Kontrola wychowania fizycznego w szkołach publicznych - raport z 2010r. Program wychowania fizycznego jest nie dostosowany do infrastruktury sportowej szkół , do możliwości zdrowotnych i zainteresowań uczniów W co 5 szkole nie wprowadzono nowej podstawy programowej Nauczyciele nie przeprowadzają kontroli osiągnięć uczniów Brak organizacji zawodów i zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów z wadami postawy

Raport NIK: Wychowanie fizyczne w szkołach

Czy lekcje wf są ciekawe?

Opinie uczniów o wychowaniu fizycznym

Opinie jakościowe uczniów Badani przez Supińską i współ. [2001] uczniowie twierdzili, że nauczyciel wychowania fizycznego ma dużą wiedzę o przedmiocie („chociaż czasami jest słabo przygotowany metodycznie do pojedynczych zajęć” i „szuka tylko braków w naszych umiejętnościach”), i mimo, że stosuje różne środki dydaktyczne („czasami lekcje nie są ciekawe”). Największe rozbieżności pomiędzy pożądanym a rzeczywistym obrazem nauczyciela uczniowie badani przez U.Supińską i współ. [2001] zaobserwowali w zakresie umiejętności wychowawczych, w których nie dostrzegali w nauczycielu wychowania fizycznego osoby potrafiącej wczuć się w problemy ucznia. Zdaniem uczniów nauczyciel to osoba, która traktuje ucznia przedmiotowo, często nie dotrzymuje obietnic i w związku z tym cieszy się umiarkowanym autorytetem wśród uczniów. Zdaniem uczniów nauczyciel często też nie zwraca uwagi na aspekty wychowawcze na lekcji i poza nią. Z tej surowej oceny uczniów musimy spróbować wyciągnąć wnioski.

Materiał i metoda badań: Badaniu poddano dyrektorów, nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i liceów. Metoda – sondaż diagnostyczny Technika – ankieta Dla dyrektora: 4 pytania (3 otwarte,1zamknięte) Dla nauczyciela: 11 pytań (8 zamkniętych,3 otwarte) Dla uczniów: 9 pytań (9 zamkniętych)

Wyniki: Dyrektorzy Wady reformy w opinii Dyrektorów: Brak w pobliżu klubów oferujących współpracę, wyprowadzenie wychowania fizycznego ze szkół Za dużo pracy papierkowej, zabierającej nauczycielowi godziny przeznaczone na wszechstronny rozwój podczas normalnej lekcji Trudno o nowe formy zajęć fakultatywnych

Wyniki: Nauczyciele

Wyniki: Uczniowie

Wnioski: Z badań wynika że: W opinii dyrektorów i nauczycieli wf nowa podstawa programowa ma więcej wad niż zalet. Większość badanych szkół ma problem z wprowadzeniem reformy lub w ogóle jej nie wprowadziła. Nauczyciele wf nie mają możliwości i kwalifikacji do prowadzenia niektórych form fakultetów wybieranych przez uczniów.

Wnioski z badań Najwyższej Izby Kontroli: Negatywna ocena kształcenia w skontrolowanych szkołach w zakresie wychowania fizycznego i zapewnienia warunków do uprawiania sportu szkolnego. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektorów szkół nad organizacją zajęć wychowania fizycznego jest nieskuteczny. Niezapewnienie nauczycielom wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej odpowiedniego do potrzeb doskonalenia zawodowego. Nie zapewnienie uczniom w pełni bezpiecznych warunków odbywania zajęć z wychowania fizycznego.

Dziękuję za uwagę i zachęcam do ewaluacji jakości pracy szkoły w zakresie wychowania fizycznego Chętnie pomożemy 