Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku"— Zapis prezentacji:

1 Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Katarzyna Hall (minister edukacji w pierwszym rządzie Donalda Tuska: ) POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

2 Plan zmian rozpisany na lata szkolne
Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 II SP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum egzamin gimnazjalny dostosowany do nowej podstawy programowej 2012/2013 IVSP I L I T I ZSZ 2013/2014 V SP II L II T II ZSZ 2014/2015 VI SP sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej III L matura dostosowana do nowej podstawy programowej III T III ZSZ 2015/2016 IV T SP – szkoła podstawowa, L – liceum, T – technikum, ZSZ – zasadnicza szkoła zawodowa POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r. 2

3 Zmiany – kwalifikacje zawodowe
Rok szkolny Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe 2011/2012 Egzaminy na dotychczasowych zasadach 2012/2013 Potwierdzanie wyodrębnionych kwalifikacji 2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016/2017 2017/2018 . 3 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r. 3

4 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
PISA Badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) jest największym międzynarodowym badaniem umiejętności uczniów na świecie realizowanym co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

5 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Wyniki PISA 2012 W Unii Europejskiej na I miejscu znalazła się grupa trzech krajów o nierozróżnialnych statystycznie wynikach: Finlandia, Irlandia i Polska. Polscy uczniowie radzą sobie z wyszukiwaniem informacji, refleksją i oceną, natomiast więcej problemów mają z interpretacją tekstów. Osiągnęliśmy jednak wynik lepszy od średniego wyniku OECD o 22 punkty. Nastąpiło zmniejszenie procenta najsłabszych uczniów – z 15% w 2009 roku do 10,6% w 2012 roku oraz wzrost procenta najlepszych – z 7,2% w 2009 roku do 10,2% w 2012 roku. Czytanie i interpretacja POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

6 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Wyniki PISA 2012 Najlepsi w Unii Europejskiej: Holandia, Estonia, Finlandia i Polska (wyniki nierozróżnialne statystycznie). Polska jest jedynym krajem europejskim, który uzyskał tak znaczącą poprawę wyniku (23 punkty). Od 2003 roku zmniejszył się o połowę odsetek uczniów na najniższym poziomie umiejętności matematycznych (z 6,8% do 3,3%).  Szczególnie znacząca poprawa wyników nastąpiła w zadaniach dotyczących rozumowania i argumentacji oraz użycia i tworzenia strategii. W 2006 roku wyniki były gorsze niż średnia OECD, w 2012 – okazaliśmy się lepsi od "średniaków" z krajów OECD. Umiejętności matematyczne POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

7 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Wyniki PISA 2012 Osiągnęliśmy najszybsze tempo zmian w krajach rozwiniętych od 2006 roku. Uzyskaliśmy 25 punktów ponad średnią OECD i III miejsce w Unii Europejskiej. Spadł odsetek młodzieży o najniższych kompetencjach. Na poziomie najniższym w 2006 roku było 17% badanych, w 2012 roku – 9%. Wzrósł odsetek uczniów osiągających wyniki najwyższe - z 6,8% w 2006 roku do 10,8% w 2012 roku. Rozumowanie w naukach przyrodniczych POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

8 Wyniki badań PISA a zmiany w polskim systemie edukacji
Badanie PISA Kto brał udział Co z tego wynikło 2000 Ostatni rocznik po 8 klasie, w 1 klasie szkół ponadpodstawowych Wyniki poniżej średniej OECD 2003 Drugi rocznik uczniów gimnazjum Wyniki na poziomie średniej OECD 2006 Gimnazjaliści uczeni programami wprowadzonymi od 1999 roku Utrzymanie obecności w grupie dobrych „średniaków” 2009 2012 Pierwszy rocznik, który uczył się według zmienionej od 2009 roku podstawy programowej Mocno powyżej średniej OECD 2015 Gimnazjaliści uczeni programami wprowadzonymi od 2009 roku Czy utrzymamy pozycję w czołówce? (wyniki będą ogłoszone w grudniu) 2018, 2021 ??? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

9 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

10 Czy tendencja wzrostowa będzie trwała?
Dopiero najmłodsi Polacy mają podstawowe umiejętności na podobnym poziomie, jak ich rówieśnicy z innych krajów OECD. Czy zawdzięczamy to właśnie zmianom wprowadzonym w podstawie programowej, w systemie egzaminacyjnym? Czy utrzymamy tę tendencję wobec następnych, jeszcze młodszych roczników? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

11 Jakie mogą być zmiany programowe?
Wiek 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Struktura z PRL 1SP 2SP 3SP 4SP 5SP 6SP 7SP 8SP 1L 2L 3L 4L 5T Założenia 1999 1G 2G 3G 4T Założenia 2009 Założenia od 2017? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

12 Istotne dla jakości edukacji
Obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dzieci 5-letnich, upowszechnienie edukacji przedszkolnej Obniżenie o 3 lata wieku rozpoczynania nauki pierwszego oraz drugiego języka obcego Korekta systemu egzaminów zewnętrznych, w tym wprowadzenie egzaminu z języka obcego na każdym etapie edukacyjnym oraz obowiązkowej matury z matematyki Korekta podstawy programowej kształcenia ogólnego dająca znaczący wzrost wyników polskich uczniów w badaniach PISA Indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów lepiej zaspokajane dzięki obowiązkowi posiadania przez uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w każdym typie szkoły oraz obowiązkowi przeznaczania przez każdego nauczyciela dodatkowych godzin na zindywidualizowaną pomoc uczniom w rozwijaniu zdolności, odkrywaniu zainteresowań, przezwyciężaniu trudności Znaczące podniesienie wynagrodzeń nauczycieli – średnio o około 50% w ciągu 4 lat POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.


Pobierz ppt "Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku"

Podobne prezentacje


Reklamy Google