WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU CHMURY OBLICZENIOWEJ W EUROPIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Regionalny Program Operacyjny
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU CHMURY OBLICZENIOWEJ W EUROPIE Marek Gaza Radca Ministra Departament Informatyzacji Warszawa, 22 kwiecień 2013 r. Departament Informatyzacji MAiC

Departament Informatyzacji MAiC CHMURA OBLICZENIOWA Chmura obliczeniowa – model przetwarzania oparty wynajmie usług dostarczonych przez usługodawcę w zakresie: Infrastruktury technicznej (np. komputery, pamięci, osprzęt sieciowy, sieci); Platform programowych (np. bazy danych, systemów identyfikacji, narzędzi do budowy SI, modułów uruchomieniowych); Aplikacji użytkowych (np. systemy finansowe, kadrowe, statystyczne). Rozróżniamy chmury: Prywatne (korporacyjne) - będące częścią organizacji, aczkolwiek jednocześnie autonomicznym dostawcą usługi, Publiczne - będące zewnętrznym, ogólnie dostępnym dostawcą; Hybrydowe - będące połączeniem filozofii chmury prywatnej i publicznej. Departament Informatyzacji MAiC

Departament Informatyzacji MAiC KOMISJA DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, a Wykorzystanie potencjału chmury obliczeniowej w Europie (1/3) Komisja Europejska podjęła działania w celu ułatwienia stosowania modelu chmury obliczeniowej we wszystkich sektorach gospodarki. Zdaniem Komisji, może to przyczynić się do obniżenia kosztów związanych technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, a także może wpłynąć na zwiększenie wydajności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. W dokumencie COM (2012) 529 z dnia 27 września 2012 roku przedstawione zostały najistotniejsze i najpilniejsze działania zmierzające do określenia środków koniecznych do osiągnięcia tego zamierzenia. Departament Informatyzacji MAiC

Departament Informatyzacji MAiC KOMISJA EUROPEJSKA, a Wykorzystanie potencjału chmury obliczeniowej w Europie (2/3) Komisja zachęca wszystkie zainteresowane strony do udziału w podjęciu działań związanych z budową chmury obliczeniowej. Działania te mogą oznaczać1): wydatki na model chmury obliczeniowej w wysokości 45 mld EUR; ogólny łączny wzrost PKB o kwotę 957 mld EUR oraz powstanie 3,8 mln miejsc pracy – w UE do roku 2020. Korzyści płynące z przyjęcia modelu chmury obliczeniowej można zilustrować badaniem wykonanym w 2011 r. na zlecenie Komisji, z którego wynika, że1): 80 % organizacji, które przeszło na usługi w chmurze obliczeniowej, zredukowało koszty o 10-20 %; zwiększono o 46% możliwości pracy zdalnej; wzrosła o 41% wydajność pracy; nastąpił wzrost o 33% możliwości prowadzenia interesów; został zwiększony o 32% dostęp do rynków. 1) Szacunkowe dane ilościowe znajdują się w oddzielnych opracowaniach. Departament Informatyzacji MAiC

Departament Informatyzacji MAiC KOMISJA EUROPEJSKA, a Wykorzystanie potencjału chmury obliczeniowej w Europie (3/3) Komisja Europejska podejmuje trzy głównie działania mające spowodować powstanie przyjaznego środowiska do stosowania rozwiązań bazujących na modelu chmury obliczeniowej, do tych działań należą: Uporządkowanie dużej liczby różnych norm stosowanych w poszczególnych krajach UE, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa, interoperacyjności, przesyłania i odzyskiwania danych; Zapewnienie warunków do zawierania bezpiecznych i uczciwych umów na wynajem usług w chmurze obliczeniowej, w szczególności opracowanie przez Komisję zaleceń co do zapisów umów o gwarantowanym poziomie usług w chmurze obliczeniowej (Service Level Agrement - SLA); Utworzenie Europejskiego partnerstwa na rzecz chmur obliczeniowych w celu wspierania innowacji i wzrostu sektora publicznego. Intencją Komisji Europejskiej nie jest zbudowanie europejskiej super chmury obliczeniowej, a stworzenie w Europie środowiska przyjaznego do stosowania modelu chmury obliczeniowej. Departament Informatyzacji MAiC

Stanowisko Rządu Rzeczypospolitej Polskiej (1/3) Rząd Rzeczypospolitej Polskiej popiera inicjatywę Komisji Europejskiej mającą na celu uregulowanie rozwoju usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej, jednak dostrzega ryzyka, które powinny być minimalizowane do akceptowanego poziomu przez zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń prawnych i technologicznych. W szczególności ryzyka dotyczą: braku pewności stron umów zawieranych w obszarze przetwarzania w chmurze, szczególnie gdy strony umowy podlegają jurysdykcji różnych Państw Członkowskich; odpowiedzialności usługodawcy za treści przetwarzane w chmurze, w szczególności w obszarze prawa autorskiego; odpowiedzialności usługobiorcy przed właściwymi władzami za wywiązywanie się z zobowiązań nałożonych przepisami prawa, w szczególności zapewnienia właściwego poziomu jakości usług wynikających z umów SLA; ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa innych informacji przetwarzanych w chmurze, zarówno ze strony cyberprzestępczości, jak i innych zagrożeń środowiskowych. Departament Informatyzacji MAiC

Stanowisko Rządu Rzeczypospolitej Polskiej (2/3) Rząd Rzeczypospolitej Polskiej będzie: aktywnie uczestniczył w procesie uzgadniania rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, przy tym podziela pogląd, że rozporządzenie powinno zostać przyjęte w 2013 r. ; oczekiwał powstania strategii na rzecz bezpieczeństwa informacji przygotowywanej przez Komisję Europejską; wspierał działania zapewniające ochronę danych przetwarzanych w chmurze obliczeniowej, w dotychczasowych ramach prawnych; popierał stanowisko Komisji Europejskiej, stanowiące, że opinia Grupy Roboczej będzie stanowiła „wytyczne dla prac organów krajowych i przedsiębiorstw, zapewniając maksymalną jawność i pewność prawa na podstawie istniejących ram prawnych”. Departament Informatyzacji MAiC

Stanowisko Rządu Rzeczypospolitej Polskiej (3/3) Rząd Rzeczypospolitej Polskiej poinformował, że od dłuższego czasu rozważa możliwość zastosowania chmury obliczeniowej do rozwiązania problemu związanego z ciągłym, coraz szybszym wzrostem zapotrzebowania na moc obliczeniową systemów teleinformatycznych. Wynika to z przekonania, że zastosowanie chmury obliczeniowej we wszystkich działach gospodarki znacznie obniży zapotrzebowanie na rozbudowę i modernizację aktualnie eksploatowanej infrastruktury teleinformatycznej. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji razem z Centrum Projektów Informatycznych realizuje projekt o nazwie „Informatyzacja jednostek samorządu terenowego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze”. Departament Informatyzacji MAiC

Departament Informatyzacji MAiC Dziękuję za uwagę marek.gaza@mac.gov.pl Departament Informatyzacji MAiC