HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Monitorowanie osiągnięć uczniów Przygotowanie uczniów do sprawdzianu/
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Praca metodą projektu edukacyjnego
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Podstawowe pojęcia Mierzenie jakości Monitorowanie Pomiar Ewaluacja Diagnozowanie Kontrolowanie Wdrażanie zmiany Jakość.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
DIAGNOZA W SZKOLE.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
OCENA NAUCZYCIELA HOSPITACJE Irena Dzierzgowska Warszawa, luty 2005.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA w Zespole Szkół nr 34 w Toruniu

Ministra Edukacji Narodowej Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)

§ 2 Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy, w szczególności przez działalność diagnostyczno–oceniającą i wspomagającą, w procesie planowej i systematycznej współpracy organów sprawujących nadzór pedagogiczny, organów prowadzących szkoły i placówki, dyrektorów szkół i placówek oraz nauczycieli.

§ 3 1. Działalność diagnostyczno - oceniająca obejmuje w szczególności: 1) systematyczne kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 2)diagnozowanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek; 3) ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek, w całości lub w wybranych zakresach, w szczególności określonych w art. 33 ust. 2 ustawy; 4) gromadzenie informacji o pracy nadzorowanych nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek, niezbędnych do dokonywania oceny ich pracy.

2. Formami działalności diagnostyczno - oceniającej są: hospitacje, wizytacje oraz badania wybranych zakresów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek.

§ 4 1. Hospitacja jest bezpośrednią obserwacją realizowania przez nauczycieli statutowych zadań szkoły lub placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczniami lub wychowankami, a także czynności dyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, prowadzących hospitacje.

2. Celem hospitacji jest uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego oraz wykonywania innych zadań określonych w statucie szkoły lub placówki.

Hospitacja diagnozująca - definicja Cel – hospitowanie umiejętności i postaw uczniów. Istota – pokaz umiejętności uczniów,ich przygotowany popis. Termin hospitacji – określa nauczyciel. Uczestnicy hospitacji – dyrektor, nauczyciele, (mogą być również rodzice i wizytator)

Charakterystyka hospitacji jako techniki badawczej Zagadnienia hospitacyjne są ściśle sprzężone z realizowanymi w szkole koncepcjami pedagogicznymi i planami rozwoju szkoły, Zespoły nauczycielskie tworzą narzędzia do procedur hospitacyjnych, Nauczyciele przeprowadzają hospitacje wg ustalonego harmonogramu,

Charakterystyka hospitacji jako techniki badawczej Dyrektor w imieniu nauczyciela i własnym zaprasza nauczycieli(rodziców, wizytatora) do uczestnictwa w hospitacji ukazującej osiągnięcia uczniów, Rozmowa pohospitacyjna jest spotkaniem nauczyciela i gości, na którym omawiane są mocne i słabe strony uczniów, Nauczyciel pisze diagnozę dotyczącą aktualnych umiejętności uczniów.Zarysowuje swoje dalsze działania, zmierzające do osiągnięcia kryterium sukcesu.

Cel hospitacji w kl. II-III, V-VI SP, II-III Gim. Badanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem. Badanie umiejętności łączenia teorii z praktyką.

Pytania kontrolne Badanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem. Czy uczniowie potrafią: przeczytać tekst w wyznaczonym czasie? zadać pytania do tekstu ? opowiedzieć tekst własnymi słowami ? uzupełnić brakujące zdania na podstawie tekstu ? zilustrować tekst ? Zanalizować tekst pod względem zależności przyczynowo – skutkowych ?

Pytania kontrolne Badanie umiejętności łączenia teorii z praktyką . Czy uczniowie potrafią (znają): 1.      korzystać z tabel, wykresów, diagramów ? 2.      definicje, wzory ? 3.      korzystać z pisemnej lub ustnej instrukcji ? 4.      zaplanować działania ? 5.      zrealizować zaplanowane działania ? 6.      wykorzystać poznane wzory i definicje ?

Harmonogram hospitacji diagnozujących na lata 2006/07 i 2007/2008

Badanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem 2006/2007 2007/2008 Badanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem nauczyciel klasa przedm. termin przedmiot Dorota Lepak II z.z. 13.12. 2006 Maria Wrzesińska   III religia grudzień Hanna Sztuka Va Język polski 16.11. 2006 VIa listopad Tomasz Szymkiewicz Vb historia 21.11. 2006 VIb język polski Badanie umiejętności łączenia teorii z praktyką Robert Kachniarz matema- tyka 30.11. 2006 Agnieszka Zawal przyroda 01.12. 2006 Irena Michlicka matema- tyka

GIMNAZJUM 2006/2007 2007/2008 Badanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem nauczyciel klasa przedmiot termin Katarzyna Berć IIa historia 28.10. 2006 Aldona Kopinke IIIa   język polski październk Tomasz Szymkiewicz IIb 13.11. 2006 Monika Wacho-wiak IIIb październik Badanie umiejętności łączenia teorii z praktyką Marzenna Sobczak biologia 20.11. 2006 Robert Kachniarz matematyka listopad 21.11. 2006 Agnieszka Wilczewska fizyka

Umiejętność Pytania kontrolne Poziom osiągnięć Kryterium sukcesu ARKUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJĄCEJ   Cel hospitacji........................................................................................................ .............................................................................................................................. Imię i nazwisko nauczyciela................................................................................. Klasa........................................... liczba uczniów................................................. Data............................................ Osoby uczestniczące............................................................................................. Rodzaj zajęć (lekcja, impreza, przedmiot)........................................................... Temat.................................................................................................................... Umiejętność Pytania kontrolne Poziom osiągnięć Kryterium sukcesu  

Diagnoza (pisana przez nauczyciela)...................................................................... .................................................................................................................................   Planowanie działań (pisane przez nauczyciela)...................................................... Wnioski (pisane przez dyrektora / osobę hospitującą/............................................  Podpis nauczyciela Podpis dyrektora .................................. ..................................

Walory hospitacji diagnozującej Znika bariera specjalizacji przedmiotu – obserwowane umiejętności mają charakter międzyprzedmiotowy, Ma to być teatr na lekcji, podczas której uczniowie pokażą, czego się nauczyli, Przeniesienie płaszczyzny obserwacji z działania nauczyciela na działania uczniów, Stres pozostanie, ale nie ten: co zarzuci mi dyrektor, ale: czy uczniom się uda pokazać z jak najlepszej strony.