Samorządy gmin jako środowisko stymulowania innowacyjnego rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Nagroda Marszałka Województwa Wielkopolskiego
dr Krzysztof B. Matusiak
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Przedsięwzięcia Innowacyjne w ramach 7. Programu Ramowego UE
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
BDKM Grupa Doradcza jest firmą doradczą działającą w obszarach rozwoju regionalnego, umiędzynarodowienia działalności, innowacyjności, rozwoju przedsiębiorczości.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
Paczków dnia r..
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Samorządy gmin jako środowisko stymulowania innowacyjnego rozwoju Wanda M. Gaczek, Józef W. Komorowski, Robert Romanowski Poznań, 13 grudnia 2006 r.

1. Rola samorządu w stymulowaniu innowacyjnego rozwoju Plan prezentacji: 1. Rola samorządu w stymulowaniu innowacyjnego rozwoju 2. Charakterystyka badanej populacji gmin i jej cechy 3. Polityka stymulowania rozwoju lokalnego 4. Wspieranie przedsiębiorczości w gminach 5. Wspieranie innowacyjności i sieciowości 6. Wnioski Badania prowadzono metoda ankietową. Analiza oparta na średnich ocenach władz gmin o danym zjawisku

1. Samorządy gmin mogą wspierać innowacyjność na swoim terenie poprzez: tworzenie innowacyjnego klimatu rozwoju oraz stymulowanie proinnowacyjnych działań przez sferę edukacji i wzorce do naśladowania; ustalanie nowatorskich, strategicznych celów rozwoju gminy, preferowanie branż wysokich technologii; stosowanie w gospodarce komunalnej zaawansowanych rozwiązań technologicznych i nowoczesnych metod zarządzania; wdrażanie efektywnych metod zarządzania i zapewnianie warunków podnoszenia kwalifikacji pracowników w urzędzie; aktywne włączanie się do regionalnych i lokalnych systemów innowacji oraz tworzenie nowoczesnej infrastruktury elektronicznej; rozwijanie idei partnerstwa publiczno-prywatnego oraz propagowanie współpracy między różnymi jednostkami.

Rozkład przestrzenny badanych gmin Badaniami objęto 61 gmin, czyli 27% gmin Wielkopolski Były to wszystkie gminy miejskie (oprócz Pleszewa, Puszczykowa i Obrzycka), 76,4% gin miejsko-wiejskich i 5,9% gmin wiejskich, położonych w strefie podmiejskiej Poznania

Sposoby wspierania rozwoju lokalnego w ocenie władz gmin

Instrumenty stosowane dla wspierania przedsiębiorczości w gminach

Organizacje wspierające wprowadzanie innowacji w ocenie gmin (w %)   Podregion Ogółem poznański kaliski pilski koniński Administracja lokalna 77,8 100,0 60,0 80,3 Administracja regionalna 50,0 70,0 44,4 20,0 50,8 Izby handlowe 27,8 80,0 22,2 40,0 37,7 Organizacje pośredniczące 55,6 0,0 29,5 Uczelnie wyższe i jednostki badawcze 36,1 Stowarzyszenia eksportowe 13,9 10,0 11,1 13,1 Stowarzyszenia branżowe Banki 59,0

6. Najważniejsze wioski Wśród zasobów wewnętrznych gmin władze samorządowe najwyżej oceniły kapitał ludzki. Najwyższe oceny wystąpiły w Poznaniu, najniższe w podregionie konińskim. 2. Władze gmin dostrzegają braki oraz niewystarczające działania instytucji wsparcia przedsiębiorczości obok niedorozwoju niektórych elementów infrastruktury.

3. Poprawia się zakres komputeryzacji pracy urzędów, ale wykorzystywanie Internetu dotyczy głównie przekazywania podstawowych informacji. Wykorzystywanie Internetu dla bardziej skomplikowanych celów występuje zdecydowanie częściej w gminach o wysokiej aktywności przedsiębiorczej i wysokich ocenach gotowości innowacyjnej przedsiębiorstw.

4. W celu wspierania przedsiębiorczości gminy wykorzystywały przede wszystkim najprostsze i tradycyjne instrumenty. 5. Istotną barierą stymulowania przedsiębiorczości w gminach jest brak planów zagospodarowania przestrzennego, szczególnie w gminach bezpośrednio otaczających Poznań.

6. Władze gmin w niewielkim stopniu wykazywały zainteresowanie i wsparcie dla nowoczesnych rozwiązań w realizacji inwestycji komunalnych lub brak wiedzy w tym zakresie. 7. W ostatnich latach zauważa się proces stopniowego uczenia się przez administrację wykorzystywania zewnętrznych środków na pokrycie potrzeb inwestycyjnych gmin.

8. Wiedza o inicjatywach budowania terytorialnych systemów produkcyjnych okazała się niewielka.

9. W opinii samorządów za najważniejsze instrumenty wsparcia współpracy nauki i przemysłu uznano: - pomoc w korzystaniu z usług związanych z poszukiwaniem, transferem oraz wdrażaniem nowych technologii przez lokalne przedsiębiorstwa, - zachęcanie przedsiębiorstw do wdrażania rozwiązań, wzorów i patentów tworzonych w nauce, - wsparcie dla powoływania struktur pośredniczących, takich jak biura transferu technologii, centra technologii, inkubatory itp.