ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Podstawa prawna 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz.2572 ze zmianami) 2. § 7 rozporządzenia.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Kuratorium Oświaty Stopień realizacji priorytetów obowiązujących w roku szkolnym 2005/2006.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 89, poz. 845)

Zadania dyrektora szkoły wynikające z § 5 cytowanego Rozporządzenia

1. Dyrektor planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów

Czynności podejmowane przez dyrektora powołuje zespół ds. mierzenia jakości określa obszary, standardy, wskaźniki określa zasady przeprowadzania mierzenia jakości pracy szkoły ustala harmonogram mierzenia planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły

określa zakres badania osiągnięć edukacyjnych dokonuje analizy wyników badania osiągnięć edukacyjnych uczniów formułuje wnioski uwzględnia wnioski przy tworzeniu planu rozwoju placówki dokonuje badania umiejętności ucznia na wejściu w trakcie i na końcu procesu edukacyjnego dokonuje analizy dotyczącej przyrostu wiedzy ucznia planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły

Dokumentowanie tabele zbiorcze wyników analizy wnioski wynikające z ww. analizy harmonogram mierzenia harmonogram badania osiągnięć edukacyjnych uczniów protokoły rady pedagogicznej, zawierające m.in. wnioski planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły

program rozwoju placówki ewentualnie program podnoszący jakość pracy szkoły w tym zakresie wnioski z analizy wyników na wejściu..... planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły Dokumentowanie

2. Dyrektor decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi.

Czynności podejmowane przez dyrektora tworzy, przygotowuje narzędzia decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych

Dokumentowanie zestaw narzędzi do wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły zestaw testów, zadań... przeznaczonych do badania osiągnięć edukacyjnych uczniów decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych

3. Dyrektor raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę

Czynności podejmowane przez dyrektora opracowuje zasady i formy przedstawienia raportu radzie pedagogicznej, radzie rodziców, organowi prowadzącemu określa wnioski wynikające z przeprowadzonego mierzenia przesyła raport kuratorowi oświaty raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości

Dokumentowanie raport protokoły rady pedagogicznej, zawierające informacje o sposobie prezentacji raportu ewentualnie zawierające uwagi i wnioski wynikające z raportu raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości

Raport z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły / placówki w roku szkolnym Nazwa i adres szkoły imię i nazwisko dyrektora szkoły I – TABELA

Przedmiot mierzenia Ocena wyników mierzenia Wykorzystanie wyników mierzenia jakości pracy szkoły / placówki Planowana tematyka (standard, wskaźnik) Realizacja tak/nie Powyżej standardów wymagańZgodnie ze standardamiwymagańPoniżej standardów wymagań Działanie zaplanowane w programie rozwoju szkoły/placówki Stan realizacji zaplanowanych działań ZrealizowanoW trakcie realizacjiNie podjęto działań raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości

II. Wykorzystanie efektów kształcenia do doskonalenia klasyfikacji i promocji: Wnioski dotyczące klasyfikacji i promocji: Wnioski dotyczące wyników egzaminów / sprawdzianów: Wnioski dotyczące potrzeb i oczekiwań dyrektora: raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości

III. Wyniki mierzenia jakości pracy szkoły/placówki w zakresie zleconym przez Kuratora Oświaty opis jakości:, raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości

4. Dyrektor opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki i terminy ich realizacji:

a) obejmujący 5 lat szkolnych, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - 5 lat kalendarzowych program rozwoju szkoły lub placówki

b) obejmujący rok szkolny, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - rok kalendarzowy, z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym program rozwoju szkoły lub placówki

Czynności podejmowane przez dyrektora tworzy listę potrzeb placówki powołuje zespół ds. tworzenia programu rozwoju placówki zbiera informacje o pracy szkoły od nauczycieli, rodziców, dzieci; bada ich oczekiwania program rozwoju szkoły lub placówki

analizuje wnioski wynikające z różnorodnych sprawozdań uwzględnia je w tworzeniu programu rozwoju szkoły program rozwoju szkoły lub placówki Czynności podejmowane przez dyrektora

Dokumentowanie lista potrzeb ankiety badające oczekiwania rodziców, nauczycieli, uczniów wyniki analizy ww. ankiet, wnioski program rozwoju szkoły lub placówki

program rozwoju placówki na 5 lat program rozwoju placówki na 1 rok wynikający z programu pięcioletniego uchwała rady pedagogicznej o przyjęciu programu rozwoju do realizacji program rozwoju szkoły lub placówki Dokumentowanie

5. Dyrektor analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów oraz wykorzystuje je do oceny jakości kształcenia w szkole, a także podejmuje, stosownie do potrzeb, działania naprawcze lub doskonalące w tym zakresie

Czynności podejmowane przez dyrektora powołuje zespół ds. analizy wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych tworzy program doskonalący jakość pracy szkoły w tym zakresie lub program działań naprawczych dokonuje ewaluacji SZPN oraz podręczników szkolnych porównuje wyniki sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego z wynikami diagnoz wewnętrznych analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów

Dokumentowanie protokoły rad pedagogicznych, potwierdzające dokonanie analizy kontekstowej sprawdzianów i egzaminów, wnioski wynikające z analizy program działań naprawczych wnioski wynikające z porównania analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów

6. Dyrektor wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji

Czynności podejmowane przez dyrektora prowadzi hospitacje doradczo – instruktażowe organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli wynikające z potrzeb placówki i nauczycieli zapoznaje nauczycieli z przepisami oświatowymi określa tematykę do podjęcia w ramach innowacji uwzględnia podejmowanie innowacji pedagogicznych w systemie nagradzania nauczycieli wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji

gromadzi informacje o potrzebach placówki w zakresie uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji przez nauczycieli analizuje realizację podstaw programowych poprzez: -analizę wymagań edukacyjnych stosowanych przez poszczególnych nauczycieli -analizę znajomości podstaw programowych -analizę kryteriów oceniania pod kątem uwzględniania umiejętności zawartych w podstawie programowej wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji

Dokumentowanie harmonogram hospitacji doradczo- konsultacyjnych protokoły szkoleniowych posiedzeń rad pedagogicznych dokumentacja dotycząca innowacji plan doskonalenia nauczycieli sprawozdania nauczycieli z realizacji podstawy programowej wnioski z analizy przedmiotowego systemu oceniania wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji

7. Dyrektor wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli w szczególności poprzez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli

Czynności podejmowane przez dyrektora ustala tematykę narad, szkoleń i konferencji organizuje szkolenia, narady, konferencje powołuje lidera WDN-u nadzoruje działanie WDN-u wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli

Dokumentowanie plan narad, szkoleń, konferencji harmonogram WDN-u wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli

8. Dyrektor gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami oraz gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli

Czynności podejmowane przez dyrektora tworzy kryteria oceny pracy nauczycieli tworzy plan oceniania na dany rok szkolny (oceny pracy i oceny dorobku zawodowego dokonuje stałej obserwacji pracy nauczycieli ustala sposób gromadzenia informacji o pracy nauczycieli prowadzi hospitację kontrolno-oceniającą gromadzi informacje o pracy nauczycieli

Dokumentowanie kryteria oceny pracy nauczycieli plan oceniania harmonogram i tematyka hospitacji kontrolno-oceniających dokumentacja z przeprowadzonych hospitacji arkusze obserwacji pracy nauczyciela gromadzi informacje o pracy nauczycieli

9. Dyrektor we współdziałaniu z radą pedagogiczną, opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

Czynności podejmowane przez dyrektora powołuje zespół ds. systemu zapewniania jakości tworzy rozwiązania systemowe prowadzi hospitacje zajęć, w tym hospitacje diagnozujące kontroluje przestrzegania terminów postępowania klasyfikacyjnego kontroluje częstotliwość oceniania bieżącego opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

kontroluje zgodność oceniania z WSO (analiza pod tym kątem przedmiotowych systemów oceniania) stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki tworzy, nowelizuje prawo wewnątrzszkolne; zasięga opinii wszystkich podmiotów czuwa nad przestrzeganiem statutu i przepisów prawa planuje organizację roku szkolnego przydziela godziny dyrektorskie zgodnie z potrzebami uczniów opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

Dokumentowanie plan nadzoru pedagogicznego arkusz sprawozdawczy z prowadzonego nadzoru pedagogicznego wnioski wynikające z prowadzonego nadzoru pedagogicznego potwierdzenie kontroli dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela wnioski z analizy.... opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem dyrektora szkoły, może odstąpić od mierzenia jakości pracy szkoły w danym zakresie w przypadku posiadania przez szkołę dokumentów potwierdzających wdrożony system zarządzania jakością i zapewniania jakości. § 3 ust. 5 Rozporządzenia