Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania Program Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania PREZENTACJA
Program „Statystyka szkolna – wskaźniki efektywności nauczania” jest narzędziem służącym dyrektorowi szkoły do określania jakości nauczania w placówce poprzez analizę wystawianych przez nauczycieli ocen oraz poprzez wyniki uzyskiwane przez uczniów w trakcie egzaminów zewnętrznych. Porównywanie obydwu typów oceniania pozwala również wyciągać wnioski dotyczące efektów pracy nauczycieli.
Po wprowadzeniu przez wychowawców klas wyników uczniów do arkusza kalkulacyjnego dyrektor szkoły otrzymuje pełną informację dotyczącą sytuacji wszystkich zespołów. Wypełnienie tej tabeli zajmuje około 30 minut.
Program edytuje również podsumowanie wyników klasy.
Otrzymuje również możliwość porównywania średnich ocen dla wszystkich klas w danym poziomie.
Informacje o średnich są jednak niewystarczające do dokonania analizy jakościowej efektów nauczania. Sytuację dydaktyczną w klasach wyjaśnić mogą rozkłady liczebności uczniów uzyskujących konkretną średnią. Podany przykład pokazuje, że pomimo zbliżonych średnich ocen istnieje różnica w sytuacji dydaktycznej poszczególnych klas. W klasach A i B można realizować ambitny program (niewielu uczniów bardzo słabych). Natomiast w klasie C przy przeciętnie trudnym programie należy zorganizować zajęcia wyrównawcze i zajęcia rozszerzające.
Podobnej analizy można dokonać przyglądając się wynikom sprawdzianu lub egzaminu zewnętrznego. Program pozwala porównać wyniki poszczególnych klas ze średnimi wynikami osiągniętymi w gminie/powiecie i województwie.
Najdonioślejsze jednak wnioski możemy wyciągnąć porównując oceny nauczycielskie z wynikiem sprawdzianu/egzaminu. W świetle badań przeprowadzonych ostatnio w szkołach należy spodziewać się wysokiej korelacji pomiędzy ocenianiem nauczycielskim a wynikami sprawdzianu/egzaminu. Wobec takiej sytuacji, jeżeli współczynnik korelacji spada poniżej 0,50 (w poniższej tabeli pola przyciemnione), jest to sygnał dla dyrektora mówiący o tym, że coś „dziwnego” dzieje się z nauczaniem danego przedmiotu; na przykład nauczyciel zaniża oceny lub uczniowie umieją znacznie mniej niż wskazują oceny szkolne. Program pozwala prześledzić, jakie oceny najczęściej stawiają poszczególni nauczyciele.
Użycie programu pozwala na dokonanie pełnej analizy statystycznej oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego. Obok prezentowanych przykładów dyrektor szkoły uzyskuje wszelkie niezbędne do tego zestawienia i wykresy. Użycie polecenia drukuj raport umożliwia szybkie sporządzenie sprawozdań wymaganych przez organy prowadzący i nadzorujący. Szczegóły dotyczące interpretacji jakościowej wskaźników statystycznych znajdują się w podręczniku dołączonym do programu w postaci dokumentu PDF.
ZALETY PROGRAMU Prosty w obsłudze, Oszczędza dyrektorowi szkoły czas poświęcany na przygotowanie zestawień i sprawozdań, Pozwala prześledzić efektywność pracy nauczycieli, Umożliwia analizę sytuacji dydaktycznej szkoły, Obiektywizuje uzyskane wyniki poprzez możliwość odrzucenia ocen uczniów mających obniżone możliwości intelektualne (opinia poradni), Ukazuje pozycję szkoły na tle gminy i powiatu, Wykorzystuje wskaźniki zgodne ze stosowanymi w raportach okręgowych komisji egzaminacyjnych, Ośrodek gwarantuje bezpłatne dostosowanie programu do ewentualnych zmian w systemie egzaminów zewnętrznych, Kosztuje jedynie 240 zł.
Życzymy satysfakcji z użytkowania programu