Prezentacja wyników badań na temat: POSTRZEGANIE CELÓW I ZADAŃ POLITYKI SPOŁECZNEJ PRZEZ PRZEDSTAWICIELI WŁADZ SAMORZĄDOWYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
[odpowiedzi spontaniczne]
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Centra Organizacji Pozarządowych
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Projekty innowacyjne i współpracy ponadnarodowej realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie opolskim Brygida Głąb Kierownik.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
BDKM Grupa Doradcza jest firmą doradczą działającą w obszarach rozwoju regionalnego, umiędzynarodowienia działalności, innowacyjności, rozwoju przedsiębiorczości.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Priorytety Polityki Społecznej. Wybrane wnioski z konsultacji społecznych.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Partnerstwo lokalne na Rzecz Rozwoju Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w województwie zachodniopomorskim.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badań na temat: POSTRZEGANIE CELÓW I ZADAŃ POLITYKI SPOŁECZNEJ PRZEZ PRZEDSTAWICIELI WŁADZ SAMORZĄDOWYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Prezentacja przygotowana dla: Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu

WPROWADZENIE

I NFORMACJE O BADANIU ZLECENIODAWCA PROJEKTU WYKONAWCA PROJEKTU Centrum Badań Stosowanych Ultex Ankieter Sp. z o.o. ul. Reymonta 27/6 60 – 791 Poznań Autorzy: Anna Witek Zbigniew Woźniak Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Ul. Piekary 14/ Poznań

Badanie 1. Indywidualne wywiady pogłębione IDI N=20 Badanie 2. Indywidualne wywiady pogłębione IDIN=70 Badanie 3. Zogniskowane wywiady grupowe FGI N=8. Województwo wielkopolskie Badanie 1. Decydenci polityki społecznej na poziomie województwa. Badanie 2. Starostwa powiatowe województwa wielkopolskiego. Badanie 3. Przedstawiciele instytucji samorządowych powiatów województwa wielkopolskiego. będących w lepszej i gorszej sytuacji społeczno–demograficznej. Metodologia badania 1 października 2009 roku – 20 listopada 2009.

PREZENTACJA WYNIKÓW

Wywiady pogłębione (IDI) z decydentami wojewódzkimi i z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

SPOSOBY DEFINIOWANIA POLITYKI SPOŁECZNEJ Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego DEFINICJA OGÓLNA – działania obejmujące całe społeczeństwo, zmierzając do poprawy jakości życia

PODSTAWOWE ZASADY, KTÓRYMI NALEŻAŁOBY SIĘ KIEROWAĆ TWORZĄC STRATEGIE I PROGRAMY POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM (W WOJEWÓDZTWIE) Średnia pozycja wśród decydentów wojewódzkich Średnia pozycja wśród przedsta- wicieli powiatów Rozkład procentowy pozycji rankingowych Naj ważniej sza zasada Naj- mniej ważna zasa- da 1.Z ASADA PARTNERSTWA I AKTYWNEGO WSPÓŁUCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU SPOŁECZNYM 3,103,49 20,035,05,015,010,0 5,00,0 2. Z ASADA POMOCNICZOŚCI 4,263,93 21,1 5,315,810,50,0 5,321,1 3. Z ASADA SPRAWIEDLIWOŚCI I RÓWNEJ DOSTĘPNOŚCI 4,474,25 26,30,015,810,55,315,85,315,85,3 4. Z ASADA WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW 4,655,53 10,0 15,0 10,020,05,010,05,0 5. Z ASADA SOLIDARYZMU 4,685,28 10,515,8 0,05,321,15,310,5 6. Z ASADA PROMOWANIA PROFILAKTYKI PRZED INTERWENCJĄ 5,504,18 5,0 20,010,015,05,0 20,015,0 7. Z ASADA ELASTYCZNOŚCI I CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA 5,355,44 5,0 15,00,030,05,030,05,0 8. Z ASADA JAWNOŚCI I PRZEJRZYSTOŚCI DZIAŁANIA PODMIOTÓW 6,055,82 0,010,55,315,810,5 15,821,1 9. Z ASADA UNIWERSALIZMU I SELEKTYWNOŚCI W WYBORZE CELÓW I DZIAŁAŃ 6,256,55 5,00,05,0 10,030,015,020,010,0 WYSZCZEGÓLNIENIE

GŁÓWNE CELE, KTÓRE POWINNY BYĆ REALIZOWANE W RAMACH POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM (W WOJEWÓDZTWIE GŁÓWNE CELE, KTÓRE POWINNY BYĆ REALIZOWANE W RAMACH POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM (W WOJEWÓDZTWIE) Średnia pozycja rankingowa Średnia pozycja wśród przedsta wicieli powiatów Rozkład procentowy pozycji rankingowych CEL najważ niejszy CEL najmniej ważny 1.W ZMACNIANIE POTENCJAŁU JEDNOSTEK / GRUP / ZBIOROWOŚCI TERYTORIALNYCH 2,553,0030,025,0 10,05,00,05,0 2. W YRÓWNYWANIE / POPRAWA WARUNKÓW I JAKOŚCI ŻYCIA OBYWATELI 3,253,4330,015,020,05,010,05,015,0 3. Z RÓWNOWAŻONY ROZWÓJ, FUNKCJONALNA SPOŁECZNOŚĆ, ZARADNI OBYWATELE 3,503,9927,816,711,1 5,611,116,7 4. P RZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI, MARGINALIZACJI I WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU 3,793,555,326,310,526,310,515,85,3 5. W ZMACNIANIE POTENCJAŁU SPOŁECZNOŚCI, JEJ INSTYTUCJI I ZASOBÓW 4,454,160,05,020,0 40,010,05,0 6. W YPRZEDZANIE ZDARZEŃ / LUB MINIMALIZOWANIE MOŻLIWYCH DO PRZEWIDZENIA ICH SKUTKÓW 4,744,0710,50,010,526,30,042,110,5 7. K OORDYNACJA ZADAŃ POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POSZCZEGÓLNYCH POZIOMACH REALIZACYJNYCH ORAZ ICH WŁĄCZANIE W POLITYKĘ OGÓLNOKRAJOWĄ 5,205,230,015,05,0 30,010,035,0 WYSZCZEGÓLNIENIE

PRZEKONANIE RESPONDENTÓW O SPÓJNOŚCI WŁASNEJ DEFINICJI POLITYKI SPOŁECZNEJ PRZEKONANIE RESPONDENTÓW O SPÓJNOŚCI WŁASNEJ DEFINICJI POLITYKI SPOŁECZNEJ Z POLITYKĄ REALIZOWANĄ NA POZIOMIE WOJEWÓDZTWA Z POLITYKĄ REALIZOWANĄ NA POZIOMIE WOJEWÓDZTWA WYSZCZEGÓLNIENIE Decydenci wojewódzcy Przedstawiciele powiatów 1. Tak70,080,0 2. Nie30,020,0 Wysoki poziom spójności rozumienia polityki społecznej z jej realizacją

SPRAWY I PROBLEMY, ZA KTÓRE SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA POWINIEN BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ W POLITYCE SPOŁECZNEJ Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego GŁÓWNE ZADANIE SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA w POLITYCE SPOŁECZNEJ: koordynacja - monitorowanie - nadzór

SPRAWY I PROBLEMY, ZA KTÓRE SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA NIE POWINIEN BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚCI W POLITYCE SPOŁECZNEJ Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

OSOBY-GRUPY-SPOŁECZNOŚCI, ZA KTÓRE SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA POWINIEN BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ W POLITYCE SPOŁECZNEJ (GRUPY RYZYKA) Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

OSOBY-GRUPY-SPOŁECZNOŚCI, ZA KTÓRE SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA NIE POWINIEN BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚCI W POLITYCE SPOŁECZNEJ Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

ZADANIA, KTÓRYCH SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA NIE POWINIEN REALIZOWAĆ W POLITYCE SPOŁECZNEJ Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

NAJWAŻNIEJSZE AKTUALNIE ZADANIA W POLITYCE SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH ZADAŃ W POLITYCE SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE W NAJBLIŻSZYCH LATACH Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

BARIERY W REALIZOWANIU REGIONALNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ ORAZ PROPOZYCJE ICH USUNIĘCIA Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

DZIAŁANIA, KTÓRYCH BRAKUJE W POLITYCE SPOŁECZNEJ WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

OPINIE NA TEMAT MIEJSCA i ROLI POLITYKI SPOŁECZNEJ W STRATEGII ROZWOJU REGIONALNEGO Wywiadyz decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

POŻĄDANI PARTNERZY W PROCESIE REALIZACJI POLITYKI SPŁECZNEJ WYSZCZEGÓLNIENIE Decydenci wojewódzcy Przedstawiciele powiatów 1. T YLKO INSTYTUCJE PUBLICZNE 0,01,5 2. I NSTYTUCJE PUBLICZNE I ORGANIZACJE POZARZĄDOWE 15,014,9 3. I NSTYTUCJE PUBLICZNE I BIZNES DZIAŁAJĄCY NA TERENIE WOJEWÓDZTWA 5,00,0 4. I NSTYTUCJE PUBLICZNE, ORGANIZACJE POZARZĄDOWE, BIZNES DZIAŁAJĄCY NA TERENIE WOJEWÓDZTWA 80,083,6

ZADANIA REGIONALNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ, KTÓRE POWINNY BYĆ WSPIERANE PRZEZ BUDŻET CENTRALNY (CAŁKOWICIE i CZĘŚCIOWO) Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

ROLA POMOCY SPOŁECZNEJ W REALIZACJI W REALIZACJI REGIONALNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ. REGIONALNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ. Wywiady z decydentami wojewódzkimi Wywiady z osobami reprezentującymi instytucje samorządowe powiatów województwa wielkopolskiego

KONIECZNOŚĆ FUNKCJONOWANIA INSTYTUCJI KOORDYNUJĄCEJ TWORZENIE I REALIZACJĘ STRATEGII POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM WYSZCZEGÓLNIENIE Decydenci wojewódzcy Przedstawiciele powiatów 1. Tak 75,081,8 2. Nie 25,018,2

INSTYTUCJE WSKAZANE PRZEZ BADANYCH JAKO NIEZBĘDNE PODMIOTY KOORDYNUJĄCE TWORZENIE I REALIZACJĘ POLITYKI SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE WYSZCZEGÓLNIENIE Decydenci wojewódzcy Przedstawiciele powiatów 1. R EGIONALNY O ŚRODEK P OLITYKI S POŁECZNEJ M IEJSKI O ŚRODEK P OMOCY S POŁECZNEJ M IEJSKI O ŚRODEK P OMOCY R ODZINIE P LATFORMA PARTNERÓW P OŚREDNIK DO WSPÓŁPRACY W OJEWODOWIE W SZYSTKIE INSTYTUCJE DORADCZE, KONSULTACYJNE O ŚRODEK P OMOCY S POŁECZNEJ P OWIATOWE C ENTRUM P OMOCY R ODZINIE U RZĄD M ARSZAŁKOWSKI U RZĄD W OJEWÓDZKI W YDZIAŁ P OLITYKI S POŁECZNEJ S PECJALNIE POWOŁANY WYDZIAŁ W ISTNIEJĄCEJ JEDNOSTCE 01

Zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z przedstawicielami powiatów będących w najbardziej i najmniej korzystnej sytuacji socjoekonomicznej z przedstawicielami powiatów będących w najbardziej i najmniej korzystnej sytuacji socjoekonomicznej

SPOSOBY DEFINIOWANIA POLITYKI SPOŁECZNEJ PRZEDSTAWICIELE POWIATÓW BĘDĄCYCH W GORSZEJ SYTUACJI SOCJOEKONOMICZNEJ PRZEDSTAWICIELE POWIATÓW BĘDĄCYCH W LEPSZEJ SYTUACJI SOCJOEKONOMICZNEJ INTERWENCJA–RATOWNICTWO-OPIEKA MONITOROWANIE SYTUACJI, ROZPOZNAWANIE POTRZEB WSZYSTKICH

PODSTAWOWE ZASADY NIEZBĘDNE W TWORZENIU STRATEGII I PROGRAMÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM (WOJEWÓDZTWO) Średnia pozycja rankingowa (1-9) Średnia pozycja wśród przedsta- wicieli powiatów będących w lepszej sytuacji Średnia pozycja wśród przed- stawicieli powiatów będących w gorszej sytuacji Rozkład procentowy pozycji rankingowych Naj waż niej- sza zasa da Naj- mniej ważna zasada 1. Z ASADA POMOCNICZOŚCI 4,353,205,71 23,0812,825,1312,827,6910,262,565,1315,38 2. Z ASADA SOLIDARYZMU 5,265,954,50 12,827,69 2,567,6920,51 15,382,56 3. Z ASADA SPRAWIEDLIWOŚCI I RÓWNEJ DOSTĘPNOŚCI 4,504,754,22 15,3810,265,1317,95 12,820,0012,825,13 4. Z ASADA WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW 5,145,354,88 7,6910,265,1315,3817,957,69 10, Z ASADA PARTNERSTWA I AKTYWNEGO WSPÓŁUCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU SPOŁECZNYM 3,613,903,28 25,6410,2617,957,6915,385,13 10,2 6 5,130,00 6. Z ASADA UNIWERSALIZMU I SELEKTYWNOŚCI W WYBORZE CELÓW I DZIAŁAŃ 5,645,555,75 2,5610,26 5,1310,2612,82 20,5 1 10,26 7. Z ASADA PROMOWANIA PROFILAKTYKI PRZED INTERWENCJĄ 4,264,404,11 7,6925,6412,82 7,695,13 15,3 8 2,567,69 8. Z ASADA ELASTYCZNOŚCI I CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA 5,195,355,00 5,13 25,6417,332,5610,262,5623,085,13 9. Z ASADA JAWNOŚCI I PRZEJRZYSTOŚCI DZIAŁANIA PODMIOTÓW 6,516,556,47 0,007,695,1310,26 7,6933,33 ZASADA WIODĄCA– partnerstwo i aktywne współuczestnictwo obywateli ZASADY NIEZBĘDNE W POLITYCE SPOŁECZNEJ:

POSTULOWANE PRZEZ BADANYCH GŁÓWNE CELE POLITYKI SPOŁECZNEJ REALIZOWANEJ NA POZIOMIE REGIONALNYM W WOJEWÓDZTWIE Średnia pozycja rankingowa (1-9) Średnia pozycja wśród przedstawi cieli powiatów będących w lepszej sytuacji Średnia pozycja wśród przedsta wicieli powiatów będących w gorszej sytuacji Rozkład procentowy pozycji rankingowych CEL naj- waż- niej- szy CEL naj- mniej ważny 1. W ZMACNIANIE POTENCJAŁU JEDNOSTEK / GRUP / ZBIOROWOŚCI TERYTORIALNYCH 3,503,703,2815,3825,647,6915,3817,957,69 2. W YRÓWNYWANIE / POPRAWA WARUNKÓW I JAKOŚCI ŻYCIA OBYWATELI 3,213,303,1125,6412,8228,215,1310,2612,825,13 3. P RZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI, MARGINALIZACJI I WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU 4,144,004,287,6915,3810,2620,5117,9510,2612,82 4. Z RÓWNOWAŻONY ROZWÓJ - FUNKCJONALNA SPOŁECZNOŚĆ - ZARADNI OBYWATELE 3,613,743,4717,9512,8217,9526,0015,3810,267,69 5. W YPRZEDZANIE ZDARZEŃ / LUB MINIMALIZOWANIE MOŻLIWYCH DO PRZEWIDZENIA ICH SKUTKÓW 4,664,604,7215,6010,26 20,5115,3812,8223,08 6. K OORDYNACJA ZADAŃ POLITYKI SPOŁECZNEJ NA POSZCZEGÓLNYCH POZIOMACH REALIZACYJNYCH ORAZ ICH WŁĄCZANIE W POLITYKĘ OGÓLNOKRAJOWĄ 4,954,755,1810,265,1315,382,565,1328,21 7. W ZMACNIANIE POTENCJAŁU SPOŁECZNOŚCI, JEJ INSTYTUCJI I ZASOBÓW 3,74 3,853,6315,3817,9512,8217,9512,82 10,26 CEL GŁÓWNY – wyrównanie warunków i jakości życia obywateli GŁÓWNE CELE POLITYKI SPOŁECZNEJ:

OPINIE NA TEMAT WPROWADZENIA MODELU POLARYZACYJNO–DYFUZYJNEGO W POLITYCE REGIONALNEJ z dużą rezerwą podchodzą do tego, aby taki model wszedł w życie; wyrażają przekonanie, iż jedynie największe ośrodki, które i tak znajdują się w dobrej sytuacji socjoekonomicznej, zyskają najwięcej, natomiast najbardziej potrzebujący zostaną pominięci; niewiara w pomoc ze strony ośrodków najszybciej rozwijających się pomoc skupi się w obrębie zamkniętych obszarów o najlepszej pozycji; idea modelu polaryzacyjno–dyfuzyjnego rozbudza niezdrową konkurencję, nie wpływa na jakość życia, wręcz sprzyja bezczynności ośrodków będących w gorszej sytuacji (zatrzymają się licząc na pomoc lepszych); ważniejszym działaniem, które przyczyni się do wzrostu korzyści społecznych jest dbanie o rozwój infrastruktury w małych ośrodkach PRZEDSTAWICIELE POWIATÓW BĘDĄCYCH W GORSZEJ SYTUACJI SOCJOEKONOMICZNEJ PRZEDSTAWICIELE POWIATÓW BĘDĄCYCH W LEPSZEJ SYTUACJI SOCJOEKONOMICZNEJ należy rozwijać to co jest dobre, aby mogło stać się jeszcze lepsze; otrzymanie wsparcia przez lepsze powiaty służyc będzie pozytywnemu oddziaływaniu na inne, sąsiadujące regiony; to pewnego rodzaju nagroda za najlepszą organizację. sama świadomość pomocy i wyciągania gorszych ośrodków może nie być wystarczająca. idea modelu jest piękna, jednakże dość ryzykowna. dostrzegane ryzyko, jakim jest zagrożenie pogłębienia się dysproporcji pomiędzy sektorami. należy upowszechniać dobre praktyki, jednakże finansowanie powiatów, które dobrze sobie radzą wpłynie, w przekonaniu badanych, na pogłębienie nierówności. POSTRZEGANY SKUTEK – ryzyko pogłębienia nierówności w rozwoju

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!