w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Idea projektów innowacyjnych
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Informacje ogólne na temat projektu: „Społeczne i instytucjonalne aspekty bezdomności w województwie lubelskim” Alicja Borzęcka-Szajner Wyższa Szkoła.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w kontekście realizacji „Wieloletniego regionalnego planu działań na rzecz promocji.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Gdańsk III Spotkanie Zespołu Zadaniowego - Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
Katowice, 18 listopada 2015 r. Projekt „Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego” współfinansowany jest ze.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Lubelskie Centrum Obsługi Inwestora Spotkanie pracowników PAIiIZ i COI L U B E L S K I E C O I Doświadczenie Lubelskiego COI w pozyskiwaniu funduszy Unii.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zapis prezentacji:

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia projektu innowacyjnego testującego pn. „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” Rybnik, 26 czerwca 2013 r. Projekt „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wieloletni regionalny plan działań na rzecz promocji i upowszechnienia ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w województwie śląskim na lata 2012 - 2020 Priorytet II Współpraca sektora ekonomii społecznej z otoczeniem instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym, w tym ze środowiskiem biznesu na rzecz rozwoju lokalnego. Cel szczegółowy 2 Rozwój międzysektorowej współpracy podmiotów ekonomii społecznej. Kierunek działania 2.2. Diagnozowanie sektora ekonomii społecznej w regionie. Działanie 2.2.2 Prowadzenie diagnozy i monitorowanie sytuacji sektora ekonomii społecznej w województwie śląskim, w tym z wykorzystaniem narzędzi analityczno - diagnostycznych.

Projekt innowacyjny testujący pn Projekt innowacyjny testujący pn. „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” realizowany jest przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w partnerstwie z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych. Finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu VII Promocja integracji społecznej, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałania 7.1.3 Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Realizacja projektu przypada na okres od września 2012 roku do czerwca 2015 roku.

Cel główny projektu Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej w województwie śląskim w zakresie rozpoznawania czynników efektywności gospodarczej i społecznej podmiotów ekonomii społecznej, dzięki upowszechnieniu modelowego narzędzia do oceny efektywności i benchmarkingu podmiotów ekonomii społecznej do 30 czerwca 2015 roku.

Cele szczegółowe projektu wzrost wiedzy 320 osób (pracowników jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów ekonomii społecznej i sektora biznesu) o stanie faktycznym podmiotów sektora ES, warunkach instytucjonalnych ich funkcjonowania, obszarze działania i potencjale rozwojowym; wzrost ilości podmiotów ekonomii społecznej i jednostek samorządu terytorialnego, w których kadra zarządzająca podniosła wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych i know-how dotyczącej analizy ekonomicznej, budowania strategii rozwoju oraz mechanizmów konkurencji rynkowej właściwych dla podmiotów ekonomii społecznej o 15; usprawnienie współpracy między sektorami (PES, administracja publiczna i podmioty rynkowe) oraz wewnątrz sektora ekonomii społecznej poprzez wypracowanie podstaw systemu wymiany informacji, upowszechnienie i wdrożenie wypracowanego narzędzia do praktyki.

Etapy realizacji projektu Zadania zrealizowane: Zadanie 1. Pogłębiona diagnoza z konceptualizacją badania Zadanie 2. Opracowanie wstępnej wersji produktu i strategii jego wdrażania Zadania do zrealizowania: Zadanie 3. Testowanie produktu, tj. narzędzia analityczno - diagnostycznego Zadanie 4. Analiza wyników testowania i opracowanie ostatecznej wersji produktu Zadanie 5. Upowszechnianie i włączenie do głównego nurtu polityki

Produkt finalny projektu Interaktywne, proste w obsłudze narzędzie analityczno - diagnostyczne umożliwiające pomiar podmiotów ekonomii społecznej w pięciu wymiarach: efektywności ekonomicznej, współpracy międzyinstytucjonalnej, zasobów kompetencyjnych, zasobów organizacyjnych, użyteczności społecznej, jak również graficzną prezentację otrzymanych danych. Narzędzie umożliwi wielowymiarową analizę działalności podmiotów ekonomii społecznej, poprzez bieżące zbieranie danych o indywidualnych podmiotach ekonomii społecznej (PES), agregowanie i zbiorczą analizę informacji o nich w regionie, porównywanie sytuacji pojedynczych PES w odniesieniu do innych oraz skuteczną transmisję sprawdzonych wzorów działalności.

Produkt finalny projektu Narzędzie analityczno-diagnostyczne ułatwi podejmowanie decyzji alokacyjnych, rozumianych zarówno jako wsparcie finansowe, jak i merytoryczne dla podmiotów ekonomii społecznej, pozycjonowanie lokalnych zasobów (w przestrzeni lokalnej i regionalnej) oraz - poprzez włączenie większej liczby interesariuszy - rozwój partnerskich sieci pomiędzy sektorem ekonomii społecznej a administracją publiczną. Funkcją narzędzia jest także kreowanie informacyjnych podstaw tej współpracy. Narzędzie składa się z 3 elementów: kalkulatora kondycji PES; bazy podstawowych danych o strukturze i dynamice problemów społecznych na terenie gminy/powiatu; części informacyjnej o strukturze wsparcia PES.

Kluczową częścią narzędzia jest kalkulator kondycji PES Typ/wymiar oceny Spółdzielnie socjalne Organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą Zakłady Aktywności Zawodowej Warsztaty Terapii Zajęciowej Centra i Kluby Integracji Społecznej Kondycja ekonomiczna Indeks kondycji ekonomicznej Współpraca międzyinstytucjonalna Indeks współpracy międzyinstytucjonalnej Zasoby organizacyjne Indeks zasobów organizacyjnych Zasoby kompetencyjne Indeks zasobów kompetencyjnych Użyteczność społeczna Indeks użyteczności społecznej

Analiza Kondycji PES I. Zbieranie danych - zmienne - zarejestrowany na portalu użytkownik wprowadza informacje charakteryzujące PES do gotowego szablonu-kwestionariusza. II. Wskaźniki: zasobów kompetencyjnych, zasobów organizacyjnych, współpracy międzyinstytucjonalnej, ekonomicznej efektywności, społecznej użyteczności. III a. Wskaźniki pozycyjne poziomu cechy: od jakiego % innych podmiotów danego typu PES okazał się ‘lepszy’. III b. Wskaźniki pozycyjne dynamiki zmian cechy: średnioroczna zmiana danej cechy w badanym okresie. IV. Indeksy V. Indeks zbiorczy Ogólny miernik kondycji podmiotu ekonomii społecznej. Indeks zbiorczy jest równy sumie iloczynów wartości indeksów i ich wag.

Zbieranie danych - zmienne Dane niezbędne do obliczania wskaźników jakości funkcjonowania będą dostarczane przez podmioty ekonomii społecznej za pośrednictwem strony internetowej. Po zalogowaniu na stronie internetowej podmioty ekonomii społecznej będą wpisywać dane za pośrednictwem ekranu przygotowanego do tego celu. Każdy typ podmiotu ekonomii społecznej będzie odpowiadał na inny zestaw pytań. Podmioty ekonomii społecznej będą wpisywać dane z lat 2009-2012. Pozwoli to na ocenę nie tylko aktualnego stanu danego podmiotu, ale także tempa i kierunku zmian w czasie. W przypadku, gdy dany podmiot ekonomii społecznej istnieje krócej niż od 2009 roku, będzie pytany wyłącznie o lata, w których istniał.

Dane o strukturze i dynamice problemów społecznych Częścią narzędzia będzie ogólnodostępna baza integrująca podstawowe dane nt. poszczególnych JST, szczególnie istotne z punktu widzenia planowania strategii współpracy z PES, jak i punktu widzenia PES planujących własne strategie działania lub aplikujących o środki. Gromadzone dane będą dotyczyły m.in.: ludności powiatu/gminy - dane standardowo gromadzone w ramach obowiązkowej sprawozdawczości JST i dostępne także w bazie danych lokalnych GUS; rynku pracy, w tym dynamiki bezrobocia oraz kategorii bezrobotnych w szczególnej sytuacji na rynku pracy - dane standardowo gromadzone w Powiatowych Urzędach Pracy; pomocy społecznej, w tym jej funkcjonowania i liczby korzystających ze świadczeń - dane te są dostępne w corocznych sprawozdaniach Ośrodków Pomocy Społecznej; finansowej i merytorycznej współpracy JST z PES na terenie gminy/powiatu.

Część informacyjna - wsparcie PES Narzędzie ma służyć także budowaniu współpracy między JST a PES, a w konsekwencji wzmocnieniu sektora ekonomii społecznej na poziomie lokalnym. Struktura informacyjnej części narzędzia będzie wyglądać następująco: aktualności; adresy PES - lista podmiotów ES działających na terenie woj. śląskiego; adresy JST - lista instytucji samorządowych woj. śląskiego; prawo o ekonomii społecznej - odnośniki do aktów prawnych i regulacji dot. sektora ES; dokumenty strategiczne JST - odnośniki do strategii, programów itp.; wsparcie i współpraca - informacje o planowanych formach współpracy; ogłoszenia różne - informacje o szkoleniach/warsztatach, publikacjach itp.; odnośniki - do stron, portali dot. problematyki ES; pomoc i FAQ - odpowiedzi na pytania dot. obsługi narzędzia.

Użytkownicy i odbiorcy narzędzia Wśród użytkowników i odbiorców narzędzia będą m.in.: podmioty ekonomii społecznej regionalne ośrodki polityki społecznej urzędy marszałkowskie wojewódzkie urzędy pracy instytucje pomocy i integracji społecznej instytucje rynku pracy centra ekonomii społecznej ośrodki wsparcia ekonomii społecznej jednostki naukowe

Testowanie - dobór jednostek do fazy testowania Nacisk na współpracę na poziomie powiatu i gminy, oraz na wymianę informacji między podmiotami samorządu terytorialnego i ekonomii społecznej wymusza taki dobór instytucji biorących udział w testowaniu, które ulokowane są i działają w ramach tych samych jednostek podziału administracyjnego. Dobór PES i JST do fazy testowania będzie dwustopniowy: dobór terytorialny; dobór użytkowników w ramach konkretnej jednostki podziału woj. śląskiego. Dobór nie może być reprezentatywny w sensie statystycznym, będzie natomiast reprezentatywny w sensie jakościowym - to jest będzie uwzględniał zróżnicowane typy PES i JST działające na terenie wyselekcjonowanych jednostek podziału administracyjnego.

Testowanie - plan działań I faza - prace organizacyjne i przygotowawcze: opracowanie założeń merytorycznych konferencji inauguracyjnej testowanie oraz seminarium szkoleniowego dla biorących udział w testowaniu; rekrutacja podmiotów, które będą testowały narzędzie; opracowanie narzędzi monitoringu oraz scenariuszy do wywiadów grupowych, studiów przypadku i karty ocen wykorzystywanych podczas wizyt w podmiotach testujących narzędzie; organizacja konferencji rozpoczynającej etap testowania (dla użytkowników biorących udział w testowaniu oraz przedstawicieli środowiska przedsiębiorczości społecznej) i seminarium szkoleniowego (wyłącznie dla użytkowników biorących udział w testowaniu).

Testowanie - plan działań II faza - rozpoczęcie testowania i jego monitoring prowadzenie ciągłego monitoringu realizowanych działań w celu gromadzenia informacji ocennych oraz usprawnianiu produktu oraz procedur; uruchomienie forum internetowego, które posłuży nie tylko wymianie doświadczeń, ale i systematycznemu gromadzeniu informacji w ramach testowania oraz pozwoli na rozpoczęcie stałych konsultacji eksperckich koniecznych ze względu na ewentualne trudności merytoryczne i techniczne - zadanie będzie prowadzone ciągle w całym procesie testowania.

Testowanie - plan działań III faza - opracowanie wyników monitoringu i badań przeprowadzonych na etapie testowania opracowanie raportów cząstkowych z monitoringu oraz ewaluacja wewnętrzna; przygotowanie raportu końcowego z wyników testowania, który stanie się przedmiotem dyskusji zespołu badawczego oraz przedstawicieli Lidera i Partnera. IV faza - weryfikacja 5 indeksów i przygotowanie ostatecznego narzędzia (wraz z towarzyszącymi mu materiałami szkoleniowymi) - finalny efekt procesu testowania przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej Proces testowania oraz podsumowanie jego wyników pozwoli na uchwycenie rzeczywistej użyteczności narzędzia, jego trafności, a także chęci i stopnia wykorzystania narzędzia przez potencjalnych użytkowników.

Selekcja PES do testowania Szkolenie, przekazanie materiałów, uruchomienie forum dyskusyjnego dla użytkowników Wsparcie Moderowana dyskusja, wizyty w PES, dyżury Monitoring Analiza przebiegu dyskusji na forum, 3 x ankieta ewaluacyjna, 1 x FGI Ewaluacja Ankieta ewaluacyjna, FGI, studia przypadku  raport Weryfikacja i modyfikacja narzędzia Przygotowanie i druk podręcznika 15 m-cy

Upowszechnianie i włączenie do głównego nurtu polityki Wśród działań upowszechniających przewidziane zostały prezentacje, konsultacje, spotkania oraz przygotowanie artykułów promujących projekt i produkt finalny. Przeprowadzone zostaną szkolenia dla przyszłych użytkowników i odbiorców narzędzia oraz opracowany zostanie podręcznik z płytą CD, zawierający instrukcję stosowania narzędzia, a także rekomendacje dotyczące funkcjonowania i wspierania PES. Ww. rekomendacje zostaną przekazane do MPiPS, JST, OPS, PUP oraz środowisk biznesowych. Na zakończenie projektu zorganizowana zostanie konferencja podsumowująca jego przebieg, a także osiągnięte cele.

Upowszechnianie i włączenie do głównego nurtu polityki Wypracowane narzędzie zostanie przekazane do wdrożenia na poziomie regionalnych ośrodków polityki społecznej. Elementem włączenia do głównego nurtu polityki będzie wykorzystanie narzędzia do kreowania i definiowania na poziomie regionalnym celów oraz priorytetów wsparcia sektora ES, a także umożliwienie oceny skuteczności funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej. Sukcesem działań upowszechniających i włączających będzie zainteresowanie wypracowanym narzędziem 16 ROPS, 16 UM, 16 WUP, a także wdrożenie go w 50% spośród nich.

Dziękuję za uwagę www. rops-katowice Dziękuję za uwagę www.rops-katowice.pl Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego ul. Modelarska 10, 40-142 Katowice tel. 32 730 68 68