Fundusze strukturalne dla wyższych uczelni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Poddziałanie „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne Styczeń 2008 r.
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Konkursy IV Priorytetu POKL: SZKOLNICTWO WYŻSZE I NAUKA zaplanowane do ogłoszenia w 2012 r. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Katolicki Uniwersytet.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
1 System zarządzania komponentem regionalnym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Urząd Marszałkowski w Łodzi Departament ds. PO Kapitał Ludzki Instytucja.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Fundusze strukturalne dla nauki.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Możliwości wspierania, powstawania i rozwoju firm w województwie pomorskim, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Gdańsk, 6 grudnia.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
„Możliwości wsparcia edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ” Roman Ciepiela Wicemarszałek Małopolski Przewodniczący Podkomitetu.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Fundusze strukturalne dla wyższych uczelni na lata 2007-2013 Małgorzata Snarska - Świderska Katarzyna Walczyk - Matuszyk

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Cele strategiczne PO Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej Cele strategiczne PO Kapitał Ludzki Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo. Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego. Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce. Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększaniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa. Wzrost spójności terytorialnej.

PO KAPITAŁ LUDZKI Finansowanie - Europejski Fundusz Społeczny; Obszary wsparcia: - zatrudnienie, integracja społeczna, edukacja, administracja publiczna, zdrowie Alokacja finansowa programu: 11,4 mld EUR, w tym: środki EFS – 9,7 mld EUR środki krajowe – 1,7 mld EUR

PO KAPITAŁ LUDZKI - FINANSOWANIE Podział środków finansowych PO KL Komponent centralny – ok. 40 % Komponent regionalny - ok. 60 % 3% alokacji z ogólnej puli środków przeznaczonych dla priorytetów regionalnych jest przeznaczone dla województw Polski wschodniej Podział środków w ramach komponentu regionalnego PO KL 70% - sztywna alokacja na poszczególne obszary wsparcia 30% - środki do swobodnego dysponowania przez Instytucję Pośredniczącą, zgodnie ze specyfiką oraz potrzebami lokalnego rynku pracy

SYSTEM WDRAZANIA PO KL Instytucja Zarządzająca - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Instytucje Pośredniczące: Minister właściwy ds. pracy (P I i II) Minister właściwy ds. oświaty i wychowania (P III) Minister właściwy ds. nauki i szkolnictwa wyższego (P IV) Minister właściwy ds. administracji (P V) Samorządy województw (P VI, VII, VIII, IX) Instytucje wdrażające - wdrażanie poszczególnych działań może zostać powierzone instytucji mającej odpowiednie kompetencje i doświadczenie w realizacji odpowiednich przedsięwzięć. Instytucją wdrażającą może być podmiot publiczny lub prywatny Instytucja certyfikująca - komórka w strukturze MRR

KOMPONENT CENTRALNY I REGIONALNY Struktura programu Priorytety Alokacja w % I -Zatrudnienie i integracja społeczna – 506,2 mln EUR 4,44 Komponent centralny II -Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących 6,83 III -Wysoka jakość systemu oświaty 8,83 IV - Szkolnictwo wyższe i nauka – 960,4 mln EUR 8,42 V- Dobre rządzenie 5,36 VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich 19,79 Komponent regionalny VII - Promocja integracji społecznej 13,53 VIII - Regionalne kadry gospodarki 13, 9 IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 14,9 X Pomoc techniczna 4,0

PRIORYTET IV: SZKOLNICTWO WYŻSZE i NAUKA Cel strategiczny: Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia, bliskiej współpracy instytucji szkolnictwa wyższego i jednostek sektora badawczo-rozwojowego z sektorem gospodarki, a w szczególności przemysłu wysokich technologii, otwartości i współpracy międzynarodowej środowisk akademickich, a także mobilności studentów i kadry akademickiej.

PRIORYTET IV: SZKOLNICTWO WYŻSZE i NAUKA Cele szczegółowe: Dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki i rynku pracy. Poprawa jakości oferty edukacyjnej szkół wyższych. Podniesienie atrakcyjności kształcenia w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych na poziomie wyższym. Podniesienie kwalifikacji kadr sektora B+R w zakresie współpracy z gospodarką oraz marketingu i komercjalizacji badań naukowych.

PRIORYTET IV: SZKOLNICTWO WYŻSZE i NAUKA Struktura priorytetu IV: 4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. 4.2. Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym.

PRIORYTET IV: SZKOLNICTWO WYŻSZE i NAUKA STRUKTURA PRIORYTETU IV Działanie Alokacja (mln EURO) Ogółem EFS Środki krajowe 4.1 – WZMOCNIENIE I ROZWÓJ POTENCJAŁU DYDAKTYCZNEGO SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 898,87 764,04 134,83 4.1.1 – Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni 500,00 425,00 75,00 4.1.2 – Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy 370,00 314,50 55,50 4.1.3 – Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania szkolnictwem wyższym 28,87 24,54 4,33 4.2 – ROZWÓJ KWALIFIKACJI KADR SYSTEMU B+R 61,50 52,27 9,23 PTIORYTET IV - OGÓŁEM 960,37 816,31 144,06

Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni Cele działania: Budowa potencjału rozwojowego uczelni poprzez umożliwienie im rozszerzenia i wzbogacenia oferty edukacyjnej, Zapewnienie efektywnego zarządzania systemem szkolnictwa wyższego oraz dostosowanie struktury podaży absolwentów do potrzeb gospodarki

Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Typy projektów (projekty konkursowe): Przygotowanie, otwieranie i realizowanie nowych kierunków studiów, studiów podyplomowych i doktoranckich ( w tym studia interdyscyplinarne) oraz dostosowywanie programów na istniejących kierunkach do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy, Rozszerzanie oferty edukacyjnej uczelni o zajęcia fakultatywne w postaci programów wyrównawczych dla studentów z zakresu matematyki i fizyki oraz programy skierowane do osób spoza społeczności akademickiej – kształcenie ustawiczne), Opracowywanie programów i materiałów dydaktycznych oraz wdrożenie programów kształcenia na odległość (studia, studia podyplomowe i kursy)

Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Typy projektów (projekty konkursowe) c.d.: Współpraca uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania (staże i praktyki studenckie) zaangażowanie pracodawców w realizację programów nauczania, Przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy poprzez wsparcie biur karier działających przy uczelni, Podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry dydaktycznej, Podnoszenie kompetencji kadry kierowniczej w zakresie zarządzania uczelnią, Organizowanie staży i szkoleń w wiodących ośrodkach krajowych i zagranicznych ( w tym staże dla doktorantów i postdoktorskie) Projekty skierowane do studentów niepełnosprawnych, Wdrożenie modeli zarządzania jakością (dz.4.1.3)

Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Typy beneficjentów – wszystkie podmioty: Grupy docelowe Między innymi: Uczelnie (instytucje, kadra akademicka) Studenci, słuchacze, doktoranci oraz inne osoby biorące udział w kształceniu

Typy projektów (projekty systemowe): Poddziałanie 4.1.2 Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Typy projektów (projekty systemowe): Promocja wyboru ścieżki kształcenia na kierunkach technicznych, matematycznych i przyrodniczych, Zamawianie kształcenia (minister właściwy ds.. Szkolnictwa wyższego określonej liczby studentów) na kierunkach technicznych, matematycznych i przyrodniczych oraz w specjalnościach na tych kierunkach, w tym: - wsparcie stypendialne dla studentów na kierunkach zamawianych - wsparcie uczelni w zakresie wdrożenia programów wyrównawczych adresowanych do studentów 1 roku obejmujących podnoszenie kompetencji do kontynuowania studiów na tych kierunkach, - wdrażanie nowych lub zmienionych programów ( w tym programów kształcenia opracowanych w ramach poddziałania 4.1.3)

Typy beneficjentów – Minister właściwy ds..szkolnictwa wyższego: Poddziałanie 4.1.2 Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Typy beneficjentów – Minister właściwy ds..szkolnictwa wyższego: Grupy docelowe Między innymi: Uczelnie realizujące kształcenie na kierunkach zamawianych, Studenci, słuchacze podejmujący studia na kierunkach zamawianych w ramach działania

Typy projektów (projekty systemowe): Poddziałanie 4.1.3 Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania szkolnictwem wyższym Typy projektów (projekty systemowe): Opracowanie modeli efektywnego zarządzania w szkolnictwie wyższym, w tym modeli zarządzania uczelniami różnych typów oraz modeli zarządzania jakością, Opracowanie programów kształcenia – nauki przyrodnicze, techniczne, matematyczne, nowoczesne technologie w medycynie (w tym makrokierunki, kierunki unikatowe, studia międzykierunkowe) Opracowanie programów kształcenia w językach obcych ( w tym angielski) w obszarach nauk matematycznych, przyrodniczych, rolniczych, medycznych i technicznych), Badania, analizy i ekspertyzy w zakresie funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego z zakresie jakości kształcenia i dostosowania jego kierunków do potrzeb gospodarki

Typy projektów (projekty systemowe) c.d.: Poddziałanie 4.1.3 Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania szkolnictwem wyższym Typy projektów (projekty systemowe) c.d.: Organizacja konferencji, seminariów, spotkań panelowych z udziałem przedstawicieli uczelni i przedsiębiorców w celu wymiany doświadczeń oraz wypracowania propozycji rozwiązań kluczowych problemów w szkolnictwie wyższym, Opracowanie i wdrożenie systemu monitoringu i zbierania danych na temat szkolnictwa wyższego w Polsce ( w zakresie procesu i jakości kształcenia), Wsparcie szkoleniowe i analityczno-badawcze dla kadr Państwowej Komisji Akredytacyjnej w celu wzmocnienia systemu akredytacji

Poddziałanie 4.1.3 Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania szkolnictwem wyższym Typy beneficjentów – Minister właściwy ds. Szkolnictwa Wyższego: Departament Funduszy Europejskich, Departament Wdrożeń i Innowacji Grupy docelowe Między innymi: Minister właściwy ds.. Szkolnictwa Wyższego, Pozostali ministrowie nadzorujący uczelnie, Państwowa Komisja Akredytacyjna, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Uczelnie (instytucje, kadra akademicka) Studenci,

Działanie 4.2 Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym Cel działania 4.2: Podniesienie kompetencji kadr systemu B+R do poziomu zapewniającego efektywną współpracę jednostek naukowych i przedsiębiorstw w zakresie wdrażania osiągnięć naukowych w gospodarce.

Typy projektów (projekty konkursowe): Działanie 4.2 Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym Typy projektów (projekty konkursowe): Projekty w zakresie podnoszenia umiejętności pracowników B+R (kursy, szkolenia, studia podyplomowe) w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz komercjalizacji rezultatów prac badawczych ( w tym ochrona własności intelektualnej i przemysłowej), Projekty dotyczące podnoszenia świadomości pracowników B+R w zakresie wagi i zasad badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki, a także potrzeb sektora nauki i gospodarki w tym zakresie, Przedsięwzięcia upowszechniające osiągnięcia nauki polskiej i światowej w procesie kształcenia na poziomie wyższym

Typy beneficjentów – wszystkie podmioty: Grupy docelowe: Działanie 4.2 Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym Typy beneficjentów – wszystkie podmioty: Grupy docelowe: Jednostki naukowe i ich pracownicy, Przedsiębiorstwa działające w sektorze B+R i ich pracownicy, Podmioty współpracujące z podmiotami sektora B+R (np. przedsiębiorstwa, uczelnie) w zakresie działań informacyjnych studenci

KONKURS ZAMKNIĘTY NR 1/POKL/4.1.1/2008 Ogłoszone konkursy Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka” Działanie 4.1 Podziałanie 4.1.1 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni” KONKURS ZAMKNIĘTY NR 1/POKL/4.1.1/2008

KONKURS ZAMKNIĘTY NR 1/POKL/4.1.1/2008 Instytucja Ogłaszająca Konkurs (IOK): Departament Wdrożeń i Innowacji MNSiW Kwota dofinansowania projektów: 89 257 450 PLN (w tym 75 868 833 PLN z EFS) Czas trwania projektu: min. 1 rok Wartość projektu: min. 500 000 PLN Termin składania wniosków: do 18.04.2008 r.

CEL KONKURSU Przedmiotem konkursu są projekty obejmujące programy rozwojowe uczelni. Projekty te przyczynić się mają do budowy potencjału rozwojowego uczelni przez umożliwienie im rozszerzenia i wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz poprawę jej jakości.

kształcenie na odległość (studia, kursy); RODZAJE PROJEKTÓW 1 z 2 przygotowywanie i otwieranie nowych kierunków studiów: podyplomowych i doktoranckich; dostosowywanie programów do wymagań GOW; programy wyrównawcze dla studentów z zakresu fizyki i matematyki oraz kształcenie ustawiczne; kształcenie na odległość (studia, kursy); współpraca uczelni z pracodawcami w ramach staży i praktyk studenckich, zaangażowanie pracodawców w programy nauczania; lepsze przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy (biura karier);

podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej; RODZAJE PROJEKTÓW 2 z 2 podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej; podnoszenie kompetencji kadry kierowniczej w zakresie zarządzania uczelnią; staże i szkolenia w wiodących zagranicznych i krajowych ośrodkach akademickich i naukowo-badawczych dla kadry dydaktycznej; stypendia dla doktorantów, młodych doktorów i profesorów wizytujących; projekty skierowane do studentów niepełnosprawnych; wdrożenie modeli zarządzania jakością w uczelni;

PODMIOTY UPRAWNIONE DO UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE Szkoły wyższe publiczne i niepubliczne* Szkoły wyższe z partnerami na podstawie umowy (porozumienia), które powinno zawierać: cel partnerstwa, obowiązki lidera projektu – beneficjenta, zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu, plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego, zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie, zasady podejmowania decyzji w partnerstwie, sposób monitorowania i kontroli projektu. *Szkoły niepubliczne obowiązuje zasada zabezpieczenia finansowego

Nauczyciele akademiccy Inne osoby biorące udział w kształceniu GRUPY DOCELOWE Uczelnie Studenci Słuchacze Doktoranci Nauczyciele akademiccy Inne osoby biorące udział w kształceniu

WYMAGANE REZULTATY REZULTATY TWARDE: Np.: liczba studentów, którzy ukończyli staże lub praktyki wspierane ze środków EFS, liczba zajęć wyrównawczych dla studentów I roku nauk matematyczno-przyrodniczych, liczba absolwentów nowo otwartych kierunków, liczba przeszkolonych pracowników kadry dydaktycznej i zarządzającej; REZULTATY MIĘKKIE: Np.: zwiększenie wartości absolwentów kierunków technicznych na rynku pracy, zwiększenie umiejętności praktycznych studentów i absolwentów nowo otwartych kierunków, podniesienie umiejętności kadry dydaktycznej;

OCENA WNIOSKÓW

OGÓLNE KRYTERIA FORMALNE Wniosek złożono we właściwej instytucji – Sekretariat Departamentu Wdrożeń i Innowacji MNiSW; Wniosek złożono w określonym terminie – decyduje data wpływu wniosku do sekretariatu Departamentu; Wniosek wypełniono w języku polskim; Wniosek sporządzono na obowiązującym formularzu; Wniosek jest kompletny (strony, pieczęć, podpisy); Suma kontrolna papierowej i elektronicznej wersji wniosku jest tożsama na wszystkich stronach wniosku; Wypełniono wszystkie wymagane pola i złożono wszystkie załączniki; Wniosek stanowi odpowiedź na konkurs; Wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie (art.. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych);

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA DOSTĘPU Kryterium czasu trwania projektu: minimum 1 rok Kryterium wysokości finansowej projektu: minimum 500 000 PLN Kryterium dotyczące beneficjenta: szkoła wyższa

OGÓLNE KRYTERIA MERYTORYCZNE Jakość projektu: uzasadnienie potrzeby projektu w kontekście celów szczegółowych POKL; sposób wyboru i zapewnienia udziału w projekcie grup docelowych; wartość dodana projektu; adekwatność doboru instrumentów; rezultaty projektu: twarde i miękkie; Racjonalność harmonogramu działań. Beneficjent (projektodawca): wiarygodność – doświadczenie w zarządzaniu projektami; sposób zarządzania projektem (czytelność zasad realizacji). Finansowanie projektu: niezbędność wydatku do realizacji projektu i osiągania celu; efektywność wydatków projektu (nakład/rezultat); kwalifikowalność wydatków. Maks. 100, min. 60 pkt.

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA STRATEGICZNE Projekty przewidujące prowadzenie zajęć wyrównawczych dla studentów I roku kierunków ścisłych (4 pkt.); Projekty uwzględniające kompleksowo co najmniej 50% typów wymienionych projektów (4 pkt.); Projekty realizowane w partnerstwie z inną uczelnią albo jednostką naukową (4 pkt.); Programy rozwojowe przewidujące organizację co najmniej 3-miesięcznych staży lub praktyk studentów u pracodawców (4 pkt.); Programy rozwojowe realizowane przez uczelnie we współpracy z przedsiębiorcami, nie licząc formy współpracy przewidzianej kryterium obejmującym organizację staży i praktyk u pracodawców trwających co najmniej 3 miesiące – (4 pkt.). Maks. 20 punktów

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego DODATKOWE INFORMACJE Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego www.nauka.gov.pl

KONKURS OTWARTY NR 1/POKL/4.2/2008 Ogłoszone konkursy Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka” Działanie 4.2 „Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym” KONKURS OTWARTY NR 1/POKL/4.2/2008

KONKURS OTWARTY NR 1/POKL/4.2/2008 Instytucja Ogłaszająca Konkurs (IOK): Departament Wdrożeń i Innowacji MNSiW Kwota dofinansowania projektów: 15 000 000 (w tym 5 610 000 alokacja w 2008 r.) Czas trwania projektu: maks. do 31.12.2015 r. Min. wartość projektu: 50 000 PLN Termin składania wniosków: konkurs ma charakter otwarty

CEL KONKURSU Celem konkursu jest podniesienie świadomości pracowników sektora B+R, w zakresie wagi badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki oraz znaczenia ochrony własności przemysłowej i intelektualnej dla transferu technologii.

RODZAJE PROJEKTÓW Prezentacja i upowszechnianie informacji o znaczeniu badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki poprzez przygotowanie, produkcję i dystrybucję materiałów edukacyjnych, organizację spotkań z przedsiębiorcami i pracownikami sektora B+R, udział w targach, organizacje wystaw; Organizacja szkoleń, w ramach których pracownicy sektora B+R informowani będą o znaczeniu komercjalizacji wyników prac B+R, a także badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki; Studia podyplomowe w zakresie objętym konkursem; działania mające na celu zwiększenie objętości tematyki badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki w mediach oraz w środowisku internetowym.

PODMIOTY UPRAWNIONE DO UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE Projekt może być realizowany w partnerstwie na podstawie umowy, która określa: cel partnerstwa, obowiązki lidera projektu – beneficjenta, zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu, plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego, zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie, zasady podejmowania decyzji w partnerstwie, sposób monitorowania i kontroli projektu. O dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty, które spełniają szczegółowe kryteria dostępu i ogólne kryteria merytoryczne.

Pracownicy jednostek naukowych GRUPY DOCELOWE Pracownicy jednostek naukowych Pracownicy podmiotów działających na rzecz nauki W rozumieniu art. 2 punkt 9 i 10 ustawy o zasadach finansowania nauki.

WYMAGANE REZULTATY REZULTATY TWARDE: Np.: liczba osób kończących studia podyplomowe, liczba przeszkolonych pracowników jednostki naukowej w zakresie określonym przedmiotem konkursu, liczba kampanii promocyjnych różnego typu itp.; REZULTATY MIĘKKIE: Np.: zwiększenie świadomości pracowników czy uczestników sfery B+R w zakresie określonym przedmiotem konkursu, zacieśnienie współpracy sektora B+R z przedsiębiorstwami, itp.

OCENA WNIOSKÓW

OGÓLNE KRYTERIA FORMALNE wniosek złożono we właściwej instytucji; wniosek wypełniono w języku polskim; wniosek sporządzono na obowiązującym formularzu; wniosek jest kompletny (strony, pieczęć, podpisy); suma kontrolna papierowej i elektronicznej wersji wniosku jest tożsama na wszystkich stronach wniosku; wypełniono wszystkie wymagane pola i złożono wszystkie załączniki; wniosek stanowi odpowiedź na konkurs; wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie (art. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych);

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA DOSTĘPU Ostatecznymi odbiorcami wsparcia są *: jednostki naukowe; podmioty działające na rzecz nauki. *Z wyłączeniem przedsiębiorców

Ogólne kryteria horyzontalne zgodność z właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi oraz prawodawstwem wspólnotowym; zgodność z prawodawstwem krajowym ( w tym w szczególności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz zasadami pomocy publicznej); zgodność z PO Kapitał Ludzki; zgodność ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL obowiązującym w dniu ogłoszenia konkursu; zgodność z planem działania.

OGÓLNE KRYTERIA MERYTORYCZNE Jakość projektu: uzasadnienie potrzeby projektu w kontekście celów szczegółowych POKL; sposób wyboru i zapewnienia udziału w projekcie grup docelowych; wartość dodana projektu; adekwatność doboru instrumentów; rezultaty projektu; racjonalność harmonogramu działań. Beneficjent (projektodawca): wiarygodność – doświadczenie w zarządzaniu projektami; sposób zarządzania projektem (czytelność zasad realizacji). Finansowanie projektu: niezbędność wydatku do realizacji projektu i osiągania celu; efektywność wydatków projektu (nakład/rezultat); kwalifikowalność wydatków. Maks. 100, min. 60 pkt.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego DODATKOWE INFORMACJE Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego www.nauka.gov.pl

www.kpk.gov.pl www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl Przydatne adresy www.kpk.gov.pl www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl www.nauka.gov.pl

Dziękujemy za uwagę Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Osoby do kontaktu: Małgorzata Snarska – Świderska malgorzata.snarska@kpk.gov.pl Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk ul. Żwirki i Wigury 81 02-091 Warszawa tel: 0 22 828 74 81 fax: 0 22 828 53 70 e-mail: kpk@kpk.gov.pl