MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ RZECZPOSPOLITA POLSKA – REPUBLIKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Stan prac nad Programem Operacyjnym
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska Rola Instytucji Regionalnych – możliwości nawiązywania współpracy.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
1 REALIZACJA MIKROPROJEKTÓW W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007–2013 Szkolenie współfinansowane.
URBACT II kontrola pierwszego stopnia - wprowadzenie Jan Krzesiński Katowice, 26 maja 2009 r. EUROPEAN UNION European Regional Development Fund.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Rola Instytucji Audytowej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 29 marca 2013.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2012.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
MOŻLIWOŚCI POZYSKIWANIA ŚRODKÓW - PRZEDSIĘWZIĘCIA AKADEMICKIE REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY PROGRAMY EUROPEJSKIEJ WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA TERYTORIALNA PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ LITWA-POLSKA maja 2008.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego PROGRAMY INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ INTERREG III A w Polsce w latach.
Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka Bielsko-Biała, 30 marca 2007 roku.
Praca po sąsiedzku Współpraca transgraniczna urzędów pracy Polski i Słowacji w celu promocji zatrudnienia, przedsiębiorczości i rozwoju instytucji rynku.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny LITWA – POLSKA w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej 28 lutego 2007 r. Białystok.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Stan realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska-Republika Słowacka Nowy Targ, 16 czerwca 2008 roku.
Rola i zadania Związku Euroregion „Tatry” we wdrażaniu mikroprojektów
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim do końca IV kwartału 2005 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Projekt współfinansowany se środków UE Podstawowe zasady i aktualne informacje o Programie Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Czechy – Polska Walbrzych.
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Konferencja podsumowująca realizację projektu I Światowy Zjazd Orawian retrospektywa.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
PROGRAM WSPÓŁPRACY INTERREG POLSKA – SAKSONIA
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska- Rzeczpospolita Polska Rola euroregionów Departament Współpracy Terytorialnej.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Program Współpracy Transgranicznej INTERREG VA Polska – Słowacja
Mikroprojekty w ramach III osi priorytetowej
Zapis prezentacji:

MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ RZECZPOSPOLITA POLSKA – REPUBLIKA SŁOWACKA 2007 – 2013 BIELSKO-BIAŁA, 30 MARCA 2007

Przygotowanie Programu Przygotowywanie Programu rozpoczęto w styczniu 2006 roku poprzez utworzenie Grupy Roboczej w udziałem reprezentantów: Regionów: Urzędów Marszałkowskich województw: podkarpackiego, małopolskiego i śląskiego (Polska) Wyższych Jednostek Terytorialnych krajów: Žilinskiego i Prešovskiego (Słowacja) Euroregionów: Beskidy, Tatry i Karpacki (Polska) oraz: Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu IW INTERREG III A PL-SK Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (Polska, IZ) Ministerstwa Budownictwa i Rozwoju Regionalnego (Słowacja, IK); Ponad 15 spotkań Grupy Roboczej w przeciągu ostatnich 13 miesięcy przyczyniło się do przygotowania projektu Programu Operacyjnego.

Główny cel Programu Intensyfikacja opartej na partnerstwie współpracy polsko-słowackiej, która sprzyjać będzie trwałemu rozwojowi obszaru przygranicznego.

Obszar wsparcia Programu - Obszary NTS III po polskiej i słowackiej stronie granicy - obszary zielone (powiaty: pszczyński, oświęcimski, rzeszowski i grodzki Rzeszów ), art. 21 Rozporządzenia (WE) Nr 1080/2006 w sprawie EFRR, dopuszczające możliwość przyznania do 20% budżetu Programu dla obszarów przyległych do zasadniczego obszaru wsparcia.

Priorytety i tematy współpracy Priorytet 1: Rozwój infrastruktury transgranicznej Temat 1.1: Infrastruktura komunikacyjna i transportowa Temat 1.2: Infrastruktura ochrony środowiska Pogranicze polsko-słowackie wymaga znaczących inwestycji, które pozwolą rozbudować, zmodernizować i usprawnić obecnie zaniedbaną infrastrukturę. W ramach Programu wspierane będą wspólne przedsięwzięcia służące ludności po obu stronach granicy, a więc wykazujące znaczny efekt transgraniczny. Działania te prowadzone będą na dwóch płaszczyznach: infrastruktury drogowej i komunikacyjnej oraz infrastruktury ochrony środowiska, w tym dotyczącej ochrony przed katastrofami naturalnymi. Priorytet 2: Rozwój społeczno-gospodarczy Temat 2.1: Rozwój współpracy transgranicznej w zakresie turystyki Temat 2.2: Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Temat 2.3: Projekty sieciowe Realizowane projekty w ramach tego priorytetu mają przyczynić się do wykorzystania potencjału przyrodniczego i kulturowego regionu oraz do rozwoju społeczno- gospodarczego pogranicza. Wyodrębniono tutaj trzy tematy, które skupiają się na rozwoju turystyki, ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz tworzeniu sieci współpracy łączących partnerów polskich i słowackich.

Priorytety i tematy współpracy Priorytet 3: Wsparcie inicjatyw lokalnych (mikroprojekty) Ogólnym celem wspierania inicjatyw lokalnych jest rozwój i intensyfikacja współpracy miedzy społecznościami po obu stronach granicy, mająca w przyszłości przyczynić się do poprawy sytuacji w dziedzinie kultury, oświaty, turystyki, sportu oraz w sferze społecznej i gospodarczej. Bliska współpraca na obszarze pogranicza (np. między lokalnymi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi) pogłębia stosunki dobrosąsiedzkie. Priorytet 4: Pomoc techniczna Pomoc techniczna (PT) zostanie wykorzystana do zapewnienia efektywnego i przejrzystego zarządzania Programem oraz jego sprawnego funkcjonowania. Priorytet ten obejmuje stworzenie i finansowanie wydatków Instytucji Zarządzającej, Instytucji Krajowej, Instytucji Certyfikującej, Instytucji Audytowej, Instytucji Pośredniczących oraz Wspólnego Sekretariatu Technicznego. Ponadto może obejmować także koszty funkcjonowania Punktów Informacyjnych na Słowacji, w tym koszty organizacji spotkań roboczych oraz koszty operacyjne.

Budżet Programu Łączny budżet Programu - 185,2 mln EUR Dofinansowanie z EFRR - 157,4 mln EUR Wysokość dofinansowania: do 85% wydatków kwalifikowalnych jako refundacja kosztów poniesionych.

Indykatywna lista beneficjentów: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia jednostki administracji ustanowione przez państwo lub samorząd w celu zapewnienia usług publicznych organizacje pozarządowe Europejskie Ugrupowania Terytorialne

Instytucje/ odpowiedzialność Instytucja Zarządzająca - polskie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Współpracy Terytorialnej Zarządzanie i wdrażanie programu Artykuł 60 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 Artykuły 14 and 15 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006 Komitet Monitorujący Zapewnienie efektywności i jakości wdrożenia programu Artykuł 65 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 Artykuł 19 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i i Rady nr 1080/2006 Komitet Monitorujący będzie się składał z przedstawicieli obu stron: polskiej i słowackiej. Przedstawiciel Komisji Europejskiej może brać udział w pracach KM w charakterze doradcy.

Instytucje/odpowiedzialność Instytucja Krajowa -słowackie Ministerstwo Budownictwa i Rozwoju Regionalnego Koordynacja, wdrażanie i monitorowanie programu oraz projektów po stronie słowackiej (podpisywanie umów ze słowackimi beneficjentami w zakresie współfinansowania krajowego -10 lub 15%)

Instytucje/odpowiedzialność Instytucja Certyfikująca – Departament Certyfikacji w polskim Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, Artykuł 61 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, Artykuł 14 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006 Instytucja Audytowa – Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej w polskim Ministerstwie Finansów Artykuł 62 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 Artykuł 14 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006

Inne instytucje Instytucje kontrolne Artykuł 16 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006 W obu krajach zostały ustanowione instytucje kontrolujące. Po stronie słowackiej Ministerstwo Budownictwa i Rozwoju Regionalnego pełni funkcję instytucji prowadzącej kontrolę I stopnia. Po stronie polskiej kontrolę I stopnia prowadzić będą stosowne podmioty w województwach: śląskim, małopolskim i podkarpackim.

Inne instytucje Wspólny Sekretariat Techniczny Artykuł 14 pkt. 1 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006 Instytucja Zarządzająca tworzy WST z siedzibą po stronie polskiej. Będzie on wspomagać Instytucję Zarządzającą, Instytucję Krajową i Komitet Monitorujący, także Instytucję Audytową w realizacji ich odpowiednich obowiązków.

Inne instytucje Instytucje Pośredniczące Zgodnie z art. 59 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, państwa członkowskie mogą wyznaczyć jedną lub więcej Instytucji Pośredniczących na potrzeby realizacji niektórych zadań IZ i IC. IZ deleguje wówczas swe zadania na wskazane Instytucje Pośredniczące na podstawie stosownych umów. Punkty Informacyjne Punkty Informacyjne usytuowane po słowackiej stronie obszaru pogranicza są wspierane z EFRR (PT). Odpowiadają one za pomoc i konsultacje dla wnioskodawców projektów.

Inne instytucje Regionalne Punkty Kontaktowe Po polskiej stronie pogranicza, pracę WST mogą wspomagać Regionalne Punkty Kontaktowe z województw: śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego. Ich działania nie podlegają finansowaniu ze środków UE. Ich zadania powinny obejmować: pomoc potencjalnym beneficjentom w przygotowaniu i opracowaniu wniosków projektowych; promocję programu w poszczególnych województwach; współpracę z innymi instytucjami wdrażającymi program.

Wdrażanie mikroprojektów i projektów sieciowych Priorytet 3 Mikroprojekty i Priorytet 2.3 Projekty sieciowe będą wdrażane poprzez projekty parasolowe. Strategiczni beneficjenci – w projektach parasolowych po polskiej stronie Euroregiony a po stronie słowackiej WJT będą pełniły rolę Partnera Wiodącego. One także będą odpowiedzialne za zapewnienie informacji potencjalnym beneficjentom i za wspieranie w ich działaniach.

Przepływy finansowe KOMISJA EUROPEJSKA Instytucja Audytowa General ny Inspektor Kontroli Skarbowej (polskie Ministerstwo Finansów) Grupa Audytorów ( przedstawiciele organów kontrolnych polskich i słowackich ) Instytucja Zarządzająca M inisterstwo Rozwoju Regionalnego w Polsce Departament Współpracy Terytorialnej Instytucja Certyfikująca Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Partner Wiodący Partner słowackiPartner polski 1Partner polski n Zwrot Kosztów z EFRR Środki EFRR Wykaz wydatków poświadczony przez niezależnego kontrolera właściwego dla partnera polskiego (certyfikat) oraz wniosek o płatność Wniosek o płatność Poświadczony wykaz wydatków partnera wiodącego i pozostałych partnerów Wniosek o płatność Wykaz wydatków poświadczony przez niezależnego kontrolera właściwego dla partnera słowackiego (certyfikat) oraz wniosek o płatność Audyt w celu weryfi kacji skute cznoś ci funkcj onow ania syste mu Dokumenty dotyczące czynności kontrolnych i zamknięcia pomocy Płatności Wnioskowanie o płatność Audyt

Osoby do kontaktu Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Współpracy Terytorialnej ul. Wspólna 2/ Warszawa Ewa Bieniek Tel.: Fax: Irena Książek MRR DWT Wydział Rozwoju Regionalnego Tel.: Fax: Barbara Serbinowska MRR DWT Wydział Rozwoju Regionalnego Tel.: Fax:

Dziękuję za uwagę Irena Książek