Ministerstwo Gospodarki i Pracy małych i średnich przedsiębiorstw

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Małgorzata Okońska-Zaremba
Budowa Krajowego Systemu Innowacji
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata Ministerstwo.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Wspólna Inicjatywa Technologiczna dla Czystego Węgla Instrumenty finansowania UE wspierające rozwój inicjatyw technologicznych Konferencja Warszawa,
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW (SPO WKP)
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Gospodarki i Pracy małych i średnich przedsiębiorstw Wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

(zgodnie z najnowszym zaleceniem Komisji Wspólnot Europejskich) Definicja MSP Mikroprzedsiębiorca (roczne zatrudnienie - mniej niż 10 osób oraz roczny obrót lub łączna roczna suma aktywów nie przekracza 2 mln Euro) Mały przedsiębiorca (roczne zatrudnienie – mniej niż 50 osób oraz roczny obrót lub łączna roczna suma aktywów nie przekracza 10 mln Euro) Średni przedsiębiorca (roczne zatrudnienie – mniej niż 250 osób lub roczny obrót nie przekracza 50 mln Euro lub łączna roczna suma aktywów nie przekracza 43 mln Euro) (zgodnie z najnowszym zaleceniem Komisji Wspólnot Europejskich)

Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP Liczba małych i średnich przedsiębiorstw zarejestrowanych w systemie REGON Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP

Udział MSP w tworzeniu PKB Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP

Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP Udział pracujących w MSP w ogólnej liczbie pracujących w całej gospodarce Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP

Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP Udział MSP w przychodach przedsiębiorstw ogółem ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów Żródło: Raporty o stanie sektora MSP w Polsce - PARP

Struktura przedsiębiorstw w Polsce na tle wybranych krajów Zródło: OECD SME Outlook 2002

Dokumenty programowe „Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce narodowej” – 1995 r. „Kierunki działań Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 roku”- 1999 r. Pakiet „Przede wszystkim przedsiębiorczość” – 2002 r.

Dokumenty programowe „Kapitał dla przedsiębiorczych” „Kierunki działań Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw od 2003 do 2006 roku” Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 - Sektorowy Program Operacyjny „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”

Raport „Przedsiębiorczość w Polsce 2004” Przyjęty przez Radę Ministrów w lipcu 2004 r. Wszechstronna analiza aktualnych ekonomicznych i instytucjonalnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce  Prezentacja zmian jakie zaszły w sferze legislacji oraz polityki rządu w stosunku do przedsiębiorców w ostatnim roku Rekomendacje oraz plan działań niezbędnych dla rozwoju gospodarczego oraz przedsiębiorczości

Program rządowy „Kapitał dla przedsiębiorczych” Przyjęty przez Radę Ministrów w sierpniu 2002 r. Cel: Budowa zintegrowanego, efektywnego systemu regionalnych i lokalnych instytucji finansowych (funduszy poręczeń kredytowych i funduszy pożyczkowych) służących wzmocnieniu dostępu do finansowania zewnętrznego małym i średnim przedsiębiorcom

Program rządowy „Kapitał dla przedsiębiorczych” Dokapitalizowanie kolejnych funduszy poręczeń kredytowych i funduszy pożyczkowych Łatwiejszy dostęp przedsiębiorców do kredytów i pożyczek Większe możliwości stabilnego rozwijania działalności

Program rządowy „Kapitał dla przedsiębiorczych” Fundusze pożyczkowe – 2003 r. 76 instytucji posiadających fundusze pożyczkowe 378,8 mln zł – kapitał pożyczkowy Ponad 77 tys. udzielonych pożyczek o łącznej wartości 952,5 mln zł 39 funduszy wspartych ze środków publicznych w latach 2002-2003

Program rządowy „Kapitał dla przedsiębiorczych” Fundusze poręczeniowe – 2003 r. 50 funduszy poręczeń kredytowych, w tym 39 lokalnych i 11 regionalnych 132,1 mln zł – kapitał funduszy Ponad 4,7 tys. udzielonych poręczeń na kwotę 255,9 mln zł 17 funduszy wspartych ze środków publicznych w latach 2002-2003

„Kierunki działań Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw od 2003 do 2006 roku” dokument przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 4 lutego 2003 roku Cel: Pobudzenie aktywności gospodarczej sektora małych i średnich przedsiębiorstw zapewniającej wzrost zatrudnienia w tym sektorze oraz wzrost jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania na Jednolitym Rynku Europejskim

„Kierunki działań Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw od 2003 do 2006 roku” Wspieranie przedsięwzięć służących rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw Pomoc doradcza (wdrażanie nowych technologii, systemy jakości i zarządzania środowiskowego, rozwój i modernizacja przedsiębiorstwa, konsolidacja przedsiębiorstw, działalność eksportowa, finansowanie działalności itp.) Pomoc szkoleniowa (zarządzanie przedsiębiorstwem, przepisy prawa, zastosowanie technik informatycznych, marketing, finansowanie rozwoju itp.) Wsparcie finansowe (rozwój i modernizacja przedsiębiorstwa, wprowadzanie innowacji, bhp itp.)

Bezpośrednie wspieranie przedsiębiorców Dotacje ze środków budżetowych, programu PHARE, Funduszy Strukturalnych (EFRR, EFS) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Regionalne Instytucje Finansujące

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Powołana w 2001 r. w wyniku przekształcenia Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw W 2002 r. przejęła zadania zlikwidowanych: Agencji Techniki i Technologii oraz Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Podlega Ministrowi Gospodarki i Pracy Uczestniczy w realizacji programów rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw eksportu rozwoju regionalnego wykorzystania nowych technik i technologii Tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 Strategiczny, średniookresowy dokument planistyczny scalający na poziomie krajowym horyzontalne, sektorowe i regionalne działania państwa Wskazuje kierunki rozwoju gospodarczego Polski, które mają zapewnić warunki sprzyjające długotrwałemu wzrostowi gospodarczemu i podniesieniu poziomu życia mieszkańców Jest podstawą do negocjowania przez Polskę kierunków i wysokości wsparcia ze strony funduszy strukturalnych na realizację zamierzeń rozwojowych Jest podstawą interwencji z Funduszu Spójności

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 Fundusze strukturalne: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa Z funduszy strukturalnych mogą korzystać wszystkie państwa członkowskie, na terenie których znajdują się rejony uznane za priorytetowe, które spełniają kryteria „Celów” funduszy strukturalnych Polska w całości objęta Celem 1 wspólnotowej polityki regionalnej (regiony zapóźnione w rozwoju - dochód PKB na 1 mieszkańca poniżej 75% średniego PKB państw UE)

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 Programy operacyjne Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich Sektorowy Program Operacyjny Transport Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 Finansowanie Środki publiczne: Fundusze strukturalne, Fundusz Spójności – 11 368,6 mln euro, Budżet państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego – 2861,4 mln euro Środki prywatne: 1818 mln euro

Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Priorytet 1 – Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line

Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Priorytet 2 – Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska

Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Pomoc szkoleniowa i doradcza dla przedsiębiorstw (dla kadr zarządzających i pracowników) mająca na celu podwyższenie lub zdobycie nowych kwalifikacji (szkolenia, staże, kursy zawodowe, studia podyplomowe itp.) Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Specjalistyczna pomoc doradcza i dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorców

Wsparcie dla MSP 2003 r. - ok. 135 mln zł – z budżetu państwa (MGiP) - ok. 280 mln zł w ramach programu Phare 2000 i Phare 2001 2004 r. - ok. 180 mln zł z budżetu państwa (MGiP) - ok. 150 mln zł w ramach Phare 2002: - Program Sektorowy MSP i Innowacyjność - Program Regionalny Wsparcia dla MSp - Program Rozwoju BHP

Wsparcie dla MSP Phare 2000 Krajowy Program Rozwoju MSP ok. 6 000 dotacji na usługi doradcze Phare 2001 Promocja Rozwoju MSP ok. 1 700 dotacji na usługi doradcze ok. 1 600 dotacji na inwestycje Phare 2002 Program Sektorowy MSP i Innowacyjność ok. 3 250 wniosków o dotacje inwestycyjne (ok. 550 dotacji przyznanych do końca listopada) ok. 2000 wniosków o dotacje na usługi doradcze (wsparcie dla 1300 przedsiębiorców) SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw ok. 6 500 złożonych wniosków o dotacje inwestycyjne i doradcze

Poprawa otoczenia prawnego przedsiębiorców Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej rozszerzenie zakresu regulacji nowe ujęcie zasad generalnych nowa koncepcja rejestracji przedsiębiorców ograniczenie zakresu koncesji i zezwoleń nowe podejście do kontroli przedsiębiorców

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Nowe ujęcie zasad generalnych Każdy ma wolne i równe prawo do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej; jakakolwiek dyskryminacja w tym zakresie jest zakazana (ograniczenia tylko w ustawie i tylko ze względu na ważny interes publiczny) Organy administracji nie mogą stawiać przedsiębiorcom dodatkowych wymagań nieprzewidzianych przepisami prawa Organy władzy i administracji publicznej zobowiązane są do prowadzenia polityki sprzyjającej rozwojowi przedsiębiorczości

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Nowe ujęcie zasad generalnych c.d. Przedsiębiorca ma prawo do uzyskania od właściwego organu pisemnej interpretacji przepisów w jego indywidualnej sprawie Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Ewidencja Działalności Gospodarczej Ewidencja prowadzona w gminie Wniosek o wpis do ewidencji może być wysłany listem poleconym (własnoręczność podpisu wnioskodawcy musi być poświadczona przez notariusza) Wniosek o wpis do ewidencji można również wnieść w formie elektronicznej opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym znakowanym czasem Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej (prowadzenie zbioru informacji o danych zawartych w ewidencji, udzielanie z ewidencji informacji o wpisie, wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji) – prowadzi minister właściwy ds. gospodarki

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Kontrola przedsiębiorcy Kontrola przedsiębiorcy w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej Nie więcej niż jedna kontrola równocześnie (z pewnymi wyjątkami) Czas trwania: 4 tygodnie w roku dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców 8 tygodni w roku dla pozostałych Konieczność prowadzenia książki kontroli

Poprawa klimatu dla inwestycji i usprawnienia budowlanego procesu inwestycyjnego Realizacja Raportu „Inwestycyjny proces budowlany - Bariery inwestycyjne oraz propozycje działań usprawniających” projekt nowej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym gmin nowelizacja ustawy - Prawo budowlane

Wspieranie innowacyjności Projekt ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej – przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 28 września 2004 r. (prace w Parlamencie) Kredyt technologiczny - nowy instrument finansowy dla przedsiębiorców, przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na zastosowaniu nowej technologii, zarówno własnej, jak i nabytej oraz uruchomieniu produkcji nowych wyrobów lub modernizacji wyrobów produkowanych w oparciu o tę technologię. Kredyt Technologiczny będzie udzielany i umarzany przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego.

Ułatwianie dostępu do kapitału ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o Funduszu Poręczeń Unijnych - celem działania Funduszu jest zwiększenie dostępności kredytu oraz możliwości pozyskiwania środków z emisji obligacji na realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej projekt ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym (przedmiot prac parlamentarnych) - celem jest stworzenie instrumentu kapitałowego dla wzmocnienia polskich małych i średnich przedsiębiorstw o dużym potencjale rozwoju

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-2013 – projekt 10 priorytetów strategicznych Inwestycje Zatrudnienie Eksport Przedsiębiorczość Innowacyjność Ochrona rynku Integracja społeczna Wiedza i kompetencje Aktywizacja i mobilność Gospodarowanie przestrzenią

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-2013 – projekt Przedsiębiorczość Kierunki działań: Poprawa efektywności przedsiębiorstw Poprawa otoczenia przedsiębiorców Zapewnienie dostępu do kapitału Pomoc w dostępie do wiedzy i doradztwa Dostosowanie przemysłu i usług do zharmonizowanego prawa technicznego Współpraca i integracja przedsiębiorstw Inne działania np.tworzenie sprzyjających warunków dla zatrudnienia w małych i mikro-przedsiębiorstwach